Na czym polega wprowadzenie do pracy nowego pracownika?
REKLAMA
REKLAMA
Proces zmian i dostosowywania jest dla człowieka procesem trudnym i złożonym, dlatego w interesie organizacji jest, aby ten etap został umiejętnie i sprawnie przeprowadzony. Wprowadzenie do pracy ma kilka podstawowych funkcji: adaptacyjną, motywacyjną, społeczną i organizacyjną. Funkcja adaptacyjna oznacza możliwie najwcześniejsze wykorzystanie potencjału pracownika tj. już od pierwszego dnia obecności na danym stanowisku.
REKLAMA
Charakter motywacyjny wprowadzenia do pracy polega na szybkim, sumiennym zapoznaniu pracownika ze środowiskiem pracy – co wpływa na pozytywne postrzeganie nowego miejsca pracy i zaangażowanie pracownika.
Przeczytaj także: Jak odnaleźć się w nowej pracy? - porady
REKLAMA
Społeczny charakter wprowadzenia wynika z tego, że pracownik musi się zapoznać ze współpracownikami, poznać elementy kultury organizacyjnej firmy i obowiązujące zasady współżycia. Oznacza to po prostu, że nowy pracownik powinien być wprowadzony do społeczności organizacyjnej również w sposób nieformalny.
Znaczenie organizacyjne polega na tym, że pracownik musi poznać swoje narzędzia pracy, strukturę organizacyjną czy schemat obiegu dokumentów. Jest to przystosowanie się to treści i warunków pracy, poznanie podstawowych procedur, zadań, obowiązków, zależności służbowych.
Należy też wskazać zakres podmiotowy wprowadzenia do pracy czyli podział uprawnień z tym związanych – między przełożonego, współpracowników, pracowników służb personalnych czy zarząd. Działania podjęte przez te podmioty będą polegały m.in. na:
- przyjęciu kandydata przez bezpośredniego kierownika w swoim dziale,
- wizycie u naczelnego kierownictwa,
- wręczeniu odpowiedniego dokumentu lub broszury o zakładzie,
- oprowadzeniu po firmie i przedstawieniu współpracownikom,
- zapoznaniu z jej działalnością,
- wyznaczeniu osoby odpowiedzialnej (coach) za proces jego adaptacji.
Polecamy serwis Szkolenia
Podstawowymi narzędziami wprowadzenia są broszury, pokazy, mentoring, wyjazd integracyjny, zadania kształceniowe, spotkania nieformalne, szkolenia, intranet, listy kontrolne, podręczniki, opieka koleżeńska czy specjalne szkolenia wstępne. Swoistym rodzajem wprowadzenia do pracy, a raczej kontroli jego efektów, jest okres próbny. Przeprowadza się wtedy ocenę pracy połączoną z odpowiednimi programami dostosowawczymi, w wyniku której pracownik staje się pełnoprawnym członkiem organizacji (w przypadku oceny pozytywnej).
Autor: Tadeusz Listwan. Artykuł jest fragmentem książki Zarządzanie kadrami.Wydawnictwo C.H. Beck.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.