REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana profilu działalności a spis z natury

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Pązik
Działalność gospodarcza, spis z natury, inwentaryzacja. /Fotolia
Działalność gospodarcza, spis z natury, inwentaryzacja. /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy zobowiązani są przeprowadzać tzw. spis z natury, który określi dokładnie wszystkie składniki majątku przedsiębiorstwa. Zmiana profilu działalności nie wiąże się z jej likwidacją. Czy wówczas trzeba przeprowadzać spis z natury?

Przeprowadzenie spisu z natury regulują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów dotyczące prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz.U.2003.152.1475). Spisu z natury dokonują przedsiębiorcy w celu określenia wszystkich składników majątku i źródeł ich pochodzenia na konkretny dzień. Spis ten, inaczej zwany inwentaryzacją jest sporządzany w celu ustalenia faktycznego stanu majątku, ale również dla celów podatkowych. Przedsiębiorcy prowadzący księgę przychodów i rozchodów zobowiązani są uwzględniać w niej wszelkie wydatki na zakup np. towarów. Nie ma znaczenia fakt, czy będą one wykorzystane w danym roku podatkowym jako źródło dochodu. Przeprowadzenie inwentaryzacji pozwala na oszacowanie kosztów w stosunku do osiąganych przychodów z prowadzonej działalności.

REKLAMA

Zapisz się na nasz newsletter

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

Kiedy przeprowadza się spis z natury

Zgodnie z § 27 rozporządzenia spisy z natury przeprowadzane są w toku prowadzonej działalności, w dniu likwidacji oraz na żądanie urzędu skarbowego i dokonuje się ich:

  1. na dzień 1 stycznia,
  2. na koniec każdego roku podatkowego,
  3. na dzień rozpoczęcia działalności w ciągu roku podatkowego,
  4. w przypadku zmiany wspólnika,
  5. w razie zmiany proporcji udziałów wspólników,
  6. w razie likwidacji działalności.

Spis z natury powinien być sporządzony w sposób szczegółowy i rzetelny, bowiem jego wynik ma wpływ na ustalenie wysokości dochodu do opodatkowania. Podatnik może jednak przeprowadzić spis w dowolny sposób i samodzielnie bądź zlecić jego przeprowadzenie zewnętrznej firmie zajmującej się inwentaryzacją.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najważniejsze elementy, które powinien zawierać spis z natury to:

  • imię i nazwisko właściciela firmy,
  • datę sporządzenia spisu,
  • numer kolejny pozycji arkusza spisu z natury,
  • określenie towaru i innych składników majątku,
  • jednostkę miary towaru,
  • ilość stwierdzoną w czasie spisu,
  • cenę w złotych i groszach za jednostkę miary,
  • wartość wynikającą z przemnożenia ilości towaru przez jego cenę jednostkową,
  • łączną wartość spisu z natury,
  • wartość pomniejszenia ze wskazaniem pozycji spisu z natury i pozycji w księdze
  • klauzulę "Spis zakończono na pozycji...",
  • podpisy osób sporządzających spis,
  • podpis właściciela zakładu (wspólników), z tym że przy prowadzeniu.

O przeprowadzeniu spisu należy zawiadomić pisemnie właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni przed datą rozpoczęcia spisu.

Jak zmienić profil działalności?

REKLAMA

Zmiany profilu prowadzonej działalności dokonuje się poprzez aktualizację w CEIDG. Zgłoszenia dokonuje się na druku CEIDG-1, który można złożyć osobiście bądź elektronicznie za pomocą elektronicznego podpisu. W przypadku zmiany rodzaju działalności należy podać nowy nr PKD. Wniosek o zmianę wpisu należy złożyć w terminie 7 dni od dnia dokonania zmiany danych.

W związku z tym, że zmiana profilu działalności nie wiąże się z jej likwidacją bądź wymienionymi wyżej przypadkami nie ma konieczności sporządzania spisu z natury. Nie jest jednak zabronione przepisami prawa, aby spisu takiego nie można było dokonać. Należy jednak pamiętać o konieczności zawiadomienia organu podatkowego. Dodatkowo w przypadku zmiany rodzaju działalności należy liczyć się z tym, że nie będzie możliwe zaliczenie w koszty uzyskania przychodów strat powstałych w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych środków trwałych, jeżeli środki te utraciły przydatność gospodarczą na skutek zmiany rodzaju działalności (art. 23 ust. 1 pkt. 6 ustawy o podatku dochodowym).

Przesyłanie wniosku do CEIDG pocztą

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA