Kategorie

Gdzie i w jaki sposób szukać oszczędności w firmie?

SaldeoSMART
SaldeoSMART to ewolucja w księgowości.
Gdzie i w jaki sposób szukać oszczędności w firmie?
Fotolia
Obecnie coraz więcej mówi się o rozsądnym wydawaniu pieniędzy. Temat oszczędzania dla większości z nas kojarzy się przede wszystkim z gospodarowaniem finansami osobistymi, warto jednak spojrzeć nań również z perspektywy przedsiębiorstw i zastanowić się, gdzie i w jaki sposób szukać mądrych oszczędności w firmie. Prezentujemy pięć sposobów, które pozwalają firmie obniżyć rachunki.

Skarbonka bez dna

Co można osiągnąć dzięki oszczędzaniu? Cięcie zbędnych kosztów przede wszystkim zapobiega utracie płynności finansowej i pozwala firmie na bardziej komfortowe funkcjonowanie. Dzięki oszczędnościom firma nie stoi w miejscu, bo zgromadzone środki pozwalają na inwestycję w rozwój – zwiększenie zatrudnienia, zakup nowych technologii, umożliwiają też pozyskanie lepszych specjalistów. Nie zawsze jednak istnieje możliwość rozwoju w szybkim tempie. Czynnikiem hamującym inwestycje zazwyczaj jest niedobór środków.

Właściciele biznesów doskonale wiedzą, jak ogromne koszty generuje każda działalność. Pensje pracowników to tylko ułamek budżetu – dochodzą do nich koszty czynszu, opłaty za abonamenty, licencje i pozwolenia, koszty mebli, komputerów i innych urządzeń, a także materiałów biurowych i higienicznych. Trudno nie wspomnieć w tym miejscu o całej masie nieprzewidzianych wydatków, które nie znalazły się w biznesplanie. Początkowe założenia przyjęte przez przedsiębiorców są szybko weryfikowane przez rzeczywistość. Wtedy rozpoczyna się poszukiwanie sprytnych sposobów na oszczędności, które nie wpłyną na jakość usług i produktów.

Bezcenne zasoby

Na czym możemy zaoszczędzić? Mądre zarządzanie firmowymi finansami nie polega przecież na powstrzymywaniu się od koniecznych zakupów do biura i gromadzeniu pieniędzy na czarną godzinę. Gdzie szukać oszczędności?

- Przede wszystkim warto lepiej organizować czas wszystkich zaangażowanych osób – jest on bowiem zasobem, którego nie da się odzyskać. Każda godzina pracownika kosztuje, więc po co marnować roboczogodziny na rzeczy, które można zautomatyzować? Nie chodzi mi tu wyłącznie o źle wydane pieniądze, ale o rozdrabnianie się na sprawy mniej istotne, które spowalniają czas reakcji na zapytania spływające od klientów oraz o niewykorzystanie potencjału, który drzemie w kadrze – mówi Katarzyna Mamos z Mix-soft Sp.J., firmy zajmującej się wdrażaniem obiegu dokumentów i doradztwem w zakresie optymalizacji pracy w księgowości.

Obecnie sporo mówi się o aspiracjach zawodowych pokolenia Y – młodych pracowników, dla których w życiu zawodowym istotne jest poczucie sensu i wiary w to, że wykonywane zadania są ważne, potrzebne, przynoszące realne korzyści i pozytywne zmiany w firmie. Pracownicy, zmuszeni do wykonywania żmudnych, machinalnych zadań, szybciej znudzą się pracą i odejdą, generując dodatkowe koszty (czasowe i finansowe), jakie niesie ze sobą poszukiwanie, zatrudnienie i przeszkolenie nowej osoby.

Oszczędność dzięki technologiom

Reklama

W ostatnim dwudziestoleciu pojawiło się mnóstwo rozwiązań wspierających sprawne kierowanie biznesem. Digitalizacja części naszych działań to dziś konieczność. Automatyzowanie procesów pozwala nam dotrzymać kroku konkurencji, przyspiesza realizację zadań niezbędnych do funkcjonowania firmy i umożliwia zaangażowanie pracowników w zadania, które przełożą się na realne korzyści i postępy w budowaniu przedsiębiorstwa.  

Pieniądze zainwestowane w oprogramowanie zwracają się nie tylko w postaci oszczędności na pensjach osób, które musielibyśmy dodatkowo zatrudnić. Technologie pomagają też lepiej zarządzać planami, zadaniami oraz czasem pracy, a także eliminują wiele błędów ludzkich wynikających z nieuwagi i zaniedbań.

Polecamy: Jak wygrać przetarg - poradnik dla małych i średnich firm (książka)


- Za przykład mogą tu posłużyć systemy finansowo-księgowe, dzięki którym znacząco zmniejsza się ryzyko wysłania do Urzędu Skarbowego nieprawidłowych danych finansowych firmy. Interesującą opcją są również aplikacje do elektronicznego obiegu dokumentów – gdy z nich korzystamy, znika problem gubienia ważnych dokumentów kadrowych czy finansowych. Elektroniczny obieg to również oszczędność czasu – szybsze, skuteczniejsze załatwianie spraw wewnątrz firmy – tłumaczy Krzysztof Wojtas, architekt systemu SaldeoSMART.

Elektryzująca faktura

Rachunki za prąd potrafią przyprawić o ból głowy. Można je jednak obniżać, wprowadzając w firmie zasadę wyłączania na noc wszystkich urządzeń. Drukarka, komputer czy skaner pozostawione w trybie czuwania (stand-by) nadal pobierają sporo energii elektrycznej.

Z pewnością każdemu zdarzyło się „odbić” od drzwi nieczynnego sklepu, który wyglądał na otwarty, bo nadal paliło się w nim światło. O ile w przypadku modnego butiku można wytłumaczyć działające oświetlenie chęcią nieustannego eksponowania towaru na wystawie, o tyle w biurach nie ma to żadnego sensu. Pilnujmy więc, by wyłączać światła na noc i na weekend, a zobaczymy różnicę na rachunku za prąd. Same żarówki też posłużą dłużej.

Klimat panujący w Polsce powoduje, że praktycznie przez sześć miesięcy w roku jesteśmy zmuszeni do korzystania w naszych domach i firmach z ogrzewania. Centralne, gazowe czy elektryczne – każdego typu ogrzewanie generuje ogromne koszty, zwłaszcza w pomieszczeniach o dużej powierzchni. Wahania temperatur późną jesienią i wczesną wiosną sprawiają, że łatwo wtedy o przesadny upał w biurze. W utrzymaniu właściwej temperatury pomieszczeń pomogą czujniki i regulatory, które dostosują moc ogrzewania do zmiennych warunków panujących na zewnątrz. Warto też przykręcać kaloryfery na noc, co znacząco obniży kwotę na fakturze.

Jak zarządzać finansami małej firmy

Małe zmiany na co dzień

Reklama

Nawet niewielkie, pozornie niewiele znaczące czynności mogą się przełożyć na realne oszczędności dla firmy. Jak zacząć? Najlepiej od przyglądnięcia się, w jaki sposób funkcjonuje biuro, oraz uświadomienia pracownikom, że wszystkie ich działania mają znaczenie. Pomoże to we wprowadzeniu dobrych nawyków, które zaowocują zaoszczędzeniem konkretnych kwot.

Weźmy pod lupę rozmowy przez telefon – aparaty telefoniczne były kiedyś jedyną formą kontaktu z klientami i stały na każdym biurku. Dziś coraz więcej firm rezygnuje z drogich abonamentów. Zamiast korzystać z telefonu stacjonarnego, pracownicy mogą prowadzić rozmowy przez Skype, telefony VoIP czy komunikatory tekstowe. Telekonferencje czy wideokonferencje również z powodzeniem odbywają się dziś na łączach internetowych.

Nie sposób pominąć małych gestów, które łączą oszczędność z ekologią. Segregowanie śmieci zmusza do refleksji i pomaga obniżyć koszty wywozu odpadów, a dwustronne drukowanie to nie tylko oszczędność pieniędzy, ale też bardzo „zielony” ukłon w stronę natury.

- Coraz więcej faktur otrzymujemy w plikach PDF – zamiast je drukować, można od razu wgrać je do systemu księgowego i puścić w elektroniczny obieg – podpowiada Krzysztof Wojtas z SaldeoSMART.

Zielona firma

Ekologia i biznes nie zawsze mają ze sobą po drodze. Firmy generują ogromne ilości śmieci, zużywają dużo prądu i powodują spore szkody środowiskowe. Przybywa jednak rozwiązań przyjaznych ochronie środowiska i niższemu zużyciu energii. Współcześni architekci projektują biurowce zgodnie z zasadami „zielonego budownictwa”, optymalizując je pod kątem energooszczędności i stosując rozwiązania sprzyjające mniejszemu zużyciu wody. Na poprawienie efektywności energetycznej można nawet otrzymać unijną dotację – wsparcie inwestycji w instalacje do produkcji prądu ze źródeł odnawialnych może sięgać nawet 85%.

Oszczędzanie, które powszechnie kojarzy nam się z zaciskaniem pasa, to stereotyp z długą brodą. Nowocześni managerowie rozumieją, że cięcie wydatków kosztem komfortu pracy czy jakości końcowego produktu nie jest konieczne. Aby pieniądze z firmowego konta nie uciekały tak szybko, wystarczy chwila refleksji i nakłonienie pracowników do zmiany postaw – najlepiej na własnym przykładzie.

Źródło: SaldeoSMART

Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    1 sty 2000
    21 cze 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Tydzień Przedsiębiorcy 21-25 czerwca

    Tydzień Przedsiębiorcy 21-25 czerwca. W dniu 21 czerwca przypada Dzień Przedsiębiorcy. Z tej okazji Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii zaprasza w tym roku firmy i przedsiębiorców, w tym szczególności z sektora MŚP, na specjalnie zorganizowane wydarzenia. Potrwają one do 25 czerwca 2021 r. Podczas organizowanych w tym celu spotkań, telekonferencji, webinariów i podcastów MRPiT chce wesprzeć małe i średnie przedsiębiorstwa praktyczną wiedzą, doświadczeniem i kontaktami na rzecz rozwoju ich działalności biznesowej tak w kraju, jak i na rynkach Unii Europejskiej, a także pozaunijnych.

    Które firmy stać na sztuczną inteligencję?

    Sztuczna inteligencja odmieniana jest przez wszystkie przypadki. Chociaż średnie i małe firmy nie mają embarga na technologie wykorzystujące SI, praktyka pokazuje, że istnieje wewnętrzny opór. Dlaczego tak się dzieje?

    Firma w Czechach. Przedsiębiorcy pomału odpuszczają

    Nawet o kilkaset procent wzrosła w ostatnich tygodniach liczba pytań kierowanych do firm pomagających prowadzić firmę w Czechach. Ale jak podkreślają eksperci, nie każdy biznes można przenieść do Czech czy na Słowację. Wyjaśniamy dlaczego.

    Handel hurtowy i detaliczny szuka pracowników

    Przedsiębiorcy z sektora handlu detalicznego i hurtowego w najbliższych trzech miesiącach mają zamiar dość intensywnie rozbudowywać swoje zespoły. Kogo głównie poszukują pracodawcy?

    Tokenizacja - słowo klucz w nowoczesnym biznesie. Co można stokenizować?

    Tokenizacja to termin zdobywający ostatnimi czasy olbrzymią popularność, w szczególności w środowiskach biznesowych. Przedsiębiorcy zaczynają żywiej interesować się możliwościami, jakie oferuje ta oparta na technologii blockchain forma cyfryzacji. Pytanie tylko, cyfryzacji… czego? Jak działa blockchain? Czym jest tokenizacja? Co to jest token? Jakie są rodzaje tokenów? Co można stokenizować? Jak przeprowadzić cyfryzację biznesu poprzez tokenizację? Wyjaśniają eksperci z Kancelarii Prawnej RPMS Staniszewski & Wspólnicy

    Ceny mieszkań rosną wolniej niż zarobki

    Ceny mieszkań. W trakcie trwającej hossy mieszkaniowej pensje Polaków wzrosły o prawie 53% - sugerują dane GUS. To prawie tyle, o ile zdrożały w międzyczasie nieruchomości. W ostatnim kwartale znowu pensje wyprzedziły ceny. Oby nie na chwilę.

    Odejście od chowu klatkowego jest niemożliwe

    Resort rolnictwa przygląda się działaniom KE ws. chowu klatkowego. Tymczasem branża stoi na stanowisku, że rezygnacja z chowu klatkowego nie jest możliwa.

    Przedsiębiorcy częściej źle oceniają jakość pracy zdalnej

    Po upływie kilkunastu miesięcy model pracy zdalnej przynosi gorsze efekty zdaniem co trzeciego pracodawcy. Najmniej zadowoleni z home office są przedstawiciele handlu, przemysłu i mikrofirm.

    Działalność gospodarcza a status osoby bezrobotnej

    Czy osoba prowadząca działalność gospodarczą z wpisem do CEIDG może uzyskać status osoby bezrobotnej? Jak wygląda sytuacja spółek prawa handlowego i działalności nierejestrowej?

    Dariusz Bliźniak: dlaczego drzewa i zieleń stają się kapitałem?

    Ślad węglowy to jedno z największych wyzwań XXI wieku, które nie pozostaje obojętne zarówno pojedynczym obywatelom, jak i całym rządom poszczególnych państw - mówi Dariusz Bliźniak.

    PR w firmie. Czym jest pozycjonowanie eksperckie?

    Pozycjonowanie eksperckie - na czym polega ten rodzaj prowadzenia dialogu z publicznością (a docelowo – przyszłymi klientami)? Jakie narzędzia są niezbędne w skutecznym pozycjonowaniu eksperckim?

    Audi RS e-tron GT: w 3,2 sek. do setki w elektryku! Pierwsza jazda.

