REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

ABC małej firmy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak rozliczyć w pkpir dofinansowania do kształcenia młodocianego pracownika

Otrzymałem dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianego pracownika na podstawie decyzji burmistrza miasta w wysokości 8 081 zł. Czy dofinansowanie to należy ująć w pkpir?

Czy udział w wyjeździe szkoleniowym należy potraktować jako podróż służbową

Zorganizowaliśmy dla swoich pracowników w tygodniu pracy 2-dniowy szkoleniowo-konferencyjny wyjazd w góry. Czy w takim przypadku wyjazd należy traktować jako podróż służbową i pracownicy muszą wypisać delegację oraz trzeba im naliczyć diety?

Przeciwdziałanie praktykom korupcyjnym - nowy obowiązek przedsiębiorców

Trwają prace legislacyjne nad projektem ustawy o jawności życia publicznego, która ma określać w szczególności środki przeciwdziałania praktykom korupcyjnym. Jakie nowe obowiązki będą spoczywać na przedsiębiorcach?

Problemy z płatnościami gotówkowymi między przedsiębiorcami

Od ponad roku obowiązuje obniżony do 15 000 zł limit wartości transakcji zawieranych pomiędzy przedsiębiorcami, który zobowiązuje do ich dokonywania za pośrednictwem rachunku płatniczego. Przedsiębiorcy nadal mają liczne wątpliwości, w jakich przypadkach dokonywanie płatności gotówką jest wykluczone. W raporcie kompleksowo omawiamy zasady dokonywania płatności między przedsiębiorcami oraz udzielamy odpowiedzi na pytania, jakie w tej sprawie wpłynęły do naszej redakcji.

REKLAMA

Jak rozliczyć zakup towaru od zagranicznego podatnika, gdy wystawił fakturę z polskim VAT

Mamy fakturę z Irlandii za telefon komórkowy. Sprzedawca nie jest zarejestrowany do VAT-UE, więc wystawił fakturę z polskim VAT, bo ma polski NIP. Fakturę wystawił bez naszego NIP. Czy możemy odliczyć VAT, np. po wysłaniu mu noty korygującej?

Spis z natury na dzień rozpoczęcia działalności

Jeśli zakładasz firmę i będziesz prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, to niezbędne jest sporządzenie i ujęcie w księdze spisu z natury na dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej. Dotyczy to również przedsiębiorców będących wspólnikami spółek.

Zarządzanie ryzykiem i zmianą w przedsiębiorstwie

Niepewność i ryzyko to zjawiska nieodłącznie towarzyszące działalności gospodarczej. Są one odzwierciedleniem wpływu rozmaitych zagrożeń na podjętą działalność biznesową. Przeciwdziałanie tym zagrożeniom stanowi świadome zarządzanie ryzykiem. Każdy nowy pomysł, nowa działalność czy nowe przedsięwzięcie związane jest nierozerwalnie z ryzykiem, które ma decydujący wpływ na możliwość odniesienia sukcesu. Z powodzeniem ryzyko odnieść można również do jednostek już działających na rynku. Istnienie ryzyka nie musi, a nawet nie powinno stanowić bariery do podejmowania wyzwań gospodarczych.

Przedsiębiorcy zapłacą wysokie kary za brak realizacji obowiązku sporządzenia audytu energetycznego

Mocą ustawy z dnia 20 maja 2016 r. (Dz.U. z 2016 r. poz. 831) o efektywności energetycznej na określoną kategorię przedsiębiorców został nałożony obowiązek przeprowadzenia audytu energetycznego. Nie każdy przedsiębiorca jest jednak świadomy, że w terminie do końca września br. powinien był sporządzić po raz pierwszy taki audyt oraz zawiadomić o jego przeprowadzaniu Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. Przedsiębiorcy zobowiązani do sporządzenia audytu powinni liczyć się z poważnymi konsekwencjami finansowymi za brak sporządzenia audytu energetycznego. Na przedsiębiorcę może zostać bowiem nałożona kara pieniężna nawet do 5% przychodu z poprzedniego roku podatkowego.

REKLAMA

Odpowiedzialność księgowego - w przepisach karnych, karnych skarbowych, podatkowych, rachunkowych i prawa pracy

Odpowiedzialność księgowego to temat wielowątkowy. My koncentrujemy się na odpowiedzialności księgowego w firmie komercyjnej, którego nie dotyczą przepisy o dyscyplinie finansów publicznych. Przedstawiona została sytuacja prawna i kwestie odpowiedzialności osoby, która kieruje księgowością w firmie, a więc – w tradycyjnej nomenklaturze – głównego księgowego. Inne osoby i ich odpowiedzialność wejdą w grę tylko wtedy, gdy wykonują czynności, z którymi może być związana odrębna odpowiedzialność, czyli gdy spełniają obowiązki płatnika albo podpisują deklaracje podatkowe firmy.

Wyposażenie kuchni w biurze - czy wpływa na sukces firmy?

Jakie jest podstawowe wyposażenie każdego biura? Zapewne najpierw myślimy o organizacji i umeblowaniu przestrzeni oraz niezbędnych artykułach papierniczych lub akcesoriach, które ułatwiają pracownikom wykonywanie obowiązków. Dobry manager powinien jednak zadbać nie tylko o dostarczenie tego typu pomocy biurowych, ale także o zaopatrzeniu biurowej kuchni oraz szafek konferencyjnych. W co powinniśmy je wyposażyć i dlaczego jest to tak ważne dla wizerunku firmy?

Odpowiedzialność kontraktowa i deliktowa przedsiębiorcy

Czy przedsiębiorca odpowiada tylko za własne działanie lub zaniechanie? Jakie są rodzaje oraz granice odpowiedzialności przedsiębiorcy?

Harmonogram czynności inwentaryzacyjnych za 2017 r.

Obowiązek przeprowadzania inwentaryzacji wynika z art. 26–27 ustawy o rachunkowości. Inwentaryzacja, tj. okresowe ustalanie lub sprawdzanie rzeczywistego stanu aktywów i pasywów, jest elementem rachunkowości jednostki, za którą odpowiedzialność ponosi kierownik jednostki. Odpowiedzialność za spis z natury ponosi osoba, której ta czynność została powierzona, ale tylko w tym zakresie.

Metody rozchodu zapasów z magazynu

Zapasy zakwalifikowane są do aktywów obrotowych, które wedle przepisów ustawy o rachunkowości wycenia się co najmniej raz w ciągu dwóch lat. Zasadą jest, iż wycenę rozchodu zapasów z magazynu należy dokonywać w tych samych cenach, które zostały zaewidencjonowane w momencie przyjęcia do magazynu.

Zmiany dla przedsiębiorców w 2018 r.

Od 2018 roku przedsiębiorcy będą mogli liczyć na ułatwienia w prowadzeniu firmy zarówno w sferze podatkowej jak i gospodarczej. Część przepisów już obowiązuje.

FinTech – technologia dla ludu czy przełomowy model biznesowy?

Od 2010 roku suma inwestycji w globalny sektor FinTech wyniosła ponad 50 miliardów dolarów, dzięki czemu powstało 2500 nowy spółek. W jaki sposób mariaż tradycyjnych usług bankowych i nowych technologii zmienił branżę finansową? Kto skorzysta, a kto straci na cyfrowej rewolucji?

Kim jest dyrektor techniczny w organizacji startupowej i jakie ma kompetencje?

Czym zajmuje się dyrektor techniczny w start-upie, z jakimi trudnościami musi się zmierzyć oraz jaką drogę musi pokonać, by efektywnie zarządzać młodym zespołem?

Jak budować i utrzymywać dobre relacje z kontrahentami i klientami

Z badań przedsiębiorczości wynika, że koszty pozyskania nowego klienta są kilkakrotnie wyższe niż koszty utrzymania dotychczasowego portfela firm, z którymi współpracujemy. Niemniej, budowanie udanych relacji biznesowych nie jest łatwym zadaniem - nieprzypadkowo jest to też jedna z najbardziej pożądanych kompetencji na współczesnym rynku pracy. Jak rozwijać i dbać o kontakty biznesowe? O czym pamiętać, by budować długotrwałe, partnerskie relacje z naszymi klientami? Oto kilka wskazówek.

Insurtech – innowacyjne start-upy przyszłością sektora ubezpieczeniowego?

Branża finansowa, tak jak większość segmentów rynku, od dekady poddawana jest zmianom związanym z transformacją cyfrową. Ich wynikiem są coraz prężniej działające w segmencie finansowym nowoczesne firmy technologiczne, zwane fintech-ami. Wyróżnikiem ich strategii jest wykorzystywanie nowoczesnych technologii w pełnym zakresie: od tworzenia produktu, poprzez sprzedaż, kontakt z klientem aż po utrzymywanie relacji z konsumentami.

Konstytucja Firmy Rodzinnej

Kontynuując cykl artykułów poświęconych najważniejszym mechanizmom Ładu Rodzinnego przyjrzyjmy się jednemu z mnie najbliższych – Konstytucji Firmy Rodzinnej. To jeden z najbardziej kompleksowych dokumentów rodzinnych, który porównać można do przewodnika prowadzenia firmy, napisanego wspólnie przez jej założycieli. Dzięki niemu przyszłe pokolenia mogą poznać cele i sposób zarządzania firmą rodzinną, jakie przyświecały jej założycielom lub cele te modyfikować idąc z duchem czasu.

O czym powinni wiedzieć przyszli startupowcy?

Jak pokazują statystyki upada 9 na 10 start-upów[1]. Oprócz rozsądku oraz solidnego przygotowania ekonomicznego, do rozpoczęcia działalności biznesowej niezbędna jest znajomość podstaw prawa handlowego, cywilnego, a nawet autorskiego. Mimo iż start-upy są jedynie etapem przejściowym w rozwoju organizacji, w świetle prawa polskiego nie różnią się niczym od innych przedsiębiorstw - tłumaczy dr Mariusz Bidziński, Szkoła Prawa Uniwersytetu SWPS.

Najważniejsze mechanizmy Ładu Rodzinnego – Strategia międzypokoleniowa firmy

Firmy rodzinne zakładane na przełomie lat 80/90 stają obecnie przed widmem sporych zmian. Rodzinne biznesy prowadzone przez pierwsze pokolenie, nadal funkcjonują zgodnie z wypracowanymi przez lata schematami i zależnościami. Często takie porządki są czymś naturalnym dla właściciela a tym samym, mocno niesformalizowanym. Jednak wraz z rozwojem firmy i wchodzeniem nowych pokoleń do jej struktur, konieczne staje się sformalizowanie wcześniejszych zasad. Zwłaszcza jeśli właścicielom zależy na sprawnym funkcjonowaniu firmy i zachowaniu jej ciągłości.

Jak zweryfikować kontrahenta, by uniknąć sankcji karno-skarbowych?

Na początku 2017 r. zaczęła obowiązywać tzw. duża nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług, która wprowadza poważne sankcje w przypadku wykrycia błędów w rozliczeniu. Jednym ze sposobów na uniknięcie takiej sytuacji jest stosowna weryfikacja kontrahenta pod kątem statusu VAT. Sprawdź, co warto wiedzieć, by uchronić swoją firmę przed możliwymi konsekwencjami.

Kiedy firma będzie musiała powołać inspektora ochrony danych osobowych

Od 25 maja 2018 r. obecnie obowiązujące przepisy o ochronie danych osobowych zostaną zastąpione przez nowe unijne Rozporządzenie ogólne o ochronie danych osobowych (RODO). Wśród wielu zmian, wprowadzona zostanie nowa funkcja – inspektora ochrony danych osobowych. Zastąpi on ABI (Administratora Bezpieczeństwa Informacji). Podmioty publiczne i niektórzy przedsiębiorcy będą musieli powołać inspektora ochrony danych osobowych. Jego rolą będzie nadzorowanie przestrzegania przepisów w zakresie ochrony danych i współpraca z organem nadzorczym.

Rozdział własności od zarządzania – szansa i ryzyko dla przedsiębiorstw sektora MSP

Kwestia nadzoru w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw jest zagadnieniem pojawiającym się w literaturze przedmiotu w Polsce dopiero od niedawna, ponieważ w dotychczasowej praktyce, po przemianach lat 90-tych to głównie właściciele sprawują nadzór kierowniczy nad zarządzanymi przez siebie przedsiębiorstwami tego sektora.

Zmiany w podatkach dla małych i średnich firm w 2017 roku

Rok 2017 dla małych i średnich firm przynosi od samego początku istotne zmiany zwłaszcza w zakresie podatków. Jednolity plik kontrolny, obowiązkowe deklaracje elektroniczne, nowa Krajowa Administracja Skarbowa - to te zmiany, które już wchodzą w życie a jest jeszcze szereg innych, planowanych przez rząd.

Jak usprawnić obieg informacji i dokumentów w firmie

Firmy najczęściej zaczynają zauważać potrzebę wdrożenia sprawnego obiegu informacji i dokumentów w momencie, gdy biznes zaczyna się szybko rozrastać, a jego właściciele inwestują w zatrudnienie nowych osób. Przybywa wówczas dokumentów napływających zarówno z zewnątrz firmy, jak i od samych pracowników, a dotychczas stosowane schematy postępowania i procedury przestają być wystarczające.

Kradzież i inne wypadki losowe w firmie - mądry przedsiębiorca przed szkodą

Napad rabunkowy lub pożar to nie są najgorsze wypadki losowe dla firm. Przedsiębiorcy tracą więcej pieniędzy przez własnych klientów i pracowników. Z kont firm na całym świecie rocznie w wyniku kradzieży znikają dziesiątki milionów dolarów. Podobnej szkody można doznać w wyniku wycieku tajnych dokumentów.

Dokumenty w firmie – jak nimi zarządzać?

Każda firma generuje dokumenty, a niekiedy jest ich tak wiele, że trudno nad nimi zapanować. Tymczasem sprawne zarządzanie dokumentacją przekłada się również na lepsze kierowanie firmą i ułatwia podejmowanie decyzji biznesowych. Na szczęście istnieją rozwiązania, które pomagają zapanować nawet nad dużą ilością dokumentów.

Doing Business 2017 - pozycja Polski i absurdy rankingu

Najnowszego raport Banku Światowego „Doing Business 2017” wskazuje, że w Polsce poprawił się ogólny klimat do prowadzenia biznesu. Jednak nadal nasz dystans do gospodarek wysoko rozwiniętych jest znaczny. Ciągle łatwiej jest prowadzić firmę w wielu innych państwach UE niż w Polsce - także u naszych najbliższych sąsiadów. Na pierwszy rzut oka Polska awansowała w większości kategorii ale faktycznie spadek nastąpił w 5 z 10 badanych obszarów.

100 tys. zł kary za nielegalny automat do gier od 2017 roku

Od 1 stycznia 2017 roku wchodzi w życie nowelizacja ustawy o grach hazardowych. Od tego dnia urzędy celne będą mogły nakładać kary pieniężne wprost na właścicieli lub najemców lokali, w których stoją niezarejestrowane automaty do gier! Kara wyniesie 100 tys. zł od jednego automatu.

Czy w związku z przejęciem zakładu pracy nowy pracodawca powinien przejąć zleceniobiorców?

Przejmujemy hurtownię wraz z pracownikami na podstawie art. 23(1) Kodeksu pracy. Są w niej zatrudnieni kierowcy na umowy o pracę, a także kilka osób na umowy zlecenia. Czy do naszych obowiązków należy zaproponowanie dalszej pracy w naszym zakładzie osobom, które wykonują pracę na podstawie umów zlecenia, czy możemy rozwiązać te umowy?

Na czym polega upadłość konsumencka?

Upadłość konsumencka jest postępowaniem sądowym skierowanym do konsumentów, którzy stali się niewypłacalni. Konsument może zostać całkowicie zwolniony z długów, pod pewnymi warunkami.

Wykrywanie nieprawidłowości w projektach długoterminowych

Projekty długoterminowe są ryzykowne i podatne na nieprawidłowości. Ze względu na swoją specyfikę mogą być narzędziem do ukrycia rzeczywistej złej sytuacji finansowej przedsiębiorstwa. Wynika to w szczególności z faktu, iż dotyczą one więcej niż jednego okresu sprawozdawczego, a nieodłączną ich częścią jest zmienność.

Budowa systemu zarządzania ryzykiem

Każda działalność gospodarcza jest narażona na różnego rodzaju zagrożenia, czyli ryzyka pochodzące z wewnątrz i zewnątrz organizacji, gdyż żadna firma nie działa w próżni. Brak systemu zarządzania ryzykiem w organizacji tymczasowo nie spowoduje negatywnych skutków, gdyż może się to przykładowo zbiec w czasie z pozytywnymi uwarunkowaniami, jednak na dłuższą metę system zarządzania ryzykiem jest niezbędny.

Wolne zawody w Polsce. Inteligencki biznes i niezależność

Wysokiej klasy specjaliści, których nie ima się bezrobocie, a popyt na ich usługi nie słabnie. Jeśli dodamy do tego elastyczny czas pracy, wysokie zarobki i prestiż społeczny, to mamy obraz przedstawicieli wolnych zawodów funkcjonujący w oczach społeczeństwa. Bliżej tej grupie postanowił przyjrzeć się Deutsche Bank, który stworzył raport: "Wolne zawody w Polsce. Portret Profesjonalisty 2016."

Sposób ustalania wykorzystania limitu pomocy de minimis

Jednym z rodzajów pomocy publicznej jest pomoc de minimis. Pomoc de minimis to wsparcie państwa udzielane przedsiębiorcom, które nie wymaga notyfikacji Komisji Europejskiej. Jest to szczególny przypadek pomocy publicznej. Obszar tej pomocy jest ściśle regulowany przez przepisy wspólnotowe, zgodnie z którymi obowiązuje zakaz udzielania przedsiębiorcom pomocy publicznej, a gdy pomoc ma być udzielona, wymagana jest na to zgoda Komisji Europejskiej. Wyjątkiem od tej zasady jest pomoc de minimis.

Jak rejestrować i aktualizować dane firmy?

Od 19 maja 2016 r. wchodzą w życie zmiany przepisów dotyczących rejestracji danych przedsiębiorców w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (nowelizacja ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz niektórych innych ustaw z 25 września 2015 r. – Dz.U. z 2015 r., poz. 1893). Nowelizacja wprowadza kilka istotnych zmian, w tym m.in. obowiązek posiadania tytułu do nieruchomości przy rejestracji działalności gospodarczej w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (dalej: CEIDG). Zmienia się też zakres formalny wniosku o rejestrację firmy w CEIDG oraz jego aktualizacji.

Jak rejestrować i aktualizować dane firmy po zmianach w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej

Od 19 maja 2016 r. obowiązują zmiany przepisów dotyczących rejestracji danych przedsiębiorców w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (nowelizacja ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz niektórych innych ustaw z 25 września 2015 r. – Dz.U. z 2015 r., poz. 1893).

Restrukturyzacja drugą szansą dla przedsiębiorstw

1 stycznia 2016 roku weszła w życie długo wyczekiwana przez przedsiębiorców ustawa Prawo restrukturyzacyjne. Nowe przepisy prawa restrukturyzacyjnego i znowelizowane prawo upadłościowe wprowadzają nową jakość do życia gospodarczego i ukierunkowane są na wsparcie firm niewypłacalnych lub zagrożonych niewypłacalnością.

Postępowanie o zatwierdzenie układu i przyspieszone postępowanie układowe

W poprzednich częściach naszego cyklu opisaliśmy przesłanki postępowania restrukturyzacyjnego, o układzie, jego zatwierdzaniu, spisie wierzytelności. Najprawdopodobniej najczęstszymi postępowaniami będą postępowanie o zatwierdzenie układu oraz przyspieszone postępowanie układowe.

Podpisana faktura sposobem na tańsze i szybsze postępowanie sądowe

Jednym z najpoważniejszych zmartwień przedsiębiorców są nieuregulowane należności i opóźniający się z płatnością kontrahenci. W niektórych przypadkach konieczne jest występowanie ze swoimi roszczeniami na drogę sądową. Tu jednak przeszkodą mogą okazać się wysokie opłaty sądowe i przedłużające się postępowanie. W tym artykule przedstawiam kilka sposobów jak przedsiębiorca może obniżyć zarówno koszty ewentualnego pozwu, jak również przyspieszyć samo załatwienie sprawy.

Prowadzenia biura rachunkowego a formalności

Prowadzenie biura rachunkowego wiąże się z koniecznością dopełnienia licznych formalności ustawowych, w tym m.in. zawarcia stosownego ubezpieczenia OC oraz spełnienia wymogów ustawowych wynikających ze znowelizowanej ustawy o ochronie danych osobowych.

