REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dobra osobiste przedsiębiorcy

Maria Szadkowska
Pozew o naruszenie dóbr osobistych.
Pozew o naruszenie dóbr osobistych.

REKLAMA

REKLAMA

Osoby prawne tak jak i osoby fizyczne posiadają chronione prawem dobra osobiste, do których jako jedno z najbardziej istotnych wliczamy dobre imię przedsiębiorcy. Dzieje się tak ze względu na to, iż ma ono wielki wpływ na działalność przedsiębiorcy na rynku.

Z punku widzenia ekonomicznej przyszłości przedsiębiorstwa, utrata renomy często powoduje odpływ klientów, co w konsekwencji może skutkować bankructwem. Pomimo niemajątkowego charakteru tych dóbr naruszenie ich wywołuje jak najbardziej majątkowe szkody dla osoby prowadzącej działalność gospodarczą, która została pomówiona przez innego przedsiębiorcę lub osobę fizyczną o działania niezgodne z zasadami prawa lub współżycia społecznego. Zasadniczo pomówiony właściciel firmy może wystąpić z powództwem na podstawie kodeksu cywilnego jak również osobnej ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, jeżeli naruszenia dokonał inny przedsiębiorca.

REKLAMA

Dobra osobiste

Artykuł 43 kodeksu cywilnego wskazuje, że przepisy o ochronie dóbr osobistych osób fizycznych należy stosować odpowiednio do ochrony dóbr osobistych osób prawnych. Oznacza to przede wszystkim logiczne wyłączenie z tego katalogu takich dóbr jak zdrowie czy życie, o których ciężko mówić przy osobie prawnej. Dzięki temu, iż przepis nie wymienia wszystkich chronionych dóbr a stanowi jedynie swoistą wskazówkę interpretacyjną, katalog ten może być wciąż poszerzany i dostosowywany do zmieniających się warunków.

Ochrona danych osobowych przedsiębiorcy

Powiązanie dóbr osobistych

Przy rozważaniu naruszenia dobrej sławy należy wspomnieć również o bezprawnym posłużeniu się nazwą indywidualizującą przedsiębiorcę, które ma podobny wpływ, jak wyżej wspomniana sytuacja - pomówienia przedsiębiorcy, a dodatkowo może być z nią związana. Analogicznie jak w przypadku osoby fizycznej, osoba prawna posiada indywidualizującą ją nazwę, tak jak osobę fizyczną indywidualizuje jej imię i nazwisko. Pod tą nazwą jest rozpoznawana na rynku, z nią ściśle jest związana jej działalność a klienci, również dzięki niej, mogą powiązać pewnego rodzaju niematerialne stany rzeczy jak np. rzetelność z tym właśnie przedsiębiorcą. Podszywanie się pod firmę przedsiębiorcy może wywołać sytuację, w której będziemy mieli do czynienia z pośrednim narażeniem dobrej sławy osoby prawnej na szwank. Podszywający się pod firmę podmiot swoimi działaniami nie tylko odbiera klientów przedsiębiorcy działającemu w obrocie zgodnie z prawem, ale skutki jego nieuczciwych działań mogą spaść, przez powiązanie z nazwą, na przedsiębiorcę będącego ofiarą „złodzieja” firmy.

Korzystanie z firmy innego przedsiębiorcy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Różni naruszyciele różne standardy

W niektórych przypadkach przedsiębiorca może zgłosić naruszenie dóbr osobistych, jako naruszenie przepisów o uczciwej konkurencji, ale jak można wnioskować z ustawy dotyczy ona tylko sytuacji, gdy naruszycielem jest inny przedsiębiorca i nie można, poza nielicznymi wyjątkami, zastosować jej do osób fizycznych.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM.

Sprawa o naruszenie dóbr osobistych może przebiegać na trzy różne sposoby. Po pierwsze osoba prawna może zażądać ustalenia prawa osobistego, co zazwyczaj zapobiega dalszym naruszeniom. Po drugie może domagać się zaniechania lub usunięcia skutków naruszeń. Dyskusyjna jest kwestia czy zastosowanie do osób prawnych ma roszczenie o zadośćuczynienie pieniężne i zapłata na wskazany cel społeczny, stosowana w przypadku osób fizycznych. Z jednej strony panuje pogląd, iż osobie prawnej ciężko przypisać naruszenie sfery emocjonalnej z drugiej jednak jej substrat osobowy, w postaci jej członków może już odczuć negatywnie obrazę osoby prawnej w skład, której wchodzi. Powstaje wiec pytanie czy osoba prawna, jako pewnego rodzaju działalność grupy ludzi nie zasługuje na ochronę także od strony emocjonalnej członków, których zgodna wola powołała ją do życia?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA