Zarządzanie wiedzą podniesie konkurencyjność firmy
REKLAMA
REKLAMA
Celem każdego przedsiębiorstwa jest dążenie do bycia bardziej konkurencyjnym od innych. Dlatego firmie opłaca się inwestować w wiedzę wpływającą na realizację procesów biznesowych, a także inwestować w wiedzę wybranych pracowników.
REKLAMA
Zarządzanie wiedzą jest dobrym narzędziem wsparcia w takich obszarach jak: proces sprzedaży, obsługa klienta, zarządzanie produktami i produkcją czy prowadzenie projektów.
Sprzedaż
Celami zarządzania wiedzą przy wsparciu procesu sprzedaży mogą być:
- Dostarczenie handlowcom wiedzy o produktach i procesie sprzedaży;
- Upewnienie się, że ta wiedza jest u handlowców na wymaganym poziomie;
- Gromadzenie informacji z rynku dotyczących działań konkurencji i preferencji klientów.
Zarządzanie wiedzą w obszarze sprzedaży wpływa m.in. na zwiększenie sprzedaży wymagających dużej wiedzy produktów, skraca czas wprowadzenia produktu na rynek i zmniejsza liczbę błędów popełnianych przy zawieraniu umów.
Zobacz: Wszystko o postępowaniu zgłoszeniowym i rejestrowym przez Urzędem Patentowym
Obsługa klienta
Celami zarządzania wiedzą przy wsparciu procesu obsługi klient mogą być:
- Dostarczenie pracownikom obsługi klienta, często też klientom wiedzy o produktach i obsłudze odbiorców;
- Upewnienie się, że ta wiedza jest u handlowców na wymaganym poziomie.
- Gromadzenie pomysłów od klientów dotyczących ulepszania produktów i procesu ich obsługi.
Jeżeli odbiorcami wiedzy mają być klienci, tworzy się dla nich bazy wiedzy zwykle dostępne stronach internetowych.
Wielu producentów sprzętu AGD, RTV, komputerowego, czy oprogramowania na swoich witrynach ma podobne bazy wiedzy o produktach zawierające opisy ich cech, sposobu instalacji, rozwiązania najczęściej spotykanych problemów i odpowiedzi na pytania klientów – np. witryny Microsoft, Electronic Arts, Acer i Whirlpool.
Produkcja
Celami zarządzania wiedzą przy wsparciu procesu produkcji mogą być:
- Gromadzenie i dystrybucja najlepszych praktyk dotyczących produkcji;
- Zapewnienie kompetencji koniecznych dla nieprzerwanej realizacji produkcji.
W tym obszarze dominuje głównie wiedza powszechna oraz procesy transferu i weryfikacji. Dzięki zarządzaniu wiedzą w tym obszarze firma może m.in. zmniejszyć liczbę popełnianych błędów i powtórnej pracy, zminimalizować czas przestojów i skrócić czas wprowadzania nowych pracowników na stanowiska.
Proces badawczo-rozwojowy
W tym przypadku celem zarządzania wiedzą w ramach działań badawczo-rozwojowych jest przyśpieszenie realizacji innowacji poprzez efektywne dzielenie się wiedzą między pracownikami na temat najlepszych rozwiązań.
Dzięki zarządzaniu wiedzą w tym obszarze organizacja może skorzystać głównie na skróceniu czasu i zmniejszeniu kosztów tworzenia nowych produktów.
Zarządzanie projektami
Obszar zarządzania projektami jest bliski badawczo-rozwojowemu, ponieważ te przedsięwzięcia często są realizowane w postaci projektów. Jego główne cele to:
- Udostępnianie informacji o procedurach i firmowej metodyce projektowej;
- Kompletowanie zespołu projektowego;
- Planowanie czasochłonności zadań;
- Zespołowe rozwiązywanie problemów;
- Udzielanie odpowiedzi na powtarzające się pytania;
- Publikowanie informacji o stanie projektu;
- Zarządzanie ryzykiem;
- Zbieranie doświadczeń po realizacji projektu.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.