REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Porozumienia przedsiębiorców - porozumienia dyskryminacyjne i przetargowe

Martyna Wosion
Porozumienia przedsiębiorców - porozumienia dyskryminacyjne i przetargowe
Porozumienia przedsiębiorców - porozumienia dyskryminacyjne i przetargowe
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Porozumienia dyskryminacyjne i przetargowe to kolejne rodzaje praktyk ograniczających konkurencję. O ile działania dyskryminacyjne są stosunkowo powszechne, ale i łatwe do wykrycia, o tyle zawieranie porozumień przetargowych jest uważane za wybitnie naganne.

Porozumienia dyskryminacyjne

Porozumienia dyskryminacyjne narzucają niejednolite warunki umów i współpracy dla różnych uczestników rynku. Oczywiście samo zróżnicowanie oferty jest naturalnym elementem praktyk handlowych – stąd konieczność, by kontrahenci znajdowali się w relatywnie porównywalnej sytuacji. 

REKLAMA

REKLAMA

Dopuszczalne jest oferowanie innej ceny dla kontrahentów, którzy chcą zakupić 10 kg surowca i zaproponowanie rabatu dla przedsiębiorcy, który reflektuje zakup jednej tony i jednocześnie chce nawiązać stałą współpracę. Udzielanie rabatów i dbanie o pozytywne relacje ze stałymi klientami są podstawowymi zasadami handlu i UOKiK nie widzi nic złego w tego rodzaju praktykach.

Porozumienia dyskryminacyjne mają zazwyczaj na celu stworzenie uciążliwych warunków dla określonych konkurentów, a co za tym idzie wyraźne utrudnianie im dostępu do rynku. Takie zabiegi prowadzą oczywiście do osłabienia konkurencji, a jeśli przedsiębiorcy zawrą dodatkowo porozumienie podziałowe, może dojść nawet do osiągnięcia pozycji monopolisty na danym rynku. 

Polecamy serwis: Zakładam firmę

Porozumienia dyskryminacyjne mogą dotyczyć relacji wertykalnych, czyli na różnych rynkach właściwych (np. między dostawcą, a przedsiębiorcą) lub przybrać formę bojkotu. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przeczytaj też: Jak wygląda bojkot w prawie konkurencji?

Porozumienia przetargowe

Porozumienia przetargowe są szczególnym rodzajem porozumień, ponieważ są zdecydowanie bardziej przemyślane i wyrachowane. W tego rodzaju uzgodnieniach dzielą między siebie prawo do uczestnictwa w przetargach. 

Przedsiębiorca A rezygnuje z udziału w przetargu na rzecz przedsiębiorcy B, w zamian za to, że miesiąc później przedsiębiorca B nie weźmie udziału w innym przetargu. Innym przykładem może być ustalenie między przedsiębiorcami, że jeden z nich bierze udział tylko w przetargach organizowanych na terenie gminy C, a drugi na terenie gminy D. 

Szczególnie naganne są praktyki ustalania dodatkowych ofert, stanowiących uzupełnienie dla właściwego przetargu. Oferty te są efektem „zmów przetargowych”.

Niewątpliwie porozumienia przetargowe są bardzo szkodliwe i godzą w istotę samego przetargu, którego zasadniczym celem jest wybranie najkorzystniejszej oferty, zgodnie z założeniami konkurencyjnego współzawodnictwa.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA