REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Strona, pełnomocnicy oraz terminy w postępowaniu zgłoszeniowym i rejestrowym przez Urzędem Patentowym

Piotr Łukasik
Prawnik, doktorant
Od pełnomocnictwa musi być uiszczona odpowiednia opłata skarbowa.
Od pełnomocnictwa musi być uiszczona odpowiednia opłata skarbowa.

REKLAMA

REKLAMA

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej przedsiębiorca może wytworzyć wynalazek, znak towarowy, pod którym będzie występował, a także inne konstrukcje, jak np. układy scalone. Aby mógł on swobodnie korzystać z swojego pomysłu powinien wystąpić do Urzędu Patentowego o ochronę. Procedura przez Urzędem wymaga uczestnictwa przedsiębiorcy.

Ów zgłaszający przedsiębiorca w sprawie uzyskania patentu, prawa ochronnego albo prawa z rejestracji jest stroną w postępowaniu przed Urzędem Patentowym. Nie musi on jednak działać samodzielnie. Istnieje możliwość powołania przez przez przedsiębiorcę pełnomocnika, który będzie go reprezentował podczas czynności przez Urzędem Patentowym.

REKLAMA

REKLAMA

Pełnomocnictwo jest to czynność prawna, której treścią jest oświadczenie woli mocodawcy (w tym wypadku przedsiębiorcy) upoważniające inną osobę lub osoby do dokonywania w jego imieniu czynności prawnych określonych w pełnomocnictwie. Na podstawie tego umocowania pełnomocnik jest upoważniony do reprezentowania (zastępstwa) mocodawcy, w zakresie określonym w pełnomocnictwie, w stosunkach prawnych z innymi podmiotami prawa. Warto zaznaczyć, że pełnomocnik działa w imieniu i na rzecz mocodawcy i tylko i wyłącznie w granicach pełnomocnictwa. Jeżeli więc np. przedsiębiorca udzielił pełnomocnictwa do złożenia wniosku o udzielenie ochrony na znak towarowy, pełnomocnik nie będzie umocowany do wydania zezwolenia na korzystanie ze znaku przez innych przedsiębiorców.

Forma pełnomocnictwa zależy od tego, do czego jest ono udzielane i tutaj wchodzą w grę przepisy kodeksu cywilnego. Na pewno powinno ono być udzielone na piśmie. W interesie przedsiębiorcy jest też dokładne sformułowanie zakresu udzielonego pełnomocnictwa. Jeżeli nie radzimy sobie z jego skonstruowaniem można wybrać się do notariusza, który zrobi to fachowo.

Przeczytaj również: Czym jest sprawozdanie finansowe?

REKLAMA

Pełnomocnikiem strony w postępowaniu przed Urzędem w sprawach związanych z dokonywaniem i rozpatrywaniem zgłoszeń oraz utrzymywaniem ochrony wynalazków, wzorów użytkowych, wzorów przemysłowych, znaków towarowych, oznaczeń geograficznych i topografii układów scalonych może być tylko rzecznik patentowy. Natomiast pełnomocnikiem osoby fizycznej może być również współuprawniony z prawa patentowego, a także rodzice, małżonek, rodzeństwo lub zstępni strony oraz osoby pozostające ze stroną w stosunku przysposobienia. Jeżeli zaś osoba występująca nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby na obszarze Polski może ona działać tylko za pośrednictwem rzecznika patentowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pełnomocnikiem strony do jednej czynności może być tylko jedna osoba fizyczna. Pełnomocnictwo to powinno być udzielone na piśmie i dołączone do akt przy dokonywaniu pierwszej czynności prawnej. Jeżeli natomiast pełnomocnictwo dotyczy więcej niż jednej sprawy, powinno być ono dołączone do akt sprawy, w której pełnomocnik dokonuje pierwszej czynności. Dokonując czynności w pozostałych sprawach objętych pełnomocnictwem, pełnomocnik powinien dołączyć uwierzytelniony odpis pełnomocnictwa. Rzecznik patentowy może sam uwierzytelnić odpis udzielonego mu pełnomocnictwa.

Od pełnomocnictwa musi być uiszczona odpowiednia opłata skarbowa, podobnie w każdym innym postępowaniu. Opłata ta powinna być uiszczona z góry. W razie nieuiszczenia należnej opłaty Urząd Patentowy wezwie pełnomocnika do jej uiszczenia, a na wypadek nieuiszczenia, wezwie również stronę do potwierdzenia czynności dokonanych przez pełnomocnika, wyznaczając w tym celu odpowiedni termin. W razie bezskutecznego upływu wyznaczonego terminu, postępowanie wszczęte w wyniku dokonania zgłoszenia lub złożenia wniosku zostanie umorzone.

Odnośnie działania pełnomocnika istnieje wiele kwestii, które warto wyjaśnić, aby nie zostały później popełnione przez przedsiębiorcę błędy, które będą skutkować nieotrzymaniem lub utratą ochrony. Może mieć więc miejsce sytuacja, gdy w sprawie działał już pełnomocnik, a następnie zostanie on przez stronę odwołany. Jeżeli wówczas zostanie powołany inny pełnomocnik, nawet z tym samym zakresem działania, uważa się jednak, że pierwsze pełnomocnictwo zostało odwołane. Jeżeli natomiast pełnomocnictwo obejmuje kilka osób ustanowionych do tych samych czynności, za pełnomocnika uważa się tego z nich, który dokonał czynności i dołączył pełnomocnictwo do akt prowadzonej sprawy. 

Polecamy serwis Fundusze unijne

W razie upoważnienia przez stronę do działania w postępowaniu przed Urzędem Patentowym jednostki świadczącej usługi w tym zakresie i złożenia oświadczenia przez kierownika tej jednostki, wskazującego zatrudnionego w niej rzecznika patentowego jako upoważnionego do działania, oświadczenie takie uważa się za pełnomocnictwo.
Pełnomocnik, z wyjątkiem rodziców, małżonka, rodzeństwa lub zstępnych strony oraz osób pozostających ze stroną w stosunku przysposobienia może udzielić dalszego pełnomocnictwa (tzw. substytucja).

Jeżeli dokonywane są czynności zachowawcze, czyli takie które zmierzają do zachowania posiadanego przez przedsiębiorców wspólnie prawa lub uprawnienia, nie jest wymagane pełnomocnictwo od drugiego współuprawnionego.

W sytuacji, gdy stroną w sprawie jest kilka osób i nie wyznaczyły one wspólnego pełnomocnika, powinny one wskazać jeden adres do korespondencji. W przypadku niewskazania takiego adresu uważa się, że jest nim adres osoby wymienionej na pierwszym miejscu w zgłoszeniu albo w innym dokumencie będącym podstawą wszczęcia postępowania. Ma to na celu ułatwienie w dostarczaniu korespondencji. Jednak na wniosek strony Urząd Patentowy przekaże pisma kierowane zgodnie z tą zasadą także na dodatkowo wskazane przez stronę adresy. Zasada ta ma odpowiednie zastosowanie również w przypadku, gdy stroną w sprawie jest jedna osoba, która wyznaczyła pełnomocnika.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA