Punkt Informacji dla Przedsiębiorcy od marca 2018 roku
REKLAMA
REKLAMA
Przepisy te mają być realizacją w Polsce nałożonego na wszystkie kraje UE zadania stworzenia pojedynczego punktu kontaktowego w rozumieniu art. 6 dyrektywy 2006/123/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. dotyczącej usług na rynku wewnętrznym. Ideą ppk jest zebranie w jednym systemie teleinformatycznym wszelkich informacji z organów administracyjnych tak, aby przedsiębiorcy lub osoby chcące stać się przedsiębiorcami mogli:
REKLAMA
- otrzymać pełną informację dotyczącą różnych aspektów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz
- zrealizować formalności urzędowo-prawne dotyczące tej działalności.
Stworzenie Punktu Informacji dla Przedsiębiorcy przewiduje rządowy projekt ustawy o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy, który aktualnie czeka na I czytanie w Sejmie.
Zadania i funkcjonalności Punktu Informacji dla Przedsiębiorcy
W projekcie ustawy zaproponowano, by do zadań PIP należało:
1) zapewnienie możliwości dopełnienia procedur i formalności związanych z:
REKLAMA
a) podejmowaniem, wykonywaniem i zakończeniem działalności gospodarczej na terytorium RP (oprócz procedur odwoławczych oraz procedur dotyczących inspekcji lokalu, kontroli sprzętu i fizycznego sprawdzenia możliwości wykonywania działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę),
b) uznawaniem kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich UE (włącznie z wydaniem europejskiej legitymacji zawodowej), z wyłączeniem przeprowadzania stażu adaptacyjnego i testu umiejętności,
c) świadczeniem usług transgranicznych,
2) zapewnienie dostępu do informacji o sposobie realizacji ww. procedur i formalności;
3) realizacja obowiązków punktu kontaktowego dla administracji oraz punktu kontaktowego dla usługodawców i usługobiorców, o których mowa w art. 3c ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną.
4) umożliwienie złożenia drogą elektroniczną dokumentów (np. wniosków, oświadczeń, notyfikacji) w ww. sprawach, w tym wniosków do CEIDG.
Polecamy: INFORLEX Biznes
Składane za pomocą PIP pisma i dokumenty będą mogły być podpisywane:
- kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo
- podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP
lub uwierzytelnione w sposób zapewniający możliwość potwierdzenia pochodzenia i integralności weryfikowanych danych w postaci elektronicznej.
PIP będzie także umożliwiał przesyłanie dokumentów w drugą stronę (tj. z urzędu do przedsiębiorcy). Organy administracji będą w szczególności przesyłać UPO (urzędowe potwierdzenia odbioru pism i dokumentów), pisma urzędowe w toku postępowania.
Za pośrednictwem PIP będzie można również elektronicznie (płatność online) uiścić opłatę skarbową za wystawienie dokumentów urzędowych (np. zaświadczeń).
Zaświadczenia o niezaleganiu z podatkami i składkami uzyskasz online
Za pośrednictwem PIP online będzie można także wysłać drogą elektroniczną wniosek i tą samą drogą uzyskać:
1) zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych;
2) zaświadczenia o niezaleganiu z realizacją ciążących na przedsiębiorcy zobowiązań podatkowych (od 1 lipca 2018 r.).
Będzie to spore ułatwienie, bo nie trzeba będzie chodzić osobiście do urzędu skarbowego, czy ZUS by uzyskać te zaświadczenia.
Oprócz funkcji realizacyjnej PIP będzie też miał funkcję informacyjną. System PIP ma zapewniać dostęp do informacji dotyczących m.in.:
1) procedur i formalności wymaganych przy podejmowaniu, wykonywaniu lub zakończeniu działalności gospodarczej na terytorium Polski;
2) ogólnych zasad świadczenia usług w państwach członkowskich UE;
3) danych kontaktowych organów administracyjnych prowadzących sprawy związane z działalnością gospodarczą wraz ze wskazaniem zakresu ich kompetencji;
4) sposobów i warunków dostępu do rejestrów publicznych i publicznych baz danych dotyczących działalności gospodarczej i przedsiębiorców;
5) środków prawnych przysługujących w przypadku sporu między organem a przedsiębiorcą lub konsumentem, między przedsiębiorcą a konsumentem oraz między przedsiębiorcami;
6) opracowanych przez organy administracji i PIP wyjaśnień w zakresie przepisów dotyczących podejmowania, wykonywania i zakończenia działalności gospodarczej;
7) danych kontaktowych stowarzyszeń i organizacji, które mogą udzielić praktycznej pomocy przedsiębiorcom lub konsumentom;
8) praw i obowiązków pracowników i pracodawców;
9) wykazu zawodów regulowanych w Rzeczypospolitej Polskiej;
10) wykazu zawodów, dla których jest wydawana europejska legitymacja zawodowa, a także informacji na temat zasad ubiegania się o jej wydanie, w tym opłat pobieranych w związku z jej wydaniem;
11) postępowania w sprawie uznania kwalifikacji zawodowych, w tym należnych opłat i wymaganych dokumentów;
12) świadczenia usług transgranicznych;
Punkt Informacji dla Przedsiębiorcy nie będzie natomiast prowadzić doradztwa w indywidualnych sprawach.
Rząd podkreśla, że PIP nie od razu osiągnie pełną funkcjonalność. Udostępnianie usług online i integracja systemów i rejestrów publicznych będzie procesem rozłożonym w czasie. Rząd planuje stopniowe udostępnianie możliwości realizacji online większości spraw urzędowych, w szczególności tych, które nie są obecnie możliwe do wykonania za pośrednictwem systemów dziedzinowych, a tam gdzie jest to zasadne i możliwe stopniowe integrowanie systemu PIP z systemami dziedzinowymi i regionalnymi we współpracy z innymi organami władzy państwowej.
Warto zauważyć, że projekt ustawy zawiera wyraźny przepis zobowiązujący PIP do przekazywania informacji „powszechnym i zrozumiałym językiem”.
Na podstawie projektu ustawy Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo przedsiębiorców oraz inne ustawy dotyczące działalności gospodarczej, wejście w życie ustawy o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy planowane jest na dzień 1 marca 2018 r. Jednak dopiero 1 lipca 2018 r. mają wejść w życie przepisy, na podstawie których będzie możliwe uzyskanie za pośrednictwem PIP zaświadczenia o niezaleganiu z podatkami i uiszczenie opłat urzędowych.
REKLAMA
REKLAMA