    Audi e-tron GT choć jest elektryczny, powstaje w tej samej fabryce co R8. Choć nie emituje spalin, generuje potężną ilość emocji.

    Jacek Czauderna: Panie Premierze, przedsiębiorcy czekają na konkrety [PODCAST]

    Polski Ład to kolejna piękna, marketingowa, ale polityczna akcja – mówi Jacek Czauderna. Na co mogą liczyć przedsiębiorcy? Zapraszamy do wysłuchania podcastu.

    Opłacalność fotowoltaiki - co się zmieni od 2022 roku?

    Opłacalność fotowoltaiki. Szykują się duże zmiany na rynku fotowoltaiki. Ministerstwo Klimatu i Środowiska przekazało do konsultacji publicznych projekt ustawy, który m.in. reguluje nowe zasady dla prosumentów. Co to oznacza? Jak mówi Jakub Jadziewicz, Członek Zarządu Alians OZE - „Magazyny energii staną się niezbędnym elementem instalacji fotowoltaicznej”. Dla rynku PV niebawem rozpocznie się nowy rozdział.

    Uproszczone Postępowanie Restrukturyzacyjne to już 84% wszystkich spraw

    UPR okazało się niewątpliwie czarnym koniem restrukturyzacji ostatnich kilkunastu miesięcy. Na koniec czwartego kwartału ubiegłego roku UPR stanowiło 52% wszystkich postępowań restrukturyzacyjnych. Na czym polega UPR?

    Zastaw rejestrowy na pojeździe. Czym jest i kiedy jest wpisywany?

    Zastaw rejestrowy na pojeździe. Czyli dziś opowiemy o tym, czemu pojawia się taka adnotacja w dokumentach pojazdu i jak się jej pozbyć.

    Małgorzata Ławnik: oszczędność na pracownikach to pierwszy krok do strat w biznesie

    Zignorowanie potencjału, jaki niosą ze sobą pracownicy, jest jednym z największych błędów przedsiębiorstw, ponieważ to właśnie od zatrudnionych osób zależy przyszłość firmy – mówi Małgorzata Ławnik, dyrektor Pionu Personalnego Kaufland Polska.

    Nadanie nowego numeru VIN. Na czym polega?

    Nadanie nowego numeru VIN może być konieczne po poważnej modyfikacji pojazdu. jak przeprowadzić procedurę zgodnie z przepisami?

    Polski Ład napędzi ceny mieszkań. Będzie drożej

    Polski Ład. Mieszkania to wciąż atrakcyjna lokata kapitału, dlatego ich ceny pomimo pandemii idą cały czas w górę. Eksperci prognozują, że wprowadzenie Polskiego Ładu przyczyni się do zwiększenia inflacji, a tym samym do jeszcze wyższych wzrostów cen mieszkań. W praktyce może być trudniej uzyskać kredyt hipoteczny, a tym samym kupić nowe lokum.

    Jaką rolę w transformacji cyfrowej firm odgrywa chmura obliczeniowa?

    Chmura obliczeniowa w trakcie pandemii zyskała na znaczeniu. Korzyści płynące z jej wdrożenia to m.in. optymalizacja kosztów, zwiększenie efektywności operacyjnej, ale przed wszystkim wzrost biznesu. Co jeszcze zyskują firmy w chmurze?

    Wydanie dowodu rejestracyjnego zatrzymanego przez Policje

    Wydanie dowodu rejestracyjnego zatrzymanego przez Policje. Czyli jak odzyskać dokumenty pojazdu po kontroli funkcjonariuszy?

    Jaki jest cel nowelizacji ustawy odległościowej?

    Ustawa odległościowa to jedno z założeń transformacji energetycznej. Lądowa energetyka wiatrowa ma być korzyścią dla branży, dostawców energii wiatrowej, ale też mieszkańców i samorządów. Na czym mają polegać zmiany?

    Będą zmiany w ustawie o cudzoziemcach

    Ustawa o cudzoziemcach - będą zmiany dotyczące cudzoziemców prowadzących działalność gospodarczą w Polsce i będących uczestnikami programów wsparcia.

    Jak branża gastronomiczna może na nowo zdobyć klientów?

    Przed branżą gastronomiczną pojawiło się nowe wyzwanie. W jaki sposób ponownie pozyskać kandydatów do pracy? Czy pomoże im w tym pozytywny wizerunek pracodawcy?

    Praca w IT - home office, ale projekty nierozwojowe

    Warunki zatrudnienia na rynku pracy IT są lepsze niż przed pandemią – wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez firmę HRK S.A. Zdaniem 39% specjalistów pracujących w IT COVID-19 miał pozytywny wpływ na ich branżę.