REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany dla przedsiębiorców w 2018 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Zmiany dla przedsiębiorców w 2018 r./fot.shutterstock
Zmiany dla przedsiębiorców w 2018 r./fot.shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od 2018 roku przedsiębiorcy będą mogli liczyć na ułatwienia w prowadzeniu firmy zarówno w sferze podatkowej jak i gospodarczej. Część przepisów już obowiązuje.

Ponad 50 ułatwień dla małego i średniego biznesu zawiera skierowany wczoraj do konsultacji projekt przepisów o uproszczeniach w prawie podatkowym i gospodarczym. Przedsiębiorcy będą mogli np. wliczyć wynagrodzenie małżonka do kosztów uzyskania przychodu. Więcej firm skorzysta też z bonusów jakie daje status „małego podatnika”. Ma to przynieść przedsiębiorcom co najmniej 3,8 mld zł oszczędności w 10 lat.

REKLAMA

REKLAMA

Projekt ułatwia prowadzenie firmy na 3 sposoby:

  • zmniejsza obciążenia biurokratyczne,
  • rozszerza niektóre przywileje,
  • jednoznacznie przesądza niejasności w przepisach, które rodzą problemy w codziennej działalności firmy.

"Szacujemy, że w ciągu 10 lat obowiązywania tej ustawy w kieszeniach przedsiębiorców zostanie co najmniej 3,8 mld zł" – poinformował wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki.

MR proponuje ponad 50 punktowych uproszczeń, głównie podatkowych, w kilkunastu ustawach.

REKLAMA

"Nazywamy ten projekt ustawą uproszczeniową 2. Pierwszy pakiet ponad 30 ułatwień wszedł w życie 1 stycznia tego roku. Dostajemy pozytywne sygnały od przedsiębiorców, że ten kierunek jest słuszny. Zamierzamy go kontynuować– powiedział wicepremier.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprawdź: JPK_VAT 2018 – Instrukcja wdrożenia

Wybrane rozwiązania

Podwyższenie progu przychodów uprawniającego do uzyskania statusu „małego podatnika” z 1,2 mln euro do 2 mln euro.

Dzięki podwyższeniu limitu więcej firm będzie mogło korzystać z przywilejów tzw. małego podatnika. To korzyści związane z prawem do jednorazowej amortyzacji, dogodny sposób rozliczania zaliczek oraz 15 proc. VAT (a nie 19).

Wynagrodzenie małżonka jako koszt uzyskania przychodu

Przedsiębiorca będzie mógł uwzględnić wynagrodzenie wypłacane współmałżonkowi w kosztach uzyskania przychodu, niezależnie od formy zatrudnienia (umowa o pracę, umowa o dzieło, umowa zlecenia). Dzięki temu zapłaci mniejszy podatek. W praktyce oznacza to, że podatnik zatrudniający współmałżonka będzie przez fiskusa traktowany tak samo jak podatnik zatrudniający osobę spoza najbliższej rodziny. MR szacuje że to rozwiązanie ułatwi działalność prawie 40 tys. firm.

Jednorazowe rozliczenie straty

Firmy, które wykażą stratę podatkową (czyli w roku podatkowym będą miały wyższe koszty niż przychody), będą mogły w kolejnym roku jednorazowo rozliczyć stratę o wartości do 5 mln zł. Dzięki takiemu rozwiązaniu zapłacą niższy podatek. Z ułatwienia będzie mógł skorzystać każdy przedsiębiorca, który wyszedł się z trudnej sytuacji finansowej i musi rozliczyć stratę.

Uproszczenia w księgowości dla mikroprzedsiębiorców

Uproszczenia w sprawozdawczości finansowej będą dotyczyć także firm prowadzonych przez osoby fizyczne – próg przychodów nie mniej niż 2 mln euro i nie więcej niż 3 mln euro.


Drobne ułatwienia w zakresie BHP

W projekcie ustawy znalazła się propozycja, by szkolenia okresowe BHP nie były obowiązkowe dla pracowników administracyjno-biurowych zatrudnionych u pracodawcy zakwalifikowanego do grupy zawodowej o najmniejszym ryzyku (kategoria ryzyka nie wyższa niż 3.).

Dodatkowo, odpowiednio przeszkolony pracodawca mógłby pełnić zadania służby BHP w swojej firmie jeśli zatrudnia do 50 pracowników. Obecnie limitem jest 20 zatrudnionych. Powyżej tej liczby pracodawca musi wyznaczyć inną osoba do pełnienia tej funkcji.

Uproszczenia dla spółek z o.o.

Z 500 tys. zarejestrowanych w Polsce spółek handlowych, 420 tys. to spółki z o.o. Wiele przepisów dotyczących tej formy działalności gospodarczej jest nieprecyzyjnych lub zbyt restrykcyjnych. Projekt wprowadza prawne uproszczenia dla przedsiębiorców prowadzących swoją działalność w formie spółek z o.o., w tym m.in. poszerzenie możliwości pisemnego podejmowania uchwał przez udziałowców poza zgromadzeniem wspólników (tzw. „tryb obiegowy”) oraz precyzyjne przesądzenie komu konkretnie mają składać oświadczenia o rezygnacji członkowie zarządów i rad nadzorczych spółek.

Większość z ww. zmian wejdzie w życie na początku przyszłego roku. 

"Chcemy żeby część rozwiązań podatkowych, np. możliwość wliczenia wynagrodzenia współmałżonka w koszty uzyskania przychodu - ważną szczególnie dla firm rodzinnych - czy też możliwość jednorazowego rozliczenia straty do 5 mln zł, weszły w życie nieco później - 1 stycznia 2019 r. Liczymy w ten sposób na synergię efektów kolejnych działań uszczelniających system oraz uproszczeń dla MŚP– wskazał wicepremier.

1 stycznia 2017 r. weszła w życie pierwsza ustawa uproszczeniowa zawierająca ponad 30 ułatwień dla przedsiębiorców. Jej zapisy pozwalają przedsiębiorcom zaoszczędzić rocznie około 230 mln zł. Wprowadza ona, m.in. ochronę podatników przed zmianami interpretacji prawa, mniejszą uciążliwość kontroli w firmach i łagodniejsze przepisy prawa pracy. 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Rozwoju

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA