REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Data ujęcia zakupu towarów w KPiR

Ujęcie zakupów towarów w kpir
Ujęcie zakupów towarów w kpir
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy rozpoczynający prowadzenie działalności mają problem z określeniem momentu ujęcia dokonanych zakupów w prowadzonej księdze przychodów i rozchodów. Na fakturze widnieją zwykle data wystawienia, data sprzedaży (dostawy towarów), a także termin płatności. Która z tych dat ma znaczenie dla celów ujęcia wydatku w kosztach? Czy należy mieć również na uwadze datę faktycznego uregulowania zapłaty lub moment rzeczywistego otrzymania towarów?

Zasady ogólne ewidencji zakupów

REKLAMA

Ustawa o podatku dochodowym do osób fizycznych w art. 22 ust 6b wskazuje, że za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodu w przypadku podatników prowadzących podatkowe księgi przychodów i rozchodów uważa się dzień wystawienia faktury/rachunku lub innego dowodu stanowiącego podstawę do ujęcia kosztu (np. umowa sprzedaży). W większości więc sytuacji ujęcie kosztu w kpir dla celów podatku dochodowego następuje wg daty wystawienia dokumentu sprzedaży. Jednak czy zawsze?

INFORAKADEMIA poleca: Wybrane zmiany w PIT i CIT 2018

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Przedawnienie roszczeń z faktur VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyjątki wynikające z rozporządzenia

O zasadach ujęcia kosztu w kpir mówią również przepisy rozporządzenia wykonawczego w sprawie prowadzenia uproszczonej księgi podatkowej. Zgodnie z § 17 ust 1 odstępstwem od ogólnej zasady będzie zakup materiałów podstawowych oraz towarów handlowych, który:

“musi być wpisany do księgi, z zastrzeżeniem § 30, niezwłocznie po ich otrzymaniu, najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży”.

Tak sformłuowany przepis nie stwarza podatnikom problemu jeżeli wraz zakupionym towarem otrzymali fakturę. Jednak w praktyce zdarzają się rozbieżności co do okresu, w którym otrzymano towar, a w którym wystawiono fakturę. Jak wówczas ewidencjonować zakup towarów handlowych lub materiałów?

Rozliczanie VAT przez małych podatników od 2014 roku

Otrzymanie towaru z datą wcześniejszą niż wystawienie faktury

Jeżeli przedsiębiorca otrzymał towar w terminie przed otrzymaniem/wystawieniem faktury zgodnie z przepisami rozporządzenia powinien zaewidenjonować jego przyjęcie zgodnie z § 16 ust 2 na podstawie szczegółowego opisu otrzymanego materiału (lub towaru handlowego), podając:

  • imię, nazwisko (firmę) i adres dostawcy,
  • ilość i rodzaj,
  • cenę jednostkową,
  • wartość materiału (lub towaru handlowego).

Opis powinien być potwierdzony na dowodzie zakupu datą i podpisem osoby, która przyjęła towar. Po otrzymaniu faktury podpina się ją pod sporządzony wcześniej opis. Ponieważ w takich sytuacjach możliwe jest wystąpienie różnić pomiędzy wartością zaewidencjonowaną na podstawie opisu a tą wynikającą z faktury, ewentualne różnice zapisuje się w kpir pod datą otrzymania faktury.

Gwarancje de minimis dla przedsiębiorców

REKLAMA

Tak również nakazują podstępować organy skarbowe w wydawanych indywidualnych intrepretacjach podatkowych np. w Interpretacji podatkowej z dnia 15 maja 2012 roku wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (IBPBI/1/415-190/12/BK) czytamy:

“(...) w sytuacji otrzymania od dostawcy towaru handlowego przed otrzymaniem faktury potwierdzającej fakt jego sprzedaży, stwierdzić należy, iż każdorazowo Wnioskodawczyni zobowiązana jest do sporządzenia opisu otrzymanego towaru handlowego, w sposób wskazany w § 16 ust. 2 ww. rozporządzenia, chyba, że wraz z towarem otrzymywana jest specyfikacja dostawy, o której mowa w § 16 ust. 4 rozporządzenia. Opis ten po potwierdzeniu datą i podpisem osoby, która przyjęła towar stanowi bowiem dowód zakupu, o którym mowa w ust. 1 tego przepisu, który musi być przechowywany razem z otrzymaną następnie fakturą. Przy czym, gdyby towar handlowy i faktura potwierdzająca jego nabycie, zostały do Wnioskodawczyni dostarczone (byłyby otrzymane) w tym samym miesiącu, zapisu dotyczącego poniesienia wydatków związanych z nabyciem tego towaru należałoby dokonać zgodnie z zasadą wynikającą z § 16 ust. 3 ww. rozporządzenia, na podstawie otrzymanej od dostawcy faktury, do której należałoby dołączyć sporządzony wg zasad, o których mowa w § 16 ust. 2 tego rozporządzenia, szczegółowy opis towaru handlowego (lub specyfikację dostawy w razie jej otrzymania).”

Gdy ewidencję podatkową przedsiębiorcy prowadzi biuro rachunkowe to w sytuacji gdy towar przyjdzie wcześniej niż faktura, ale nastąpi to w tym samym okresie rozliczeniowym, zapisu w KPiR dopuszcza się dokonać na podstawie faktury mimo, że dotarła do przedsiębiorcy później niż sam towar.

Konsekwencje niepłacenia VAT w terminie


Otrzymanie towaru z datą późniejszą niż wystawienie faktury

W praktyce może zdarzyć się również sytuacja, w której to faktura zostanie przez przedsiębiorcę otrzymana wcześniej niż sam towar. Tutaj bez względu na okres w którym zostanie faktycznie dostarczony towar koszt w podatkowej księdze ujmuje się zgodnie z datą wystawienia faktury - jak stanowią przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Potwierdza to Interpertacja indywidualna wydana w dniu 4 czerwca 2012 roku  przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi (IPTPB1/415-185/12-2/KSU) wskazując:

REKLAMA

“W sytuacji kiedy faktura dokumentująca nabycie towaru handlowego została wystawiona przed dostawą towaru (np. w miesiącu poprzedzającym dostawę), to w kolumnie 2 podatkowej księgi przychodów i rozchodów "Data zdarzenia gospodarczego" należy wpisać datę wystawienia faktury. Data wystawienia faktury jest datą poniesienia kosztu uzyskania przychodu.”

Zdarzenia takie często mają miejsce w przypadku transakcji zagranicznych. Przedsiębiorca zatem powinien wiedzieć, że zakup towaru ujmuje w KPiR zgodnie z datą wystawienia na otrzymanej od kontrahenta fakturze nawet jeżeli towar fizycznie przyjdzie za miesiąc czy dwa.

VAT 2014 - koniec zwolnienia dla towarów używanych

Dodatkowo przedsiębiorca dla celów porządkowych oraz ze względów na rzetelne prowadzenie księgi w kolumnie 16 przeznaczonej na dodatkowe uwagi dotyczące wpisu może zapisać notatkę z informacją o dacie, w której towary rzeczywiście zostały przez niego otrzymane.

Może również zaistnieć sytuacja, w której faktura z datą wystawienia wcześniejszą niż dostawa przyjdzie wraz z towarem. Zdania organów w tej sytuacji różnią się szczegółami ale co do zasady stoją one na stanowisku, iż w takim przypadku konieczna jest korekta kosztów o czym stanowi treść przywoływanej już interpretacji z dnia 15 maja 2012 roku (IBPBI/1/415-190/12/BK):

“w przypadku, gdy faktura dokumentująca dokonanie zakupu, dostarczona wraz z towarem została wystawiona w poprzednim okresie rozliczeniowym i nie jest możliwe zachowanie chronologii zdarzeń (...), wówczas zapisu dotyczącego poniesienia wydatków związanych z nabyciem towaru, należy dokonać w prowadzonej podatkowej księdze przychodów i rozchodów w oparciu o otrzymaną fakturę - w dniu jej otrzymania. Przy czym w kolumnie 2 księgi, wpisać należy datę zdarzenia gospodarczego, tj. data wystawienia faktury, gdyż to ona, co do zasady, dokumentuje zdarzenia gospodarcze, których dotyczy. Natomiast w kolumnie 16 podatkowej księgi przychodów i rozchodów "Uwagi" należy umieścić informację zawierającą wyjaśnienie dokonania zapisów z opóźnieniem. W takiej sytuacji zachodzi konieczność dokonania stosownej korekty kosztów uzyskania przychodów za okres, którego ww. faktura dotyczy”

oraz interpretacji z dnia 4 czerwca 2012 (IPTPB1/415-185/12-2/KSU):

“Pamiętać należy, iż za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodu w odniesieniu do podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów przyjmuje się dzień wystawienia dowodu stanowiącego podstawę do ujęcia kosztu w księgach. Dlatego też wydatki poniesione na zakup towarów będą stanowiły koszt uzyskania przychodu w miesiącu, w którym została wystawiona faktura, a nie w miesiącu, w którym dostarczono towar wraz z fakturą.”

Mając na uwadze, że przepisy co do zasady nie przewidują możliwości korygowania zaliczek na podatek dochodowy wydatek związany z zakupem towaru zostanie uwzględniony w zaliczce na podatek dochodowy wyliczanej za okres, w którym nastąpiło otrzymanie towaru lub faktury dokumentującej zakup bez względu na datę zapisu w KPiR bowiem wyliczanie zaliczki na zasadach ogólnych następuje w sposób narastający.

Odliczenie podatku VAT od zakupu samochodu z kratką w 2014 roku

Autor: Ewa Szpytko

wfirma.pl
wFirma.pl jest platformą księgowości on­line udostępniającą, poza księgowością i doradztwem nowoczesne narzędzia informatyczne, niezbędne do zarządzania firmą.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

REKLAMA

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

Jak założyć spółkę z o.o. przez S24?

Rejestracja spółki z o.o. przez system S24 w wielu przypadkach jest najlepszą metodą zakładania spółki, ze względu na ograniczenie kosztów, szybkość (np. nie ma konieczności umawiania spotkań z notariuszem) i możliwość działania zdalnego w wielu sytuacjach. Mimo tego, że funkcjonowanie systemu s24 wydaje się niezbyt skomplikowane, to jednak zakładanie spółki wymaga posiadania pewnej wiedzy prawnej.

REKLAMA