REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dlaczego pomiar dokonań jest ważny w działalności firmy?

Subskrybuj nas na Youtube
Pomiar dokonań w działalności usługowej jest tak samo możliwy, jak w produkcyjnej.
Pomiar dokonań w działalności usługowej jest tak samo możliwy, jak w produkcyjnej.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pomiar dokonań to czytelny miara sukcesu dla pracowników, dzięki czemu mogą nawet sami oceniać jakość swojej pracy – i od razu wprowadzać usprawnienia. Przed kierownictwami firm pojawiają się nowe zadania. Jakie?

Zanika potrzeba nadzoru i rozliczania pracy pojedynczego pracownika, bo to wymaga za wiele czasu, a więc i kosztu. To oni (pracownicy) sprawują teraz najlepszą nad sobą kontrolę. Potrzeba im do tego dwóch narzędzi.

REKLAMA

REKLAMA

Po pierwsze potrzebne są kompetencje, którymi będą mogli się posłużyć jako uprawomocnieni członkowie organizacji. Za tym musi iść system podnoszenia ich kompetencji – szkoleń, kół jakości, zespołowego rozwiązywania problemów czy możliwości interwencji w system zarządzania.

Po drugie potrzebne są punkty odniesienia, na tle których ocenią jakość swoich działań i swojej pracy. Takimi punktami odniesienia może być udostępniony do powszechnej wiadomości i podawany pod dyskusję system mierników. Mierniki zaś muszą zdawać relacje z dokonań na poziomie komórki produkcyjnej, jednostki organizacyjnej czy zakładu. Mierniki muszą też dostarczyć pomiaru dokonań w procesach technologicznych oraz organizacyjnych i strumieniach wartości, a na koniec muszą pozwolić na jednoznaczne stwierdzenie, że osiągnięto założony w strategii koszt pojedynczego produktu, a w systemach produkcji masowej indywidualizacji – koszt średni produktu.

Przeczytaj także: Jak zmniejszyć wydatki w firmie?

REKLAMA

Pomiar dokonań w działalności usługowej jest tak samo możliwy, jak w produkcyjnej. Tym bardziej, że działalność produkcyjna coraz bardziej przypomina usługową. Na początek potrzebne jest pokonanie stereotypu o specyfice – tego procesu wytwórczego w porównaniu z innym czy usługi w stosunku do produkcji. Prowadzenie działalności biznesowej jest, z pewnego punktu widzenia, mało specyficzne. W działalności gospodarczej obecne są zasoby oraz procesy wydobywania z nich produktywności; każde zastosowanie, a nawet tylko posiadanie zasobu, związane jest z ponoszeniem kosztu w jakiejś formie. Wszystko to trzeba wziąć pod uwagę przy określaniu kosztu w strategii z punktu widzenia zasadności jego poniesienia oraz jego przyczynienia się do uzyskania pozycji konkurencyjnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wystawiona na widok publiczny zatrudnionych informacja o poziomie mierników musi być wizualnie dostępna – przejrzysta, czytelna, widoczna, jednoznaczna. Taki system obowiązuje w handlowej sieci odzieżowej Nordstrom. W pomieszczeniach dla pracowników znajdują się tablice, na których widnieją czytelne, kolorowe, bieżące informacje o różnych przekrojach pracowniczych dokonań. Mogą tam się znaleźć m.in. informacje o:
• wartości sprzedaży na każdego pracownika przez tydzień i dzisiaj;
• ilości czasu spędzonego z klientem, który ma kartę stałego klienta, w stosunku do wartości transakcji zawartych z tym klientem przez ostatni tydzień, miesiąc i dwanaście miesięcy;
• liczbie klientów, którym pracownik wystawił kartę stałego klienta w ciągu ostatniego tygodnia, miesiąca i roku.

Te mierniki mają charakter operacyjny i strategiczny – z jednej strony zachęcają do finalizacji transakcji z każdym klientem, z drugiej strony zachęcają do budowy długotrwałych relacji z klientami.

Polecamy serwis Umowy w firmie

Inna grupa mierników może dotyczyć stosunku wartości sprzedanych towarów do objętości półki, jaką te towary zajmują; stosunku czasu poświęconego przez pracownika na kontakt z półką i kontakt z klientem czy stosunku wartości towarów sprzedanych z półek pod opieką pracownika i półek pod opieką innych pracowników. Te mierniki nastawione są na innowacje asortymentowe, a zarazem zespołowość w działaniu, są zarówno strategiczne, jaki i operacyjne.

