REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Prawo, Pracownik

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak skorzystać z leniency programme

Leniency w tłumaczeniu z języka angielskiego oznacza „złagodzenie, pobłażliwość” – tak właśnie traktowani są przedsiębiorcy, którzy zdecydują się na ujawnienie przed Prezesem UOKiK istnienia kartelu ograniczającego konkurencję. Jak skorzystać z możliwości darowania lub znacznego obniżenia kary?

Leniency Programme – program darowania kar

Leniency Programme to program wprowadzony przez obwieszczenie Komisji Unii Europejskiej w sprawie darowania lub obniżania kar pieniężnych w sprawach kartelowych. Z założenia ma pomagać w wykrywaniu zmów przedsiębiorców.

Czy porozumienia ograniczające konkurencję są zawsze zabronione

Zakaz porozumień ograniczających konkurencję ma charakter względny. Oznacza to, że pod pewnymi warunkami wskazane powyżej zachowania są dopuszczalne, a nawet pożądane pod względem gospodarczym.

Na czym polega zakaz porozumień ograniczających konkurencję

Jednym ze sposobów ochrony warunków zdrowej konkurencji jest zakaz porozumień ograniczających konkurencję. Czym są takie porozumienia i czy faktycznie zawsze szkodzą konkurentom?

REKLAMA

Czym jest rynek właściwy

W przepisach dotyczących ochrony konkurencji często pojawia się pojęcie „rynek właściwy”. Co kryje się pod tym pojęciem i co się z nim wiąże?

Dlaczego konkurencja jest chroniona

Pierwsze regulacje dotyczące prawa konkurencji pojawiły się już w XIX wieku. W Polsce takie prawo pojawiło się nieco później – w latach 30. ubiegłego wieku. Dziś ochrona konkurencji jest jednym z priorytetów – dlaczego?

Komu jakie auto w firmie

Każdy na pierwszy rzut oka zauważa, że rozkład marek samochodów do stanowisk w firmie ma niewiele wspólnego z przypadkiem. Wręcz przeciwnie, kiedy przyjrzeć się bliżej odnaleźć można żelazne reguły rządzące tą, zdawałoby się błahą, sprawą.

Jak potrafisz zarządzać czasem?

Narzekasz na pracoholizm, spędzasz w biurze ponad 10 godzin dziennie i często zabierasz pracę do domu? Zazdrościsz innym, którzy po 8 godzinach wychodzą ze zrealizowanymi zadaniami? Czy zastanawiałeś się kiedykolwiek jak potrafisz zarządzać czasem? Poniższy test odpowie Ci na to pytanie.

REKLAMA

Pomysł na efektywność pracownika?

Docenianie pracownika wpływa na jego późniejszą efektywność w pracy. Ciągłe podwyżki płac mogą jednak znacznie uszczuplić firmowy budżet. W takiej sytuacji, dobrym wyjściem okazuje się tanie i niekonwencjonalne wynagradzanie połączone z optymalizacją budżetu Funduszu Świadczeń Socjalnych.

Ożywienie na rynku pracy

Eksperci zgadzają się, że optymistyczne prognozy dla polskiego rynku pracy, które wynikają z Barometru Manpower Perspektyw Zatrudnienia dla IV kwartału 2010 r. wskazują na nadejście ożywienia gospodarczego.

Inżynier pilnie poszukiwany

Od początku roku rośnie liczba ofert pracy dla inżynierów różnych specjalizacji, wzrastają także proponowane im stawki wynagrodzeń.

Zakup mieszkania: uważaj na prawo dożywocia

Jeśli kupujesz mieszkanie, upewnij się, czy nie jest ono obciążone tzw. prawem dożywocia. Inaczej może się okazać, iż będziesz miał dodatkowego lokatora na utrzymaniu. Czym jest umowa dożywocia; gdzie można sprawdzić czy nieruchomość jest nią obciążona i jak się zabezpieczyć przed kupnem mieszkania z dodatkowym domownikiem? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz poniżej.

Czym jest mobbing?

Czy wiesz, że…każdy pracujący zawodowo człowiek, bez względu na płeć, wiek, wykształcenie, stanowisko jest narażony na mobbing. Jest to zjawisko skierowane przez osobę lub grupę przeciw konkretnej osobie w środowisku zawodowym, polegające na długotrwałym nękaniu, ośmieszaniu, poniżaniu, izolowaniu, eliminowaniu z zespołu, wywołujących u ofiary mobbingu zaniżoną samoocenę jako pracownika i człowieka.

Jakie mogą być dla firmy negatywne konsekwencje zwolnień pracowników?

Gdy firma zwalnia pracowników, w istotny sposób zmieniają się stosunki międzyludzkie wewnątrz organizacji. Dotykają one zarówno pracowników zwalnianych, jak i tych nadal pracujących w przedsiębiorstwie.

Na czym polega wprowadzenie do pracy nowego pracownika?

Wprowadzenie do pracy polega na wdrażaniu pracownika w proces i środowisko pracy w celu sprawnego funkcjonowania organizacyjnego i interpersonalnego w danej społeczności pracowniczej. Proces ten wcale nie jest łatwy.

Co powinien zawierać profil kwalifikacyjny, a co opis stanowiska?

Właściwy dobór pracownika na stanowisko wymaga przygotowania „matrycy porównań”, swoistego wzorca kwalifikacji poszukiwanego kandydata. Chodzi tu o sporządzenie profilu wymagań stanowiska – profilu kwalifikacyjnego stanowisk.

Jakie są zasady łączenia się spółek?

Łącznie się spółek polega na przeniesieniu całego majątku jednej spółki na rzecz innej w zamian za udziały lub akcje, które spółka przejmująca wydaje wspólnikom/akcjonariuszom spółki przejmowanej lub w wypadku kiedy minimum 2 spółki zawiązują nową spółkę, na którą przechodzą wszystkie aktywa i pasywa łączących się spółek. Które spółki mogą się łączyć, a których łączenie jest niedopuszczalne? Dowiedz się już dziś.

Co powinno być zawarte w umowie o podwykonawstwo robót budowlanych?

Zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego w umowie o roboty budowlane zawartej miedzy inwestorem a wykonawcą, strony powinny ustalić zakres robót, które wykonawca będzie wykonywał osobiście lub za pomocą podwykonawców. Generalny wykonawca powinien także zawrzeć umowę z podwykonawcą. Jaki charakter ma taka umowa?

Na co zwrócić uwagę przy wyborze pracodawcy?

Coraz częściej wizerunek, rozpoznawalna marka czy dobrze funkcjonujące programy zarządzania talentami w firmach, obok atrakcyjnego wynagrodzenia, są kluczowymi elementami decydującymi o wyborze pracodawcy.

Dlaczego pomiar dokonań jest ważny w działalności firmy?

Pomiar dokonań to czytelny miara sukcesu dla pracowników, dzięki czemu mogą nawet sami oceniać jakość swojej pracy – i od razu wprowadzać usprawnienia. Przed kierownictwami firm pojawiają się nowe zadania. Jakie?

Dlaczego czas klienta należy traktować jako zasób strategiczny firmy?

Oprócz czasu korporacyjnego, odmierzanego przez czynności wykonywane przez pracowników firmy oraz czasu w jakim następuje obieg dokumentów, istnieje tak zwany czas klienta – niezwykle cenny.

Jak Euro 2012 kształtuje rynek pracy?

Autostrady, stadiony, hotele, obiekty gastronomiczne, modernizacja lotnisk, dworców i linii kolejowych. Olbrzymie kwoty pieniędzy mają zostać zainwestowane, a jeszcze więcej możemy na tym zyskać. Jakie nadzieje pokładane są w związku z organizacją w Polsce mistrzostw Europy w piłce nożnej? Co zmieni się na rynku pracy w branży budowlanej?

Kiedy adres e-mail może być daną osobową?

Korzystanie z poczty elektronicznej to zjawisko powszechne. Adres e-mail często sami tworzymy lub otrzymujemy np. od pracodawcy. Adres pocztowy może jednak być daną osobową, podobnie jak adres zamieszkania, czy nazwisko. Wiążą się z tym pewne obowiązki administratorów danych osobowych, o których przeczytasz poniżej. Są to podmioty, które dane te od nas zbierają oraz podejmują inne działania związane z ich przetwarzaniem. Czy wiesz jaki wpływ na twoje prawa ma uznanie adresu za daną osobową?

O zarządzaniu reputacją online na Naszej Klasie, Facebooku - kilka porad

Jeżeli właśnie wróciłeś z wakacji i postanowiłeś zamieścić swoje zdjęcia na Naszej Klasie lub Facebooku, dobrze się zastanów. Fotografia przedstawiająca Ciebie wychodzącego nad ranem z klubu w wątpliwym stanie może Cię dużo kosztować.

W jakim stopniu można naśladować konkurencyjne produkty

W warunkach gospodarki wolnorynkowej bardzo trudne jest stworzenie produktów całkowicie nowych i innych od konkurencyjnych. W takiej sytuacji nieuniknione jest bazowanie na wcześniejszych ideach. W jakim stopniu takie naśladownictwo jest dopuszczalne?

