REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana profilu działalności a spis z natury

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Pązik
Działalność gospodarcza, spis z natury, inwentaryzacja. /Fotolia
Działalność gospodarcza, spis z natury, inwentaryzacja. /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy zobowiązani są przeprowadzać tzw. spis z natury, który określi dokładnie wszystkie składniki majątku przedsiębiorstwa. Zmiana profilu działalności nie wiąże się z jej likwidacją. Czy wówczas trzeba przeprowadzać spis z natury?

Przeprowadzenie spisu z natury regulują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów dotyczące prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz.U.2003.152.1475). Spisu z natury dokonują przedsiębiorcy w celu określenia wszystkich składników majątku i źródeł ich pochodzenia na konkretny dzień. Spis ten, inaczej zwany inwentaryzacją jest sporządzany w celu ustalenia faktycznego stanu majątku, ale również dla celów podatkowych. Przedsiębiorcy prowadzący księgę przychodów i rozchodów zobowiązani są uwzględniać w niej wszelkie wydatki na zakup np. towarów. Nie ma znaczenia fakt, czy będą one wykorzystane w danym roku podatkowym jako źródło dochodu. Przeprowadzenie inwentaryzacji pozwala na oszacowanie kosztów w stosunku do osiąganych przychodów z prowadzonej działalności.

REKLAMA

REKLAMA

Zapisz się na nasz newsletter

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

Kiedy przeprowadza się spis z natury

Zgodnie z § 27 rozporządzenia spisy z natury przeprowadzane są w toku prowadzonej działalności, w dniu likwidacji oraz na żądanie urzędu skarbowego i dokonuje się ich:

REKLAMA

  1. na dzień 1 stycznia,
  2. na koniec każdego roku podatkowego,
  3. na dzień rozpoczęcia działalności w ciągu roku podatkowego,
  4. w przypadku zmiany wspólnika,
  5. w razie zmiany proporcji udziałów wspólników,
  6. w razie likwidacji działalności.

Spis z natury powinien być sporządzony w sposób szczegółowy i rzetelny, bowiem jego wynik ma wpływ na ustalenie wysokości dochodu do opodatkowania. Podatnik może jednak przeprowadzić spis w dowolny sposób i samodzielnie bądź zlecić jego przeprowadzenie zewnętrznej firmie zajmującej się inwentaryzacją.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najważniejsze elementy, które powinien zawierać spis z natury to:

  • imię i nazwisko właściciela firmy,
  • datę sporządzenia spisu,
  • numer kolejny pozycji arkusza spisu z natury,
  • określenie towaru i innych składników majątku,
  • jednostkę miary towaru,
  • ilość stwierdzoną w czasie spisu,
  • cenę w złotych i groszach za jednostkę miary,
  • wartość wynikającą z przemnożenia ilości towaru przez jego cenę jednostkową,
  • łączną wartość spisu z natury,
  • wartość pomniejszenia ze wskazaniem pozycji spisu z natury i pozycji w księdze
  • klauzulę "Spis zakończono na pozycji...",
  • podpisy osób sporządzających spis,
  • podpis właściciela zakładu (wspólników), z tym że przy prowadzeniu.

O przeprowadzeniu spisu należy zawiadomić pisemnie właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni przed datą rozpoczęcia spisu.

Jak zmienić profil działalności?

Zmiany profilu prowadzonej działalności dokonuje się poprzez aktualizację w CEIDG. Zgłoszenia dokonuje się na druku CEIDG-1, który można złożyć osobiście bądź elektronicznie za pomocą elektronicznego podpisu. W przypadku zmiany rodzaju działalności należy podać nowy nr PKD. Wniosek o zmianę wpisu należy złożyć w terminie 7 dni od dnia dokonania zmiany danych.

W związku z tym, że zmiana profilu działalności nie wiąże się z jej likwidacją bądź wymienionymi wyżej przypadkami nie ma konieczności sporządzania spisu z natury. Nie jest jednak zabronione przepisami prawa, aby spisu takiego nie można było dokonać. Należy jednak pamiętać o konieczności zawiadomienia organu podatkowego. Dodatkowo w przypadku zmiany rodzaju działalności należy liczyć się z tym, że nie będzie możliwe zaliczenie w koszty uzyskania przychodów strat powstałych w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych środków trwałych, jeżeli środki te utraciły przydatność gospodarczą na skutek zmiany rodzaju działalności (art. 23 ust. 1 pkt. 6 ustawy o podatku dochodowym).

Przesyłanie wniosku do CEIDG pocztą

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA