REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kradzież i inne wypadki losowe w firmie - mądry przedsiębiorca przed szkodą

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kradzież i inne wypadki losowe w firmie - mądry przedsiębiorca przed szkodą
Kradzież i inne wypadki losowe w firmie - mądry przedsiębiorca przed szkodą

REKLAMA

REKLAMA

Napad rabunkowy lub pożar to nie są najgorsze wypadki losowe dla firm. Przedsiębiorcy tracą więcej pieniędzy przez własnych klientów i pracowników. Z kont firm na całym świecie rocznie w wyniku kradzieży znikają dziesiątki milionów dolarów. Podobnej szkody można doznać w wyniku wycieku tajnych dokumentów.

Kradzież w firmie

40,9 mln dolarów. Tyle łącznie stracili sprzedawcy w całej Europie w latach 2013-2014. To ok. 1,13 proc. wartości całego handlu detalicznego na kontynencie. Dane zgromadzili twórcy globalnego raportu kosztów kradzieży („The Global Retail Theft Barometr 2013-2014”). Podstawową przyczyną tych strat są kradzieże dokonywane przez konsumentów i pracowników firm. Łupem złodziei najczęściej pada asortyment dyskontów, aptek i drogerii oraz sklepów papierniczych. Pracownicy kradną nie tylko towar, ale sięgają też bezpośrednio po majątek firmy: wykorzystują służbowy samochód do prywatnych celów, zabierają do domu przybory biurowe. „Bywają jednak i kradzieże bardziej spektakularne – 1,5 tony sera czy 30 kg wędlin. (…) Żywe indyki z fermy drobiu. (…) Sprzęt budowlany – między innymi młoty wyburzeniowe, szlifierki kątowe, niwelator optyczny i spawarki inwerterowe” – czytamy w portalu Infopraca.pl.

REKLAMA

REKLAMA

Nieuczciwi klienci okradają polskich przedsiębiorców najczęściej – odpowiadają za 46 proc. wszystkich strat (The Global Retail Theft Barometr). Na drugim miejscu są pracownicy (33,3 proc.), a za nimi dostawcy (14,4 proc.).

Jak zabezpieczać się przed kradzieżami? – Nie ma jednego sposobu. Dla każdego obiektu dobiera się inne środki neutralizacji zagrożeń – mówi Krzysztof Bereza, menadżer ds. technologii ochrony w firmie Impel Security. – Inaczej zabezpiecza się fabrykę, w której produkowane są małe, łatwo zbywalne elementy, a inaczej hutę, w której jeden wyprodukowany krąg ze stali waży 50 ton.

Oprócz kamer przemysłowych można też kontrolować dostęp do poszczególnych pomieszczeń, ewidencjonować produkty, czy zamontować system sygnalizujący włamanie – kontynuuje ekspert Impel Security. - Przezorny przedsiębiorca, zanim zdecyduje się na konkretne rozwiązanie, powinien zamówić audyt, by przeanalizować ryzyko i dobrać właściwe środki ochrony.

REKLAMA

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Wyciek" dokumentów

Wyciek danych korporacyjnych, czy rządowych, ujawnianie tajemnic pracodawcy, szpiegostwo gospodarcze. To zagadnienia, o których najczęściej słyszy się w mediach w kontekście wielkich afer takich jak Panama Papers, czy rządowych wycieków Wikileaks. Ale wycieki cennych informacji zdarzają się każdego dnia, także w niewielkich przedsiębiorstwach. Dokumenty z wrażliwymi danymi przez nieuwagę lądują w altance śmietnikowej, lub omyłkowo są wysyłane mailem do obcej osoby. A często są też po prostu wykradane.

Bez względu na to, w jaki sposób poufne dokumenty firmowe znikają (wskutek szpiegostwa gospodarczego, zamierzonych, lub niezamierzonych działań pracownika, czy po prostu zaniedbań) przynoszą policzalne straty.

„Eksperci policzyli, że utrata danych pojedynczego klienta to dla firmy koszt w wysokości ok. 355 dolarów. Średnio przedsiębiorstwa wskutek pojedynczego wycieku danych tracą aż 4 mln dolarów. Im dłużej trwa wyciek, tym straty są większe. Firmy zazwyczaj orientują się, że zostały zaatakowane, kiedy od włamania do sieci mija ponad 100 dni” – podaje portal Cyberdefence24.pl.

Skąd biorą się tak wysokie koszty? Po wycieku danych firma musi poradzić sobie z kryzysem wizerunkowym, wprowadzeniem nowych zabezpieczeń, zapłacić ekspertom szukającym źródła wycieku i zapłacić za nadgodziny pracownikom pomagającym w kryzysie.

- Jest wiele procedur, które pozwalają zabezpieczać dane – mówi Krzysztof Bereza z Impel Security, ale zaznacza: - Niestety żaden, nawet najnowocześniejszy system ochrony nie zabezpieczy firmy przed lekkomyślnością pracowników. A to ona jest najczęstszym powodem wycieku danych. Dlatego przedsiębiorcy decydują się na tzw. badania przesiewowe. Polegają one na sprawdzeniu, czy organizacja pracy nie sprzyja wypływaniu poufnych danych. W ramach takiego badania można np. zadzwonić do pracownika podszywając się pod klienta i poprosić o zastrzeżone informacje. Okaże się wtedy, czy w firmie pracują zaufani ludzie.

Wypadki losowe

Katowicka firma budowlana w wyniku pożaru w kilka godzin straciła dokumenty i wyposażenie warte 50 tys. zł. Ogień strawił 20 m kw. budynku, a jego przyczyną było zwykłe zwarcie instalacji komputera. Tyle samo pieniędzy stracili właściciele przedsiębiorstwa rolnego pod Raciborzem w wyniku kilkunastominutowej wichury. Gdy kilka lat temu wylała rzeka Wisłoka, w Dębicy pod wodą znalazły się liczne tereny przemysłowe. Firma transportowa, która miała tam siedzibę straciła kilkanaście milionów zł.

Choć od nieszczęśliwych zdarzeń losowych przedsiębiorcy są zwykle ubezpieczeni, to i tak lepiej, by do strat w wyniku wypadków nie dochodziło wcale, lub by były one jak najmocniej ograniczane jeszcze w trakcie zdarzenia. Małe przedsiębiorstwa odczuwają negatywne skutki klęsk żywiołowych najdotkliwiej. Katastrofalna w skutkach może być dla nich przerwa w działaniu i niemożność osiągania przychodów. Dodatkowo może okazać się, że firma jest zobowiązana do wypłacenia odszkodowań. Trzeba się liczyć także z kosztami postępowania, jeśli swoich praw trzeba będzie dochodzić przed sądem.

- W takich przypadkach nieoceniona jest rola ochroniarza. Zna on dobrze procedury ewakuacyjne i może zareagować jeszcze przed przyjazdem służb ratunkowych. Dodatkowo zna topografię obiektu i najszybciej zlokalizuje źródło zagrożenia. Gdy służby przyjadą już na miejsce, będą miały dzięki tej wiedzy ułatwione zadanie – tłumaczy ekspert Impel Security Krzysztof Bereza.

Napad na sklep, zamach terrorystyczny

„Celem ataków mogą być atrakcje turystyczne, centra handlowe, restauracje i środki transportu – poinformował swoich obywateli Departament Stanu USA, który ostrzegał tego lata przed podróżami do Europy. Powodem zagrożenia były organizowane w Krakowie Światowe Dni Młodzieży i Euro 2016 we Francji.

Liczby dotyczące największych zamachów są zatrważające. Łączne starty, jakie poniósł Nowy Jork w wyniku ataku na World Trade Center wyniosły 83-95 mld dolarów. Po tegorocznym zamachu w Brukseli znacząco spadła liczba turystów, spadły obroty hoteli i restauracji, a wpływy do budżetu miasta zmalały o 369 mln euro.

Choć w Polsce ryzyko zamachu jest bardzo niewielkie, straty, które można ponieść w wyniku takiego zdarzenia przekonują do podjęcia choćby skromnej prewencji, np. przećwiczenia scenariusza ewakuacji.

- Na szczęście w Polsce nie mamy do czynienia z aktami terrorystycznymi, ale każda firma zgodnie z przepisami prawa ma przygotowany scenariusz na taką ewentualność. Są w nim zawarte informacje m. in. o tym, że należy poddać się terrorystom, czy instrukcje, w jaki sposób relacjonować sytuację wewnątrz firmy w razie, gdy agresor zezwoli na kontakt z policją – zauważa Krzysztof Bereza.

Do incydentów zagrażających firmie wywołanymi celowym działaniem przestępców zalicza się także znacznie częściej pojawiające się w Polsce napady rabunkowe. Te mogą mieć różną skalę. Złodzieje, którzy napadli na jubilera w Gdańsku ukradli zegarki o łącznej wartości miliona złotych. Z kolei rabusie z Lublina, którzy pobili ekspedienta sklepu osiedlowego zabrali mu z kasy 2 700 zł. Bez względu na rozmiar przestępstwa, warto się zabezpieczać.

Wiele osób uważa, że zatrudnienie ochroniarza pomoże odeprzeć ewentualny atak. Okazuje się jednak, że jego rola jest inna. – Strażnik, choć uzbrojony, pełni funkcję prewencyjną i odstraszającą. Według scenariuszy na wypadek napadu, on również ma obowiązek poddać się napastnikowi, a nie walczyć z nim – wyjaśnia ekspert Impel Security.


Jak więc zabezpieczyć się przed napadem? – Najważniejsze jest natychmiastowe zaalarmowanie służb. Przydają się do tego przyciski lub piloty wysyłające sygnał o niebezpieczeństwie. Nowe technologie pozwalają zrobić to zupełnie niezauważenie. Są np. czujniki, które wykrywają w jakiej pozycji jest pracownik. Wzywają odpowiednie służby, gdy tylko dana osoba zostanie zmuszona do położenia się na podłogę – mówi Krzysztof Bereza.

Prowadzenie biznesu nieodłącznie powiązane jest z ryzykiem. Przezorny przedsiębiorca nie tylko korzysta z usług ubezpieczycieli, ale stara się też zapobiegać sytuacjom, które ryzyko to zmniejszają. Sposobów na ochronę mienia jest mnóstwo. To nie tylko monitoring, ale też kontrolowanie dostępu do poszczególnych pomieszczeń, rejestrowanie czasu pracy podwładnych, obsługa recepcyjna, konwojowanie gotówki i patrole po terenie przedsiębiorstwa. Jest w czym wybierać.

Źródło: Impel Security Polska Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA