REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wezwanie do spełnienia świadczenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Redakcja serwisu Biznes
wezwanie do spełnienia świadczenia
wezwanie do spełnienia świadczenia

REKLAMA

REKLAMA

Wezwanie dłużnika do spełnienia świadczenia jest jednostronnym oświadczeniem woli. Składane jest dłużnikowi w celu wyegzekwowania od niego należnego świadczenia. Jak sformułować wezwanie do spełniania świadczenia?

Wezwanie do spełniania świadczenia

Wezwanie do spełnienia świadczenia ma zastosowanie przede wszystkim w przypadku zawarcia umowy bez określenia konkretnego terminu świadczenia. W takiej sytuacji dłużnik powinien wypełnić swój obowiązek niezwłocznie po wezwaniu przez wierzyciela. Po wezwaniu zobowiązanie terminowe przekształca się w terminowe. Termin zostaje określony w wezwaniu do spełnienia świadczenia.

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Często spotykaną umową bezterminową jest umowa pożyczki. Dłużnik będzie zobowiązany do zwrotu pożyczonej kwoty dopiero, gdy wierzyciel go do tego wezwie.

Jak wezwać do spełniania świadczenia?

REKLAMA

Przepisy nie przewidują obowiązku zachowania żadnej szczególnej formy wezwania do spełnienia świadczenia. Może być to zatem dokonane ustnie lub pisemnie, telefonicznie, a nawet telegraficznie. Możliwe jest też złożenie takiego oświadczenia w sposób dorozumiany. Wystarczy jedynie, aby w sposób wyraźny przedstawił swoją wolę. Jednak ze względów dowodowych najlepszym rozwiązaniem jest sporządzenie wezwania na piśmie.

W praktyce sądów przyjmuje się, że wysłana do dłużnika faktura pełni funkcję wezwania do spełnienia świadczenia. Musi ona jednak zawierać precyzyjne informację dotyczące daty i sposobu jej zapłaty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wniosek o sprawdzenie wartości przedmiotu sporu

Co napisać w wezwaniu?

W wezwaniu do spełnienia świadczenia należy zawrzeć następujące elementy:

  1. miejsce i datę sporządzenia wezwania
  2. dokładne dane wzywającego – imię, nazwisko, adres (lub nazwę i adres firmy)
  3. dokładne dane wzywanego – imię, nazwisko, adres (lub nazwa i adres firmy)
  4. tytuł: Wezwanie do spełnienia świadczenia
  5. treść wezwania
    1. w treści należy zawrzeć podstawę dochodzenia spełnienia świadczenia, a więc dane związane z umową (data zawarcia umowy, przedmiot świadczenia dłużnika np. zapłata określonej sumy pieniędzy)
    2. żądanie niezwłocznego spełnienia świadczenia
    3. informacja o skierowaniu sprawy na drogę sądową w wypadku, nie dopełnienia przez dłużnika obowiązku
  6. podpis wzywającego

Kiedy należy wysłać wezwanie do zapłaty?


Obowiązki dłużnika po otrzymaniu wezwania

Po otrzymaniu wezwania dłużnik ma obowiązek niezwłocznego spełnienia świadczenia wynikającego z zawartej umowy. Świadczenie powinno zostać spełnione bez zbędnej zwłoki, a więc bez nieusprawiedliwionego odkładania w czasie.

Określony w wezwaniu termin, powinien umożliwiać właściwe przygotowanie przedmiotu świadczenia. Czas konieczny do spełnienia określonego świadczenia powinien być określany indywidualnie, biorąc pod uwagę wszelkie okoliczności np. miejsce, rodzaj, rozmiar świadczenia czy też czynności, które musi podjąć dłużnik.

Dobrowolne poddanie się egzekucji przez dłużnika

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W świadomej podróży po spokój

Rozmowa z Olą Krzemińską, twórczynią i CEO agencji Power, promotorką aktywnego stylu życia, o mądrym zarządzaniu energią w życiu i biznesie, zmianach w kulturze pracy oraz trendach w organizacji wydarzeń i wyjazdów firmowych.

Upały w pracy – od 2027 roku nowe przepisy. Co musisz wiedzieć już dziś?

Rząd zapowiada zmiany w przepisach BHP. Od 1 stycznia 2027 r. pracodawcy będą musieli przestrzegać nowych zasad dotyczących pracy w wysokich temperaturach. Zanim jednak wejdą one w życie, już teraz warto znać swoje prawa.

Fiskus na tropie! Jak działa kontrola? [Gość Infor.pl]

Podatnik pod lupą fiskusa – co warto wiedzieć o kontrolach skarbowych w Polsce Kontrola skarbowa – hasło, które budzi dreszcze u większości przedsiębiorców. Choć nikt nie chce być sprawdzany przez fiskusa, w praktyce takie sytuacje są coraz częstsze i nierzadko trudne do uniknięcia.

Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

REKLAMA

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

REKLAMA