REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Punkt Informacji dla Przedsiębiorcy od marca 2018 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Punkt Informacji dla Przedsiębiorcy od marca 2018 roku
Punkt Informacji dla Przedsiębiorcy od marca 2018 roku

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 marca 2018 r. ma zacząć obowiązywać większość przepisów (pozostałe od 1 lipca 2018 r.) określających funkcjonowanie Punktu Informacji dla Przedsiębiorcy (w skrócie: PIP). Ma to być prowadzony przez ministra gospodarki system teleinformatycznego, za pośrednictwem którego będzie można online zrealizować wiele różnych procedur i formalności związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Punkt ten zapewnić ma również dostęp online do informacji o sposobie realizacji ww. procedur i formalności.

Przepisy te mają być realizacją w Polsce nałożonego na wszystkie kraje UE zadania stworzenia pojedynczego punktu kontaktowego w rozumieniu art. 6 dyrektywy 2006/123/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. dotyczącej usług na rynku wewnętrznym. Ideą ppk jest zebranie w jednym systemie teleinformatycznym wszelkich informacji z organów administracyjnych tak, aby przedsiębiorcy lub osoby chcące stać się przedsiębiorcami mogli:

REKLAMA

- otrzymać pełną informację dotyczącą różnych aspektów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz

- zrealizować formalności urzędowo-prawne dotyczące tej działalności.

Stworzenie Punktu Informacji dla Przedsiębiorcy przewiduje rządowy projekt ustawy o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy, który aktualnie czeka na I czytanie w Sejmie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zadania i funkcjonalności Punktu Informacji dla Przedsiębiorcy

W projekcie ustawy zaproponowano, by do zadań PIP należało:

1)  zapewnienie możliwości dopełnienia procedur i formalności związanych z:

REKLAMA

a) podejmowaniem, wykonywaniem i zakończeniem działalności gospodarczej na terytorium RP (oprócz procedur odwoławczych oraz procedur dotyczących inspekcji lokalu, kontroli sprzętu i fizycznego sprawdzenia możliwości wykonywania działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę),

b) uznawaniem kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich UE (włącznie z wydaniem europejskiej legitymacji zawodowej), z wyłączeniem przeprowadzania stażu adaptacyjnego i testu umiejętności,

c) świadczeniem usług transgranicznych,

2)  zapewnienie dostępu do informacji o sposobie realizacji ww. procedur i formalności;

3) realizacja obowiązków punktu kontaktowego dla administracji oraz punktu kontaktowego dla usługodawców i usługobiorców, o których mowa w art. 3c ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

4) umożliwienie złożenia drogą elektroniczną dokumentów (np. wniosków, oświadczeń, notyfikacji) w ww. sprawach, w tym wniosków do CEIDG.

Polecamy: INFORLEX Biznes

Składane za pomocą PIP pisma i dokumenty będą mogły być podpisywane:

- kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo

- podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP

lub uwierzytelnione w sposób zapewniający możliwość potwierdzenia pochodzenia i integralności weryfikowanych danych w postaci elektronicznej.

PIP będzie także umożliwiał przesyłanie dokumentów w drugą stronę (tj. z urzędu do przedsiębiorcy). Organy administracji będą w szczególności przesyłać UPO (urzędowe potwierdzenia odbioru pism i dokumentów), pisma urzędowe w toku postępowania.

Za pośrednictwem PIP będzie można również elektronicznie (płatność online) uiścić opłatę skarbową za wystawienie dokumentów urzędowych (np. zaświadczeń).

Zaświadczenia o niezaleganiu z podatkami i składkami uzyskasz online

Za pośrednictwem PIP online będzie można także wysłać drogą elektroniczną wniosek i tą samą drogą uzyskać:

1) zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych;

2) zaświadczenia o niezaleganiu z realizacją ciążących na przedsiębiorcy zobowiązań podatkowych (od 1 lipca 2018 r.).

Będzie to spore ułatwienie, bo nie trzeba będzie chodzić osobiście do urzędu skarbowego, czy ZUS by uzyskać te zaświadczenia.


Oprócz funkcji realizacyjnej PIP będzie też miał funkcję informacyjną. System PIP ma zapewniać dostęp do informacji dotyczących m.in.:

1) procedur i formalności wymaganych przy podejmowaniu, wykonywaniu lub zakończeniu działalności gospodarczej na terytorium Polski;

2) ogólnych zasad świadczenia usług w państwach członkowskich UE;

3) danych kontaktowych organów administracyjnych prowadzących sprawy związane z działalnością gospodarczą wraz ze wskazaniem zakresu ich kompetencji;

4) sposobów i warunków dostępu do rejestrów publicznych i publicznych baz danych dotyczących działalności gospodarczej i przedsiębiorców;

5) środków prawnych przysługujących w przypadku sporu między organem a przedsiębiorcą lub konsumentem, między przedsiębiorcą a konsumentem oraz między przedsiębiorcami;

6) opracowanych przez organy administracji i PIP wyjaśnień w zakresie przepisów dotyczących podejmowania, wykonywania i zakończenia działalności gospodarczej;

7) danych kontaktowych stowarzyszeń i organizacji, które mogą udzielić praktycznej pomocy przedsiębiorcom lub konsumentom;

8) praw i obowiązków pracowników i pracodawców;

9) wykazu zawodów regulowanych w Rzeczypospolitej Polskiej;

10) wykazu zawodów, dla których jest wydawana europejska legitymacja zawodowa, a także informacji na temat zasad ubiegania się o jej wydanie, w tym opłat pobieranych w związku z jej wydaniem;

11) postępowania w sprawie uznania kwalifikacji zawodowych, w tym należnych opłat i wymaganych dokumentów;

12) świadczenia usług transgranicznych;

Punkt Informacji dla Przedsiębiorcy nie będzie natomiast prowadzić doradztwa w indywidualnych sprawach.

Rząd podkreśla, że PIP nie od razu osiągnie pełną funkcjonalność. Udostępnianie usług online i integracja systemów i rejestrów publicznych będzie procesem rozłożonym w czasie. Rząd planuje stopniowe udostępnianie możliwości realizacji online większości spraw urzędowych, w szczególności tych, które nie są obecnie możliwe do wykonania za pośrednictwem systemów dziedzinowych, a tam gdzie jest to zasadne i możliwe stopniowe integrowanie systemu PIP z systemami dziedzinowymi i regionalnymi we współpracy z innymi organami władzy państwowej.

Warto zauważyć, że projekt ustawy zawiera wyraźny przepis zobowiązujący PIP do przekazywania informacji „powszechnym i zrozumiałym językiem”.

Na podstawie projektu ustawy Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo przedsiębiorców oraz inne ustawy dotyczące działalności gospodarczej, wejście w życie ustawy o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy planowane jest na dzień 1 marca 2018 r. Jednak dopiero 1 lipca 2018 r. mają wejść w życie przepisy, na podstawie których będzie możliwe uzyskanie za pośrednictwem PIP zaświadczenia o niezaleganiu z podatkami i uiszczenie opłat urzędowych.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA