| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | IDEORIA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > ABC małej firmy > Jak rejestrować i aktualizować dane firmy?

Jak rejestrować i aktualizować dane firmy?

Od 19 maja 2016 r. wchodzą w życie zmiany przepisów dotyczących rejestracji danych przedsiębiorców w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (nowelizacja ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz niektórych innych ustaw z 25 września 2015 r. – Dz.U. z 2015 r., poz. 1893). Nowelizacja wprowadza kilka istotnych zmian, w tym m.in. obowiązek posiadania tytułu do nieruchomości przy rejestracji działalności gospodarczej w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (dalej: CEIDG). Zmienia się też zakres formalny wniosku o rejestrację firmy w CEIDG oraz jego aktualizacji.

Dzięki wprowadzonym zmianom mają się poprawić obecne procedury rejestracyjne, ale też funkcjonalność i wiarygodność danych zawartych w ewidencji przedsiębiorców. W tym celu został poszerzony zakres danych zawartych we wpisie do CEIDG. Zostały też wprowadzone ułatwienia w dochodzeniu przez wierzycieli roszczeń od przedsiębiorców wpisanych do CEIDG.

Nowy obowiązek posiadania tytułu prawnego do „adresu” podawanego w CEIDG.

Osoba fizyczna rejestrująca działalność gospodarczą została zobowiązana do posiadania tytułu prawnego do nieruchomości, których adresy określone w art. 25 ust. 1 pkt 5 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej podlegają wpisowi do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (art. 16a ustawy o swobodzie). Oznacza to, że przedsiębiorca rejestrując działalność, musi posiadać tytuł prawny do nieruchomości, które podaje w rejestrze jako:

● swój adres zamieszkania,

● adres do doręczeń oraz

● adresy, pod którymi jest wykonywana działalność gospodarcza, w tym adres głównego miejsca wykonywania działalności i oddziału, jeżeli został utworzony.

Nie ma co prawda obowiązku dołączania wskazanego tytułu prawnego do wniosku o wpis do CEIDG, jednak na wezwanie organu ewidencyjnego przedsiębiorca będzie musiał go przedstawić. Natomiast organ będzie mógł zażądać od przedsiębiorcy przedstawienia tytułu prawnego do nieruchomości, jeżeli otrzyma informację, że nie posiada on tytułu prawnego do nieruchomości, której adres wskazał we wpisie do CEIDG (art. 35 ust. 1a ustawy o swobodzie). Na wezwanie organu przedsiębiorca powinien przedstawić tytuł prawny do nieruchomości lub dokonać odpowiedniej zmiany wpisu w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania. Jeżeli mimo wezwania przedsiębiorca nie przedstawi tytułu prawnego do nieruchomości, o którym mowa w art. 16a ust. 1, lub nie dokona zmiany swojego wpisu w zakresie adresu, minister właściwy do spraw gospodarki wykreśla, w drodze decyzji administracyjnej, przedsiębiorcę z CEIDG (art. 35 ust. 2a i 2b ustawy o swobodzie). Należy zaznaczyć, że nowe obowiązki obejmują nie tylko przedsiębiorców, którzy rejestrują działalność od 19 maja 2016 r., ale również tych, którzy są już zarejestrowani w CEIDG.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: Jak rejestrować i aktualizować dane firmy po zmianach w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej

W dalszej części artykułu m.in.:

  • Zakres formalny wniosku o rejestrację firmy w CEIDG oraz jego aktualizacji
  • Zgłoszenia wpisu REGON, NIP i ZUS poprzez formularz CEIDG
  • Zgłoszenia w CEIDG do ubezpieczeń
  • Uproszczenia procedury wykreślania i dokonywania sprostowań wpisów w CEIDG
  • Uzyskiwanie zaświadczeń o wpisie w CEIDG
  • I inne

Czytaj także

Data publikacji:

Źródło:

INFOR

Tagi

firma

Zdjęcia

Jak rejestrować i aktualizować dane firmy? /fot. Fotolia
Jak rejestrować i aktualizować dane firmy? /fot. Fotolia

Ważne rozmowy o biznesie i nie tylko….49.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

E-sprawozdania

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Dittmajer i Wspólnicy sp. k.

Kancelaria prawna

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »