Kontrola w firmie przez instytucje państwowe – zakres, kompetencje i terminy
REKLAMA
REKLAMA
Aby uniknąć negatywnych skutków takich kontroli dla przedsiębiorców, warto znać dopuszczalny ich zakres, obowiązujące terminy, kompetencje instytucji kontrolujących i uprawnienia podmiotów kontrolowanych.
REKLAMA
Kontrola działalności gospodarczej przedsiębiorców jest przeprowadzana na zasadach określonych w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej. Zasady i tryb kontroli mogą też wynikać z bezpośrednio stosowanych przepisów powszechnie obowiązującego prawa wspólnotowego albo z ratyfikowanych umów międzynarodowych. Przepisy ustawy o swobodzie działalności gospodarczej wskazują wprawdzie na określony schemat procedur kontrolnych, jednak nie regulują kwestii merytorycznych dotyczących celów, zakresu i metod poszczególnych kontroli, które są zawarte w szczegółowych przepisach odnoszących się do danego typu kontroli (np. w przepisach ustawy – Ordynacja podatkowa, ustawy o Inspekcji Handlowej, ustawy o Inspekcji Ochrony Środowiska, ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej, ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, ustawy o ochronie danych osobowych czy ustawy o Państwowej Straży Pożarnej).
Zobacz serwis: Prawo dla firm
Dopuszczalny czas kontroli
Czas trwania kontroli w danym roku kalendarzowym jest ograniczony. Czas wszystkich kontroli organu kontroli u przedsiębiorcy w jednym roku kalendarzowym nie może przekraczać:
● w odniesieniu do mikroprzedsiębiorców – 12 dni roboczych,
● w odniesieniu do małych przedsiębiorców – 18 dni roboczych,
● w odniesieniu do średnich przedsiębiorców – 24 dni roboczych,
● w odniesieniu do pozostałych przedsiębiorców – 48 dni roboczych.
Ograniczeń czasu kontroli nie stosuje się jednak w przypadkach, gdy:
● ratyfikowane umowy międzynarodowe stanowią inaczej,
● przeprowadzenie kontroli jest niezbędne dla przeciwdziałania popełnieniu przestępstwa lub wykroczenia, przeciwdziałania popełnieniu przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego albo zabezpieczenia dowodów jego popełnienia,
● kontrola jest dokonywana w toku postępowania prowadzonego na podstawie przepisów ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów,
● przeprowadzenie kontroli jest uzasadnione bezpośrednim zagrożeniem życia, zdrowia lub środowiska naturalnego,
● kontrola dotyczy zasadności zwrotu podatku od towarów i usług przed dokonaniem tego zwrotu,
● przeprowadzenie kontroli jest realizacją obowiązków wynikających z przepisów prawa wspólnotowego o ochronie konkurencji lub w zakresie ochrony interesów finansowych Wspólnoty Europejskiej,
REKLAMA
● kontrola dotyczy podmiotów, którym na mocy odrębnych przepisów właściwy organ wydał decyzję o uznaniu prawidłowości wyboru i stosowania metody ustalania ceny transakcyjnej między podmiotami powiązanymi – w zakresie związanym z wykonaniem tej decyzji,
● kontrola dotyczy zasadności dokonania zwrotu podatku od towarów i usług na podstawie przepisów o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym,
● kontrola dotyczy zasadności dokonania zwrotu podatku od towarów i usług na podstawie przepisów o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków poniesionych w związku z budową pierwszego własnego mieszkania.
Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł Przeprowadzanie kontroli w firmie przez instytucje państwowe – zakres, kompetencje i terminy
W artykule m.in.:
- Przedłużenie czasu trwania Kontroli
- Zakaz przeprowadzania równoczesnych Kontroli
- Instytucje uprawnione do przeprowadzania Kontroli
- Zakres Kontroli
- Uprawnienia przedsiębiorcy w przypadku przeprowadzenia kontroli z naruszeniem procedur i przepisów prawa
- Skutki wniesienia sprzeciwu
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.