REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Data ujęcia zakupu towarów w KPiR

Ujęcie zakupów towarów w kpir
Ujęcie zakupów towarów w kpir
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy rozpoczynający prowadzenie działalności mają problem z określeniem momentu ujęcia dokonanych zakupów w prowadzonej księdze przychodów i rozchodów. Na fakturze widnieją zwykle data wystawienia, data sprzedaży (dostawy towarów), a także termin płatności. Która z tych dat ma znaczenie dla celów ujęcia wydatku w kosztach? Czy należy mieć również na uwadze datę faktycznego uregulowania zapłaty lub moment rzeczywistego otrzymania towarów?

Zasady ogólne ewidencji zakupów

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa o podatku dochodowym do osób fizycznych w art. 22 ust 6b wskazuje, że za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodu w przypadku podatników prowadzących podatkowe księgi przychodów i rozchodów uważa się dzień wystawienia faktury/rachunku lub innego dowodu stanowiącego podstawę do ujęcia kosztu (np. umowa sprzedaży). W większości więc sytuacji ujęcie kosztu w kpir dla celów podatku dochodowego następuje wg daty wystawienia dokumentu sprzedaży. Jednak czy zawsze?

INFORAKADEMIA poleca: Wybrane zmiany w PIT i CIT 2018

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA

Przedawnienie roszczeń z faktur VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyjątki wynikające z rozporządzenia

O zasadach ujęcia kosztu w kpir mówią również przepisy rozporządzenia wykonawczego w sprawie prowadzenia uproszczonej księgi podatkowej. Zgodnie z § 17 ust 1 odstępstwem od ogólnej zasady będzie zakup materiałów podstawowych oraz towarów handlowych, który:

“musi być wpisany do księgi, z zastrzeżeniem § 30, niezwłocznie po ich otrzymaniu, najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży”.

Tak sformłuowany przepis nie stwarza podatnikom problemu jeżeli wraz zakupionym towarem otrzymali fakturę. Jednak w praktyce zdarzają się rozbieżności co do okresu, w którym otrzymano towar, a w którym wystawiono fakturę. Jak wówczas ewidencjonować zakup towarów handlowych lub materiałów?

Rozliczanie VAT przez małych podatników od 2014 roku

Otrzymanie towaru z datą wcześniejszą niż wystawienie faktury

Jeżeli przedsiębiorca otrzymał towar w terminie przed otrzymaniem/wystawieniem faktury zgodnie z przepisami rozporządzenia powinien zaewidenjonować jego przyjęcie zgodnie z § 16 ust 2 na podstawie szczegółowego opisu otrzymanego materiału (lub towaru handlowego), podając:

  • imię, nazwisko (firmę) i adres dostawcy,
  • ilość i rodzaj,
  • cenę jednostkową,
  • wartość materiału (lub towaru handlowego).

Opis powinien być potwierdzony na dowodzie zakupu datą i podpisem osoby, która przyjęła towar. Po otrzymaniu faktury podpina się ją pod sporządzony wcześniej opis. Ponieważ w takich sytuacjach możliwe jest wystąpienie różnić pomiędzy wartością zaewidencjonowaną na podstawie opisu a tą wynikającą z faktury, ewentualne różnice zapisuje się w kpir pod datą otrzymania faktury.

Gwarancje de minimis dla przedsiębiorców

Tak również nakazują podstępować organy skarbowe w wydawanych indywidualnych intrepretacjach podatkowych np. w Interpretacji podatkowej z dnia 15 maja 2012 roku wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (IBPBI/1/415-190/12/BK) czytamy:

“(...) w sytuacji otrzymania od dostawcy towaru handlowego przed otrzymaniem faktury potwierdzającej fakt jego sprzedaży, stwierdzić należy, iż każdorazowo Wnioskodawczyni zobowiązana jest do sporządzenia opisu otrzymanego towaru handlowego, w sposób wskazany w § 16 ust. 2 ww. rozporządzenia, chyba, że wraz z towarem otrzymywana jest specyfikacja dostawy, o której mowa w § 16 ust. 4 rozporządzenia. Opis ten po potwierdzeniu datą i podpisem osoby, która przyjęła towar stanowi bowiem dowód zakupu, o którym mowa w ust. 1 tego przepisu, który musi być przechowywany razem z otrzymaną następnie fakturą. Przy czym, gdyby towar handlowy i faktura potwierdzająca jego nabycie, zostały do Wnioskodawczyni dostarczone (byłyby otrzymane) w tym samym miesiącu, zapisu dotyczącego poniesienia wydatków związanych z nabyciem tego towaru należałoby dokonać zgodnie z zasadą wynikającą z § 16 ust. 3 ww. rozporządzenia, na podstawie otrzymanej od dostawcy faktury, do której należałoby dołączyć sporządzony wg zasad, o których mowa w § 16 ust. 2 tego rozporządzenia, szczegółowy opis towaru handlowego (lub specyfikację dostawy w razie jej otrzymania).”

Gdy ewidencję podatkową przedsiębiorcy prowadzi biuro rachunkowe to w sytuacji gdy towar przyjdzie wcześniej niż faktura, ale nastąpi to w tym samym okresie rozliczeniowym, zapisu w KPiR dopuszcza się dokonać na podstawie faktury mimo, że dotarła do przedsiębiorcy później niż sam towar.

Konsekwencje niepłacenia VAT w terminie


Otrzymanie towaru z datą późniejszą niż wystawienie faktury

W praktyce może zdarzyć się również sytuacja, w której to faktura zostanie przez przedsiębiorcę otrzymana wcześniej niż sam towar. Tutaj bez względu na okres w którym zostanie faktycznie dostarczony towar koszt w podatkowej księdze ujmuje się zgodnie z datą wystawienia faktury - jak stanowią przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Potwierdza to Interpertacja indywidualna wydana w dniu 4 czerwca 2012 roku  przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi (IPTPB1/415-185/12-2/KSU) wskazując:

“W sytuacji kiedy faktura dokumentująca nabycie towaru handlowego została wystawiona przed dostawą towaru (np. w miesiącu poprzedzającym dostawę), to w kolumnie 2 podatkowej księgi przychodów i rozchodów "Data zdarzenia gospodarczego" należy wpisać datę wystawienia faktury. Data wystawienia faktury jest datą poniesienia kosztu uzyskania przychodu.”

Zdarzenia takie często mają miejsce w przypadku transakcji zagranicznych. Przedsiębiorca zatem powinien wiedzieć, że zakup towaru ujmuje w KPiR zgodnie z datą wystawienia na otrzymanej od kontrahenta fakturze nawet jeżeli towar fizycznie przyjdzie za miesiąc czy dwa.

VAT 2014 - koniec zwolnienia dla towarów używanych

Dodatkowo przedsiębiorca dla celów porządkowych oraz ze względów na rzetelne prowadzenie księgi w kolumnie 16 przeznaczonej na dodatkowe uwagi dotyczące wpisu może zapisać notatkę z informacją o dacie, w której towary rzeczywiście zostały przez niego otrzymane.

Może również zaistnieć sytuacja, w której faktura z datą wystawienia wcześniejszą niż dostawa przyjdzie wraz z towarem. Zdania organów w tej sytuacji różnią się szczegółami ale co do zasady stoją one na stanowisku, iż w takim przypadku konieczna jest korekta kosztów o czym stanowi treść przywoływanej już interpretacji z dnia 15 maja 2012 roku (IBPBI/1/415-190/12/BK):

“w przypadku, gdy faktura dokumentująca dokonanie zakupu, dostarczona wraz z towarem została wystawiona w poprzednim okresie rozliczeniowym i nie jest możliwe zachowanie chronologii zdarzeń (...), wówczas zapisu dotyczącego poniesienia wydatków związanych z nabyciem towaru, należy dokonać w prowadzonej podatkowej księdze przychodów i rozchodów w oparciu o otrzymaną fakturę - w dniu jej otrzymania. Przy czym w kolumnie 2 księgi, wpisać należy datę zdarzenia gospodarczego, tj. data wystawienia faktury, gdyż to ona, co do zasady, dokumentuje zdarzenia gospodarcze, których dotyczy. Natomiast w kolumnie 16 podatkowej księgi przychodów i rozchodów "Uwagi" należy umieścić informację zawierającą wyjaśnienie dokonania zapisów z opóźnieniem. W takiej sytuacji zachodzi konieczność dokonania stosownej korekty kosztów uzyskania przychodów za okres, którego ww. faktura dotyczy”

oraz interpretacji z dnia 4 czerwca 2012 (IPTPB1/415-185/12-2/KSU):

“Pamiętać należy, iż za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodu w odniesieniu do podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów przyjmuje się dzień wystawienia dowodu stanowiącego podstawę do ujęcia kosztu w księgach. Dlatego też wydatki poniesione na zakup towarów będą stanowiły koszt uzyskania przychodu w miesiącu, w którym została wystawiona faktura, a nie w miesiącu, w którym dostarczono towar wraz z fakturą.”

Mając na uwadze, że przepisy co do zasady nie przewidują możliwości korygowania zaliczek na podatek dochodowy wydatek związany z zakupem towaru zostanie uwzględniony w zaliczce na podatek dochodowy wyliczanej za okres, w którym nastąpiło otrzymanie towaru lub faktury dokumentującej zakup bez względu na datę zapisu w KPiR bowiem wyliczanie zaliczki na zasadach ogólnych następuje w sposób narastający.

Odliczenie podatku VAT od zakupu samochodu z kratką w 2014 roku

Autor: Ewa Szpytko

wfirma.pl
wFirma.pl jest platformą księgowości on­line udostępniającą, poza księgowością i doradztwem nowoczesne narzędzia informatyczne, niezbędne do zarządzania firmą.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA