REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Formy porozumień ograniczających konkurencję

Martyna Wosion
Formy porozumień ograniczających konkurencję
Formy porozumień ograniczających konkurencję
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy, zawierający porozumienie ograniczające konkurencję zwykle mają świadomość jego nielegalnego charakteru. Z tego względu takie porozumienia nie zawsze przyjmują formę tradycyjnych umów…

„Tradycyjna” umowa?

Jest to z pewnością jedna z najbardziej powszechnych form zawierania wszelkich porozumień. Oświadczenie woli składane przez dwie strony zwykle składane jest na piśmie (by ułatwić dochodzenie ewentualnych roszczeń), jednak w tym przypadku przedsiębiorcy szybko zrezygnowali z zawierania umów tradycyjnych. Wobec tego sankcjom podlega każdy rodzaj umowy – zarówno pisemne, jak i ustne, a także wiążące i niewiążące. 

REKLAMA

Umowy niewiążące to tzw. gentelment’s agreement – zwykle powstają jako wynik relacji biznesowych, w którym przedsiębiorcy stosują coś na kształt handlu usługami i uprzejmościami. 

Przedsiębiorca A podczas nieformalnej rozmowy prosi przedsiębiorcę B, by nie sprzedawał swoich towarów po cenie niższej niż X zł. W zamian przedsiębiorca A ograniczy handel miejscowości B. Jeśli przedsiębiorcy zawrą porozumienie będziemy mieli do czynienia ze zmową cenową oraz podziałem rynku. 

Przeczytaj także: Na czym polega zakaz porozumień ograniczających konkurencję

Uchwały związków przedsiębiorców

Za uchwały związków przedsiębiorców uważa się akty przyjmowane przez członków danej organizacji lub jej organów statutowych (zarządu, walnego zgromadzenia członków itp.)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tego typu uchwały również nie przyjmują jedynie oficjalnej formy – mogą mieć także (tylko z pozoru) niewiążący charakter, jak okólniki, rezolucje, zalecenia, wskazówki itp. 

Polecamy serwis: Umowy w firmie

Uzgodnienia

REKLAMA

Wydaje się, że jest to najbardziej niejawna forma zawierania porozumień. Uzgodnienia nie są typowymi umowami, a skoordynowanymi rzeczywistymi działaniami przedsiębiorców, których celem jest oczywiście negatywny wpływ na konkurencję. Forma tych uzgodnień może być bardzo różna – począwszy od wspomnianych gentelment’s agrement, po umowy dorozumiane. 

W praktyce właśnie uzgodnienia należą do najtrudniej wykrywalnych porozumień ograniczających konkurencję. Wiele wątpliwości budzi próba odróżnienia faktycznych uzgodnień przedsiębiorców od działań, które są podyktowane zmianami na rynku, wahaniami cen itp. 

Te trudności doskonale obrazuje tzw. sprawa drożdżowa. Na lokalnym rynku dwóch przedsiębiorców produkujących drożdżówki w przeciągu trzech dni podwyższyło ceny o ok. 30%. Kiedy pojawił się zarzut zmowy cenowej, przedsiębiorcy uzasadnili podwyżkę wzrostem cen drożdży. UOKiK po zbadaniu sprawy stwierdził, że „surowce” faktycznie podrożały, jednak takie wahania były naturalne i częste. W efekcie niemal jednoczesna zmiana cen przez przedsiębiorców została uznana za porozumienie ograniczające konkurencję.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA