REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kradzież i inne wypadki losowe w firmie - mądry przedsiębiorca przed szkodą

Kradzież i inne wypadki losowe w firmie - mądry przedsiębiorca przed szkodą
Kradzież i inne wypadki losowe w firmie - mądry przedsiębiorca przed szkodą

REKLAMA

REKLAMA

Napad rabunkowy lub pożar to nie są najgorsze wypadki losowe dla firm. Przedsiębiorcy tracą więcej pieniędzy przez własnych klientów i pracowników. Z kont firm na całym świecie rocznie w wyniku kradzieży znikają dziesiątki milionów dolarów. Podobnej szkody można doznać w wyniku wycieku tajnych dokumentów.

Kradzież w firmie

40,9 mln dolarów. Tyle łącznie stracili sprzedawcy w całej Europie w latach 2013-2014. To ok. 1,13 proc. wartości całego handlu detalicznego na kontynencie. Dane zgromadzili twórcy globalnego raportu kosztów kradzieży („The Global Retail Theft Barometr 2013-2014”). Podstawową przyczyną tych strat są kradzieże dokonywane przez konsumentów i pracowników firm. Łupem złodziei najczęściej pada asortyment dyskontów, aptek i drogerii oraz sklepów papierniczych. Pracownicy kradną nie tylko towar, ale sięgają też bezpośrednio po majątek firmy: wykorzystują służbowy samochód do prywatnych celów, zabierają do domu przybory biurowe. „Bywają jednak i kradzieże bardziej spektakularne – 1,5 tony sera czy 30 kg wędlin. (…) Żywe indyki z fermy drobiu. (…) Sprzęt budowlany – między innymi młoty wyburzeniowe, szlifierki kątowe, niwelator optyczny i spawarki inwerterowe” – czytamy w portalu Infopraca.pl.

REKLAMA

REKLAMA

Nieuczciwi klienci okradają polskich przedsiębiorców najczęściej – odpowiadają za 46 proc. wszystkich strat (The Global Retail Theft Barometr). Na drugim miejscu są pracownicy (33,3 proc.), a za nimi dostawcy (14,4 proc.).

Jak zabezpieczać się przed kradzieżami? – Nie ma jednego sposobu. Dla każdego obiektu dobiera się inne środki neutralizacji zagrożeń – mówi Krzysztof Bereza, menadżer ds. technologii ochrony w firmie Impel Security. – Inaczej zabezpiecza się fabrykę, w której produkowane są małe, łatwo zbywalne elementy, a inaczej hutę, w której jeden wyprodukowany krąg ze stali waży 50 ton.

Oprócz kamer przemysłowych można też kontrolować dostęp do poszczególnych pomieszczeń, ewidencjonować produkty, czy zamontować system sygnalizujący włamanie – kontynuuje ekspert Impel Security. - Przezorny przedsiębiorca, zanim zdecyduje się na konkretne rozwiązanie, powinien zamówić audyt, by przeanalizować ryzyko i dobrać właściwe środki ochrony.

REKLAMA

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Wyciek" dokumentów

Wyciek danych korporacyjnych, czy rządowych, ujawnianie tajemnic pracodawcy, szpiegostwo gospodarcze. To zagadnienia, o których najczęściej słyszy się w mediach w kontekście wielkich afer takich jak Panama Papers, czy rządowych wycieków Wikileaks. Ale wycieki cennych informacji zdarzają się każdego dnia, także w niewielkich przedsiębiorstwach. Dokumenty z wrażliwymi danymi przez nieuwagę lądują w altance śmietnikowej, lub omyłkowo są wysyłane mailem do obcej osoby. A często są też po prostu wykradane.

Bez względu na to, w jaki sposób poufne dokumenty firmowe znikają (wskutek szpiegostwa gospodarczego, zamierzonych, lub niezamierzonych działań pracownika, czy po prostu zaniedbań) przynoszą policzalne straty.

„Eksperci policzyli, że utrata danych pojedynczego klienta to dla firmy koszt w wysokości ok. 355 dolarów. Średnio przedsiębiorstwa wskutek pojedynczego wycieku danych tracą aż 4 mln dolarów. Im dłużej trwa wyciek, tym straty są większe. Firmy zazwyczaj orientują się, że zostały zaatakowane, kiedy od włamania do sieci mija ponad 100 dni” – podaje portal Cyberdefence24.pl.

Skąd biorą się tak wysokie koszty? Po wycieku danych firma musi poradzić sobie z kryzysem wizerunkowym, wprowadzeniem nowych zabezpieczeń, zapłacić ekspertom szukającym źródła wycieku i zapłacić za nadgodziny pracownikom pomagającym w kryzysie.

- Jest wiele procedur, które pozwalają zabezpieczać dane – mówi Krzysztof Bereza z Impel Security, ale zaznacza: - Niestety żaden, nawet najnowocześniejszy system ochrony nie zabezpieczy firmy przed lekkomyślnością pracowników. A to ona jest najczęstszym powodem wycieku danych. Dlatego przedsiębiorcy decydują się na tzw. badania przesiewowe. Polegają one na sprawdzeniu, czy organizacja pracy nie sprzyja wypływaniu poufnych danych. W ramach takiego badania można np. zadzwonić do pracownika podszywając się pod klienta i poprosić o zastrzeżone informacje. Okaże się wtedy, czy w firmie pracują zaufani ludzie.

Wypadki losowe

Katowicka firma budowlana w wyniku pożaru w kilka godzin straciła dokumenty i wyposażenie warte 50 tys. zł. Ogień strawił 20 m kw. budynku, a jego przyczyną było zwykłe zwarcie instalacji komputera. Tyle samo pieniędzy stracili właściciele przedsiębiorstwa rolnego pod Raciborzem w wyniku kilkunastominutowej wichury. Gdy kilka lat temu wylała rzeka Wisłoka, w Dębicy pod wodą znalazły się liczne tereny przemysłowe. Firma transportowa, która miała tam siedzibę straciła kilkanaście milionów zł.

Choć od nieszczęśliwych zdarzeń losowych przedsiębiorcy są zwykle ubezpieczeni, to i tak lepiej, by do strat w wyniku wypadków nie dochodziło wcale, lub by były one jak najmocniej ograniczane jeszcze w trakcie zdarzenia. Małe przedsiębiorstwa odczuwają negatywne skutki klęsk żywiołowych najdotkliwiej. Katastrofalna w skutkach może być dla nich przerwa w działaniu i niemożność osiągania przychodów. Dodatkowo może okazać się, że firma jest zobowiązana do wypłacenia odszkodowań. Trzeba się liczyć także z kosztami postępowania, jeśli swoich praw trzeba będzie dochodzić przed sądem.

- W takich przypadkach nieoceniona jest rola ochroniarza. Zna on dobrze procedury ewakuacyjne i może zareagować jeszcze przed przyjazdem służb ratunkowych. Dodatkowo zna topografię obiektu i najszybciej zlokalizuje źródło zagrożenia. Gdy służby przyjadą już na miejsce, będą miały dzięki tej wiedzy ułatwione zadanie – tłumaczy ekspert Impel Security Krzysztof Bereza.

Napad na sklep, zamach terrorystyczny

„Celem ataków mogą być atrakcje turystyczne, centra handlowe, restauracje i środki transportu – poinformował swoich obywateli Departament Stanu USA, który ostrzegał tego lata przed podróżami do Europy. Powodem zagrożenia były organizowane w Krakowie Światowe Dni Młodzieży i Euro 2016 we Francji.

Liczby dotyczące największych zamachów są zatrważające. Łączne starty, jakie poniósł Nowy Jork w wyniku ataku na World Trade Center wyniosły 83-95 mld dolarów. Po tegorocznym zamachu w Brukseli znacząco spadła liczba turystów, spadły obroty hoteli i restauracji, a wpływy do budżetu miasta zmalały o 369 mln euro.

Choć w Polsce ryzyko zamachu jest bardzo niewielkie, straty, które można ponieść w wyniku takiego zdarzenia przekonują do podjęcia choćby skromnej prewencji, np. przećwiczenia scenariusza ewakuacji.

- Na szczęście w Polsce nie mamy do czynienia z aktami terrorystycznymi, ale każda firma zgodnie z przepisami prawa ma przygotowany scenariusz na taką ewentualność. Są w nim zawarte informacje m. in. o tym, że należy poddać się terrorystom, czy instrukcje, w jaki sposób relacjonować sytuację wewnątrz firmy w razie, gdy agresor zezwoli na kontakt z policją – zauważa Krzysztof Bereza.

Do incydentów zagrażających firmie wywołanymi celowym działaniem przestępców zalicza się także znacznie częściej pojawiające się w Polsce napady rabunkowe. Te mogą mieć różną skalę. Złodzieje, którzy napadli na jubilera w Gdańsku ukradli zegarki o łącznej wartości miliona złotych. Z kolei rabusie z Lublina, którzy pobili ekspedienta sklepu osiedlowego zabrali mu z kasy 2 700 zł. Bez względu na rozmiar przestępstwa, warto się zabezpieczać.

Wiele osób uważa, że zatrudnienie ochroniarza pomoże odeprzeć ewentualny atak. Okazuje się jednak, że jego rola jest inna. – Strażnik, choć uzbrojony, pełni funkcję prewencyjną i odstraszającą. Według scenariuszy na wypadek napadu, on również ma obowiązek poddać się napastnikowi, a nie walczyć z nim – wyjaśnia ekspert Impel Security.


Jak więc zabezpieczyć się przed napadem? – Najważniejsze jest natychmiastowe zaalarmowanie służb. Przydają się do tego przyciski lub piloty wysyłające sygnał o niebezpieczeństwie. Nowe technologie pozwalają zrobić to zupełnie niezauważenie. Są np. czujniki, które wykrywają w jakiej pozycji jest pracownik. Wzywają odpowiednie służby, gdy tylko dana osoba zostanie zmuszona do położenia się na podłogę – mówi Krzysztof Bereza.

Prowadzenie biznesu nieodłącznie powiązane jest z ryzykiem. Przezorny przedsiębiorca nie tylko korzysta z usług ubezpieczycieli, ale stara się też zapobiegać sytuacjom, które ryzyko to zmniejszają. Sposobów na ochronę mienia jest mnóstwo. To nie tylko monitoring, ale też kontrolowanie dostępu do poszczególnych pomieszczeń, rejestrowanie czasu pracy podwładnych, obsługa recepcyjna, konwojowanie gotówki i patrole po terenie przedsiębiorstwa. Jest w czym wybierać.

Źródło: Impel Security Polska Sp. z o.o.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

Ugorowanie to katastrofa dla gleby - najlepszy jest płodozmian. Naukowcy od 1967 roku badali jedno pole

Ugorowanie gleby to przepis na katastrofę, a prowadzenie jednej uprawy na polu powoduje m.in. erozję i suchość gleby. Najlepszą formą jej uprawy jest płodozmian - do takich wniosków doszedł międzynarodowy zespół naukowców, m.in. z Wrocławia, który nieprzerwanie od 1967 r. badał jedno z litewskich pól.

REKLAMA

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Prognoza zatrudnienia netto

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Gdzie będzie najwięcej rekrutacji? Jaka jest prognoza zatrudnienia netto? Oto wyniki raportu ManpowerGroup.

Po latach przyzwyczailiście się już do RODO? Och, nie trzeba było... Unia Europejska szykuje potężne zmiany, będzie RODO 2.0 i trzeba się go nauczyć od nowa

Unia Europejska szykuje przełomowe zmiany w przepisach o ochronie danych osobowych. Projekt Digital Omnibus zakłada m.in. uproszczenie zasad dotyczących plików cookie, nowe regulacje dla sztucznej inteligencji oraz mniejszą biurokrację dla firm. Sprawdź, jak nadchodząca nowelizacja RODO wpłynie na Twoje codzienne korzystanie z Internetu!

Mniej podwyżek wynagrodzeń w 2026 roku? Niepokojące prognozy dla pracowników [BADANIE]

Podwyżki wynagrodzeń w przyszłym roku deklaruje 39 proc. pracodawców, o 8 pkt proc. mniej wobec 2025 roku - wynika z badania Randstad. Jednocześnie prawie 80 proc. firm chce utrzymać zatrudnienia, a redukcje zapowiada 5 proc.

5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

REKLAMA

Sto lat po prawach wyborczych. Dlaczego kobiety wciąż rzadko trafiają do zarządów? [Gość Infor.pl]

107 lat temu Piłsudski podpisał dekret, który dał Polkom prawa wyborcze. Rok później powstała Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. A dopiero w tym roku kobieta po raz pierwszy zasiadła w jej zarządzie. To mocny symbol. I dobry punkt wyjścia do rozmowy o tym, co wciąż blokuje kobiety w dojściu do najwyższych stanowisk i jak zmienia się kultura zgodności w firmach.

BCC Mixer: Więcej niż networking - merytoryczna wymiana, realna współpraca

Networking od lat pozostaje jednym z najskuteczniejszych narzędzi rozwoju biznesu. To właśnie bezpośrednie spotkania — rozmowy przy jednym stole, wymiana doświadczeń, spontaniczne pomysły - prowadzą do przełomowych decyzji, nowych partnerstw czy nieoczekiwanych szans. W świecie, w którym technologia umożliwia kontakt na odległość, siła osobistych relacji wciąż pozostaje niezastąpiona. Dlatego wydarzenia takie jak BCC Mixer pełnią kluczową rolę: tworzą przestrzeń, w której wiedza, inspiracja i biznes spotykają się w jednym miejscu.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA