REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Elektroniczne usługi dla przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube
Elektroniczne usługi dla przedsiębiorców
Elektroniczne usługi dla przedsiębiorców

REKLAMA

REKLAMA

Elektroniczny Punkt Kontaktowy umożliwia przedsiębiorcom znalezienie informacji o obowiązujących procedurach oraz dopełnienie formalności związanych z działalnością gospodarczą. Ponadto za pośrednictwem elektronicznej usługi, przedsiębiorca może złożyć wnioski o przyznanie licencji wspólnotowych, zezwalających na przewóz rzeczy czy osób.

Interesującą propozycją dla przedsiębiorców jest możliwość elektronicznego wykonania wielu procedur realizowanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego (w szczególności przez Biuro ds. Transportu Międzynarodowego). Służy do tego portal elektronicznego Punktu Kontaktowego prowadzony przez Ministerstwo Gospodarki.

REKLAMA

REKLAMA

Dla elektronicznej realizacji procedur, wymagane jest posiadanie profilu zaufanego ePUAP lub podpisu kwalifikowanego.

Zobacz: Profil zaufany dla firmy

Warto podkreślić, iż nawet, gdy przedsiębiorca nimi nie dysponuje, to może wypełnić formularz elektroniczny i wydrukować wniosek, który następnie może złożyć w urzędzie.

REKLAMA

Poniżej prezentujemy procedury GITD, które można zrealizować elektronicznie:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Licencje wspólnotowe na przewóz osób oraz rzeczy

Korzystając z Punktu Kontaktowego przedsiębiorca może złożyć wnioski o przyznanie licencji wspólnotowych, zezwalających na wykonywanie międzynarodowych przewozów drogowych rzeczy (towarów) oraz międzynarodowych autobusowych oraz autokarowych przewozów osób:

  • Licencja wspólnotowa dotycząca międzynarodowego zarobkowego przewozu drogowego rzeczy,
  • Licencja wspólnotowa dotycząca międzynarodowego autobusowego i autokarowego zarobkowego przewozu osób.

Zobacz: Czy pracownik może posługiwać się podpisem elektronicznym pracodawcy?

Zmiany w posiadanych zezwoleniach, licencjach oraz wydawanie wtórników

Przedsiębiorca ma obowiązek poinformowania Głównego Inspektora Transportu Drogowego o zmianie nazwy, adresu przedsiębiorstwa, osoby zarządzającej transportem, a także o nowej lokalizacji bazy transportowej. Dlatego też, pomocna może być możliwość poinformowania GITD drogą elektroniczną o zmianie tych danych.

Także możliwe jest uzyskanie w ten sposób wtórników odpowiednich zezwoleń oraz licencji. Za pomocą Punktu Kontaktowego można zrealizować następujące procedury (podzielone zgodnie z ich zakresem na transport osób oraz transport rzeczy):

Transport osób:

  • Zmiana danych (zmiana nazwy lub adresu) na zezwoleniu na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego/ licencji wspólnotowej dotyczącej międzynarodowego autobusowego i autokarowego zarobkowego przewozu osób,
  • Zmiana osoby zarządzającej transportem w zezwoleniu na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego i licencji wspólnotowej dotyczącej międzynarodowego autobusowego i autokarowego zarobkowego przewozu osób,
  • Wydanie wtórnika zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego/ licencji wspólnotowej/ wypisów z licencji wspólnotowej (przewóz osób),
  • Informacja o wymianie taboru/ zmianie numeru rejestracyjnego/ zmianie prawa dysponowania pojazdem – przewóz osób.

Zobacz serwis: Umowy

Transport rzeczy:

  • Zmiana danych (zmiana nazwy lub adresu) w zezwoleniu na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego/ licencji wspólnotowej/ wypisie z licencji wspólnotowej (transport rzeczy),
  • Zmiana osoby zarządzającej transportem w zezwoleniu na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego/ licencji wspólnotowej/ wypisów z licencji wspólnotowej (transport rzeczy),
  • Wydanie wtórnika zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego/ licencji wspólnotowej/ wypisów z licencji wspólnotowej (transport rzeczy),
  • Informacja o wymianie taboru/ zmianie numeru rejestracyjnego/ zmianie prawa dysponowania pojazdem – przewóz rzeczy.

Świadectwa kierowcy w transporcie drogowym rzeczy

Korzystając z Punktu Kontaktowego przedsiębiorcy mogą realizować elektronicznie procedury dotyczące świadectw kierowców, obowiązkowe dla obywateli państw niebędących członkami Wspólnoty Europejskiej, którzy są zatrudnieni w przedsiębiorstwach transportowych zarejestrowanych na terytorium Polski i wykonują międzynarodowy transport drogowy rzeczy.

  • Wydanie świadectwa kierowcy
  • Kontynuacja świadectwa kierowcy,
  • Zmiana świadectwa kierowcy,
  • Wydanie wtórnika świadectwa kierowcy.

Zobacz: Czy deklaracje elektroniczne można składać przez ePUAP?

Pozostałe elektroniczne procedury GITD

Główny Inspektorat Transportu Drogowego umożliwia także realizację drogą elektroniczną innych procedur. W ten sposób przedsiębiorca może obiegać się o zezwolenia na przewóz osób lub rzeczy, a także wyrazić zgodę na doręczenie kurierem dokumentacji zezwalającej na wykonywanie międzynarodowego transportu drogowego (przesyłki kurierskie są preferowaną przez GITD formą doręczania dokumentacji). Korzystając z Punktu Kontaktowego można również ubiegać się o wznowienie certyfikatów potwierdzających spełnienie przez pojazd odpowiednich wymogów bezpieczeństwa lub warunków dopuszczenia do ruchu:

  • Zamówienie zezwoleń na przewóz osób,
  • Zamówienie zezwoleń na przewóz rzeczy,
  • Wniosek o wznowienie certyfikatów potwierdzających spełnienie przez pojazd odpowiednich wymogów bezpieczeństwa lub warunków dopuszczenia do ruchu,
  • Zgoda na przesłanie kurierem dokumentacji do wykonywania międzynarodowego transportu drogowego.

Planowane jest udostępnienie przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego kolejnych procedur możliwych do realizacji w formie elektronicznej. O udostępnieniu nowych usług elektronicznych realizowanych przez ten urząd będziemy informować na bieżąco.

Wszystkie usługi elektroniczne udostępniane przez Punkt Kontaktowy można znaleźć pod adresem: https://ewnioski.biznes.gov.pl.

Źródło: www.biznes.gov.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA

Debata: Motywacja i pozytywne myślenie

Po co nam kolejna debata na temat motywacji i pozytywnego myślenia? Żeby teorię zastąpić wreszcie procedurą! Debatę poprowadzi Paweł Dudziak.

Firmy płacą ukryty abonament za cyberataki. Raport: większość ofiar wciąż wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń

Nowe badanie Enterprise Strategy Group ujawnia niepokojącą rozbieżność: choć 62 proc. firm padło w ostatnim roku ofiarą cyberataków, aż 93 proc. z nich nadal wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń. Eksperci ostrzegają – brak proaktywnego podejścia do bezpieczeństwa może kosztować organizacje miliony i zrujnować ich reputację.

Powrót do przyszłości: wskazówki dla nowego pokolenia programistów

Dla programistów u progu swojej kariery zawodowej istnieją obecnie dwie całkowicie odmienne drogi wejścia do branży.

ZUS udostępnił nowy formularz wniosku o wakacje składkowe

Zmiana upraszcza zasady wykazywania otrzymanej pomocy de minims. Płatnicy nie muszą już podawać danych organów udzielających pomocy wraz z kwotą i datą jej udzielenia.

REKLAMA

Test zaspokojenia – nowy mechanizm ochrony wierzycieli

Test zaspokojenia wierzycieli jest nową instytucją w Prawie restrukturyzacyjnym. Jej podstawowym celem pozostaje udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy postępowanie restrukturyzacyjne rzeczywiście pozostaje najlepszą metodą wyjścia z zadłużenia przez przedsiębiorcę.

Odsetki w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Odsetki stanowią jeden z podstawowych mechanizmów motywowania dłużnika do regulowania należności na rzecz wierzyciela. Założenie jest tu bardzo proste: im dłuższe opóźnienie, tym większe odsetki trzeba zapłacić. Otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego właściwie niewiele tutaj zmienia, aczkolwiek w inny sposób się ich dochodzi, a niekiedy również kalkuluje.

REKLAMA