REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana profilu działalności a spis z natury

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Pązik
Działalność gospodarcza, spis z natury, inwentaryzacja. /Fotolia
Działalność gospodarcza, spis z natury, inwentaryzacja. /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy zobowiązani są przeprowadzać tzw. spis z natury, który określi dokładnie wszystkie składniki majątku przedsiębiorstwa. Zmiana profilu działalności nie wiąże się z jej likwidacją. Czy wówczas trzeba przeprowadzać spis z natury?

Przeprowadzenie spisu z natury regulują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów dotyczące prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz.U.2003.152.1475). Spisu z natury dokonują przedsiębiorcy w celu określenia wszystkich składników majątku i źródeł ich pochodzenia na konkretny dzień. Spis ten, inaczej zwany inwentaryzacją jest sporządzany w celu ustalenia faktycznego stanu majątku, ale również dla celów podatkowych. Przedsiębiorcy prowadzący księgę przychodów i rozchodów zobowiązani są uwzględniać w niej wszelkie wydatki na zakup np. towarów. Nie ma znaczenia fakt, czy będą one wykorzystane w danym roku podatkowym jako źródło dochodu. Przeprowadzenie inwentaryzacji pozwala na oszacowanie kosztów w stosunku do osiąganych przychodów z prowadzonej działalności.

REKLAMA

Zapisz się na nasz newsletter

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

Kiedy przeprowadza się spis z natury

Zgodnie z § 27 rozporządzenia spisy z natury przeprowadzane są w toku prowadzonej działalności, w dniu likwidacji oraz na żądanie urzędu skarbowego i dokonuje się ich:

  1. na dzień 1 stycznia,
  2. na koniec każdego roku podatkowego,
  3. na dzień rozpoczęcia działalności w ciągu roku podatkowego,
  4. w przypadku zmiany wspólnika,
  5. w razie zmiany proporcji udziałów wspólników,
  6. w razie likwidacji działalności.

Spis z natury powinien być sporządzony w sposób szczegółowy i rzetelny, bowiem jego wynik ma wpływ na ustalenie wysokości dochodu do opodatkowania. Podatnik może jednak przeprowadzić spis w dowolny sposób i samodzielnie bądź zlecić jego przeprowadzenie zewnętrznej firmie zajmującej się inwentaryzacją.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najważniejsze elementy, które powinien zawierać spis z natury to:

  • imię i nazwisko właściciela firmy,
  • datę sporządzenia spisu,
  • numer kolejny pozycji arkusza spisu z natury,
  • określenie towaru i innych składników majątku,
  • jednostkę miary towaru,
  • ilość stwierdzoną w czasie spisu,
  • cenę w złotych i groszach za jednostkę miary,
  • wartość wynikającą z przemnożenia ilości towaru przez jego cenę jednostkową,
  • łączną wartość spisu z natury,
  • wartość pomniejszenia ze wskazaniem pozycji spisu z natury i pozycji w księdze
  • klauzulę "Spis zakończono na pozycji...",
  • podpisy osób sporządzających spis,
  • podpis właściciela zakładu (wspólników), z tym że przy prowadzeniu.

O przeprowadzeniu spisu należy zawiadomić pisemnie właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni przed datą rozpoczęcia spisu.

Jak zmienić profil działalności?

REKLAMA

Zmiany profilu prowadzonej działalności dokonuje się poprzez aktualizację w CEIDG. Zgłoszenia dokonuje się na druku CEIDG-1, który można złożyć osobiście bądź elektronicznie za pomocą elektronicznego podpisu. W przypadku zmiany rodzaju działalności należy podać nowy nr PKD. Wniosek o zmianę wpisu należy złożyć w terminie 7 dni od dnia dokonania zmiany danych.

W związku z tym, że zmiana profilu działalności nie wiąże się z jej likwidacją bądź wymienionymi wyżej przypadkami nie ma konieczności sporządzania spisu z natury. Nie jest jednak zabronione przepisami prawa, aby spisu takiego nie można było dokonać. Należy jednak pamiętać o konieczności zawiadomienia organu podatkowego. Dodatkowo w przypadku zmiany rodzaju działalności należy liczyć się z tym, że nie będzie możliwe zaliczenie w koszty uzyskania przychodów strat powstałych w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych środków trwałych, jeżeli środki te utraciły przydatność gospodarczą na skutek zmiany rodzaju działalności (art. 23 ust. 1 pkt. 6 ustawy o podatku dochodowym).

Przesyłanie wniosku do CEIDG pocztą

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA