REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana profilu działalności a spis z natury

Monika Pązik
Działalność gospodarcza, spis z natury, inwentaryzacja. /Fotolia
Działalność gospodarcza, spis z natury, inwentaryzacja. /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy zobowiązani są przeprowadzać tzw. spis z natury, który określi dokładnie wszystkie składniki majątku przedsiębiorstwa. Zmiana profilu działalności nie wiąże się z jej likwidacją. Czy wówczas trzeba przeprowadzać spis z natury?

Przeprowadzenie spisu z natury regulują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów dotyczące prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz.U.2003.152.1475). Spisu z natury dokonują przedsiębiorcy w celu określenia wszystkich składników majątku i źródeł ich pochodzenia na konkretny dzień. Spis ten, inaczej zwany inwentaryzacją jest sporządzany w celu ustalenia faktycznego stanu majątku, ale również dla celów podatkowych. Przedsiębiorcy prowadzący księgę przychodów i rozchodów zobowiązani są uwzględniać w niej wszelkie wydatki na zakup np. towarów. Nie ma znaczenia fakt, czy będą one wykorzystane w danym roku podatkowym jako źródło dochodu. Przeprowadzenie inwentaryzacji pozwala na oszacowanie kosztów w stosunku do osiąganych przychodów z prowadzonej działalności.

REKLAMA

Zapisz się na nasz newsletter

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

Kiedy przeprowadza się spis z natury

Zgodnie z § 27 rozporządzenia spisy z natury przeprowadzane są w toku prowadzonej działalności, w dniu likwidacji oraz na żądanie urzędu skarbowego i dokonuje się ich:

  1. na dzień 1 stycznia,
  2. na koniec każdego roku podatkowego,
  3. na dzień rozpoczęcia działalności w ciągu roku podatkowego,
  4. w przypadku zmiany wspólnika,
  5. w razie zmiany proporcji udziałów wspólników,
  6. w razie likwidacji działalności.

Spis z natury powinien być sporządzony w sposób szczegółowy i rzetelny, bowiem jego wynik ma wpływ na ustalenie wysokości dochodu do opodatkowania. Podatnik może jednak przeprowadzić spis w dowolny sposób i samodzielnie bądź zlecić jego przeprowadzenie zewnętrznej firmie zajmującej się inwentaryzacją.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najważniejsze elementy, które powinien zawierać spis z natury to:

  • imię i nazwisko właściciela firmy,
  • datę sporządzenia spisu,
  • numer kolejny pozycji arkusza spisu z natury,
  • określenie towaru i innych składników majątku,
  • jednostkę miary towaru,
  • ilość stwierdzoną w czasie spisu,
  • cenę w złotych i groszach za jednostkę miary,
  • wartość wynikającą z przemnożenia ilości towaru przez jego cenę jednostkową,
  • łączną wartość spisu z natury,
  • wartość pomniejszenia ze wskazaniem pozycji spisu z natury i pozycji w księdze
  • klauzulę "Spis zakończono na pozycji...",
  • podpisy osób sporządzających spis,
  • podpis właściciela zakładu (wspólników), z tym że przy prowadzeniu.

O przeprowadzeniu spisu należy zawiadomić pisemnie właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni przed datą rozpoczęcia spisu.

Jak zmienić profil działalności?

REKLAMA

Zmiany profilu prowadzonej działalności dokonuje się poprzez aktualizację w CEIDG. Zgłoszenia dokonuje się na druku CEIDG-1, który można złożyć osobiście bądź elektronicznie za pomocą elektronicznego podpisu. W przypadku zmiany rodzaju działalności należy podać nowy nr PKD. Wniosek o zmianę wpisu należy złożyć w terminie 7 dni od dnia dokonania zmiany danych.

W związku z tym, że zmiana profilu działalności nie wiąże się z jej likwidacją bądź wymienionymi wyżej przypadkami nie ma konieczności sporządzania spisu z natury. Nie jest jednak zabronione przepisami prawa, aby spisu takiego nie można było dokonać. Należy jednak pamiętać o konieczności zawiadomienia organu podatkowego. Dodatkowo w przypadku zmiany rodzaju działalności należy liczyć się z tym, że nie będzie możliwe zaliczenie w koszty uzyskania przychodów strat powstałych w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych środków trwałych, jeżeli środki te utraciły przydatność gospodarczą na skutek zmiany rodzaju działalności (art. 23 ust. 1 pkt. 6 ustawy o podatku dochodowym).

Przesyłanie wniosku do CEIDG pocztą

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA