REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak skorzystać z leniency programme

Martyna Wosion
Jak skorzystać z leniency programme
Jak skorzystać z leniency programme

REKLAMA

REKLAMA

Leniency w tłumaczeniu z języka angielskiego oznacza „złagodzenie, pobłażliwość” – tak właśnie traktowani są przedsiębiorcy, którzy zdecydują się na ujawnienie przed Prezesem UOKiK istnienia kartelu ograniczającego konkurencję. Jak skorzystać z możliwości darowania lub znacznego obniżenia kary?

Program Leniency ma na celu zwiększenie odsetka ujawnianych zmów przedsiębiorców. Ze względu na niejawny charakter tych porozumień są one bardzo trudne do wykrycia i udowodnienia. Możliwość darowania lub obniżenia kary ma być zachętą dla przedsiębiorców.

REKLAMA

Przeczytaj: Czym jest leniency programme?

Tryb składania wniosków

Przed złożeniem wniosku przedsiębiorca może zadzwonić do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta (tel.: 22 55 60 555) w godzinach pracy Urzędu i uzyskać wszelkie informacje dotyczące programu. Może także przedstawić „hipotetyczną” sytuację i dowiedzieć się czy kwalifikuje się na skorzystanie z programu.

REKLAMA

Właściwy wniosek należy złożyć osobiście w Urzędzie lub wysyłając na adres pocztowy, e – mailowy (leniency@uokik.gov.pl) lub za pośrednictwem faksu (nr 22 826 10 33). Można również złożyć zeznania do protokołu przed pracownikiem Urzędu.

W przypadku składania wniosku drogą elektroniczną lub faksem konieczne jest dostarczenie do Urzędu oryginału w ciągu 3 dni od wysłania wniosku. Tylko wtedy za dzień i godzinę wpłynięcia wniosku zostanie uznany czas wysłania drogą elektroniczną lub faksem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najkorzystniejszą formą złożenia wniosku jest tzw. forma skrócona. W rozporządzeniu Rady Ministrów dotyczącego specyficznych wymogów tego postępowania określone są niezbędne elementy każdego wniosku. Jeśli przedsiębiorca nie dysponuje jakąś informacją (np. okoliczności zawierania porozumienia, czy osób które pełniły w nim znaczące funkcje) może złożyć tzw. formę skróconą, a następnie zobowiązany jest do uzupełnienia brakujących informacji.

Oczywiście wskazane jest dołączenie dowodów, które umożliwią weryfikację zeznań przedsiębiorcy – mogą to być nawet wydruki e – maili, czy kserokopie dokumentów.

REKLAMA

Do każdego wniosku należy dołączyć dwa oświadczenia; pierwsze o zaprzestaniu uczestnictwa w skarżonym porozumieniu, a drugie potwierdzające, że wnioskodawca nie był inicjatorem porozumienia i że nie nakłaniał innych do dołączenia do zmowy.

Należy pamiętać, że samo złożenie wniosku nie gwarantuje umorzenia kary. Prezes Urzędu pod koniec postępowania ocenia postawę przedsiębiorcy, a więc m. in. jego chęć do współpracy, pomoc itp.

Dlaczego czas to pieniądz?

Należy pamiętać, że z całkowitego umorzenia kary może skorzystać tylko przedsiębiorca, który jako pierwszy zgłosi istnienie kartelu. Z tego względu za datę wpłynięcia zgłoszenia uważa się dzień, miesiąc, rok oraz dokładną godzinę.

Polecamy serwis: ABC małej firmy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA