Czy pracownik może posługiwać się podpisem elektronicznym pracodawcy?
REKLAMA
REKLAMA
Ze względu na szczególny charakter i szereg wymogów formalnych bezpieczny podpis elektroniczny jest uznawany za elektroniczny odpowiednik podpisu odręcznego. W praktyce oznacza to, że złożenie podpisu elektronicznego wywołuje takie same skutki prawne jak podpis odręczny. Ponadto złożenie elektronicznego podpisu potwierdza tożsamość osoby składającej podpis oraz uniemożliwia jej zaprzeczenie podpisania dokumentu czy wprowadzenie w nim jakichkolwiek zmian.
REKLAMA
W celu uzyskania podpisu elektronicznego należy w placówce jednego z kwalifikowanych podmiotów świadczących usługi certyfikacyjne przedłożyć szereg wymaganych zaświadczeń i dokumentów. Ponadto zgodnie z ustawą bezpieczny podpis można złożyć tylko za pomocą bezpiecznych urządzeń.
Posługiwanie się cudzym podpisem elektronicznym.
Zgodnie z ustawą podpis elektroniczny jest podpisem osobistym, w związku z tym musi być wystawiony na konkretną osobę. Ponadto osoba składająca podpis musi być upoważniona do złożenia oświadczenia woli w imieniu firmy. Należy nadmienić, iż w świetle obowiązujących przepisów niedopuszczalne jest posługiwanie się cudzym podpisem elektronicznym. W związku z tym pracownik nie może posługiwać się podpisem elektronicznym pracodawcy.
ZOBACZ:Bezpieczny podpis elektroniczny jest jak podpis własnoręczny
Przepisy karne zawarte w ustawie dotyczą między innymi odpowiedzialności karnej za składanie cudzego podpisu elektronicznego. Artykuł 47 ustawy o podpisie elektronicznym stanowi, że każdy kto składa bezpieczny podpis elektroniczny za pomocą danych służących do składania podpisu elektronicznego, które zostały przyporządkowane do innej osoby, podlega grzywnie lub karze pozbawienia wolności do lat 3 albo obu tym karom łącznie.
Podstawa prawna: Ustawa z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.