REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców jeszcze w tym roku

Subskrybuj nas na Youtube
Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców jeszcze w tym roku /fot.Shutterstock
Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców jeszcze w tym roku /fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Minister Jadwiga Emilewicz w rozmowie z PAP zapowiedziała, że Rzecznik MŚP zostanie powołany jeszcze w tym roku. Póki co nie jest jeszcze przesądzone gdzie będzie znajdować się jego siedziba - może to być poza Warszawą.

Minister przedsiębiorczości i technologii wyraziła jednocześnie nadzieję na to, że Senat "bardzo szybko przyjmie Konstytucję Biznesu, którą następnie podpisze prezydent". Przypomniała, że Konstytucja to "akt o charakterze systemowym". "Konstytucja Biznesu to stabilny fundament dla budowania zaufania między administracją i przedsiębiorcami. Przedsiębiorca zyskuje realne gwarancje i staje się partnerem w dialogu z administracją publiczną. Odchodzimy zdecydowanie od paradygmatu, z którym borykaliśmy się przez wiele lat - dziedzictwa lat 80. - że przedsiębiorca jest kimś podejrzanym, kimś kto chce oszukać państwo. Konstytucja Biznesu mówi w sposób jasny: budujemy zaufanie do przedsiębiorców" - podkreśliła.

REKLAMA

REKLAMA

Emilewicz pytana o przewidziane w Konstytucji Biznesu powołanie Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców i postulaty, by wyprowadzić tę instytucję z Warszawy, np. do Nowego Sącza, odpowiedziała: "Pomysł decentralizacyjny, który wskazuje na to, że taki przedstawiciel mógłby znaleźć się poza Warszawą jest niezwykle atrakcyjny. Ustawa nie przesądza, gdzie będzie mieściła się siedziba Rzecznika, więc każda lokalizacja jest wciąż możliwa. Jest czas, żeby tę decyzję jeszcze podjąć. Nowy Sącz - zagłębie tak wielu polskich firm - jest atrakcyjnym miejscem dla biura Rzecznika MŚP".

Polecamy wideoszkolenie: Zwalnianie pracowników z przyczyn ekonomicznych 

"Rzecznik będzie powołany w sześć miesięcy po wejściu w życie ustawy. A zatem jeszcze w tym roku przedsiębiorcy doczekają się swojego rzecznika, który będzie nie tylko ułatwiał ich relacje z urzędami np. pomagając w organizacji mediacji. Będzie mógł zwracać się np. do urzędu skarbowego o objaśnienie przepisów lub do sądów o rozstrzygnięcie rozbieżności w orzecznictwie, przystępować do postępowań czy informować właściwe organy o nieprawidłowościach w działaniu administracji" - wskazała minister.

REKLAMA

Na pytanie o zastrzeżenia opozycji m.in. do tego jak Rzecznik będzie łączył reprezentowanie sprzecznych interesów: przedsiębiorców i państwa, minister odpowiedziała: "Rzecznik ma stać na straży interesów przedsiębiorców. Zgodnie z ustawą taki jest jego obowiązek. Nie reprezentuje państwa, a przedsiębiorców w relacjach z państwem".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

I kontynuowała: "Nie ma tu żadnego konfliktu interesów. Przeciwnie, jako organu władzy publicznej jego oddziaływanie będzie dużo silniejsze. Gwarancją niezależności i bezstronności Rzecznika jest choćby to, że jego odwołanie nie jest uznaniowe. Ustawa precyzyjnie określa, kiedy Rzecznik może zostać odwołany. Poza tym może on pełnić swą funkcję tylko przez jedną kadencję, a więc nie musi zabiegać o przychylność sprawujących władzę. Liczymy ponadto, że Rzecznik pomoże nam tworzyć takie prawo, które nie będzie rzucaniem kłód pod nogi przedsiębiorcy".

Zobacz: Prawo dla firm

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA