Kategorie

Rozdział własności od zarządzania – szansa i ryzyko dla przedsiębiorstw sektora MSP

Rozdział własności od zarządzania – szansa i ryzyko dla przedsiębiorstw sektora MSP
www.shutterstock.com
Kwestia nadzoru w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw jest zagadnieniem pojawiającym się w literaturze przedmiotu w Polsce dopiero od niedawna, ponieważ w dotychczasowej praktyce, po przemianach lat 90-tych to głównie właściciele sprawują nadzór kierowniczy nad zarządzanymi przez siebie przedsiębiorstwami tego sektora.

MSP to z reguły firmy rodzinne family business wykorzystujące często lokalne nisze rynkowe, kierowane przez właścicieli, co przy z reguły niewielkim kapitale i niskiej zdolności kredytowej pozwala utrzymywać się im na rynku w dłuższej perspektywie czasowej.

Rozdzielenie własności od zarządzania w takich podmiotach jest często z jednej strony szansą na ich dalszy rozwój, ale stwarza też nowe, istotne zagrożenia.

Kadra zarządzająca złożona z młodych, dobrze wykształconych w warunkach gospodarki wolnorynkowej menedżerów jest często szansą na rozwój firm tego sektora. Rozdzielenie własności od zarządzania to niestety jednak również poważne zagrożenia dla tak niewielkich firm jak przedsiębiorstwa sektora MSP stanowiące w naszym kraju ponad 98 % ogółu przedsiębiorstw.

Kryteria doboru modułu CRM w małych i średnich firmach

Reklama

Duże organizacje niemal zawsze wdrażają procedury audytu i nadzoru, nawet, jeżeli nie są do tego zobligowane obowiązującymi przepisami prawa. Przekazywanie niezbędnych informacji w uporządkowanej formie, identyfikacja ryzyka i kontrola działań pod kątem zgodności z założonymi celami w znacznym stopniu ogranicza ryzyko związane z realizacją przez zarządy celów operacyjnych kosztem strategii. Zmniejsza ryzyko maksymalizacji wyniku związane z uproszczonymi systemami motywacji stosowanymi często w niewielkich firmach. Systemami promującymi natychmiastowy efekt, z narzędziami oceniającymi niemal wyłącznie aspekt finansowy w perspektywie krótkoterminowej.

Nadzór korporacyjny to często wypracowany przez lata model zapewniający nie tylko właściwą ocenę, ale przede wszystkim pozwalający na zrównoważony rozwój organizacji. To również zespół narzędzi zapewniających dostateczny poziom innowacyjności, podnoszenia kwalifikacji, utrzymania dyscypliny i porządku.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Pewien naturalny konflikt interesów miedzy udziałowcami niewielkich jednostek – przedsiębiorstw z sektora MSP, (w których dochodzi do rozdziału między własnością a zarzadzaniem) a zarządami takich podmiotów (podobnie jak w większych strukturach) dotyczy naturalnej rozbieżności celów realizowanych przez osoby zarządzające z celami strategicznymi organizacji i długoterminowymi celami wzrostu wartości podmiotu zarządzanego – istotnymi dla udziałowców.

Reklama

Ta rozbieżność celów może być niwelowana przez właściwe systemy wynagradzania i motywacji, które w takich organizacjach muszą być proste, ale nie mogą być prymitywne. Poza podstawowym miernikiem - jakim jest i musi być krótkoterminowy wynik przedsiębiorstwa muszą równocześnie na wynagrodzenie zarządów takich podmiotów mieć wpływ inne, obiektywne kryteria sprzyjające prawidłowej realizacji strategii organizacji w perspektywie długoterminowej.

Innym poważnym ryzykiem rozdziału własności od zarządzania w takich niewielkich przedsiębiorstwach jest silna koncentracja obszarów decyzji w stosunkowo niewielkiej liczbie stanowisk.

Jest to spowodowane delegacją przez dotychczasowych właścicieli kontroli zbyt wielu obszarów i skupieniu ich w rękach niewielkiej liczby osób, co stwarza poważne zagrożenie dla udziałowców przedsiębiorstw zarządzanych przez menedżerów, którzy w imieniu dotychczasowych właścicieli sprawują zarząd w firmach. Utrata menedżera, który skupia w swoim ręku większość strategicznych informacji i obszarów działalności takiej organizacji może oznaczać równoczesną utratę kontroli nad rynkiem i zagrozić dalszemu istnieniu takich podmiotów.

Dlatego przed podjęciem tak istotnej z punktu widzenia bezpieczeństwa organizacji decyzji - warto skorzystać z profesjonalnego outsourcingu narzędzi controllingowych celem zastąpienia niesformalizowanych procedur i intuicyjnego zarządzania ryzykiem przez właścicieli skutecznymi narzędziami ograniczającymi ryzyko związane z takim krokiem, – jakim jest rozdział własności od zarządzania.

Taki outsourcing obejmuje często nie tylko grupę zagadnień związanych z oceną systemów motywacji, procedurami audytu, pełnej, bieżącej oceny wyniku i zgodności działań z założonymi celami przedsiębiorstwa, ale również zagadnienia ochrony prawnej związane np. z tematyką skutecznych umów o zakazie konkurencji po rozwiązaniu przez menedżera umowy o pracę z dotychczasowym pracodawcą. Wiedza niezbędna przy budowie profesjonalnego audytu, narzędzi nadzoru i elementów struktury ładu korporacyjnego jest często niedostępna dla osób nieposiadających kierunkowego wykształcenia i praktyki w segmencie gospodarki, w którym działają korporacje i firmy duże.

Jak uniknąć błędów przy tworzeniu informacji zarządczych w fazie tworzenia bazy raportowania organizacji

Dlatego usługi outsourcingu w tym zakresie - dla udziałowców takich niewielkich firm mogą być receptą na nie zakończenie całego procesu katastrofą – utratą kontroli nad podstawowymi parametrami przedsiębiorstwa lub nawet wrogim przejęciem firmy.

Wojciech Strama

Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    1 sty 2000
    16 cze 2021
    Zakres dat:

    Zawieranie umów w formie elektronicznej, zarządzanie dokumentami online. Czy prawnicy pozbędą się papierów?

    Zawieranie umów w formie elektronicznej. Tak jak biznesmeni rozpoczynający swoją karierę w latach 80-tych i 90-tych są przyzwyczajeni do noszenia znacznej ilości gotówki w kieszeni, tak prawnicy są przyzwyczajeni do wszystkiego, co jest „na piśmie”, „stwierdzone pismem”, ma „formę pisemną”, itp. Jak słusznie wskazała Rzecznik Generalna TSUE (w swojej opinii w sprawie C-258/16), teksty zapisuje się od tysięcy lat na różnych nośnikach – na glinianych tabliczkach, papirusie, marmurze czy granicie. Współcześnie coraz powszechniej używa się jednak elektronicznych środków przekazu. Odchodzi się od utożsamiania formy pisemnej wyłącznie z formą papierową (wydrukiem papierowym).

    Jak firma powinna informować o realizacji zadania publicznego?

    Od 25 czerwca br. będą obowiązywały nowe regulacje dla beneficjentów programów finansowanych z budżetu państwa lub z państwowych funduszy celowych, w tym z PFRON. Jakie obowiązki informacyjne ma firma?

    Zarządzanie firmą budowlaną - dostęp do danych w czasie rzeczywistym

    Zarządzanie firmą budowlaną. Sektor budowlany wyszedł obronną ręką z zawirowań związanych z pandemią koronawirusa. Duży wpływ miały m.in. inwestycje zakontraktowane jeszcze przed wybuchem pandemii. Jednak wydajność prac prowadzonych w zaostrzonym reżimie sanitarnym spadła o ok. 5-20 proc. (zob. Raport PZPB “Sektor budownictwa w obliczu COVID-19”). Poszukiwanie możliwości optymalizacji powinno być więc jednym z priorytetów tej branży. Szansą na znaczne poprawienie wyników oraz lepszą organizację pracy jest bieżący dostęp do danych oraz ich analiza, która pozwala podejmować słuszne decyzje biznesowe.

    Czy przedsiębiorca może sprawdzić kto jest zaszczepiony?

    Była wojna o maseczki, będzie o dowody szczepienia? Przedsiębiorcy mają wątpliwości, jak sprawdzać czy klient jest zaszczepiony. Jakie obowiązki ma pracodawca, a jakie prawa pracownik?

    Co 4 firma ma kłopoty ze spłata rat kredytu lub leasingu

    Co druga firma z sektora MŚP w ciągu ostatnich trzech miesięcy poniosła w związku z pandemią dodatkowe koszty. Pojawiły się problemy ze spłatą rat leasingu. Ale te wydatki to nie jedyne zmartwienie firm. Jakie kłopoty finansowe mają firmy?

    Rynek konsumenta. Kto kupuje zdalnie, a kto stacjonarnie?

    Zakupy przez internet zyskały przez pandemię. W wyniku kolejnych obostrzeń nakładanych na branżę i wielu tygodni niemal całkowitego zakazu handlu drogą stacjonarną dla wielu sklepów handel internetowy był jedynym kanałem dystrybucji.

    Wynajem - jedno mieszkanie, podwójny zysk

    Wynajem nieruchomości. W obliczu rosnącej inflacji, która w maju br. sięgnęła już blisko 5%, warto zastanowić się, co zrobić, aby zaoszczędzone pieniądze nie straciły na wartości. Jedną z inwestycji, po którą wciąż chętnie sięgają Polacy są nieruchomości. Mimo rosnących cen mieszkań, nadal jest to najbezpieczniejsza i najpewniejsza forma lokaty kapitału. Ponadto na rynku pojawił się nowy produkt mający przyspieszyć zwrot z takiej inwestycji – tzw. Wehikuł Inwestycyjny.

    Kiedy ruszy Krajowy Rejestr Zadłużonych?

    Krajowy Rejestr Zadłużonych miał zacząć działać w lipcu tego roku, ale poczekamy jeszcze na jego uruchomienie. Kto trafi do Krajowego Rejestru Zadłużonych?

    Mixed-use, czyli budownictwo wielofunkcyjne

    Budownictwo wielofunkcyjne - mixed-use. Nowoczesne kompleksy wielofunkcyjne, otwarte na interakcje społeczne i zapewniające lokalne potrzeby, które wygrywają dziś z tradycyjnymi biurowcami, wyznaczają kierunek rozwoju inwestycji w sektorze komercyjnym.

    Lokalny program "Mój Deszcz"

    Lokalny program "Mój Deszcz". Miejski program dotacji do łapania deszczówki, uzupełniający program centralny, rozpoczyna samorząd Gliwic. Na wykonanie zbiorników do łapania i wykorzystania wód deszczowych ma być przeznaczone do 4 tys. zł – w ramach półmilionowego budżetu.

    Zdjęcie samochodu z rejestracją nie narusza RODO

    Zdjęcie samochodu z rejestracją spokojnie można publikować. Powód? Numer rejestracyjny pojazdu nie stanowi danych osobowych.

    Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie

    Cupra Ateca choć ma typowo rodzinne ubranie, oferuje kierowcy aż 300 koni. Czy takie połączenie sprawdza się na drodze?

    Jak sprawdzić numer PKK? Kierowcę czeka wizyta w urzędzie...

    Jak sprawdzić numer PKK? Niestety, ale ustawodawca nie przewidział możliwości sprawdzenia online. To oznacza, że kierowca musi zawitać w urzędzie.

    Co zawiera pakiet dla zagranicznych inwestorów?

    Proponowany pakiet dla zagranicznych inwestorów to m.in.: "jedno okienko", w którym firma będzie mogła ustalić wszystkie podatkowe aspekty inwestycji, czy możliwość odliczania VAT od usług finansowych.

    Rynek nieruchomości biurowych w Europie

    Rynek nieruchomości biurowych. Z powodu pandemii Covid-19 spadło zapotrzebowanie na biura w Europie i inwestycje w nowe nieruchomości. W Londynie ten trend zaczyna się odwracać. We Francji wzrasta zapotrzebowanie na zielone dachy i tarasy. W Szwecji myśli się o "biurach przyszłości". Nadal puste pozostają biura we Włoszech, Hiszpanii i Portugalii.

    Kasa fiskalna 2021 - rejestracja i zwolnienie

    Bez względu na rodzaj kasy przedsiębiorca ma obowiązek dokonania jej fiskalizacji i uzyskać numer ewidencyjny. Jak zarejestrować kasę fiskalną? Kto może to zrobić? Ile to kosztuje?

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym: jak wygląda, jakie dokumenty do niego dołączyć i ile kosztuje załatwienie sprawy?

    Dlaczego pracownicy wolą model hybrydowy?

    Aż 61 proc. pracowników chce pracować w modelu hybrydowym, pracę wyłącznie z domu chciałoby świadczyć zaledwie 15 proc. Jak ten trend wpływa na rynek nieruchomości biurowych?

    Dlaczego ciągłość IT jest numerem 1 dla firm?

    Zdolność firm do szybkiego odtworzenia środowiska pracy w wyniku awarii lub cyberataku jest dziś wystawiana na bardzo trudną próbę. Bardzo wiele biznes „zawdzięcza” tutaj pandemii i powszechnemu przejściu na pracę zdalną.

    Ile czasu jest ważny numer PKK?

    Ile czasu jest ważny numer PKK? To pytanie, które mogą zadać kandydaci na kierowców. A więc? Postaramy się odpowiedzieć na nie w naszym materiale.

    Backup w firmie - dlaczego jest taki ważny?

    Backup w firmie powinien być obowiązkowy. Przypadkowo usunięty dokument, złośliwe oprogramowanie lub uszkodzenie sprzętu – przyczyn utraty danych może być co najmniej kilka. W każdym przypadku konsekwencje są jednak takie same. Jak można ich uniknąć?

    Wakacje 2021 - jakie są trendy turystyczne?

    Gdzie wyjedziemy na tegoroczne wakacje? Wybierzemy urlop w kraju czy za granicą? Jakie kierunki są popularne? Czy biura podróży mają szansę w tym sezonie na odrobienie strat?

    Dotacja na założenie firmy - zabezpieczenie środków [VIDEO]

    Jedną z najpopularniejszych form wsparcia z urzędu pracy, dostępną dla zarejestrowanych osób bezrobotnych, jest dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej. Jak zabezpieczyć zwrot dofinansowania?

    Bitcon i kryptomilionerzy - gdzie zapłacą swoje podatki?

    Na świecie ujawniają się pierwsi miliarderzy, którzy dorobili się tylko na bitconie, a w Polsce jest coraz więcej krypto-milionerów. Czy odprowadzają podatki do polskiej kasy?

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód. Co to oznacza?

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód tworzy poważny problem dla kierowcy. Powód? Samochód nie przejdzie przeglądu technicznego!