Budowa systemu zarządzania ryzykiem
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Co oznacza termin „ryzyko”? Ryzyko jest definiowane jako możliwość wystąpienia zdarzeń zarówno negatywnych, jak i pozytywnych, które mogą mieć znaczący wpływ na osiągnięcie celów, które sobie organizacja stawia. Ryzyko mierzone jest w kategoriach następstw i prawdopodobieństwa: następstwa mogą być przykładowo dramatyczne, ale prawdopodobieństwo małe lub odwrotnie. Możliwe kombinacje skutków ryzyk i prawdopodobieństwa ich wystąpienia przedstawia rysunek.
REKLAMA
Zarządzanie ryzykiem w nowoczesnej organizacji jest kluczowym elementem w obecnych czasach. Organizacje powinny mieć świadomość zagrożeń w postaci najbardziej istotnych ryzyk towarzyszących ich działalności i wprowadzić odpowiednie procedury pozwalające na efektywne i systematyczne działania umożliwiające zarządzanie zidentyfikowanymi ryzykami. Zarządzanie ryzykiem obejmuje procesy zmierzające do ograniczania/ zneutralizowania wpływu wahań czynników ryzyka na elementy prowadzonej działalności biznesowej. Należy podkreślić, iż zarządzanie ryzykiem nie ma charakteru jednorazowego/okresowego, lecz jest procesem o charakterze ciągłym. W praktyce na system zarządzania ryzykiem składają się następujące komponenty:
● zdefiniowanie celów i zadań w obszarze zarządzania ryzykiem,
● określenie ryzyk gospodarczych dotyczących danej organizacji,
● wypracowanie strategii zarządzania ryzykiem,
● projektowanie i wdrażanie mechanizmów kontroli ryzyka,
● monitorowanie efektywności stosowanych procedur kontroli ryzyka,
● usprawnianie mechanizmów zarządzania ryzykiem.
Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł Budowa systemu zarządzania ryzykiem w którym zostały omówione wszystkie komponenty niezbędne do stworzenia sprawnego systemu zarządzania ryzykiem.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.