REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zarządzanie ryzykiem i zmianą w przedsiębiorstwie

Subskrybuj nas na Youtube
Zarządzanie ryzykiem i zmianą w przedsiębiorstwie /Fot. Fotolia
Zarządzanie ryzykiem i zmianą w przedsiębiorstwie /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Niepewność i ryzyko to zjawiska nieodłącznie towarzyszące działalności gospodarczej. Są one odzwierciedleniem wpływu rozmaitych zagrożeń na podjętą działalność biznesową. Przeciwdziałanie tym zagrożeniom stanowi świadome zarządzanie ryzykiem. Każdy nowy pomysł, nowa działalność czy nowe przedsięwzięcie związane jest nierozerwalnie z ryzykiem, które ma decydujący wpływ na możliwość odniesienia sukcesu. Z powodzeniem ryzyko odnieść można również do jednostek już działających na rynku. Istnienie ryzyka nie musi, a nawet nie powinno stanowić bariery do podejmowania wyzwań gospodarczych.

Ryzyko można zdefiniować jako pewne odchylenie od spodziewanego efektu, przy czym odchylenie to może mieć charakter pozytywny i negatywny. Z założenia, najczęściej klasyfikujemy ryzyko jako zjawisko negatywne, jednak może ono mieć charakter pozytywny i wówczas jest jak najbardziej pożądane, natomiast ryzyko o charakterze negatywnym może doprowadzić do wystąpienia straty w firmie. Jest ono na tyle istotne, że w Ustawie o rachunkowości z dnia 29 września 1994r. z późn. zm., art. 49 nakazuje, iż sprawozdanie z działalności jednostki powinno obejmować istotne informacje o stanie majątkowym i sytuacji finansowej, w tym ocenę uzyskiwanych efektów oraz wskazanie czynników ryzyka i opis zagrożeń.

REKLAMA

REKLAMA

Ze względu na dynamikę czynników, od których zależy efektywność działania podmiotu we współczesnym świecie wzrasta zainteresowanie teoriami działania w warunkach zagrożeń, wskazującymi sposoby ograniczenia niepewności bądź redukowania ryzyka. Tym, co różni ryzyko od niepewności jest możliwość oszacowania go zarówno z perspektywy prawdopodobieństwa wystąpienia, jak również skali wynikających skutków zagrożeń oraz szans. Aby nie popełniać błędów w zakresie kontroli ryzyka, zwróćmy uwagę na przytoczony niżej fragment:

„Obecnie zmienność i złożoność otoczenia, a zatem niepewność i ryzyko – determinują procesy decyzyjne. Z tychże powodów zagadnienie zarządzania ryzykiem, czyli kontrola czynników tworzących kontekst podejmowanych decyzji w przedsiębiorstwie, zawierających z reguły elementy niepewności i ryzyka, staje się dla menedżerów i udziałowców swoistym nakazem.

W sytuacji recesji w gospodarce narodowej przedsiębiorstwa stają w obliczu trudnych decyzji, którym towarzyszą często błędy w zarządzaniu.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Prawo dla firm

Do nich należą m.in.:

1) decyzje o alokacji środków stojące w sprzeczności z polityką i kulturą firmy,

2) cięcie wszystkich kosztów jak leci, zamiast podejmowania ukierunkowanych i wymiernych działań,

3) szybkie posunięcia, które chronią płynność gotówkową, lecz narażają na ryzyko udziałowców,

4) redukcja wydatków na marketing, promocję marki i rozwój nowych produktów,

5) w czasach kryzysowych oszczędzanie na szkoleniach dla pracowników,

6) poświęcanie zbyt małej uwagi dostawcom i dystrybutorom.

Każda zmiana niesie ze sobą nie tylko szanse, ale i ryzyko. Zarządzanie ryzykiem jest procesem, który podlega zmianom w czasie. Nie jest możliwe ustalenie z góry raz określonego schematu dotyczącego zarządzania ryzykiem, który obowiązywałby w każdej sytuacji w trakcie podejmowania i wdrażania decyzji gospodarczych. Powtarzalność procedur nie oznacza, że działania na poszczególnych etapach będą identyczne. Pomocne mogą być metody statystyczne, które w połączeniu ze znajomością instrumentów finansowych umożliwiających kontrolę ryzyka, pozwalają podjąć skuteczne działania zapobiegawcze. Należy także wspomnieć o dokumentach COSO z 1992 r. i COSO II z 2004 r. Pierwszy z nich, nie do końca spełnił swoje zadanie, drugi dotyczy zarządzania ryzykiem korporacyjnym.

Cele i metody

Podstawowym celem zarządzania ryzykiem jest maksymalizacja efektu zdarzeń pozytywnych i minimalizacja zdarzeń negatywnych. Cele i korzyści biznesowe są osiągane poprzez projekty – orientacja na projekty powinna być podstawowym elementem strategii rozwoju przedsięwzięcia. Projekt jest próbą wykorzystania pewnej szansy – z każdą szansą związane jest ryzyko, jest ono potencjalnym, niepożądanym zdarzeniem, które może spowodować, że założone cele nie zostaną osiągnięte. Dostrzeganie tych zagrożeń, określanie ich wielkości i zakresu, zastosowanie najwłaściwszych metod prowadzi do przewagi nad konkurencją.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: Zarządzanie ryzykiem i zmianą w przedsiębiorstwie

W artykule przedstawiono również nowoczesne narzędzia kontroli zarządzania oraz proces kontrolowania zmian i jej wpływów na całą organizację.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

REKLAMA

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

REKLAMA

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

REKLAMA