REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Data ujęcia zakupu towarów w KPiR

Ujęcie zakupów towarów w kpir
Ujęcie zakupów towarów w kpir
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy rozpoczynający prowadzenie działalności mają problem z określeniem momentu ujęcia dokonanych zakupów w prowadzonej księdze przychodów i rozchodów. Na fakturze widnieją zwykle data wystawienia, data sprzedaży (dostawy towarów), a także termin płatności. Która z tych dat ma znaczenie dla celów ujęcia wydatku w kosztach? Czy należy mieć również na uwadze datę faktycznego uregulowania zapłaty lub moment rzeczywistego otrzymania towarów?

Zasady ogólne ewidencji zakupów

REKLAMA

Ustawa o podatku dochodowym do osób fizycznych w art. 22 ust 6b wskazuje, że za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodu w przypadku podatników prowadzących podatkowe księgi przychodów i rozchodów uważa się dzień wystawienia faktury/rachunku lub innego dowodu stanowiącego podstawę do ujęcia kosztu (np. umowa sprzedaży). W większości więc sytuacji ujęcie kosztu w kpir dla celów podatku dochodowego następuje wg daty wystawienia dokumentu sprzedaży. Jednak czy zawsze?

INFORAKADEMIA poleca: Wybrane zmiany w PIT i CIT 2018

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Przedawnienie roszczeń z faktur VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyjątki wynikające z rozporządzenia

O zasadach ujęcia kosztu w kpir mówią również przepisy rozporządzenia wykonawczego w sprawie prowadzenia uproszczonej księgi podatkowej. Zgodnie z § 17 ust 1 odstępstwem od ogólnej zasady będzie zakup materiałów podstawowych oraz towarów handlowych, który:

“musi być wpisany do księgi, z zastrzeżeniem § 30, niezwłocznie po ich otrzymaniu, najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży”.

Tak sformłuowany przepis nie stwarza podatnikom problemu jeżeli wraz zakupionym towarem otrzymali fakturę. Jednak w praktyce zdarzają się rozbieżności co do okresu, w którym otrzymano towar, a w którym wystawiono fakturę. Jak wówczas ewidencjonować zakup towarów handlowych lub materiałów?

Rozliczanie VAT przez małych podatników od 2014 roku

Otrzymanie towaru z datą wcześniejszą niż wystawienie faktury

Jeżeli przedsiębiorca otrzymał towar w terminie przed otrzymaniem/wystawieniem faktury zgodnie z przepisami rozporządzenia powinien zaewidenjonować jego przyjęcie zgodnie z § 16 ust 2 na podstawie szczegółowego opisu otrzymanego materiału (lub towaru handlowego), podając:

  • imię, nazwisko (firmę) i adres dostawcy,
  • ilość i rodzaj,
  • cenę jednostkową,
  • wartość materiału (lub towaru handlowego).

Opis powinien być potwierdzony na dowodzie zakupu datą i podpisem osoby, która przyjęła towar. Po otrzymaniu faktury podpina się ją pod sporządzony wcześniej opis. Ponieważ w takich sytuacjach możliwe jest wystąpienie różnić pomiędzy wartością zaewidencjonowaną na podstawie opisu a tą wynikającą z faktury, ewentualne różnice zapisuje się w kpir pod datą otrzymania faktury.

Gwarancje de minimis dla przedsiębiorców

REKLAMA

Tak również nakazują podstępować organy skarbowe w wydawanych indywidualnych intrepretacjach podatkowych np. w Interpretacji podatkowej z dnia 15 maja 2012 roku wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (IBPBI/1/415-190/12/BK) czytamy:

“(...) w sytuacji otrzymania od dostawcy towaru handlowego przed otrzymaniem faktury potwierdzającej fakt jego sprzedaży, stwierdzić należy, iż każdorazowo Wnioskodawczyni zobowiązana jest do sporządzenia opisu otrzymanego towaru handlowego, w sposób wskazany w § 16 ust. 2 ww. rozporządzenia, chyba, że wraz z towarem otrzymywana jest specyfikacja dostawy, o której mowa w § 16 ust. 4 rozporządzenia. Opis ten po potwierdzeniu datą i podpisem osoby, która przyjęła towar stanowi bowiem dowód zakupu, o którym mowa w ust. 1 tego przepisu, który musi być przechowywany razem z otrzymaną następnie fakturą. Przy czym, gdyby towar handlowy i faktura potwierdzająca jego nabycie, zostały do Wnioskodawczyni dostarczone (byłyby otrzymane) w tym samym miesiącu, zapisu dotyczącego poniesienia wydatków związanych z nabyciem tego towaru należałoby dokonać zgodnie z zasadą wynikającą z § 16 ust. 3 ww. rozporządzenia, na podstawie otrzymanej od dostawcy faktury, do której należałoby dołączyć sporządzony wg zasad, o których mowa w § 16 ust. 2 tego rozporządzenia, szczegółowy opis towaru handlowego (lub specyfikację dostawy w razie jej otrzymania).”

Gdy ewidencję podatkową przedsiębiorcy prowadzi biuro rachunkowe to w sytuacji gdy towar przyjdzie wcześniej niż faktura, ale nastąpi to w tym samym okresie rozliczeniowym, zapisu w KPiR dopuszcza się dokonać na podstawie faktury mimo, że dotarła do przedsiębiorcy później niż sam towar.

Konsekwencje niepłacenia VAT w terminie


Otrzymanie towaru z datą późniejszą niż wystawienie faktury

W praktyce może zdarzyć się również sytuacja, w której to faktura zostanie przez przedsiębiorcę otrzymana wcześniej niż sam towar. Tutaj bez względu na okres w którym zostanie faktycznie dostarczony towar koszt w podatkowej księdze ujmuje się zgodnie z datą wystawienia faktury - jak stanowią przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Potwierdza to Interpertacja indywidualna wydana w dniu 4 czerwca 2012 roku  przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi (IPTPB1/415-185/12-2/KSU) wskazując:

REKLAMA

“W sytuacji kiedy faktura dokumentująca nabycie towaru handlowego została wystawiona przed dostawą towaru (np. w miesiącu poprzedzającym dostawę), to w kolumnie 2 podatkowej księgi przychodów i rozchodów "Data zdarzenia gospodarczego" należy wpisać datę wystawienia faktury. Data wystawienia faktury jest datą poniesienia kosztu uzyskania przychodu.”

Zdarzenia takie często mają miejsce w przypadku transakcji zagranicznych. Przedsiębiorca zatem powinien wiedzieć, że zakup towaru ujmuje w KPiR zgodnie z datą wystawienia na otrzymanej od kontrahenta fakturze nawet jeżeli towar fizycznie przyjdzie za miesiąc czy dwa.

VAT 2014 - koniec zwolnienia dla towarów używanych

Dodatkowo przedsiębiorca dla celów porządkowych oraz ze względów na rzetelne prowadzenie księgi w kolumnie 16 przeznaczonej na dodatkowe uwagi dotyczące wpisu może zapisać notatkę z informacją o dacie, w której towary rzeczywiście zostały przez niego otrzymane.

Może również zaistnieć sytuacja, w której faktura z datą wystawienia wcześniejszą niż dostawa przyjdzie wraz z towarem. Zdania organów w tej sytuacji różnią się szczegółami ale co do zasady stoją one na stanowisku, iż w takim przypadku konieczna jest korekta kosztów o czym stanowi treść przywoływanej już interpretacji z dnia 15 maja 2012 roku (IBPBI/1/415-190/12/BK):

“w przypadku, gdy faktura dokumentująca dokonanie zakupu, dostarczona wraz z towarem została wystawiona w poprzednim okresie rozliczeniowym i nie jest możliwe zachowanie chronologii zdarzeń (...), wówczas zapisu dotyczącego poniesienia wydatków związanych z nabyciem towaru, należy dokonać w prowadzonej podatkowej księdze przychodów i rozchodów w oparciu o otrzymaną fakturę - w dniu jej otrzymania. Przy czym w kolumnie 2 księgi, wpisać należy datę zdarzenia gospodarczego, tj. data wystawienia faktury, gdyż to ona, co do zasady, dokumentuje zdarzenia gospodarcze, których dotyczy. Natomiast w kolumnie 16 podatkowej księgi przychodów i rozchodów "Uwagi" należy umieścić informację zawierającą wyjaśnienie dokonania zapisów z opóźnieniem. W takiej sytuacji zachodzi konieczność dokonania stosownej korekty kosztów uzyskania przychodów za okres, którego ww. faktura dotyczy”

oraz interpretacji z dnia 4 czerwca 2012 (IPTPB1/415-185/12-2/KSU):

“Pamiętać należy, iż za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodu w odniesieniu do podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów przyjmuje się dzień wystawienia dowodu stanowiącego podstawę do ujęcia kosztu w księgach. Dlatego też wydatki poniesione na zakup towarów będą stanowiły koszt uzyskania przychodu w miesiącu, w którym została wystawiona faktura, a nie w miesiącu, w którym dostarczono towar wraz z fakturą.”

Mając na uwadze, że przepisy co do zasady nie przewidują możliwości korygowania zaliczek na podatek dochodowy wydatek związany z zakupem towaru zostanie uwzględniony w zaliczce na podatek dochodowy wyliczanej za okres, w którym nastąpiło otrzymanie towaru lub faktury dokumentującej zakup bez względu na datę zapisu w KPiR bowiem wyliczanie zaliczki na zasadach ogólnych następuje w sposób narastający.

Odliczenie podatku VAT od zakupu samochodu z kratką w 2014 roku

Autor: Ewa Szpytko

Autopromocja
wfirma.pl
wFirma.pl jest platformą księgowości on­line udostępniającą, poza księgowością i doradztwem nowoczesne narzędzia informatyczne, niezbędne do zarządzania firmą.

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wiarygodność ekonomiczna państwa. Problem dla Polski i Węgier

Polska i Węgry mają wyzwania związane z wiarygodnością ekonomiczną – tak wynika z tegorocznego Indeksu Wiarygodności Ekonomicznej. Dotyczy to w szczególności obszarów praworządności, finansów publicznych i stabilności pieniądza.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r. Zapisy zawarto w ustawie o opodatkowaniu wyrównawczym. W rządzie trwają prace nad całkowitą likwidację tego obowiązku.

Uwaga! Cyberprzestępcy nie odpuszczają. Coraz więcej wyłudzeń w branży transportowej – ofiara płaci dwa razy

Fałszywe e-maile coraz częściej są stosowane do wyłudzania środków z firm. Zastosowanie tej metody w transporcie bywa szczególnie skuteczne ze względu na wysoką częstotliwość transakcji oraz międzynarodowy charakter współpracy, co często utrudnia wykrycie oszustwa. Jak się bronić przed wyłudzeniami?

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów. Sprawę prowadzi Kujawsko-Pomorski Urząd Celno-Skarbowy w Toruniu i CBŚP, pod nadzorem Zachodniopomorskiego Wydziału Zamiejscowego Departamentu ds. Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Szczecinie.

REKLAMA

Co konkretnie możemy zrobić, by zadbać o zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników? [Pobierz BEZPŁATNEGO E-BOOKA]

Pobierz bezpłatnego e-booka. Dbanie o dobrostan pracowników powinno stanowić priorytet dla zarządów i działów HR, zwłaszcza w kontekście współczesnych wyzwań, przed którymi staje zarówno biznes, jak i społeczeństwo. W obliczu prezydencji Polski w Unii Europejskiej, gdzie jednym z priorytetów staje się profilaktyka zdrowotna, warto podkreślić, jak fundamentalne znaczenie ma ona nie tylko dla jednostek, ale i dla całych organizacji.

Efektywność energetyczna budynków. Nowe przepisy to dodatkowe obowiązki dla biznesu

Analizy rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej dla wszystkich dużych inwestycji oraz certyfikowane systemy zarządzania energią dla firm energochłonnych. Takie rozwiązania przewidują założenia projektu zmiany ustawy o efektywności energetycznej.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski można składać do 30 listopada 2024 r.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski o wakacje składkowe można składać wyłącznie drogą elektroniczną do 30 listopada 2024 r. Czym są wakacje składkowe?

Rynek usług kurierskich w Polsce 2024: ostatni okres przyniósł dynamiczne zmiany w obsłudze przesyłek: jak korzystają na nich klienci

Polski rynek usług kurierskich, określany fachowo: KEP (Kurier, Express, Paczka) w ostatnich latach przeszedł intensywne zmiany. Są one odpowiedzią na szybki rozwój e-commerce, zmieniające się oczekiwania konsumentów i postępującą cyfryzację usług logistycznych.

REKLAMA

Tylko motocykliści odkładają zakup opon na wiosnę, branża notuje więc spektakularną dynamikę sprzedaży w tym kwartale i w całym 2024 roku

Branża oponiarska w Polsce, ale i w całej Europie 2024 rok z pewnością odnotuje jako bardzo udany. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy popyt na opony niemal we wszystkich segmentach rośnie dynamicznie, a klienci finalizują także decyzje zakupowe odkładane na przyszłość  powodu przejściowych problemów finansowych.

Mikro i małe firmy najbardziej boją się rosnących kosztów prowadzenia działalności i podnoszenia składek ZUS-owskich

Czynniki, które bezpośrednio mogą obciążyć finanse firmy w sposób niespodziewany budzą największe obawy małych firm. Zwłaszcza te, które od przedsiębiorcy nie zależ i ma on na nie stosunkowo najmniejszy wpływ. Nie ma w tym nic dziwnego, bo małe firmy w Polsce wciąż cechuje mała płynność finansowa.

REKLAMA