REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Punkt Informacji dla Przedsiębiorcy od marca 2018 roku

Punkt Informacji dla Przedsiębiorcy od marca 2018 roku
Punkt Informacji dla Przedsiębiorcy od marca 2018 roku

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 marca 2018 r. ma zacząć obowiązywać większość przepisów (pozostałe od 1 lipca 2018 r.) określających funkcjonowanie Punktu Informacji dla Przedsiębiorcy (w skrócie: PIP). Ma to być prowadzony przez ministra gospodarki system teleinformatycznego, za pośrednictwem którego będzie można online zrealizować wiele różnych procedur i formalności związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Punkt ten zapewnić ma również dostęp online do informacji o sposobie realizacji ww. procedur i formalności.

Przepisy te mają być realizacją w Polsce nałożonego na wszystkie kraje UE zadania stworzenia pojedynczego punktu kontaktowego w rozumieniu art. 6 dyrektywy 2006/123/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. dotyczącej usług na rynku wewnętrznym. Ideą ppk jest zebranie w jednym systemie teleinformatycznym wszelkich informacji z organów administracyjnych tak, aby przedsiębiorcy lub osoby chcące stać się przedsiębiorcami mogli:

REKLAMA

- otrzymać pełną informację dotyczącą różnych aspektów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz

- zrealizować formalności urzędowo-prawne dotyczące tej działalności.

Stworzenie Punktu Informacji dla Przedsiębiorcy przewiduje rządowy projekt ustawy o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy, który aktualnie czeka na I czytanie w Sejmie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zadania i funkcjonalności Punktu Informacji dla Przedsiębiorcy

W projekcie ustawy zaproponowano, by do zadań PIP należało:

1)  zapewnienie możliwości dopełnienia procedur i formalności związanych z:

REKLAMA

a) podejmowaniem, wykonywaniem i zakończeniem działalności gospodarczej na terytorium RP (oprócz procedur odwoławczych oraz procedur dotyczących inspekcji lokalu, kontroli sprzętu i fizycznego sprawdzenia możliwości wykonywania działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę),

b) uznawaniem kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich UE (włącznie z wydaniem europejskiej legitymacji zawodowej), z wyłączeniem przeprowadzania stażu adaptacyjnego i testu umiejętności,

c) świadczeniem usług transgranicznych,

2)  zapewnienie dostępu do informacji o sposobie realizacji ww. procedur i formalności;

3) realizacja obowiązków punktu kontaktowego dla administracji oraz punktu kontaktowego dla usługodawców i usługobiorców, o których mowa w art. 3c ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

4) umożliwienie złożenia drogą elektroniczną dokumentów (np. wniosków, oświadczeń, notyfikacji) w ww. sprawach, w tym wniosków do CEIDG.

Polecamy: INFORLEX Biznes

Składane za pomocą PIP pisma i dokumenty będą mogły być podpisywane:

- kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo

- podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP

lub uwierzytelnione w sposób zapewniający możliwość potwierdzenia pochodzenia i integralności weryfikowanych danych w postaci elektronicznej.

PIP będzie także umożliwiał przesyłanie dokumentów w drugą stronę (tj. z urzędu do przedsiębiorcy). Organy administracji będą w szczególności przesyłać UPO (urzędowe potwierdzenia odbioru pism i dokumentów), pisma urzędowe w toku postępowania.

Za pośrednictwem PIP będzie można również elektronicznie (płatność online) uiścić opłatę skarbową za wystawienie dokumentów urzędowych (np. zaświadczeń).

Zaświadczenia o niezaleganiu z podatkami i składkami uzyskasz online

Za pośrednictwem PIP online będzie można także wysłać drogą elektroniczną wniosek i tą samą drogą uzyskać:

1) zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych;

2) zaświadczenia o niezaleganiu z realizacją ciążących na przedsiębiorcy zobowiązań podatkowych (od 1 lipca 2018 r.).

Będzie to spore ułatwienie, bo nie trzeba będzie chodzić osobiście do urzędu skarbowego, czy ZUS by uzyskać te zaświadczenia.


Oprócz funkcji realizacyjnej PIP będzie też miał funkcję informacyjną. System PIP ma zapewniać dostęp do informacji dotyczących m.in.:

1) procedur i formalności wymaganych przy podejmowaniu, wykonywaniu lub zakończeniu działalności gospodarczej na terytorium Polski;

2) ogólnych zasad świadczenia usług w państwach członkowskich UE;

3) danych kontaktowych organów administracyjnych prowadzących sprawy związane z działalnością gospodarczą wraz ze wskazaniem zakresu ich kompetencji;

4) sposobów i warunków dostępu do rejestrów publicznych i publicznych baz danych dotyczących działalności gospodarczej i przedsiębiorców;

5) środków prawnych przysługujących w przypadku sporu między organem a przedsiębiorcą lub konsumentem, między przedsiębiorcą a konsumentem oraz między przedsiębiorcami;

6) opracowanych przez organy administracji i PIP wyjaśnień w zakresie przepisów dotyczących podejmowania, wykonywania i zakończenia działalności gospodarczej;

7) danych kontaktowych stowarzyszeń i organizacji, które mogą udzielić praktycznej pomocy przedsiębiorcom lub konsumentom;

8) praw i obowiązków pracowników i pracodawców;

9) wykazu zawodów regulowanych w Rzeczypospolitej Polskiej;

10) wykazu zawodów, dla których jest wydawana europejska legitymacja zawodowa, a także informacji na temat zasad ubiegania się o jej wydanie, w tym opłat pobieranych w związku z jej wydaniem;

11) postępowania w sprawie uznania kwalifikacji zawodowych, w tym należnych opłat i wymaganych dokumentów;

12) świadczenia usług transgranicznych;

Punkt Informacji dla Przedsiębiorcy nie będzie natomiast prowadzić doradztwa w indywidualnych sprawach.

Rząd podkreśla, że PIP nie od razu osiągnie pełną funkcjonalność. Udostępnianie usług online i integracja systemów i rejestrów publicznych będzie procesem rozłożonym w czasie. Rząd planuje stopniowe udostępnianie możliwości realizacji online większości spraw urzędowych, w szczególności tych, które nie są obecnie możliwe do wykonania za pośrednictwem systemów dziedzinowych, a tam gdzie jest to zasadne i możliwe stopniowe integrowanie systemu PIP z systemami dziedzinowymi i regionalnymi we współpracy z innymi organami władzy państwowej.

Warto zauważyć, że projekt ustawy zawiera wyraźny przepis zobowiązujący PIP do przekazywania informacji „powszechnym i zrozumiałym językiem”.

Na podstawie projektu ustawy Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo przedsiębiorców oraz inne ustawy dotyczące działalności gospodarczej, wejście w życie ustawy o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy planowane jest na dzień 1 marca 2018 r. Jednak dopiero 1 lipca 2018 r. mają wejść w życie przepisy, na podstawie których będzie możliwe uzyskanie za pośrednictwem PIP zaświadczenia o niezaleganiu z podatkami i uiszczenie opłat urzędowych.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy zbyt beztrosko podchodzą do cyberkryminalistów?

Firmy lekkomyślnie podchodzą do kwestii cyberbezpieczeństwa? Z raportu „State of Enterprise Cyber Risk in the Age of AI 2024” wynika. że co dziesiąta firma nigdy nie przeprowadziła audytu swoich systemów, a połowa sprawdza zabezpieczenia raz w tygodniu lub rzadziej. A aż 65 proc. firm działa na podstawie przestarzałych, co najmniej dwuletnich, planów. 

ZPP chce zmian w akcyzie na wyroby tytoniowe i e-papierosy

Przedsiębiorcy są zaskoczeni nieoczekiwaną zmianą przepisów podatkowych dotyczących akcyzy na wyroby tytoniowe. Przedstawiciele Związku Przedsiębiorców i Pracodawców alarmują, że zmiany wprowadzane są w niewłaściwy sposób. Mają swoje propozycje. 

Upór czy rezygnacja? O skutecznych strategiach realizacji celów

16 października w godzinach 10:00-12:00 zapraszamy na debatę „Upór czy rezygnacja? O skutecznych strategiach realizacji celów”.

MRiRW: Projektowane stawki płatności bezpośrednich oraz przejściowego wsparcia krajowego za 2024 r.

Projektowane stawki płatności bezpośrednich oraz przejściowego wsparcia krajowego za 2024 r. W Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi opracowane zostały projekty rozporządzeń określających stawki poszczególnych płatności bezpośrednich podstawowych oraz ekoschematów obszarowych (bez ekoschematu Dobrostan zwierząt).

REKLAMA

Liderzy Eksportu nagrodzeni podczas Gali PAIH Forum Biznesu

Najlepsi polscy eksporterzy wyłonieni. Za nami rozdanie nagród Lidera Eksportu PAIH. Wyróżnienia w czterech kategoriach były kluczowymi punktami gali, która zakończyła pierwszy dzień trwającego PAIH Forum Biznesu.

PAIH Forum Biznesu 2024 wystartowało!

Rozpoczęło się wyjątkowe spotkanie przedsiębiorców, reprezentantów regionów i instytucji rozwoju, czyli PAIH Forum Biznesu 2024. Na wydarzenie zarejestrowało się łącznie niemal 5000 osób, a już pierwszy dzień imprezy zgromadził na PGE Narodowym setki firm z sektora MŚP, dziesiątki przedstawicieli świata polityki i nauki oraz licznych ekspertów PAIH i innych instytucji otoczenia biznesu. Warszawa stała się właśnie centrum polskiej przedsiębiorczości.

Emigracja zarobkowa. Gdzie najczęściej uciekają specjaliści?

Emigracja zarobkowa na świecie. Gdzie najczęściej uciekają specjaliści? W tym roku na podium znalazła się Australia, wyprzedzając dotychczasowego lidera – Kanadę. A gdzie można znaleźć najwięcej specjalistów z Polski? 

Jak ulga na ekspansję wspiera przedsiębiorców w zdobywaniu nowych rynków?

Ulga na ekspansję, która weszła w życie 1 stycznia 2022 roku. Jej celem jest wspieranie przedsiębiorców w zwiększaniu przychodów ze sprzedaży produktów, szczególnie poprzez rozszerzenie działalności na nowe rynki. Mimo że ulga na ekspansję pozwala zaoszczędzić do 190 tys. złotych rocznie, w praktyce okazała się mało popularna – w 2022 roku skorzystało z niej jedynie 224 podatników CIT. To pokazuje, że pomimo potencjalnie dużych korzyści, ulga wciąż nie cieszy się szerokim zainteresowaniem wśród przedsiębiorców.

REKLAMA

Fundacje rodzinne umrą śmiercią naturalną? Ekspertka krytycznie o planach Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów planuje zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych od 2025 r. Zdaniem ekspertki dr Anny Marii Panasiuk proponowane przez resort finansów zmiany idą za daleko, a ich wprowadzenie może doprowadzić do tego, że fundacje rodzinne umrą śmiercią naturalną.

Rewolucja w VAT dla małych podatników: nowe zwolnienie podmiotowe daje korzyść w obrotach z zagranicą

To będzie rewolucyjna nowelizacja ustawy VAT. Teraz nawet niewielka sprzedaż zagranicę np. przez platformę internetową wymusza płacenie VAT – formalnie nawet od osób nie prowadzących działalność gospodarczą i fiskus może skutecznie podatku dochodzić.

REKLAMA