Kolejne grupy mierników mogą być związane z dbałością o estetykę miejsca pracy, zapewnianiem komfortu klientowi czy utrzymywaniem spójności kulturowej zespołu. Tak pomyślany system mierników może służyć pozycjonowaniu każdego pracownika na skali sprzedawcy przyjaznego klientowi, które z kolei przekłada się na dodatkowe korzyści finansowe dla pracownika. Korporacyjna kultura i skłonność do jej podtrzymywania (także mierzona) spowodują, że pracownicy dokonują oceny systemu mierników i wprowadzają do niego zmiany. Sprzedaż nie jest produkcją, ale (jednak) kończy się zindywidualizowanym finałem.

Autor: Irena Sobańska. Artykuł jest fragmentem książki: Rachunkowość zarządcza. Podejście operacyjne i strategiczne

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dlaczego Polacy nie ufają zagranicznym sklepom online? [Raport]

Zagraniczne firmy napotykają na poważną barierę na polskim rynku e-commerce – brak zaufania. Aż 2/3 Polaków unika zakupów w zagranicznych e-sklepach z obawy o zwroty, reklamacje i autentyczność produktów. Kluczową rolę w decyzjach zakupowych odgrywają opinie innych klientów. Pokonanie tej nieufności to klucz do sukcesu w polskim e-handlu.

Rząd podwyższy w 2026 r. płacę minimalną tylko o wskaźnik inflacji - przedsiębiorcy chwalą takie rozwiązanie, dlaczego

Płaca minimalna w 2026 roku wzrośnie o 140 złotych brutto do kwoty 4806 złotych. To mniejszy wzrost niż w minionych latach, ale przedsiębiorcy przyznają, że jest to kompromis pomiędzy możliwościami przedsiębiorców, a oczekiwaniami pracowników.

Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

Ludzie wciąż listy piszą, ale polecone wysyłają głównie urzędy. Rynek pocztowy w Polsce ma się dobrze

Jednak główną siłą napędową pozostają wciąż usługi kurierskie, które odpowiadają za 73,3 proc. wartości rynku i 56,5 proc. jego wolumenu. Mimo dominacji tego segmentu, istotną rolę wciąż odgrywają przesyłki listowe.

REKLAMA

Miód podrożeje, bo prawo wymaga zmiany etykiet na słoikach a to kosztuje

Równo za rok na sklepowych półkach pojawią się nowe etykiety miodu, wynikające z przyjętej unijnej dyrektywy. Wprowadzają one niepozorną, ale mogącą narobić sporo zamieszania zmianę. Jednocześnie nielegalny handel miodem rozwija się niemal bez nadzoru.

Rolnicy radzą sobie dużo lepiej z długami niż firmy przetwarzające plony ich pracy

Polska żywność ma się dobrze, ale kondycja finansowa branży już mniej. Sektor rolno-spożywczy musi oddać wierzycielom 760,6 mln zł, a wiarygodność płatnicza przetwórców i dostawców staje się coraz większym problemem. Nie dotyczy to rolników, którzy na ogół są wiarygodni finansowo.

Małe firmy z dużymi obawami przed kolejnym wysokim wzrostem płacy minimalnej

Duże wzrosty płacy minimalnej w ostatnich latach hamują wzrost małych i średnich firm. Poza bezpośrednim obciążeniem kosztami pracowniczymi oznaczają dla przedsiębiorców skokowy wzrost koszt w postaci coraz wyższych składek ZUS.

Umowa z influencerem krok po kroku

Szybki rozwój marketingu internetowego otworzył przed markami i twórcami zupełnie nowe perspektywy współpracy. W dobie cyfrowej rewolucji, influencerzy stali się kluczowymi partnerami w promocji produktów i usług, oferując unikatowy sposób docierania do odbiorców (potencjalnych klientów marek). Współpraca z twórcami, choć niezwykle efektywna, wiąże się jednak z szeregiem wyzwań prawnych, które wymagają szczególnej uwagi. Odpowiednie uregulowanie wzajemnych praw i obowiązków jest fundamentem sukcesu i bezpieczeństwa obu stron, minimalizując ryzyko sporów i nieporozumień.

REKLAMA

Deregulacja: rząd naprawia prawo, ale przedsiębiorcy nie są zadowoleni z zakresu i tempa zmian w przepisach

Przedsiębiorcy przekonują, że Polska musi być krajem ze sprawną strukturą przepisów. Mimo postępów nadal wiele zagadnień z prawa budowlanego, pozwoleń na zatrudnienie czy przepisów związanych z regulacją handlu i usług zdają się być niepotrzebnym mnożeniem administracji.

Czy konto firmowe jest obowiązkowe?

Przy założeniu firmy musisz dopełnić wielu formalności. O ile wybór nazwy przedsiębiorstwa, wskazanie adresu jego siedziby, czy wskazanie właściwego PKD są obligatoryjne, o tyle otworzenie rachunku firmowego niekoniecznie. Jednak dużo zależy przy tym od tego, jaka forma działalności jest prowadzona, jakie transakcje są wykonywane i wreszcie, czy chce ona korzystać z mechanizmu split payment.

REKLAMA