REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

100 tys. zł kary za nielegalny automat do gier od 2017 roku

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
100 tys. zł kary za nielegalny automat do gier od 2017 roku
100 tys. zł kary za nielegalny automat do gier od 2017 roku

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2017 roku wchodzi w życie nowelizacja ustawy o grach hazardowych. Od tego dnia urzędy celne będą mogły nakładać kary pieniężne wprost na właścicieli lub najemców lokali, w których stoją niezarejestrowane automaty do gier! Kara wyniesie 100 tys. zł od jednego automatu.

Kary będzie można nakładać nie tylko na urządzających gry hazardowe, jak obecnie, ale również na wynajmujących bądź wydzierżawiających im powierzchnię pod automaty! Zgodnie bowiem ze zmienionym art. 89 ust. 1 pkt 3 i 4 karze podlegać będą m.in. „posiadacz zależny lokalu, w którym znajdują się niezarejestrowane automaty do gier i w którym prowadzona jest działalność gastronomiczna, handlowa lub usługowa”, a także posiadacz samoistny lokalu (w sytuacji, gdy lokal nie jest przedmiotem posiadania zależnego).

REKLAMA

REKLAMA

To istotna zmiana dla wszystkich tych przedsiębiorców prowadzących sklepy, bary i inne punkty usługowe, którzy dziś się bronią, że tylko wynajmują innym podmiotom powierzchnię, nie czerpiąc zysków z działalności hazardowej, a wstawione w ich lokalach automaty są własnością innego podmiotu, który faktycznie prowadzi zakazaną działalność.

Dziś przepisy pozwalają bowiem nałożyć karę na „urządzających gry hazardowe”. A w praktyce wykazanie przez izby celne, że najemca lub właściciel lokalu jest „urządzającym gry hazardowe”, nie jest łatwe. O czym świadczy rosnąca liczba korzystnych dla przedsiębiorców wyroków w sądach administracyjnych w sporach z izbami celnymi.

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r.

REKLAMA

Przez kilka ostatnich lat organy podatkowe ze szczególną energią prowadziły kontrole hoteli, barów, restauracji, stacji benzynowych oraz wszelkich innych miejsc, w których mogły znajdować się automaty do gier! I nakładały przy tym kary administracyjne nie tylko na tych, którzy są właścicielami maszyn, czerpiącymi z hazardu korzyści, lecz także na wynajmujących oraz wydzierżawiających. Służba Celna przyjmowała bowiem, że każdy, kto wynajmuje lub wydzierżawia powierzchnię pod automaty, jest urządzającym gry w rozumieniu art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy z 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 471; dalej: u.g.h.). Tyle że próżno szukać przepisu, który uznawałby wynajmującego powierzchnię za urządzającego grę na automatach. A tylko tacy mogą być karani. Mówiąc wprost: wiele wskazuje, że setki, a może nawet tysiące osób mogło zapłacić karę, odpowiadając za czyny popełnione przez kogo innego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po zmianach nie tylko trudniej będzie uciec przed odpowiedzialnością, lecz także kara będzie bardziej dotkliwa: nie 12 tys. zł jak obecnie, ale 100 tys. zł od każdego automatu! Wszystko wskazuje, że nowy przepis wejdzie w życie. Projekt noweli jest po pierwszym czytaniu w Sejmie. Resort finansów zasugerował niedawno, że Komisja Europejska nieoficjalnie dała zielone światło dla notyfikacji. Niewątpliwie ułatwi to zadanie służbom celnym.

Co zatem teraz mogą robić wynajmujący i wydzierżawiający powierzchnię urządzającym nielegalny hazard?

Z jednej strony muszą się liczyć z tym, że po wejściu w życie nowelizacji ustawy organy podatkowe będą już przeprowadzać kontrole, postępowania i wydawać decyzje, od skutków których trudno będzie uciec. Z drugiej strony ci posiadacze lokali, którzy zostali ukarani na podstawie obecnych przepisów, ale uważają, że w ich konkretnym przypadku nałożono karę niesłusznie, bez podstaw prawnych, mają jeszcze możliwość dochodzenia swoich praw na drodze sądowej. Jak zatem dowodzić swoich racji na różnych etapach postępowania? Odpowiedź na następnych stronach. ⒸⓅ

Joanna Pieńczykowska

joanna.pienczykowska@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA