REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozdział własności od zarządzania – szansa i ryzyko dla przedsiębiorstw sektora MSP

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rozdział własności od zarządzania – szansa i ryzyko dla przedsiębiorstw sektora MSP
Rozdział własności od zarządzania – szansa i ryzyko dla przedsiębiorstw sektora MSP
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Kwestia nadzoru w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw jest zagadnieniem pojawiającym się w literaturze przedmiotu w Polsce dopiero od niedawna, ponieważ w dotychczasowej praktyce, po przemianach lat 90-tych to głównie właściciele sprawują nadzór kierowniczy nad zarządzanymi przez siebie przedsiębiorstwami tego sektora.

MSP to z reguły firmy rodzinne family business wykorzystujące często lokalne nisze rynkowe, kierowane przez właścicieli, co przy z reguły niewielkim kapitale i niskiej zdolności kredytowej pozwala utrzymywać się im na rynku w dłuższej perspektywie czasowej.

REKLAMA

Rozdzielenie własności od zarządzania w takich podmiotach jest często z jednej strony szansą na ich dalszy rozwój, ale stwarza też nowe, istotne zagrożenia.

Kadra zarządzająca złożona z młodych, dobrze wykształconych w warunkach gospodarki wolnorynkowej menedżerów jest często szansą na rozwój firm tego sektora. Rozdzielenie własności od zarządzania to niestety jednak również poważne zagrożenia dla tak niewielkich firm jak przedsiębiorstwa sektora MSP stanowiące w naszym kraju ponad 98 % ogółu przedsiębiorstw.

Kryteria doboru modułu CRM w małych i średnich firmach

REKLAMA

Duże organizacje niemal zawsze wdrażają procedury audytu i nadzoru, nawet, jeżeli nie są do tego zobligowane obowiązującymi przepisami prawa. Przekazywanie niezbędnych informacji w uporządkowanej formie, identyfikacja ryzyka i kontrola działań pod kątem zgodności z założonymi celami w znacznym stopniu ogranicza ryzyko związane z realizacją przez zarządy celów operacyjnych kosztem strategii. Zmniejsza ryzyko maksymalizacji wyniku związane z uproszczonymi systemami motywacji stosowanymi często w niewielkich firmach. Systemami promującymi natychmiastowy efekt, z narzędziami oceniającymi niemal wyłącznie aspekt finansowy w perspektywie krótkoterminowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nadzór korporacyjny to często wypracowany przez lata model zapewniający nie tylko właściwą ocenę, ale przede wszystkim pozwalający na zrównoważony rozwój organizacji. To również zespół narzędzi zapewniających dostateczny poziom innowacyjności, podnoszenia kwalifikacji, utrzymania dyscypliny i porządku.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Pewien naturalny konflikt interesów miedzy udziałowcami niewielkich jednostek – przedsiębiorstw z sektora MSP, (w których dochodzi do rozdziału między własnością a zarzadzaniem) a zarządami takich podmiotów (podobnie jak w większych strukturach) dotyczy naturalnej rozbieżności celów realizowanych przez osoby zarządzające z celami strategicznymi organizacji i długoterminowymi celami wzrostu wartości podmiotu zarządzanego – istotnymi dla udziałowców.

REKLAMA

Ta rozbieżność celów może być niwelowana przez właściwe systemy wynagradzania i motywacji, które w takich organizacjach muszą być proste, ale nie mogą być prymitywne. Poza podstawowym miernikiem - jakim jest i musi być krótkoterminowy wynik przedsiębiorstwa muszą równocześnie na wynagrodzenie zarządów takich podmiotów mieć wpływ inne, obiektywne kryteria sprzyjające prawidłowej realizacji strategii organizacji w perspektywie długoterminowej.

Innym poważnym ryzykiem rozdziału własności od zarządzania w takich niewielkich przedsiębiorstwach jest silna koncentracja obszarów decyzji w stosunkowo niewielkiej liczbie stanowisk.

Jest to spowodowane delegacją przez dotychczasowych właścicieli kontroli zbyt wielu obszarów i skupieniu ich w rękach niewielkiej liczby osób, co stwarza poważne zagrożenie dla udziałowców przedsiębiorstw zarządzanych przez menedżerów, którzy w imieniu dotychczasowych właścicieli sprawują zarząd w firmach. Utrata menedżera, który skupia w swoim ręku większość strategicznych informacji i obszarów działalności takiej organizacji może oznaczać równoczesną utratę kontroli nad rynkiem i zagrozić dalszemu istnieniu takich podmiotów.

Dlatego przed podjęciem tak istotnej z punktu widzenia bezpieczeństwa organizacji decyzji - warto skorzystać z profesjonalnego outsourcingu narzędzi controllingowych celem zastąpienia niesformalizowanych procedur i intuicyjnego zarządzania ryzykiem przez właścicieli skutecznymi narzędziami ograniczającymi ryzyko związane z takim krokiem, – jakim jest rozdział własności od zarządzania.

Taki outsourcing obejmuje często nie tylko grupę zagadnień związanych z oceną systemów motywacji, procedurami audytu, pełnej, bieżącej oceny wyniku i zgodności działań z założonymi celami przedsiębiorstwa, ale również zagadnienia ochrony prawnej związane np. z tematyką skutecznych umów o zakazie konkurencji po rozwiązaniu przez menedżera umowy o pracę z dotychczasowym pracodawcą. Wiedza niezbędna przy budowie profesjonalnego audytu, narzędzi nadzoru i elementów struktury ładu korporacyjnego jest często niedostępna dla osób nieposiadających kierunkowego wykształcenia i praktyki w segmencie gospodarki, w którym działają korporacje i firmy duże.

Jak uniknąć błędów przy tworzeniu informacji zarządczych w fazie tworzenia bazy raportowania organizacji

Dlatego usługi outsourcingu w tym zakresie - dla udziałowców takich niewielkich firm mogą być receptą na nie zakończenie całego procesu katastrofą – utratą kontroli nad podstawowymi parametrami przedsiębiorstwa lub nawet wrogim przejęciem firmy.

Wojciech Strama

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA