REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozdział własności od zarządzania – szansa i ryzyko dla przedsiębiorstw sektora MSP

Rozdział własności od zarządzania – szansa i ryzyko dla przedsiębiorstw sektora MSP
Rozdział własności od zarządzania – szansa i ryzyko dla przedsiębiorstw sektora MSP
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Kwestia nadzoru w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw jest zagadnieniem pojawiającym się w literaturze przedmiotu w Polsce dopiero od niedawna, ponieważ w dotychczasowej praktyce, po przemianach lat 90-tych to głównie właściciele sprawują nadzór kierowniczy nad zarządzanymi przez siebie przedsiębiorstwami tego sektora.

MSP to z reguły firmy rodzinne family business wykorzystujące często lokalne nisze rynkowe, kierowane przez właścicieli, co przy z reguły niewielkim kapitale i niskiej zdolności kredytowej pozwala utrzymywać się im na rynku w dłuższej perspektywie czasowej.

REKLAMA

REKLAMA

Rozdzielenie własności od zarządzania w takich podmiotach jest często z jednej strony szansą na ich dalszy rozwój, ale stwarza też nowe, istotne zagrożenia.

Kadra zarządzająca złożona z młodych, dobrze wykształconych w warunkach gospodarki wolnorynkowej menedżerów jest często szansą na rozwój firm tego sektora. Rozdzielenie własności od zarządzania to niestety jednak również poważne zagrożenia dla tak niewielkich firm jak przedsiębiorstwa sektora MSP stanowiące w naszym kraju ponad 98 % ogółu przedsiębiorstw.

Kryteria doboru modułu CRM w małych i średnich firmach

REKLAMA

Duże organizacje niemal zawsze wdrażają procedury audytu i nadzoru, nawet, jeżeli nie są do tego zobligowane obowiązującymi przepisami prawa. Przekazywanie niezbędnych informacji w uporządkowanej formie, identyfikacja ryzyka i kontrola działań pod kątem zgodności z założonymi celami w znacznym stopniu ogranicza ryzyko związane z realizacją przez zarządy celów operacyjnych kosztem strategii. Zmniejsza ryzyko maksymalizacji wyniku związane z uproszczonymi systemami motywacji stosowanymi często w niewielkich firmach. Systemami promującymi natychmiastowy efekt, z narzędziami oceniającymi niemal wyłącznie aspekt finansowy w perspektywie krótkoterminowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nadzór korporacyjny to często wypracowany przez lata model zapewniający nie tylko właściwą ocenę, ale przede wszystkim pozwalający na zrównoważony rozwój organizacji. To również zespół narzędzi zapewniających dostateczny poziom innowacyjności, podnoszenia kwalifikacji, utrzymania dyscypliny i porządku.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Pewien naturalny konflikt interesów miedzy udziałowcami niewielkich jednostek – przedsiębiorstw z sektora MSP, (w których dochodzi do rozdziału między własnością a zarzadzaniem) a zarządami takich podmiotów (podobnie jak w większych strukturach) dotyczy naturalnej rozbieżności celów realizowanych przez osoby zarządzające z celami strategicznymi organizacji i długoterminowymi celami wzrostu wartości podmiotu zarządzanego – istotnymi dla udziałowców.

Ta rozbieżność celów może być niwelowana przez właściwe systemy wynagradzania i motywacji, które w takich organizacjach muszą być proste, ale nie mogą być prymitywne. Poza podstawowym miernikiem - jakim jest i musi być krótkoterminowy wynik przedsiębiorstwa muszą równocześnie na wynagrodzenie zarządów takich podmiotów mieć wpływ inne, obiektywne kryteria sprzyjające prawidłowej realizacji strategii organizacji w perspektywie długoterminowej.

Innym poważnym ryzykiem rozdziału własności od zarządzania w takich niewielkich przedsiębiorstwach jest silna koncentracja obszarów decyzji w stosunkowo niewielkiej liczbie stanowisk.

Jest to spowodowane delegacją przez dotychczasowych właścicieli kontroli zbyt wielu obszarów i skupieniu ich w rękach niewielkiej liczby osób, co stwarza poważne zagrożenie dla udziałowców przedsiębiorstw zarządzanych przez menedżerów, którzy w imieniu dotychczasowych właścicieli sprawują zarząd w firmach. Utrata menedżera, który skupia w swoim ręku większość strategicznych informacji i obszarów działalności takiej organizacji może oznaczać równoczesną utratę kontroli nad rynkiem i zagrozić dalszemu istnieniu takich podmiotów.

Dlatego przed podjęciem tak istotnej z punktu widzenia bezpieczeństwa organizacji decyzji - warto skorzystać z profesjonalnego outsourcingu narzędzi controllingowych celem zastąpienia niesformalizowanych procedur i intuicyjnego zarządzania ryzykiem przez właścicieli skutecznymi narzędziami ograniczającymi ryzyko związane z takim krokiem, – jakim jest rozdział własności od zarządzania.

Taki outsourcing obejmuje często nie tylko grupę zagadnień związanych z oceną systemów motywacji, procedurami audytu, pełnej, bieżącej oceny wyniku i zgodności działań z założonymi celami przedsiębiorstwa, ale również zagadnienia ochrony prawnej związane np. z tematyką skutecznych umów o zakazie konkurencji po rozwiązaniu przez menedżera umowy o pracę z dotychczasowym pracodawcą. Wiedza niezbędna przy budowie profesjonalnego audytu, narzędzi nadzoru i elementów struktury ładu korporacyjnego jest często niedostępna dla osób nieposiadających kierunkowego wykształcenia i praktyki w segmencie gospodarki, w którym działają korporacje i firmy duże.

Jak uniknąć błędów przy tworzeniu informacji zarządczych w fazie tworzenia bazy raportowania organizacji

Dlatego usługi outsourcingu w tym zakresie - dla udziałowców takich niewielkich firm mogą być receptą na nie zakończenie całego procesu katastrofą – utratą kontroli nad podstawowymi parametrami przedsiębiorstwa lub nawet wrogim przejęciem firmy.

Wojciech Strama

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Po latach przyzwyczailiście się już do RODO? Och, nie trzeba było... Unia Europejska szykuje potężne zmiany, będzie RODO 2.0 i trzeba się go nauczyć od nowa

Unia Europejska szykuje przełomowe zmiany w przepisach o ochronie danych osobowych. Projekt Digital Omnibus zakłada m.in. uproszczenie zasad dotyczących plików cookie, nowe regulacje dla sztucznej inteligencji oraz mniejszą biurokrację dla firm. Sprawdź, jak nadchodząca nowelizacja RODO wpłynie na Twoje codzienne korzystanie z Internetu!

Mniej podwyżek wynagrodzeń w 2026 roku? Niepokojące prognozy dla pracowników [BADANIE]

Podwyżki wynagrodzeń w przyszłym roku deklaruje 39 proc. pracodawców, o 8 pkt proc. mniej wobec 2025 roku - wynika z badania Randstad. Jednocześnie prawie 80 proc. firm chce utrzymać zatrudnienia, a redukcje zapowiada 5 proc.

5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

Sto lat po prawach wyborczych. Dlaczego kobiety wciąż rzadko trafiają do zarządów? [Gość Infor.pl]

107 lat temu Piłsudski podpisał dekret, który dał Polkom prawa wyborcze. Rok później powstała Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. A dopiero w tym roku kobieta po raz pierwszy zasiadła w jej zarządzie. To mocny symbol. I dobry punkt wyjścia do rozmowy o tym, co wciąż blokuje kobiety w dojściu do najwyższych stanowisk i jak zmienia się kultura zgodności w firmach.

REKLAMA

BCC Mixer: Więcej niż networking - merytoryczna wymiana, realna współpraca

Networking od lat pozostaje jednym z najskuteczniejszych narzędzi rozwoju biznesu. To właśnie bezpośrednie spotkania — rozmowy przy jednym stole, wymiana doświadczeń, spontaniczne pomysły - prowadzą do przełomowych decyzji, nowych partnerstw czy nieoczekiwanych szans. W świecie, w którym technologia umożliwia kontakt na odległość, siła osobistych relacji wciąż pozostaje niezastąpiona. Dlatego wydarzenia takie jak BCC Mixer pełnią kluczową rolę: tworzą przestrzeń, w której wiedza, inspiracja i biznes spotykają się w jednym miejscu.

E-awizacja nadchodzi: projekt UD339 odmieni życie kierowców - nowe opłaty staną się faktem

Wielogodzinne kolejki na przejściach granicznych to zmora polskich i zagranicznych przewoźników drogowych. Ministerstwo Finansów i Gospodarki pracuje nad projektem ustawy, który ma całkowicie zmienić zasady przekraczania granicy przez pojazdy ciężarowe. Tajemnicza nazwa „e-awizacja" kryje w sobie rozwiązanie, które może zrewolucjonizować transport międzynarodowy. Czy to koniec kosztownych przestojów?

Employer branding pachnący nostalgią

Rozmowa z Tomaszem Słomą, szefem komunikacji w eTutor i ProfiLingua (Grupa Tutore), pomysłodawcą „EBecadła” i „Książki kucHRskiej” o tym, jak połączenie wspomnień, edukacji i kreatywności pozwala opowiadać o budowaniu wizerunku pracodawcy w zupełnie nowy, angażujący sposób.

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem: 5 silnych argumentów

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem. Przedstawiają 5 silnych argumentów przeciwko dalszemu procedowaniu projektu ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy.

REKLAMA

Bruksela wycofuje się z kontrowersyjnego przepisu. Ta zmiana dotknie miliony pracowników w całej Europie, w tym w Polsce

Obowiązkowe szkolenia z obsługi sztucznej inteligencji miały objąć praktycznie każdą firmę korzystającą z narzędzi AI. Tymczasem Komisja Europejska niespodziewanie zaproponowała rewolucyjną zmianę, która może całkowicie przewrócić dotychczasowe plany przedsiębiorców. Co to oznacza dla polskich firm i ich pracowników? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Optymalizacja podatkowa. Praktyczne spojrzenie na finansową efektywność przedsiębiorstwa

Optymalizacja podatkowa. Pozwala legalnie obniżyć obciążenia, zwiększyć płynność finansową i budować przewagę konkurencyjną. Dzięki przemyślanej strategii przedsiębiorstwa mogą zachować więcej środków na rozwój, minimalizować ryzyko prawne i skuteczniej konkurować na rynku.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA