Porozumienia przedsiębiorców - porozumienia kontyngentowe i podziałowe
REKLAMA
REKLAMA
Porozumienia kontyngentowe
Porozumienia kontyngentowe, czyli inaczej ilościowe, dotyczą przede wszystkim prób kontrolowania ilości wytwarzania lub zbytu towarów. W istocie praktyki te sprowadzają się do ograniczenia swobody przedsiębiorcy w zarządzaniu swoją firmą.
REKLAMA
Porozumienia te mogą polegać na określaniu wielkości produkcji (na przestrzeni określonego czasu – roku, miesiąca, kwartału), ilości zaopatrywanych klientów, wielkości asortymentu, czy wielkości importu lub eksportu.
Uzgodnienia kontyngentowe mogą również mieć na celu ograniczenie postępu technicznego – UOKiK uznaje, że te rodzaje porozumień są szczególnie szkodliwe dla konsumentów, ponieważ nie pozwalają na ulepszanie produktów, których używają.
Porównaj: Porozumienia cenowe i kondycjonalne
Porozumienia podziałowe
Porozumienia podziałowe, jak sama nazwa wskazuje, dzielą rynek w zależności od potrzeb przedsiębiorców, biorących udział w porozumieniu. Przedsiębiorcy mogą dzielić rynek według kryteriów:
- geograficznych – ustalając granice terytorialne prowadzenia działalności gospodarczej;
- podmiotowych – dzieląc między uczestników porozumienia klientów, dostawców lub kontrahentów;
- asortymentowych – przypisując przedsiębiorcom konkretną część produktów.
Polecamy serwis: ABC małej firmy
REKLAMA
Konsekwencją porozumień podziałowych jest wyraźne ograniczenie konkurencji na danym rynku, w skrajnych przypadkach może nawet dojść do monopolu. Porozumienia te co prawda ograniczają możliwość działania przedsiębiorcy na innych rynkach, ale jednocześnie zwalniają go z walki konkurencyjnej, wobec czego na części, która mu przypada, może wprowadzać własną politykę cenową i jakościową.
Przykładem porozumienia podziałowego może być sprawa wydawnictwa Nowa Era i Polskiego Przedsiębiorstwa Wydawnictw Kartograficznych. W umowie, na mocy której Nowa Era nabywała część majątku PPKW, zawarto porozumienie, które zakładało, że Nowa Era powstrzyma się od konkurowania z PPWK na rynku kartografii użytkowej, zaś PPKW zobowiązało się do niekonkurowania z Nową Erą na rynku wydawnictw szkolnych i edukacyjnych. Porozumienie zostało zawarte na 10 lat.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.