REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dlaczego konkurencja jest chroniona

Martyna Wosion
Dlaczego konkurencja jest chroniona
Dlaczego konkurencja jest chroniona

REKLAMA

REKLAMA

Pierwsze regulacje dotyczące prawa konkurencji pojawiły się już w XIX wieku. W Polsce takie prawo pojawiło się nieco później – w latach 30. ubiegłego wieku. Dziś ochrona konkurencji jest jednym z priorytetów – dlaczego?

Zdrowa konkurencja – czyli jaka?

Konkurencja to stan, w którym na rynku właściwym działa więcej niż jeden przedsiębiorca. W takich warunkach podmioty będą rywalizować, a jej celem będzie zdobycie jak największej liczby klientów. Takie współzawodnictwo powoduje niższe ceny, lepszą jakość usług i towarów, a także organizowanie korzystnych z punktu widzenia konsumenta promocji i rabatów. Nie ma wątpliwości, że tzw. „walka konkurencyjna” w istocie reguluje rynek, tworząc atrakcyjną ofertę dla różnych grup społecznych.

REKLAMA

Działania, mające na celu ochronę konkurencji mają wiele funkcji – chronią konsumenta, gwarantują swobodę wyboru kontrahenta, jednocześnie eliminując z rynku przedsiębiorców nieudolnych i nieefektywnych. 

Ochrona konkurencji prowadzi jednocześnie do eliminacji monopoli, karteli, nieuczciwych ustaleń konkurentów, a co za tym idzie zapewnia funkcjonowanie jak najbardziej złożonego rynku. Właśnie dlatego konkurencja jest uważana za jedną z instytucjonalnych gwarancji wolności gospodarczej i wywodzi się z Konstytucji. 

Przeczytaj też: Zwalczanie nieuczciwej konkurencji

Gdzie szukać regulacji?

Prawo ochrony konkurencji składa się z dwóch podsystemów – prawa wspólnotowego, obowiązującego z Polsce po przystąpieniu do UE oraz prawa krajowego (które oczywiście jest zgodne z założeniami unijnymi). 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W ramach prawa Unii Europejskiej wyróżniamy przede wszystkim Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, zaś prawo krajowe to przede wszystkim ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów, ale także szereg ustaw „wspomagających”, jak ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym i ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Polecamy serwis: Prawo

Zakres obowiązywania

REKLAMA

Przepisy dotyczące ochrony konkurencji odnoszą się do przedsiębiorców i ich związków. Ponieważ kierowane są przeciwko określonemu typowi zachowań, nie ma znaczenia to, czy są to przedsiębiorcy prywatni, krajowi, zagraniczni, czy nawet publiczni. Ich zasięg obejmuje wszelkie działania wyżej wymienionych podmiotów, które wywołują lub mogą wywołać skutki na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. 

W sprawach praktyk ograniczających konkurencję przepisy odnoszą się do działań przedsiębiorców także poza granicami Polski, zaś w sprawach kontroli koncentracji obowiązują tylko wówczas, gdy co najmniej jeden przedsiębiorca prowadzi w Polsce działalność bezpośrednio lub za pośrednictwem innego przedsiębiorcy, bądź też należy do grupy kapitałowej, której co najmniej jeden udziałowiec prowadzi taką działalność.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA