REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dlaczego pomiar dokonań jest ważny w działalności firmy?

Subskrybuj nas na Youtube
Pomiar dokonań w działalności usługowej jest tak samo możliwy, jak w produkcyjnej.
Pomiar dokonań w działalności usługowej jest tak samo możliwy, jak w produkcyjnej.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pomiar dokonań to czytelny miara sukcesu dla pracowników, dzięki czemu mogą nawet sami oceniać jakość swojej pracy – i od razu wprowadzać usprawnienia. Przed kierownictwami firm pojawiają się nowe zadania. Jakie?

Zanika potrzeba nadzoru i rozliczania pracy pojedynczego pracownika, bo to wymaga za wiele czasu, a więc i kosztu. To oni (pracownicy) sprawują teraz najlepszą nad sobą kontrolę. Potrzeba im do tego dwóch narzędzi.

REKLAMA

REKLAMA

Po pierwsze potrzebne są kompetencje, którymi będą mogli się posłużyć jako uprawomocnieni członkowie organizacji. Za tym musi iść system podnoszenia ich kompetencji – szkoleń, kół jakości, zespołowego rozwiązywania problemów czy możliwości interwencji w system zarządzania.

Po drugie potrzebne są punkty odniesienia, na tle których ocenią jakość swoich działań i swojej pracy. Takimi punktami odniesienia może być udostępniony do powszechnej wiadomości i podawany pod dyskusję system mierników. Mierniki zaś muszą zdawać relacje z dokonań na poziomie komórki produkcyjnej, jednostki organizacyjnej czy zakładu. Mierniki muszą też dostarczyć pomiaru dokonań w procesach technologicznych oraz organizacyjnych i strumieniach wartości, a na koniec muszą pozwolić na jednoznaczne stwierdzenie, że osiągnięto założony w strategii koszt pojedynczego produktu, a w systemach produkcji masowej indywidualizacji – koszt średni produktu.

Przeczytaj także: Jak zmniejszyć wydatki w firmie?

REKLAMA

Pomiar dokonań w działalności usługowej jest tak samo możliwy, jak w produkcyjnej. Tym bardziej, że działalność produkcyjna coraz bardziej przypomina usługową. Na początek potrzebne jest pokonanie stereotypu o specyfice – tego procesu wytwórczego w porównaniu z innym czy usługi w stosunku do produkcji. Prowadzenie działalności biznesowej jest, z pewnego punktu widzenia, mało specyficzne. W działalności gospodarczej obecne są zasoby oraz procesy wydobywania z nich produktywności; każde zastosowanie, a nawet tylko posiadanie zasobu, związane jest z ponoszeniem kosztu w jakiejś formie. Wszystko to trzeba wziąć pod uwagę przy określaniu kosztu w strategii z punktu widzenia zasadności jego poniesienia oraz jego przyczynienia się do uzyskania pozycji konkurencyjnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wystawiona na widok publiczny zatrudnionych informacja o poziomie mierników musi być wizualnie dostępna – przejrzysta, czytelna, widoczna, jednoznaczna. Taki system obowiązuje w handlowej sieci odzieżowej Nordstrom. W pomieszczeniach dla pracowników znajdują się tablice, na których widnieją czytelne, kolorowe, bieżące informacje o różnych przekrojach pracowniczych dokonań. Mogą tam się znaleźć m.in. informacje o:
• wartości sprzedaży na każdego pracownika przez tydzień i dzisiaj;
• ilości czasu spędzonego z klientem, który ma kartę stałego klienta, w stosunku do wartości transakcji zawartych z tym klientem przez ostatni tydzień, miesiąc i dwanaście miesięcy;
• liczbie klientów, którym pracownik wystawił kartę stałego klienta w ciągu ostatniego tygodnia, miesiąca i roku.

Te mierniki mają charakter operacyjny i strategiczny – z jednej strony zachęcają do finalizacji transakcji z każdym klientem, z drugiej strony zachęcają do budowy długotrwałych relacji z klientami.

Polecamy serwis Umowy w firmie

Inna grupa mierników może dotyczyć stosunku wartości sprzedanych towarów do objętości półki, jaką te towary zajmują; stosunku czasu poświęconego przez pracownika na kontakt z półką i kontakt z klientem czy stosunku wartości towarów sprzedanych z półek pod opieką pracownika i półek pod opieką innych pracowników. Te mierniki nastawione są na innowacje asortymentowe, a zarazem zespołowość w działaniu, są zarówno strategiczne, jaki i operacyjne.

Kolejne grupy mierników mogą być związane z dbałością o estetykę miejsca pracy, zapewnianiem komfortu klientowi czy utrzymywaniem spójności kulturowej zespołu. Tak pomyślany system mierników może służyć pozycjonowaniu każdego pracownika na skali sprzedawcy przyjaznego klientowi, które z kolei przekłada się na dodatkowe korzyści finansowe dla pracownika. Korporacyjna kultura i skłonność do jej podtrzymywania (także mierzona) spowodują, że pracownicy dokonują oceny systemu mierników i wprowadzają do niego zmiany. Sprzedaż nie jest produkcją, ale (jednak) kończy się zindywidualizowanym finałem.

Autor: Irena Sobańska. Artykuł jest fragmentem książki: Rachunkowość zarządcza. Podejście operacyjne i strategiczne

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA