REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rzecznik praw przedsiębiorców od 2018 r.

Marta Zdanowska
Rzecznik praw przedsiębiorców od 2018 r. /Fot. Shutterstock
Rzecznik praw przedsiębiorców od 2018 r. /Fot. Shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa o Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców wchodzi w skład pakietu 5 ustaw Konstytucji dla biznesu zmieniającej otoczenie prawne przedsiębiorców. Tak jak pozostałe ustawy ma obowiązywać od 1 stycznia 2018 r.

Ustawa powołuje nową instytucję – rzecznika małych i średnich przedsiębiorców, który ma stać na straży praw mikroprzedsiębiorców oraz osób prowadzących małe i średnie firmy. W szczególności ma on strzec swobody działalności gospodarczej, uczciwej konkurencji, bezstronności i równego traktowania, zrównoważonego rozwoju, poszanowania dobrych obyczajów oraz słusznych interesów przedsiębiorców. Ma także wpłynąć na pogłębienie zaufania przedsiębiorców do władzy publicznej.

REKLAMA

Kompetencje Rzecznika

W zakresie ochrony praw przedsiębiorców Rzecznik będzie mógł m.in. występować do właściwych organów z wnioskami o podjęcie inicjatywy ustawodawczej a także o wydanie lub zmianę aktów prawnych; wnioskować o wydanie objaśnień prawnych jeśli przepisy budzą wątpliwości w praktyce ich stosowania; informować właściwe organy nadzoru i kontroli o dostrzeżonych nieprawidłowościach w funkcjonowaniu organów administracji publicznej. Rzecznik będzie także uprawniony do wystąpienia do Sądu Najwyższego oraz Naczelnego Sądu Administracyjnego z wnioskiem o rozstrzygnięcie rozbieżności w wykładni prawa. Ponadto projekt przewiduje możliwość zwrócenia się Rzecznika o wszczęcie postępowania administracyjnego, wniesienie skargi do sądu administracyjnego, a także uczestniczenie w tych postępowaniach na tych samych prawach co prokurator.

Polecamy: E-wydanie Dziennika Gazety Prawnej

Rzecznik będzie podejmował działania z urzędu lub na wniosek i badał czy organy administracji publicznej nie naruszają praw lub interesów przedsiębiorcy. Istotne uprawnienie Rzecznika to możliwość zwracania się do właściwych organów, organizacji lub instytucji publicznych z ocenami i wnioskami o podjęcie działań na rzecz przedsiębiorców. Będą one zobowiązane udzielić odpowiedzi na temat podjętych działań w terminie 30 dni.

Ważną kompetencją Rzecznika będzie opiniowanie aktów prawnych, które dotyczą interesów przedsiębiorców i zasad wykonywania działalności gospodarczej na obszarze Polski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W toku prac nad ustawą zrezygnowano z planowanego przyznania Rzecznikowi bardzo istotnego uprawnienia - możliwości wstrzymania w szczególnie uzasadnionych przypadkach kontroli działalności gospodarczej przedsiębiorcy.

Zobacz: Prawo dla firm

Rzecznika będzie powoływał Prezes Rady Ministrów na wniosek ministra spraw gospodarki, który uprzednio będzie zobowiązany poprosić o opinię reprezentatywne organizacje pracodawców. Kadencja Rzecznika ma trwać 6 lat.

Etap legislacyjny: obecnie projekt jest konsultowany, niebawem ma trafić pod obrady Rady Ministrów.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA