REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czym jest rynek właściwy

Martyna Wosion
Czym jest rynek właściwy
Czym jest rynek właściwy
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W przepisach dotyczących ochrony konkurencji często pojawia się pojęcie „rynek właściwy”. Co kryje się pod tym pojęciem i co się z nim wiąże?

Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów wprowadza definicję rynku właściwego. Mianowicie jest to „rynek towarów, które ze względu na ich przeznaczenie, cenę oraz właściwości, w tym jakość, są uznawane przez ich nabywców za substytuty oraz są oferowane na obszarze, na którym, ze względu na ich rodzaj i właściwości, istnienie barier dostępu do rynku, preferencje konsumentów, znaczące różnice cen i koszty transportu, panują zbliżone warunki konkurencji”.

REKLAMA

Innymi słowy, rynek właściwy to abstrakcyjne miejsce, gdzie spotyka się popyt z podażą, a podaż z popytem. Ponieważ między tymi elementami mogą istnieć różnorakie zależności (biorąc pod uwagę specyfikę handlu), nie ma dwóch takich samych rynków właściwych.

Wyróżniamy trzy rodzaje rynków:

  •  Rynek właściwy produktowo – wyznaczany jest przez towar. Obejmuje wszystkie produkty, które przez konsumenta traktowane są jako substytuty.
  •  Rynek właściwy terytorialnie – dotyczy obszaru, na którym panują podobne warunki konkurencji (np. ze względu na przepisy prawa, bariery reograficzne, koszty itp.). Jeden przedsiębiorca może jednocześnie działać na kilku rynkach właściwych terytorialnie.
  •  Rynek właściwy czasowo – dotyczy tylko rynków nietrwałych, np. rynku produktów sezonowych.

Przeczytaj też: Dlaczego konkurencja jest chroniona

Czy rynek właściwy ma znaczenie?

Rynek właściwy jest kluczowym pojęciem w prawie konkurencji. Jego wyznaczenie jest pierwszą czynnością, którą muszą wykonać organy zajmujące się ochroną konkurencji przed właściwym rozstrzygnięciem sprawy. Oczywiście zawsze jest on wyznaczany odrębnie dla każdego postępowania prowadzonego przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy serwis: Przedsiębiorca w sądzie

REKLAMA

Określenie rynku właściwego ma na celu zidentyfikowanie konkurentów i ocenę w jakim stopniu mogą one zakłócić warunki uczciwej konkurencji na danym terenie. Ponadto w ten sposób możliwe jest ocenienie jaką siłę rynkową ma dany przedsiębiorca. 

Wyznaczenie rynku właściwego jest także cenną informacją dla przedsiębiorcy. Dzięki takiej analizie przedsiębiorca ma możliwość określić swój udział w danym rynku, przewidzieć w jaką stronę będzie rozwijała się konkurencja oraz czy i w jakim stopniu będzie zagrażała jego pozycji. 

Nie zawsze wyznaczenie rynku właściwego jest prostą sprawą. Swojego czasu dużo trudności przysporzyła decyzja, czy stworzyć jeden „rynek usług telefonicznych”, czy odrębne rynki dla telefonii stacjonarnej i komórkowej.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA