REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dlaczego pomiar dokonań jest ważny w działalności firmy?

Pomiar dokonań w działalności usługowej jest tak samo możliwy, jak w produkcyjnej.
Pomiar dokonań w działalności usługowej jest tak samo możliwy, jak w produkcyjnej.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pomiar dokonań to czytelny miara sukcesu dla pracowników, dzięki czemu mogą nawet sami oceniać jakość swojej pracy – i od razu wprowadzać usprawnienia. Przed kierownictwami firm pojawiają się nowe zadania. Jakie?

Zanika potrzeba nadzoru i rozliczania pracy pojedynczego pracownika, bo to wymaga za wiele czasu, a więc i kosztu. To oni (pracownicy) sprawują teraz najlepszą nad sobą kontrolę. Potrzeba im do tego dwóch narzędzi.

REKLAMA

REKLAMA

Po pierwsze potrzebne są kompetencje, którymi będą mogli się posłużyć jako uprawomocnieni członkowie organizacji. Za tym musi iść system podnoszenia ich kompetencji – szkoleń, kół jakości, zespołowego rozwiązywania problemów czy możliwości interwencji w system zarządzania.

Po drugie potrzebne są punkty odniesienia, na tle których ocenią jakość swoich działań i swojej pracy. Takimi punktami odniesienia może być udostępniony do powszechnej wiadomości i podawany pod dyskusję system mierników. Mierniki zaś muszą zdawać relacje z dokonań na poziomie komórki produkcyjnej, jednostki organizacyjnej czy zakładu. Mierniki muszą też dostarczyć pomiaru dokonań w procesach technologicznych oraz organizacyjnych i strumieniach wartości, a na koniec muszą pozwolić na jednoznaczne stwierdzenie, że osiągnięto założony w strategii koszt pojedynczego produktu, a w systemach produkcji masowej indywidualizacji – koszt średni produktu.

Przeczytaj także: Jak zmniejszyć wydatki w firmie?

REKLAMA

Pomiar dokonań w działalności usługowej jest tak samo możliwy, jak w produkcyjnej. Tym bardziej, że działalność produkcyjna coraz bardziej przypomina usługową. Na początek potrzebne jest pokonanie stereotypu o specyfice – tego procesu wytwórczego w porównaniu z innym czy usługi w stosunku do produkcji. Prowadzenie działalności biznesowej jest, z pewnego punktu widzenia, mało specyficzne. W działalności gospodarczej obecne są zasoby oraz procesy wydobywania z nich produktywności; każde zastosowanie, a nawet tylko posiadanie zasobu, związane jest z ponoszeniem kosztu w jakiejś formie. Wszystko to trzeba wziąć pod uwagę przy określaniu kosztu w strategii z punktu widzenia zasadności jego poniesienia oraz jego przyczynienia się do uzyskania pozycji konkurencyjnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wystawiona na widok publiczny zatrudnionych informacja o poziomie mierników musi być wizualnie dostępna – przejrzysta, czytelna, widoczna, jednoznaczna. Taki system obowiązuje w handlowej sieci odzieżowej Nordstrom. W pomieszczeniach dla pracowników znajdują się tablice, na których widnieją czytelne, kolorowe, bieżące informacje o różnych przekrojach pracowniczych dokonań. Mogą tam się znaleźć m.in. informacje o:
• wartości sprzedaży na każdego pracownika przez tydzień i dzisiaj;
• ilości czasu spędzonego z klientem, który ma kartę stałego klienta, w stosunku do wartości transakcji zawartych z tym klientem przez ostatni tydzień, miesiąc i dwanaście miesięcy;
• liczbie klientów, którym pracownik wystawił kartę stałego klienta w ciągu ostatniego tygodnia, miesiąca i roku.

Te mierniki mają charakter operacyjny i strategiczny – z jednej strony zachęcają do finalizacji transakcji z każdym klientem, z drugiej strony zachęcają do budowy długotrwałych relacji z klientami.

Polecamy serwis Umowy w firmie

Inna grupa mierników może dotyczyć stosunku wartości sprzedanych towarów do objętości półki, jaką te towary zajmują; stosunku czasu poświęconego przez pracownika na kontakt z półką i kontakt z klientem czy stosunku wartości towarów sprzedanych z półek pod opieką pracownika i półek pod opieką innych pracowników. Te mierniki nastawione są na innowacje asortymentowe, a zarazem zespołowość w działaniu, są zarówno strategiczne, jaki i operacyjne.

Kolejne grupy mierników mogą być związane z dbałością o estetykę miejsca pracy, zapewnianiem komfortu klientowi czy utrzymywaniem spójności kulturowej zespołu. Tak pomyślany system mierników może służyć pozycjonowaniu każdego pracownika na skali sprzedawcy przyjaznego klientowi, które z kolei przekłada się na dodatkowe korzyści finansowe dla pracownika. Korporacyjna kultura i skłonność do jej podtrzymywania (także mierzona) spowodują, że pracownicy dokonują oceny systemu mierników i wprowadzają do niego zmiany. Sprzedaż nie jest produkcją, ale (jednak) kończy się zindywidualizowanym finałem.

Autor: Irena Sobańska. Artykuł jest fragmentem książki: Rachunkowość zarządcza. Podejście operacyjne i strategiczne

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA