REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rejestrować i aktualizować dane firmy po zmianach w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej

Subskrybuj nas na Youtube
Jak rejestrować i aktualizować dane firmy po zmianach w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej. /fot. Fotolia
Jak rejestrować i aktualizować dane firmy po zmianach w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej. /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 19 maja 2016 r. obowiązują zmiany przepisów dotyczących rejestracji danych przedsiębiorców w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (nowelizacja ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz niektórych innych ustaw z 25 września 2015 r. – Dz.U. z 2015 r., poz. 1893).

Nowelizacja wprowadza kilka istotnych zmian, w tym m.in. obowiązek posiadania tytułu do nieruchomości przy rejestracji działalności gospodarczej w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (dalej: CEIDG). Zmienia się też zakres formalny wniosku o rejestrację firmy w CEIDG oraz jego aktualizacji.

REKLAMA

Dzięki wprowadzonym zmianom mają się poprawić obecne procedury rejestracyjne, ale też funkcjonalność i wiarygodność danych zawartych w ewidencji przedsiębiorców. W tym celu został poszerzony zakres danych zawartych we wpisie do CEIDG. Zostały też wprowadzone ułatwienia w dochodzeniu przez wierzycieli roszczeń od przedsiębiorców wpisanych do CEIDG.

Nowy obowiązek posiadania tytułu prawnego do „adresu” podawanego w CEIDG

Osoba fizyczna rejestrująca działalność gospodarczą została zobowiązana do posiadania tytułu prawnego do nieruchomości, których adresy określone w art. 25 ust. 1 pkt 5 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej podlegają wpisowi do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (art. 16a ustawy o swobodzie). Oznacza to, że przedsiębiorca rejestrując działalność, musi posiadać tytuł prawny do nieruchomości, które podaje w rejestrze jako:

● swój adres zamieszkania,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● adres do doręczeń oraz

● adresy, pod którymi jest wykonywana działalność gospodarcza, w tym adres głównego miejsca wykonywania działalności i oddziału, jeżeli został utworzony.

REKLAMA

Nie ma co prawda obowiązku dołączania wskazanego tytułu prawnego do wniosku o wpis do CEIDG, jednak na wezwanie organu ewidencyjnego przedsiębiorca będzie musiał go przedstawić. Natomiast organ będzie mógł zażądać od przedsiębiorcy przedstawienia tytułu prawnego do nieruchomości, jeżeli otrzyma informację, że nie posiada on tytułu prawnego do nieruchomości, której adres wskazał we wpisie do CEIDG (art. 35 ust. 1a ustawy o swobodzie). Na wezwanie organu przedsiębiorca powinien przedstawić tytuł prawny do nieruchomości lub dokonać odpowiedniej zmiany wpisu w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania. Jeżeli mimo wezwania przedsiębiorca nie przedstawi tytułu prawnego do nieruchomości, o którym mowa w art. 16a ust. 1, lub nie dokona zmiany swojego wpisu w zakresie adresu, minister właściwy do spraw gospodarki wykreśla, w drodze decyzji administracyjnej, przedsiębiorcę z CEIDG (art. 35 ust. 2a i 2b ustawy o swobodzie). Należy zaznaczyć, że nowe obowiązki obejmują nie tylko przedsiębiorców, którzy rejestrują działalność od 19 maja 2016 r., ale również tych, którzy są już zarejestrowani w CEIDG.

Kolejną zmianą jest wprowadzenie możliwości korekty danych adresowych na wniosek osób, pod których adresem ktoś inny zarejestrował działalność gospodarczą. Mogą one obecnie wystąpić o wykreślenie tego adresu z ewidencji CEIDG, jeżeli przedsiębiorca posługuje się w sposób nieuprawniony ich adresem. Dzięki temu osoby poszkodowane takim procederem zyskały możliwość obrony przed nieuprawnionym wpisem do CEIDG. Osoba, która zażądała wykreślenia swojego adresu z ewidencji CEIDG, może też zażądać, aby adres ten nie był publikowany w CEIDG (art. 35 ust. 2b ustawy o swobodzie).

REKLAMA

Przed nowelizacją wierzyciele – nawet po wykreśleniu przedsiębiorcy z rejestru – mogli z łatwością odszukać jego ostatnio znane dane adresowe, które mogły stanowić np. podstawę do określenia adresu dłużnika (pozwanego) w pismach procesowych. W związku z tym osoba, która rzeczywiście posiadała tytuł prawny do takiej nieruchomości, była narażona na nieprzyjemności związane z otrzymywaniem korespondencji w sprawie lub w skrajnych sytuacjach nawet na wizyty organu egzekucyjnego. Dzięki zmianom adresy tych osób nie będą się już bezpodstawnie pojawiały w pismach procesowych wierzycieli przedsiębiorcy, który posłużył się w swojej działalności ich adresem.

Wprowadzone procedury korekty danych adresowych pozwolą na usuwanie nieprawdziwych informacji z rejestru. Nie będą więc one autoryzowane przez ten rejestr. Podmioty dochodzące swych wierzytelności względem nieuczciwego przedsiębiorcy będą musiały korzystać z innych źródeł w celu uzyskania aktualnych informacji na temat miejsca zamieszkania przedsiębiorcy, jak chociażby rejestr PESEL.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: Jak rejestrować i aktualizować dane firmy po zmianach w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej

W artykule m.in.:

  • Zakres formalny wniosku o rejestrację firmy w CEIDG oraz jego aktualizacji
  • Zgłoszenia wpisu REGON, NIP i ZUS poprzez formularz CEIDG
  • Zgłoszenia w CEIDG do ubezpieczeń
  • Uproszczenia procedury wykreślania i dokonywania sprostowań wpisów w CEIDG
  • Uzyskiwanie zaświadczeń o wpisie w CEIDG
  • Zmiana wpisu w CEIDG w sytuacji zawieszenia działalności gospodarczej
  • Odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną wpisem
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA