Wsparcie informacyjne dla MSP
REKLAMA
REKLAMA
Punkty Konsultacyjne
Punkty Konsultacyjne są efektem projektu UE – Europejskiego Funduszu Społecznego. W Polsce działalność punktów jest prowadzona poprzez sieć i Krajowy System Usług (KSU). Są to organizacje non-profit, finansowane ze środków samorządowych, źródeł zewnętrznych oraz działalności dodatkowej. Punkty konsultacyjne to wcześniejsze agencje rozwoju regionalnego, centra wspierania biznesu oraz izby branżowe, badawcze. Często działalność tego typu prowadzą fundacje, fundusze, stowarzyszenia i szkoły biznesu.
REKLAMA
Zobacz: Firma na próbę – jak założyć ?
Plan wspierania MSP
Plan wspierania MSP przez ostatnie lata znacznie się rozwinął, szczególnie w zakresie edukacji, doradztwa oraz wprowadzenia usług dla biznesu. Znaczne zmiany wynikały z rozbudowy sieci online oraz działalności szkoleniowej, doradczej i informacyjnej poprzez Internet, działalność online. Zmiany te wymagały wielu dostosowań w zakresie innowacji oraz oprogramowania IT, sprzętu IT. Przez ostatnie lata Punkty znacznie rozwinęły swą działalność poprzez rozbudowę współpracy z samorządami, instytucjami i organizacjami lokalnymi, krajowymi i międzynarodowymi.
Zobacz: Dobry pomysł to tylko połowa sukcesu start-upu
Wsparcie w zakresie otwierania i prowadzenia działalności
Obecnie działalność podstawowa Punktów Konsultacyjnych opiera się na działaniach informacyjnych i usługowych. Punkty są wsparciem dla MSP w zakresie otwierania i prowadzenia działalności gospodarczej. Badania PARP wskazują wysokie zaangażowanie i zainteresowanie działalnością doradczą w zakresie możliwości finansowania, obowiązków firmy, dokumentacji handlowych, certyfikatów. Wysokie zainteresowanie ocenia się przy doradztwie indywidualnym, osobistym. Większość respondentów planuje dalszą współpracę.
Zobacz również: Rozpoczęcie działalności bezpośrednio po wpisie w KRS - zmiana w prawie
Cena usług doradczych
REKLAMA
Jednym z podstawowych kryteriów oceny Punktów Konsultacyjnych był koszt usługi i doradztwa. Ponad 1/3 osób za podstawowe kryterium wybiera brak kosztów oraz szeroki zakres usług. Ponad 40% osób zgadza się na zmiany ceny. Średnia cena usług doradczych zdaniem klientów powinna wynosić ok. 300 zł, cena usług informacyjnych 120 zł.
Przedsiębiorcy współpracujący w ramach KSU szukają następnych rozwiązań m.in. doradztwo i kontakt poprzez portale i online. Ważnym kryterium oceny KSU jest dostęp do specjalistycznej wiedzy oraz wprowadzanie specjalizacji i zróżnicowania oferty wobec różnych firm.
Redakcja poleca: Zmiany w zakresie mechanizmu odwróconego obciążenia VAT - Wyjaśnienia MF (PDF)
Zainteresowanie usługami informacyjnymi
Badania pokazują wysokie zainteresowanie usługami informacyjnymi, średnia w roku to 103 010. Około 80-90% klientów to klienci nowi. W przypadku usług opieki nad klientem osoby nowe to 10-20%. Najczęściej przedsiębiorcy szukają informacji dotyczącej finansowania, zakładania działalności oraz likwidacji działalności. Ważnym elementem są usługi specjalistyczne: prawne, rachunkowe, księgowe, urzędowe. Około połowa usług dotyczy wypełniania dokumentów. Ponad 80% opiera się na asystowaniu i pomocy przy wypełnianiu dokumentów.
Przyszłość KSU
Krajowy System Usług będzie nadal rozwijany w zakresie współpracy online oraz rozbudowy współpracy z przedsiębiorstwami, urzędami, samorządami i instytucjami krajowymi. Głównym celem będzie budowa specjalizacji i długofalowych relacji.
DOROTA SMOLEŃSKA
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.