REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Elektroniczne usługi dla przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube
Elektroniczne usługi dla przedsiębiorców
Elektroniczne usługi dla przedsiębiorców

REKLAMA

REKLAMA

Elektroniczny Punkt Kontaktowy umożliwia przedsiębiorcom znalezienie informacji o obowiązujących procedurach oraz dopełnienie formalności związanych z działalnością gospodarczą. Ponadto za pośrednictwem elektronicznej usługi, przedsiębiorca może złożyć wnioski o przyznanie licencji wspólnotowych, zezwalających na przewóz rzeczy czy osób.

Interesującą propozycją dla przedsiębiorców jest możliwość elektronicznego wykonania wielu procedur realizowanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego (w szczególności przez Biuro ds. Transportu Międzynarodowego). Służy do tego portal elektronicznego Punktu Kontaktowego prowadzony przez Ministerstwo Gospodarki.

REKLAMA

Dla elektronicznej realizacji procedur, wymagane jest posiadanie profilu zaufanego ePUAP lub podpisu kwalifikowanego.

Zobacz: Profil zaufany dla firmy

Warto podkreślić, iż nawet, gdy przedsiębiorca nimi nie dysponuje, to może wypełnić formularz elektroniczny i wydrukować wniosek, który następnie może złożyć w urzędzie.

Poniżej prezentujemy procedury GITD, które można zrealizować elektronicznie:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Licencje wspólnotowe na przewóz osób oraz rzeczy

Korzystając z Punktu Kontaktowego przedsiębiorca może złożyć wnioski o przyznanie licencji wspólnotowych, zezwalających na wykonywanie międzynarodowych przewozów drogowych rzeczy (towarów) oraz międzynarodowych autobusowych oraz autokarowych przewozów osób:

  • Licencja wspólnotowa dotycząca międzynarodowego zarobkowego przewozu drogowego rzeczy,
  • Licencja wspólnotowa dotycząca międzynarodowego autobusowego i autokarowego zarobkowego przewozu osób.

Zobacz: Czy pracownik może posługiwać się podpisem elektronicznym pracodawcy?

Zmiany w posiadanych zezwoleniach, licencjach oraz wydawanie wtórników

REKLAMA

Przedsiębiorca ma obowiązek poinformowania Głównego Inspektora Transportu Drogowego o zmianie nazwy, adresu przedsiębiorstwa, osoby zarządzającej transportem, a także o nowej lokalizacji bazy transportowej. Dlatego też, pomocna może być możliwość poinformowania GITD drogą elektroniczną o zmianie tych danych.

Także możliwe jest uzyskanie w ten sposób wtórników odpowiednich zezwoleń oraz licencji. Za pomocą Punktu Kontaktowego można zrealizować następujące procedury (podzielone zgodnie z ich zakresem na transport osób oraz transport rzeczy):

Transport osób:

  • Zmiana danych (zmiana nazwy lub adresu) na zezwoleniu na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego/ licencji wspólnotowej dotyczącej międzynarodowego autobusowego i autokarowego zarobkowego przewozu osób,
  • Zmiana osoby zarządzającej transportem w zezwoleniu na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego i licencji wspólnotowej dotyczącej międzynarodowego autobusowego i autokarowego zarobkowego przewozu osób,
  • Wydanie wtórnika zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego/ licencji wspólnotowej/ wypisów z licencji wspólnotowej (przewóz osób),
  • Informacja o wymianie taboru/ zmianie numeru rejestracyjnego/ zmianie prawa dysponowania pojazdem – przewóz osób.

Zobacz serwis: Umowy

Transport rzeczy:

  • Zmiana danych (zmiana nazwy lub adresu) w zezwoleniu na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego/ licencji wspólnotowej/ wypisie z licencji wspólnotowej (transport rzeczy),
  • Zmiana osoby zarządzającej transportem w zezwoleniu na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego/ licencji wspólnotowej/ wypisów z licencji wspólnotowej (transport rzeczy),
  • Wydanie wtórnika zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego/ licencji wspólnotowej/ wypisów z licencji wspólnotowej (transport rzeczy),
  • Informacja o wymianie taboru/ zmianie numeru rejestracyjnego/ zmianie prawa dysponowania pojazdem – przewóz rzeczy.

Świadectwa kierowcy w transporcie drogowym rzeczy

Korzystając z Punktu Kontaktowego przedsiębiorcy mogą realizować elektronicznie procedury dotyczące świadectw kierowców, obowiązkowe dla obywateli państw niebędących członkami Wspólnoty Europejskiej, którzy są zatrudnieni w przedsiębiorstwach transportowych zarejestrowanych na terytorium Polski i wykonują międzynarodowy transport drogowy rzeczy.

  • Wydanie świadectwa kierowcy
  • Kontynuacja świadectwa kierowcy,
  • Zmiana świadectwa kierowcy,
  • Wydanie wtórnika świadectwa kierowcy.

Zobacz: Czy deklaracje elektroniczne można składać przez ePUAP?

Pozostałe elektroniczne procedury GITD

Główny Inspektorat Transportu Drogowego umożliwia także realizację drogą elektroniczną innych procedur. W ten sposób przedsiębiorca może obiegać się o zezwolenia na przewóz osób lub rzeczy, a także wyrazić zgodę na doręczenie kurierem dokumentacji zezwalającej na wykonywanie międzynarodowego transportu drogowego (przesyłki kurierskie są preferowaną przez GITD formą doręczania dokumentacji). Korzystając z Punktu Kontaktowego można również ubiegać się o wznowienie certyfikatów potwierdzających spełnienie przez pojazd odpowiednich wymogów bezpieczeństwa lub warunków dopuszczenia do ruchu:

  • Zamówienie zezwoleń na przewóz osób,
  • Zamówienie zezwoleń na przewóz rzeczy,
  • Wniosek o wznowienie certyfikatów potwierdzających spełnienie przez pojazd odpowiednich wymogów bezpieczeństwa lub warunków dopuszczenia do ruchu,
  • Zgoda na przesłanie kurierem dokumentacji do wykonywania międzynarodowego transportu drogowego.

Planowane jest udostępnienie przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego kolejnych procedur możliwych do realizacji w formie elektronicznej. O udostępnieniu nowych usług elektronicznych realizowanych przez ten urząd będziemy informować na bieżąco.

Wszystkie usługi elektroniczne udostępniane przez Punkt Kontaktowy można znaleźć pod adresem: https://ewnioski.biznes.gov.pl.

Źródło: www.biznes.gov.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

Branża budowlana: mimo działań prewencyjnych liczba wypadków przy pracy nie chce spadać

Brokerzy ubezpieczeniowi alarmują> Firmy budowlane nieraz bagatelizują skalę oraz prawdopodobieństwo wypadków i zawierają ubezpieczenia OC działalności z niskimi sumami gwarancyjnymi i limitami. Tymczasem rośnie liczba wypadków ze skutkiem śmiertelnym.

REKLAMA

Rząd opóźnia obowiązek raportowania ESG. Raportowanie dopiero od 2028 i 2029 r. [projekt ustawy przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy odraczający o dwa lata obowiązek raportowania ESG dla firm. Nowe przepisy mają ograniczyć biurokratyczne obciążenia i dać przedsiębiorcom więcej czasu na dostosowanie się do unijnych regulacji.

Jak założyć klub fitness lub siłownię? [Poradnik eksperta]

Obecnie w Polsce działa ponad trzy tysiące siłowni i klubów fitness, z czego przeważająca większość funkcjonuje w ramach większych sieci. Dbanie o zdrowie i kondycję fizyczną stało się globalnym i nieprzemijającym trendem, co można zawdzięczać m.in. influencerom z branży fitness (trenerom i instruktorom).

REKLAMA