REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Porozumienia przedsiębiorców - porozumienia cenowe i kondycjonalne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Martyna Wosion
Porozumienia przedsiębiorców - porozumienia cenowe i kondycjonalne
Porozumienia przedsiębiorców - porozumienia cenowe i kondycjonalne

REKLAMA

REKLAMA

Porozumienia cenowe i kondycjonalne należą do najpoważniejszych praktyk ograniczających konkurencję. Z uwagi na to, że cena i jakość w największym stopniu kształtują wybory konsumenckie, UOKiK dba o to, by tego typu porozumienia były odpowiednio sankcjonowane.

Porozumienia cenowe

Porozumienia cenowe polegają na pośrednim lub bezpośrednim ustalaniu cen przez uczestników porozumienia. Dotyczy to wszelkiego rodzaju cen – zarówno hurtowych, jak i detalicznych, a także narzucania określonych rabatów lub marż. 

REKLAMA

REKLAMA

Porozumienia cenowe kojarzą się najczęściej z ustalaniem ceny minimalnej, jednak tak samo sankcjonowane jest określanie ceny sztywnej oraz maksymalnej. Cena sztywna nie pozwala bowiem na dostosowanie oferty do warunków konkretnego rynku (oczywiste jest, że ceny w centrum Warszawy będą wyższe, niż w podmiejskich miejscowościach - wynika to m.in. z kosztów utrzymania lokalu). Zaś narzucanie ceny maksymalnej może w efekcie przyczynić się do obniżenia standardów lub wyparcia z rynku przedsiębiorców.

Narzucanie ceny maksymalnej jest szczególnie niebezpieczne dla niewielkich firm, specjalizujących się w produkcji określonych towarów lub świadczeniem jednego rodzaju usług. W wyniku przyjęcia ceny maksymalnej mogą być oni zmuszeni do znacznego obniżenia jakości, co może zniechęcić klientów. Ponadto ich dochody mogą okazać się bardzo niezadowalające, a to doprowadzi do zakończenia działalności. 

Porozumienia cenowe należą do najtrudniej wykrywalnych, ale i najsurowiej karanych. Aby je ograniczać UOKiK wprowadził program obniżania i darowania kar, tzw. Leniency Programme. 

Przeczytaj: Jak skorzystać z programu Leniency 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Porozumienia kondycjonalne 

Te porozumienia dotyczą innych niż cena warunków współpracy przedsiębiorców. Mogą zatem odnosić się do systemu sprzedaży i zakupu towarów, wspólnej reklamy itp. 

Oczywiście należy mieć na uwadze, że przedsiębiorcy często zawierają podobne porozumienia – są one zabronione tylko wówczas, gdy negatywnie wpływają na konkurencję na danym rynku. 

Przykładem porozumienia kondycjonalnego jest porozumienie dwóch kolporterów prasy – Ruch SA i Rolkon. Przyczyną zawarcia porozumienia było wkroczenie na rynek Kolporter SA. Przedsiębiorcy umówili się, że będą sobie wzajemnie świadczyć usługi logistyczne, a także informować się o nowych rozwiązaniach technologicznych. Ich działania miały na celu maksymalną obniżkę cen, a także działania przeciwko nowemu konkurentowi. 

Polecamy: Jak uniknąć błędów przy tworzeniu polityki cenowej firm

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd opóźnia obowiązek raportowania ESG. Raportowanie dopiero od 2028 i 2029 r. [projekt ustawy przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy odraczający o dwa lata obowiązek raportowania ESG dla firm. Nowe przepisy mają ograniczyć biurokratyczne obciążenia i dać przedsiębiorcom więcej czasu na dostosowanie się do unijnych regulacji.

Jak założyć klub fitness lub siłownię? [Poradnik eksperta]

Obecnie w Polsce działa ponad trzy tysiące siłowni i klubów fitness, z czego przeważająca większość funkcjonuje w ramach większych sieci. Dbanie o zdrowie i kondycję fizyczną stało się globalnym i nieprzemijającym trendem, co można zawdzięczać m.in. influencerom z branży fitness (trenerom i instruktorom).

Dlaczego Polacy nie ufają zagranicznym sklepom online? [Raport]

Zagraniczne firmy napotykają na poważną barierę na polskim rynku e-commerce – brak zaufania. Aż 2/3 Polaków unika zakupów w zagranicznych e-sklepach z obawy o zwroty, reklamacje i autentyczność produktów. Kluczową rolę w decyzjach zakupowych odgrywają opinie innych klientów. Pokonanie tej nieufności to klucz do sukcesu w polskim e-handlu.

Rząd podwyższy w 2026 r. płacę minimalną tylko o wskaźnik inflacji - przedsiębiorcy chwalą takie rozwiązanie, dlaczego

Płaca minimalna w 2026 roku wzrośnie o 140 złotych brutto do kwoty 4806 złotych. To mniejszy wzrost niż w minionych latach, ale przedsiębiorcy przyznają, że jest to kompromis pomiędzy możliwościami przedsiębiorców, a oczekiwaniami pracowników.

REKLAMA

Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

Ludzie wciąż listy piszą, ale polecone wysyłają głównie urzędy. Rynek pocztowy w Polsce ma się dobrze

Jednak główną siłą napędową pozostają wciąż usługi kurierskie, które odpowiadają za 73,3 proc. wartości rynku i 56,5 proc. jego wolumenu. Mimo dominacji tego segmentu, istotną rolę wciąż odgrywają przesyłki listowe.

Miód podrożeje, bo prawo wymaga zmiany etykiet na słoikach a to kosztuje

Równo za rok na sklepowych półkach pojawią się nowe etykiety miodu, wynikające z przyjętej unijnej dyrektywy. Wprowadzają one niepozorną, ale mogącą narobić sporo zamieszania zmianę. Jednocześnie nielegalny handel miodem rozwija się niemal bez nadzoru.

Rolnicy radzą sobie dużo lepiej z długami niż firmy przetwarzające plony ich pracy

Polska żywność ma się dobrze, ale kondycja finansowa branży już mniej. Sektor rolno-spożywczy musi oddać wierzycielom 760,6 mln zł, a wiarygodność płatnicza przetwórców i dostawców staje się coraz większym problemem. Nie dotyczy to rolników, którzy na ogół są wiarygodni finansowo.

REKLAMA

Małe firmy z dużymi obawami przed kolejnym wysokim wzrostem płacy minimalnej

Duże wzrosty płacy minimalnej w ostatnich latach hamują wzrost małych i średnich firm. Poza bezpośrednim obciążeniem kosztami pracowniczymi oznaczają dla przedsiębiorców skokowy wzrost koszt w postaci coraz wyższych składek ZUS.

Umowa z influencerem krok po kroku

Szybki rozwój marketingu internetowego otworzył przed markami i twórcami zupełnie nowe perspektywy współpracy. W dobie cyfrowej rewolucji, influencerzy stali się kluczowymi partnerami w promocji produktów i usług, oferując unikatowy sposób docierania do odbiorców (potencjalnych klientów marek). Współpraca z twórcami, choć niezwykle efektywna, wiąże się jednak z szeregiem wyzwań prawnych, które wymagają szczególnej uwagi. Odpowiednie uregulowanie wzajemnych praw i obowiązków jest fundamentem sukcesu i bezpieczeństwa obu stron, minimalizując ryzyko sporów i nieporozumień.

REKLAMA