Jakie obowiązki spoczywają na organizatorze usług turystycznych

Reklamę usług turystycznych należy rozumieć bardzo szeroko – to nie tylko reklama w tradycyjnym rozumieniu, ale także reklamy, broszury i foldery, przedstawiające ofertę. Ponieważ dla większości osób wakacje są jedynym odpoczynkiem roku, ustawodawca zadbał, by klient nie był wprowadzany w błąd.

Reklamy zakazane?

W dzisiejszych czasach reklama jest nieodłącznym elementem życia codziennego – występuje w prasie, radiu, telewizji, na samochodach i budynkach. Nie dziwi zatem, że reklamodawcy chcą jak najbardziej wyróżnić się na tym rynku rozmaitości. Czasami jednak posuwają się za daleko – ta kwestia została już prawnie uregulowana.

Ograniczenia prawne związane ze sponsoringiem

Ze względu na to, że sponsoring szybko zyskał ogromną popularność ustawodawca zdecydował się na regulację pewnych problematycznych kwestii. Głównym celem tych działań było uniknięcie sytuacji, gdy sponsoring byłby alternatywą reklamy dla tych podmiotów, które nie mogą z niej skorzystać.

Czym jest sponsoring

Sponsoring został zapoczątkowany w latach 30. ubiegłego wieku w Ameryce i niemal natychmiast odnotował imponujący i dynamiczny rozwój. Dziś jest to zjawisko znane i bardzo powszechne.

Twój profil świadczy o Tobie

Jak nie stracić pracy po wakacjach - czyli o zarządzaniu reputacją online na Naszej Klasie, Facebooku i nie tylko.

Dwa sposoby na przeprowadzenie egzekucji alimentów z wynagrodzenia

Zgodnie z obowiązującymi przepisami egzekucja alimentów z wynagrodzenia za pracę może być przeprowadzona na dwa sposób. Oprócz komornika może jej dokonać również pracodawca dłużnika.

Jak kształtuje się odpowiedzialność karna za czyny nieuczciwej konkurencji

Przepisy karne mają za zadanie dotkliwie ukarać sprawcę oraz pokazać społeczeństwu, że nie opłaca się naruszać prawa. W zakresie działań nieuczciwej konkurencji przedsiębiorcy grozi nawet kara ośmioletniego pozbawienia wolności.

Ochrona prawa do firmy

W warunkach wolnego rynku, mnogości różnorakich firm trudno od podstaw budować sieć klientów. Dlatego część przedsiębiorców decyduje się na wykorzystanie renomy konkurentów i przyjmuje łudząco podobne nazwy, logo itp.

Co grozi za ujawnienie tajemnicy przedsiębiorstwa

Każde przedsiębiorstwo ma swojego rodzaju tajemnice, dotyczące metod działania, asortymentu, wielkości produkcji i sprzedaży itp. Pracownicy i osoby bezpośrednio powiązane z przedsiębiorstwem często dysponują taką wiedząca. Nie ulega wątpliwości, że ujawnienie tego typu informacji konkurencji naraziłoby przedsiębiorstwo na poważne straty.

Kształtowanie asortymentu sklepów dyskontowych

Czynem nieuczciwej konkurencji jest wprowadzanie do obrotu przez sieci sklepów dyskontowych towarów w ilości przewyższającej 20 % wartości obrotów z markami stanowiącymi własność właściciela sieci lub podmiotów zależnych.

Jakie znaczenie ma oznaczenie geograficzne produktów

Mamy wodę „Nałęczowiankę”, serek kanapkowy „Piątnica”, piwo „Żywiec”, a nawet płytki ceramiczne „Opoczno” – wszystko to towary opatrzone nazwą geograficzną, która świadczy o pewnej jakości wybranego przez klienta produktu. Aby zapewnić przejrzystość rynku, zabronione jest używanie fałszywych lub oszukańczych oznaczeń geograficznych.

Kodeksy etyki w reklamie

Prawo reklamy jest bardzo szerokie. Prawidłowe korzystanie z tego typu regulacji utrudnia fakt, że przepisy są rozproszone po wielu ustawach, kodeksach etyki itp. Dużą rolę w kwestii reklamy odgrywają także tzw. kodeksy etyki.

Na czym polega utrudnianie dostępu do rynku

Większe firmy i koncerny chętnie korzystają ze swojej pozycji i starają się nie dopuścić do rozwoju dużej konkurencji. Oczywiście dopóki korzystają z rozwiązań zgodnych z prawem takie działania są dopuszczalne.

Czym jest reklama wprowadzająca w błąd

Reklama wprowadzająca w błąd została uznana za czyn nieuczciwej konkurencji, ponieważ w efekcie kreuje dany produkt na lepszy niż jest w rzeczywistości. Jak odróżnić reklamę wprowadzającą w błąd od powszechnie stosowanych „chwytów” marketingowych?

Jak wygląda bojkot w prawie konkurencji

Niekiedy walka o klienta przybiera naprawdę agresywny charakter. Warto pamiętać, że o ile nakłanianie klientów do zakupu naszych produktów jest jak najbardziej dozwolone, o tyle nakłanianie ich, by nie kupowali u konkurencji – nie do końca.

Dyskryminacja, jako praktyka antykonkurencyjna

Dyskryminacja to ostatnio modne słowo. Na całym świecie popularny jest trend zgodnie z którym wszelka dyskryminacja jest niedozwolona. Dyskryminacja w pracy, zwana także mobbingiem, dyskryminacja ze względy na rasę, poglądy, czy religię została zakazana nawet w Konstytucji. Wreszcie dochodzimy do dyskryminacji w praktykach rynkowych…

Czym jest sprzedaż premiowana

W sklepach promocja goni promocję, a konsumenci są zmuszeni obliczać, czy korzystniejszy będzie zakup trzech wód mineralnych w cenie jednej, czy może dwóch z kompletem szklanek gratis. Walka o klienta bywa naprawdę wyczerpująca i niejednokrotnie poważnie naraża budżet przedsiębiorcy. Czy oscylowanie na granicy opłacalności jest wyłączną sprawą przedsiębiorcy?

Sprzedaż lawinowa i łańcuszki finansowe – zakazane czy dozwolone

Sprzedaż lawinowa to znany sposób sprzedaży bezpośredniej, polegający na oferowaniu korzyści w zamian za znalezienie kolejnych odbiorców. System sprzedaży lawinowej został uznany za sprzeczny z zasadami uczciwej konkurencji, jednak pod pewnymi warunkami jest dozwolony.

Regulacje prawne dotyczące spammingu

Tzw. spamming jest już każdemu znanym typem reklamy. Jednakże jest to reklama nielubiana – zapycha skrzynki elektroniczne, spowalnia pracę Internetu, a jeśli nie dysponujemy stałym łączem, dodatkowo obciąża nas kosztami połączenia. Właśnie dlatego ustawodawca zdecydował się włożyć spam w ramy prawne.

Jaka reklama narusza prywatność

Reklama rządzi się specyficznymi prawami. Nakłanianie konsumenta do zakupu danego produktu może przybierać wiele form i postaci. Niekiedy jednak wkracza ona zbyt mocno w prywatność odbiorcy.

Kiedy reklama porównawcza jest dopuszczalna

Reklama porównawcza ukazuje produkt w taki sposób, że rozpoznanie konkurenta jest możliwe w sposób pośredni lub bezpośredni. Jest ona dopuszczalna tylko pod pewnymi warunkami.

Dlaczego reklama nie może nadmiernie odwoływać się do uczuć odbiorcy

Podstawowym elementem reklamy jest odwołanie się do wyobrażeń konsumenta. Marki tworzą odpowiedni wizerunek, w taki sposób, by ich produkty kojarzone były z luksusem, łatwiejszym sprzątaniem i lepszą jakością życia. W jakich przypadkach tego typu działania posuwają się za daleko?

Jakie są zasady konstruktywnej krytyki?

Celem konstruktywnej krytyki jest zmiana zachowania osoby, której ona dotyczy. Uzasadniona krytyka czasem jest nieodzowną i jedyną metodą, dzięki której możemy zwrócić komuś uwagę, powiedzieć, co nam się nie podoba i tym samym doprowadzić do zmiany czyjegoś postępowania.

Prośby i odmowy – to nie takie trudne

Trudno powiedzieć ile razy w ciągu dnia jesteśmy w potrzebie i musimy zwrócić się do kogoś o pomoc. Podobnie, sami jesteśmy wielokrotnie proszeni przez innych o zrobienie czegoś, a z różnych powodów musimy tego odmówić.

Jak reagować na pochwałę?

W większości firm, pracownicy chwaleni są rzadko. Dopóki praca nie odbiega od pewnej normy, standardu, w zasadzie nikt nie zwraca uwagi na pracownika. Zaczyna się go obserwować dopiero, gdy standard pracy zaczyna spadać. Jeżeli wszystkie zadania są wykonywane dobrze, no cóż, tak właśnie powinno być i nie ma o czym mówić…

REKLAMA