Prawo restrukturyzacyjne - zmiany od 2016 r.

Od 1 stycznia 2016 r. zaczęły obowiązywać przepisy ustawy – Prawo restrukturyzacyjne. Większa dostępność metod i sposobów restrukturyzacji zobowiązań przez dłużników będzie wpływała z pewnością na działalność i strategie firm windykacyjnych. Już w założeniach ustawy zakładano, że Prawo restrukturyzacyjne ma uchronić przedsiębiorstwa znajdujące się w tarapatach finansowych przed agresywną windykacją. W opracowaniu przedstawiamy, na co powinny zwrócić uwagę firmy windykacyjne, nabywając wierzytelności wobec podmiotu objętego restrukturyzacją.

Restrukturyzacja przedsiębiorstwa po zmianach od 1 stycznia 2016 r.

1 stycznia 2016 r. wchodzi w życie ustawa – Prawo restrukturyzacyjne. Ma ona na celu pomagać przedsiębiorstwom w uniknięciu upadłości w sytuacjach, gdy można je uratować, przeprowadzając proces restrukturyzacji.

Jak zawiesić działalność gospodarczą?

Przedsiębiorcy, którzy nie zatrudniają pracowników, mogą zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na okres od 30 dni do dwóch lat. Zawieszenie działalności gospodarczej ma wpływ na inne prawa i obowiązki podatnika, takie jak możliwość uzyskiwania przychodów, rozliczanie podatków, składanie deklaracji podatkowych czy prowadzenie amortyzacji środków trwałych.

Jak zabezpieczyć tajemnice przedsiębiorstwa na wypadek odejścia pracownika?

Z firmy odchodzi kluczowy pracownik. Miał dostęp do istotnych informacji technicznych, technologicznych, organizacyjnych i handlowych firmy, w tym do strategii, listy klientów, stosowanej polityki cenowej itp. I istnieje niebezpieczeństwo, że pracownik ten przejdzie do konkurencyjnej firmy. W jaki sposób można przeciwdziałać niekorzystnym skutkom odejścia pracownika w sferze tajemnic przedsiębiorstwa?

Inwentaryzacja metodą potwierdzenia sald

Ustalenie rzeczywistego stanu składników majątku, dokonywane w trakcie inwentaryzacji, powinno odbywać się w kilku odmiennych formach zależnych od rodzaju aktywów lub pasywów: spisu z natury, porównania stanów określonych w księgach rachunkowych z dokumentami źródłowymi oraz potwierdzenia sald. Składniki, które nie mogą być zweryfikowane drogą spisu z natury, należy inwentaryzować drogą potwierdzenia sald.

Inwentaryzacja za 2015 r. Jak się do niej przygotować?

Obowiązek przeprowadzania inwentaryzacji wynika z art. 26–27 ustawy o rachunkowości. Inwentaryzacja, tj. okresowe ustalanie lub sprawdzanie rzeczywistego stanu aktywów i pasywów, jest elementem rachunkowości jednostki, za którą odpowiedzialność ponosi kierownik jednostki. Odpowiedzialność za spis z natury ponosi osoba, której ta czynność została powierzona, ale tylko w tym zakresie.

Kontrola w firmie przez instytucje państwowe – zakres, kompetencje i terminy

Każda firma prowadząca działalność gospodarczą może zostać skontrolowana przez uprawnione do tego instytucje państwowe (m.in. urząd skarbowy, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Najwyższą Izbę Kontroli, Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Państwową Inspekcję Pracy, Państwową Inspekcję Handlową). Średnie statystyczne z US pokazują, że w 80 kontrolowanych przedsiębiorstwach na 100 kontrola ujawnia zobowiązania podatkowe.

Nowe zasady informowania o wyrokach sądowych UOKiK

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów będzie informował o wszystkich wyrokach sądowych dotyczących praktyk ograniczających konkurencję, naruszenia zbiorowych interesów konsumentów oraz w sprawach o uznanie klauzul za niedozwolone. Od każdej decyzji Prezesa UOKiK przedsiębiorcy przysługuje odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a od wyroku SOKiK – apelacja do Sądu Apelacyjnego w Warszawie. Możliwa jest również skarga kasacyjna od wyroku SA do Sądu Najwyższego.

REKLAMA