REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ochrona danych osobowych przedsiębiorcy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ślązak, Zapiór i Partnerzy – Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych sp. p.
Ekspert we wszystkich dziedzinach prawa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej
ochrona danych osobowych przedsiębiorcy
ochrona danych osobowych przedsiębiorcy

REKLAMA

REKLAMA

Czy dane osobowe przedsiębiorców, dostępne w CEIDG, podlegają ochronie na gruncie ustawy o ochronie danych osobowych? Czy przetwarzając takie dane administrator musi spełniać obowiązek informacyjne i czy musi dokonać zgłoszenia zbioru zawierających takie dane?

Jak to zatem jest?

Poglądy o tym, że dane osobowe przedsiębiorców nie podlegają ochronie (bo to przedsiębiorcy i ich dane są powszechnie dostępne w Internecie) wynika z poprzednio obowiązującego stanu prawnego.

REKLAMA

Dnia 1 stycznia 2012 r. przestała obowiązywać ustawa z 19 listopada 1999 r.  prawo działalności gospodarczej i jej art. 7a ust. 2 zgodnie z którym ewidencja działalności gospodarczej była jawna i dane osobowe w niej zawarte nie podlegały przepisom ustawy o ochronie danych osobowych.

Zmiany te podyktowane były m.in. tym, że dnia 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozdziału III ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (po 7 latach vacatio legis), a tym samym została powołana do życia Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej, w skrócie CEIDG. CEIDG zastąpiła dawną Ewidencję Działalności Gospodarczej (EDG), a więc system rejestracji i ewidencji przedsiębiorców będących osobami fizycznymi.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Powyższe oznacza, że od 2012 r. dane osobowe przedsiębiorców, znajdujące się w CEIDG, podlegają ochronie na gruncie ustawy o ochronie danych osobowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co za tym idzie? Dane osobowe przedsiębiorców znajdujące się w jawnej i dostępnej dla wszystkich ewidencji, tj. imię, nazwisko, NIP, PESEL, adres zamieszkania czy adres e-mailowy, są już objęte ochroną, a podmioty przetwarzające te dane muszą spełnić wszystkie wynikające z tego obowiązki.

Rozliczanie VAT przez małych podatników od 2014 roku

Jeśli zatem administrator zamierza przetwarzać dane osobowe osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą (ale pamiętajcie, że nie wszystkie dane w CEIDG są danymi osobowymi!) powinien, zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych, m.in.:

  • wykazać podstawę prawną przetwarzania danych osobowych przedsiębiorców. Niedopuszczalne jest swobodne pozyskiwanie i przetwarzanie takich danych w dowolnych celach;
    zarejestrować zbiór danych osobowych w rejestrze Generalnego Inspektora Danych Osobowych (Ustawa przewiduje również wyjątki od tego obowiązku);
  • zastosować środki techniczne i organizacyjne zapewniające odpowiednią ochronę posiadanych danych osobowych do występujących zagrożeń (np. prowadzić obowiązkową dokumentację w postaci polityki bezpieczeństwa ochrony danych oraz instrukcji zarządzania systemem informatycznym; nadać upoważnienia dla osób zatrudnionych przy przetwarzaniu danych, wyznaczyć administratora bezpieczeństwa informacji itd.)
  • zadośćuczynić obowiązkom informacyjnym tj. informowanie osób, których dane dotyczą o nazwie i adresie administratora danych, celu i ewentualnie zakresie przetwarzania danych, o potencjalnych odbiorcach danych, prawie dostępu do treści danych oraz możliwości ich poprawiania itp.

Preferencyjna 8% stawka VAT na usługi twórców i artystów

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

REKLAMA

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA