REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dlaczego pomiar dokonań jest ważny w działalności firmy?

Subskrybuj nas na Youtube
Pomiar dokonań w działalności usługowej jest tak samo możliwy, jak w produkcyjnej.
Pomiar dokonań w działalności usługowej jest tak samo możliwy, jak w produkcyjnej.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pomiar dokonań to czytelny miara sukcesu dla pracowników, dzięki czemu mogą nawet sami oceniać jakość swojej pracy – i od razu wprowadzać usprawnienia. Przed kierownictwami firm pojawiają się nowe zadania. Jakie?

Zanika potrzeba nadzoru i rozliczania pracy pojedynczego pracownika, bo to wymaga za wiele czasu, a więc i kosztu. To oni (pracownicy) sprawują teraz najlepszą nad sobą kontrolę. Potrzeba im do tego dwóch narzędzi.

REKLAMA

REKLAMA

Po pierwsze potrzebne są kompetencje, którymi będą mogli się posłużyć jako uprawomocnieni członkowie organizacji. Za tym musi iść system podnoszenia ich kompetencji – szkoleń, kół jakości, zespołowego rozwiązywania problemów czy możliwości interwencji w system zarządzania.

Po drugie potrzebne są punkty odniesienia, na tle których ocenią jakość swoich działań i swojej pracy. Takimi punktami odniesienia może być udostępniony do powszechnej wiadomości i podawany pod dyskusję system mierników. Mierniki zaś muszą zdawać relacje z dokonań na poziomie komórki produkcyjnej, jednostki organizacyjnej czy zakładu. Mierniki muszą też dostarczyć pomiaru dokonań w procesach technologicznych oraz organizacyjnych i strumieniach wartości, a na koniec muszą pozwolić na jednoznaczne stwierdzenie, że osiągnięto założony w strategii koszt pojedynczego produktu, a w systemach produkcji masowej indywidualizacji – koszt średni produktu.

Przeczytaj także: Jak zmniejszyć wydatki w firmie?

REKLAMA

Pomiar dokonań w działalności usługowej jest tak samo możliwy, jak w produkcyjnej. Tym bardziej, że działalność produkcyjna coraz bardziej przypomina usługową. Na początek potrzebne jest pokonanie stereotypu o specyfice – tego procesu wytwórczego w porównaniu z innym czy usługi w stosunku do produkcji. Prowadzenie działalności biznesowej jest, z pewnego punktu widzenia, mało specyficzne. W działalności gospodarczej obecne są zasoby oraz procesy wydobywania z nich produktywności; każde zastosowanie, a nawet tylko posiadanie zasobu, związane jest z ponoszeniem kosztu w jakiejś formie. Wszystko to trzeba wziąć pod uwagę przy określaniu kosztu w strategii z punktu widzenia zasadności jego poniesienia oraz jego przyczynienia się do uzyskania pozycji konkurencyjnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wystawiona na widok publiczny zatrudnionych informacja o poziomie mierników musi być wizualnie dostępna – przejrzysta, czytelna, widoczna, jednoznaczna. Taki system obowiązuje w handlowej sieci odzieżowej Nordstrom. W pomieszczeniach dla pracowników znajdują się tablice, na których widnieją czytelne, kolorowe, bieżące informacje o różnych przekrojach pracowniczych dokonań. Mogą tam się znaleźć m.in. informacje o:
• wartości sprzedaży na każdego pracownika przez tydzień i dzisiaj;
• ilości czasu spędzonego z klientem, który ma kartę stałego klienta, w stosunku do wartości transakcji zawartych z tym klientem przez ostatni tydzień, miesiąc i dwanaście miesięcy;
• liczbie klientów, którym pracownik wystawił kartę stałego klienta w ciągu ostatniego tygodnia, miesiąca i roku.

Te mierniki mają charakter operacyjny i strategiczny – z jednej strony zachęcają do finalizacji transakcji z każdym klientem, z drugiej strony zachęcają do budowy długotrwałych relacji z klientami.

Polecamy serwis Umowy w firmie

Inna grupa mierników może dotyczyć stosunku wartości sprzedanych towarów do objętości półki, jaką te towary zajmują; stosunku czasu poświęconego przez pracownika na kontakt z półką i kontakt z klientem czy stosunku wartości towarów sprzedanych z półek pod opieką pracownika i półek pod opieką innych pracowników. Te mierniki nastawione są na innowacje asortymentowe, a zarazem zespołowość w działaniu, są zarówno strategiczne, jaki i operacyjne.

Kolejne grupy mierników mogą być związane z dbałością o estetykę miejsca pracy, zapewnianiem komfortu klientowi czy utrzymywaniem spójności kulturowej zespołu. Tak pomyślany system mierników może służyć pozycjonowaniu każdego pracownika na skali sprzedawcy przyjaznego klientowi, które z kolei przekłada się na dodatkowe korzyści finansowe dla pracownika. Korporacyjna kultura i skłonność do jej podtrzymywania (także mierzona) spowodują, że pracownicy dokonują oceny systemu mierników i wprowadzają do niego zmiany. Sprzedaż nie jest produkcją, ale (jednak) kończy się zindywidualizowanym finałem.

Autor: Irena Sobańska. Artykuł jest fragmentem książki: Rachunkowość zarządcza. Podejście operacyjne i strategiczne

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA