REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana profilu działalności a spis z natury

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Pązik
Działalność gospodarcza, spis z natury, inwentaryzacja. /Fotolia
Działalność gospodarcza, spis z natury, inwentaryzacja. /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy zobowiązani są przeprowadzać tzw. spis z natury, który określi dokładnie wszystkie składniki majątku przedsiębiorstwa. Zmiana profilu działalności nie wiąże się z jej likwidacją. Czy wówczas trzeba przeprowadzać spis z natury?

Przeprowadzenie spisu z natury regulują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów dotyczące prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz.U.2003.152.1475). Spisu z natury dokonują przedsiębiorcy w celu określenia wszystkich składników majątku i źródeł ich pochodzenia na konkretny dzień. Spis ten, inaczej zwany inwentaryzacją jest sporządzany w celu ustalenia faktycznego stanu majątku, ale również dla celów podatkowych. Przedsiębiorcy prowadzący księgę przychodów i rozchodów zobowiązani są uwzględniać w niej wszelkie wydatki na zakup np. towarów. Nie ma znaczenia fakt, czy będą one wykorzystane w danym roku podatkowym jako źródło dochodu. Przeprowadzenie inwentaryzacji pozwala na oszacowanie kosztów w stosunku do osiąganych przychodów z prowadzonej działalności.

REKLAMA

Zapisz się na nasz newsletter

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

Kiedy przeprowadza się spis z natury

Zgodnie z § 27 rozporządzenia spisy z natury przeprowadzane są w toku prowadzonej działalności, w dniu likwidacji oraz na żądanie urzędu skarbowego i dokonuje się ich:

  1. na dzień 1 stycznia,
  2. na koniec każdego roku podatkowego,
  3. na dzień rozpoczęcia działalności w ciągu roku podatkowego,
  4. w przypadku zmiany wspólnika,
  5. w razie zmiany proporcji udziałów wspólników,
  6. w razie likwidacji działalności.

Spis z natury powinien być sporządzony w sposób szczegółowy i rzetelny, bowiem jego wynik ma wpływ na ustalenie wysokości dochodu do opodatkowania. Podatnik może jednak przeprowadzić spis w dowolny sposób i samodzielnie bądź zlecić jego przeprowadzenie zewnętrznej firmie zajmującej się inwentaryzacją.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najważniejsze elementy, które powinien zawierać spis z natury to:

  • imię i nazwisko właściciela firmy,
  • datę sporządzenia spisu,
  • numer kolejny pozycji arkusza spisu z natury,
  • określenie towaru i innych składników majątku,
  • jednostkę miary towaru,
  • ilość stwierdzoną w czasie spisu,
  • cenę w złotych i groszach za jednostkę miary,
  • wartość wynikającą z przemnożenia ilości towaru przez jego cenę jednostkową,
  • łączną wartość spisu z natury,
  • wartość pomniejszenia ze wskazaniem pozycji spisu z natury i pozycji w księdze
  • klauzulę "Spis zakończono na pozycji...",
  • podpisy osób sporządzających spis,
  • podpis właściciela zakładu (wspólników), z tym że przy prowadzeniu.

O przeprowadzeniu spisu należy zawiadomić pisemnie właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni przed datą rozpoczęcia spisu.

Jak zmienić profil działalności?

REKLAMA

Zmiany profilu prowadzonej działalności dokonuje się poprzez aktualizację w CEIDG. Zgłoszenia dokonuje się na druku CEIDG-1, który można złożyć osobiście bądź elektronicznie za pomocą elektronicznego podpisu. W przypadku zmiany rodzaju działalności należy podać nowy nr PKD. Wniosek o zmianę wpisu należy złożyć w terminie 7 dni od dnia dokonania zmiany danych.

W związku z tym, że zmiana profilu działalności nie wiąże się z jej likwidacją bądź wymienionymi wyżej przypadkami nie ma konieczności sporządzania spisu z natury. Nie jest jednak zabronione przepisami prawa, aby spisu takiego nie można było dokonać. Należy jednak pamiętać o konieczności zawiadomienia organu podatkowego. Dodatkowo w przypadku zmiany rodzaju działalności należy liczyć się z tym, że nie będzie możliwe zaliczenie w koszty uzyskania przychodów strat powstałych w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych środków trwałych, jeżeli środki te utraciły przydatność gospodarczą na skutek zmiany rodzaju działalności (art. 23 ust. 1 pkt. 6 ustawy o podatku dochodowym).

Przesyłanie wniosku do CEIDG pocztą

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny od 1 października wchodzi w życie, co dla firm oznacza prawdziwą zmianę paradygmatu w obsłudze klientów

Większość Polaków uważa, że system kaucyjny to najlepszy sposób na odzyskiwanie opakowań po napojach – społeczna akceptacja jest ogromna, a oczekiwania klientów rosną. Dla sklepów i producentów to nie tylko obowiązek prawny, ale także nowe wyzwania logistyczne, technologiczne i edukacyjne. Firmy będą musiały nauczyć klientów prostych, ale ważnych zasad – jak prawidłowo zwracać butelki i puszki, by otrzymać kaucję, jak zorganizować punkt zwrotów i jak zintegrować systemy sprzedaży, aby proces był szybki i intuicyjny. To moment, w którym codzienne zakupy przestają być tylko rutyną – stają się gestem odpowiedzialności, a dla firm szansą na budowanie wizerunku nowoczesnego, ekologicznego biznesu, który rozumie potrzeby klientów i dba o środowisko.

Fundacja rodzinna bez napięć - co powinien zawierać dobry statut?

Pomimo że fundacja rodzinna jest w polskim prawie stosunkowo nowym rozwiązaniem, to zdążyła już wzbudzić zainteresowanie przedsiębiorców. Nic dziwnego – pozwala bowiem uporządkować proces sukcesji, ochronić majątek przed rozdrobnieniem i stworzyć ramy współpracy między pokoleniami, przekazując jednocześnie wartości i wizję fundatora jego sukcesorom.

Co trzecia polska firma MŚP boi się upadłości. Winne zatory płatnicze

Choć inflacja wyhamowała, a gospodarka wysyła sygnały poprawy, małe i średnie firmy wciąż zmagają się z poważnymi problemami. Z najnowszego raportu wynika, że niemal 30% z nich obawia się, iż w ciągu dwóch lat może zniknąć z rynku – głównie przez opóźnione płatności od kontrahentów.

System kaucyjny od 1 października zagrożeniem dla MŚP? Rzecznik apeluje do rządu o zmiany

Od 1 października w Polsce ma ruszyć system kaucyjny, jednak przedsiębiorcy alarmują o poważnych problemach organizacyjnych i finansowych. Rzecznik MŚP apeluje do rządu o zmiany, ostrzegając przed chaosem i nierównymi warunkami dla małych sklepów.

REKLAMA

W 2026 r. w radach nadzorczych i zarządach musi być 33-40% kobiet [Dyrektywa Women on Board]

W 2026 r. w radach nadzorczych i zarządach musi być odpowiednia reprezentacja płci. W związku z tym, że przeważają mężczyźni, nowe przepisy wprowadzają de facto obowiązek zapewnienia 33-40% kobiet ogólnej liczby osób zasiadających w radach nadzorczych i zarządach przedsiębiorstw. Czy Polskie firmy są na to gotowe? Jak wdrożyć dyrektywę Women on Boards?

Czy finansiści, księgowi i inni profesjonaliści powinni bać się wieku średniego?

Wiek średni nie musi oznaczać zawodowego spowolnienia. Czy finansiści, księgowi i inni profesjonaliści powinni bać się wieku średniego? Raport ACCA 2025 pokazuje, że doświadczenie, rozwinięta inteligencja emocjonalna i neuroplastyczność mózgu pozwalają po 40. wzmocnić swoją pozycję na rynku pracy.

Zmiany w amortyzacji aut od 2026 r. – jak nie stracić 20 tys. zł na samochodzie firmowym?

Od 1 stycznia 2026 r. nadchodzi rewolucja dla przedsiębiorców. Zmiany w przepisach sprawią, że auta spalinowe staną się znacznie droższe w rozliczeniu podatkowym. Nowe, niższe limity amortyzacji i leasingu mogą uszczuplić kieszeń firmy o nawet 20 tys. zł w ciągu kilku lat. Co zrobić jeszcze w 2025 r., żeby uniknąć dodatkowych kosztów i utrzymać maksymalne odliczenia? Poniżej znajdziesz praktyczny poradnik.

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]. W pierwszej połowie br. 21,5 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej wpłynęło do rejestru CEIDG od osób, które mają obywatelstwo innego państwa. To 14,4% wszystkich zgłoszeń w tym zakresie.

REKLAMA

Hossa na giełdzie w 2025 r. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają zagraniczni inwestorzy

Na warszawskiej giełdzie trwa hossa. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają u nas zagraniczni inwestorzy. Co musi się w Polsce zmienić, aby ludzie zaczęli inwestować na giełdzie?

Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

REKLAMA