REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Prawo konkurencji

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Przedsiębiorcy stracą na upublicznieniu informacji o działalności firmy

Nowelizowana ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów proponuje wiele rozwiązań, które są niekorzystne dla przedsiębiorców. Jakie zmiany są planowane?

Dumping - dyskusyjne praktyki.

W ubiegłym miesiącu skontaktował się ze mną właściciel firmy dla której, w swoim czasie, wykonywałem zlecenie polegające na próbie zażegnania groźby bankructwa. Mieliśmy się spotkać i porozmawiać na temat konsekwencji niektórych, wtedy podjętych, decyzji. Powinienem dodać, że właściciel firmy, to osoba o dużym poczuciu własnej godności, mocno wyczulony na punkcie wypracowania i utrzymania dobrego imienia zarówno prowadzonego przedsiębiorstwa jak i osobiście.

Merchandising drogą do portfela konsumenta

Sezon wiosenno-letni to nie tylko okres wzmożonej konkurencji producentów m.in. napojów gazowanych czy lodów. To także dobry czas na wprowadzenie nowych produktów. Aby nasz towar wyróżniał się na tle konkurencyjnych, warto zadbać odpowiednio wcześniej o profesjonalne usługi merchandisingowe i efektywne strategie promocyjne.

Czyny nieuczciwej konkurencji i jej zwalczanie w obrocie gospodarczym

Czyn nieuczciwej konkurencji stanowi działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta. Powyższą definicję szczegółowo rozwija w polskim ustawodawstwie ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 roku o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

REKLAMA

Zmowa cenowa – jaka kara grozi przedsiębiorcy?

Jakie kary wiążą się ze zmową przedsiębiorców? Dowiedz się jakie kary przewiduje prawo antymonopolowe oraz kiedy kara może zostać złagodzona.

Specjalizacja w biznesie, czyli zrób to sam albo zleć specjalistom.

Mówiąc o specjalizacji w biznesie należy pamiętać, że jest się ekspertem w danej dziedzinie np. zarządzania, finansów, rachunkowości. Posiada się wiedzę i doświadczenie, które daje gwarancję bezpieczeństwa i wysoką jakość realizowanych projektów.

Jak opatentować wynalazek w Polsce? (cz. 3)

Patent daje wynalazcy prawo do wyłącznego korzystania z wynalazku. Aby jednak uzyskać patent, trzeba przejść postępowanie przed Urzędem Patentowym. Jak ono wygląda?

Jak opatentować wynalazek w Polsce? (cz. 1)

Jesteś naukowcem, wynalazłeś zupełnie nowe rozwiązanie, substancję chemiczną lub wynalazek, i co dalej? Czy nasz wynalazek posiada zdolność patentową? Czym jest w ogóle patent?

REKLAMA

Utrudnianie dostępu do rynku jako czyn nieuczciwej konkurencji

Utrudnianie dostępu do rynku może przybrać wiele postaci. Niektóre z nich są wprost wskazane w ustawie, inne zaś zachowania przedsiębiorców rozpatrywać należy indywidualnie. Wszystkie łączy je jednak to, że na gruncie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji mogą zostać uznane za zakazane czyny nieuczciwej konkurencji.

Ochrona nazwy spółki

Oznaczenie przedsiębiorcy podlega ochronie. Można zatem podjąć stosowne kroki w stosunku do podmiotu, który używa bliźniaczej nazwy swojego przedsiębiorstwa.

Złagodzenie kary dla przedsiębiorcy uczestniczącego w porozumieniu antykonkurencyjnym

Przedsiębiorcy zawierający zakazane porozumienia ograniczające konkurencję muszą liczyć się z sankcjami przewidzianymi w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów. Wymiar kary nałożonej na nieuczciwego przedsiębiorcę przez Prezesa UOKiK może jednak zostać zredukowany przy spełnieniu przesłanek określonych w ustawie.

Zmowa cenowa jako porozumienie ograniczające konkurencję

Na gruncie polskiego prawa antymonopolowego zakazane są wszelkie porozumienia ograniczające konkurencję, w tym także częste zarówno wśród małych, jak i dużych przedsiębiorców zmowy cenowe. Nieuczciwych konkurentów wspólnie ustalających ceny czekają jednak konsekwencje przewidziane w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów.

Kiedy praktyka rynkowa jest agresywna?

Przedsiębiorcy na wiele sposobów starają się zdopingować konsumentów do zawarcia danej transakcji, stosując przy tym różne formy nacisku. Jeśli jednak nacisk ten jest nadmierny, możemy mieć do czynienia z zakazaną agresywną praktyką rynkową.

Firmy nie mogą ustalać cen

Ustalanie cen sprzedaży przez dystrybutora Euromark Polska (marki Alpinus i Campus) oraz jego partnerów handlowych stanowiło naruszenie prawa konkurencji. Na przedsiębiorców Prezes UOKiK nałożyła karę ponad 58 tys. zł. Jedna z firma zdecydowała się na program łagodzenia kar leniency.

Niedozwolone postanowienia umowne – kto może wytoczyć powództwo?

Podejmowaniu współpracy często towarzyszy umowa. Czasami jednak zdarza się, że zawiera ona postanowienia, które są niezgodne z prawem. Co robić, gdy wykryjemy nieprawidłowości?

Jak czytać ustawę o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym?

Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym wprowadza generalny zakaz stosowania takich praktyk przez przedsiębiorcę oraz klasyfikuje poszczególne zachowania rynkowe. Złożona systematyka wprowadzona przez ustawę sprawia jednak, że zarówno konsumenci, jak i sami przedsiębiorcy mają niekiedy problem z oceną charakteru danej praktyki.

Kiedy reklama wywołuje nieuzasadniony lęk?

Reklamodawcy od dawna wiedzą, że przekazy odwołujące się do emocji często stanowią skuteczniejszą zachętę do zakupu danego towaru niż reklama rzeczowa. Często celem reklamy jest wywołanie u odbiorcy obawy lub lęku. Ekspert tłumaczy do jakich granic takie praktyki są dopuszczalne w reklamie.

Kiedy reklama porównawcza jest dopuszczalna?

Do niedawna przedsiębiorcy stosunkowo rzadko posługiwali się reklamą porównawczą z obawy, by ich działania nie uznano za bezprawne. Obecnie tendencja ta zaczyna się zmieniać, jednakże nadal pojawiają się wątpliwości dotyczące dopuszczalności reklamy porównawczej, której przesłanki określa ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Kim jest „przeciętny konsument”?

Polski ustawodawca w wielu aktach prawnych posługuje się pojęciem „konsumenta” lub „przeciętnego konsumenta”. Ekspert wyjaśnia, kto kryje się za tymi pojęciami i komu prawo przyznaje ochronę.

Krytyka konkurencji w reklamie - jakie są jej granice?

Celem reklamy jest z jednej strony wyeksponowanie zalet własnego produktu, a z drugiej, przekonanie odbiorcy o wyższości reklamowanego towaru nad produktami konkurencji. Reklamodawcy posługują się w tym celu różnymi zabiegami marketingowymi, często stawiając w złym świetle ofertę konkurencji. Istotne jest jednak, by krytyka konkurencji nie przekraczała granic prawa.

Klauzule pod okiem UOKiK

UOKiK uważniej przygląda się klauzlom w umowach przygotowywanych przez przedsiębiorców. Dyscyplinarne skreślenie z listy uczestników oznacza brak zwrotu zapłaconych kosztów – to jedna z klauzul stosowana przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą GoWork.pl w Siedlcach.

Naczelna Izba Lekarska naruszyła konkurencję

Naczelna Izba Lekarska naruszyła prawo antymonopolowe - stwierdził UOKiK. Zabraniając lekarzom przepisywania na receptę niektórych produktów podlegających legalnemu obrotowi dopuściła się praktyki naruszającej konkurencję. Prezes UOKiK nałożyła na Izbę karę finansową w wysokości blisko 50 tys. zł.

Dobre obyczaje w reklamie - porada

Polski ustawodawca przy tworzeniu aktów prawnych często posługuje się określeniami nieostrymi czy wartościującymi, które, dopuszczając wiele możliwych interpretacji, powodują problemy związane ze stosowaniem prawa. Na gruncie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji takim pojęciem są „dobre obyczaje”, z którymi zgodna musi być każda reklama, o ile reklamodawca nie chce, by zarzucono mu czyn nieuczciwej konkurencji.

Odpowiedzialność z tytułu czynu nieuczciwej konkurencji - porada

Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji wprowadziła do polskiego systemu prawa pojęcie czynu nieuczciwej konkurencji. Taki czyn popełnić może wyłącznie przedsiębiorca w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, godząc przy tym w interesy innego przedsiębiorcy lub klienta, z którym to faktem ustawa wiąże określone konsekwencje natury cywilnej i karnej.

Kiedy firma nadużywa pozycji dominującej?

Nadużywanie przez przedsiębiorcę pozycji dominującej na rynku wewnętrznym jest zakazane. Ekspert radzi jak oceniana jest rola odgrywana przez firmę na rynku i kiedy jej pozycja będzie nadużywana.

Czy przedsiębiorca może uzyskać negatywną decyzję merytoryczną?

Czy przedsiębiorca, w którego interesie leży uzyskanie negatywnej decyzji merytorycznej, może zwrócić w tej sprawie do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów?

Czym jest pierwszeństwo w kontekście prawa własności przemysłowej?

Zasada swobody prowadzenia działalności gospodarczej umożliwia aktywność przedsiębiorców w bardzo wielu dziedzinach. Istnieją jednak prawne ograniczenia i zasady, których przedsiębiorcy są zobowiązani przestrzegać. Tak jest między innymi w przypadku prowadzenia działalności, do której wykorzystuje się prawnie chronione wynalazki, wzory użytkowe albo przemysłowe, czy tez układy scalone.

Patent na wynalazek – czym jest i w jaki sposób można go uzyskać?

Swoboda prowadzenia działalności gospodarczej pozwala na jej wykonywanie, co do zasady, bez ograniczeń. Możliwe są jedynie ograniczenia wynikające z przepisów prawnych, np. konieczność uzyskania koncesji na obrót paliwami. Oprócz tego istnieje szereg zasad dotyczących już samego funkcjonowania przedsiębiorcy w obrocie, co też może zostać uznane za swoiste ograniczenie. Jednym z nich jest działalność gospodarcza z wykorzystaniem wynalazku, na który ma być udzielony patent. Warto zapoznać się z licznymi zasadami ich dotyczącymi.

Kiedy powstawanie spółki powodujące koncentrację kapitału nie wiąże się z koniecznością zgłoszenia do UOKIK?

Prowadzenie działalności gospodarczej opiera się na zasadzie swobody. Przedsiębiorcy mogą więc łączyć się między innymi w formę spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Wspomniana swoboda nie oznacza to jednak, że nie jest ona niczym nieograniczona. Każda forma aktywności gospodarczej podlega określonym zasadom i ograniczeniom, które maja na celu bezpieczeństwo obrotu. Jednym z takich ograniczeń jest konieczność uzyskania aprobaty Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w przypadku, gdy powstanie spółki może powodować ograniczenie konkurencji i powstawanie monopolu.

Jak stworzyć przewagę konkurencyjną w trzech prostych krokach?

Mimo że o przewadze konkurencyjnej wielu ekspertów napisało tomy, to praktyka osiągnięcia tej przewagi wciąż sprawia trudności. Poniższy model czterech kroków powinien uporządkować działania firm w tym zakresie.

Co z ochroną konkurencji i konsumentów w sądzie?

W niektórych sytuacjach przedsiębiorca będzie zmuszony dochodzić swoich praw z zakresu ochrony konkurencji i konsumentów w sądzie. Jak pokrótce wygląda postępowanie? W jakich sprawach jest właściwy Sąd Okręgowy w Warszawie? Jak i gdzie skutecznie wnieść odwołanie od decyzji Prezesa Urzędu? Jakie wymogi powinno spełniać odwołanie?

Jak firma może chronić się przed oczernianiem w internecie?

Internet, który rozwija się w zastraszającym tempie może być nośnikiem informacji oczerniających przedsiębiorcę. Jeżeli Twoja konkurencja zamieszcza nieprawdziwe informacje na temat prowadzonej przez Ciebie firmy, dopuszcza się czynu nieuczciwej konkurencji i popełnia przestępstwo.

Co stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa?

Jednym z czynników decydujących tym, że dane przedsiębiorstwo osiągnie spektakularny sukces jest posiadanie specjalistycznych informacji, które nie są znane powszechnie. Aby strzec tajemnicy swojej firmy przedsiębiorca powinien podjąć niezbędne działania aby informacje te zostały poufne. Co może stanowić tajemnicę przedsiębiorstwa?

Jak prawidłowo oznaczać cechy produktów i usług

Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji precyzuje różnego rodzaju czyny nieuczciwej konkurencji, czyli działania sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, które mogą powodować szkodę u kontrahentów lub klientów.

Co zrobić, aby nie popełnić czynu nieuczciwej konkurencji

Prowadzenie działalności gospodarczej, choć co do zasady jest swobodne, podlega też różnym ograniczeniom. Jednym z takich ograniczeń jest zakaz działań, które stanowią czyny nieuczciwej konkurencji. O tym, czym są i jakie są ich rodzaje traktuje ustawa o zapobieganiu nieuczciwej konkurencji.

Określenie właściwej delegatury UOKiK - wskazówki

Określenie właściwości delegatur tylko z pozoru wydaje się łatwe. Oczywiście nie ma problemu, jeśli sprawa i przedsiębiorcy pochodzą z jednego województwa. Jednak co w sytuacji, gdy sprawę można zakwalifikować do kilku delegatur?

Jak określić właściwość delegatur UOKiK

Podział Urzędu na centralę w dziewięć delegatur jest przede wszystkim próbą usprawnienia funkcjonowania organów oraz toczących się postępowań. Większość decyzji w praktyce wydają dyrektorzy delegatur, działający z upoważnienia Prezesa. Dlatego też wiedza, gdzie skierować pismo lub wniosek jest niezwykle pomocna oraz pozwala na zdecydowane skrócenie okresu oczekiwania na decyzję.

Na czym polega obowiązek informacyjny przedsiębiorcy wobec organów państwowych

Obowiązek informacyjny przedsiębiorcy zwykle kojarzy się z koniecznością pełnego informowania konsumenta o wszystkich cechach kupowanego towaru. Okazuje się jednak, że obowiązek ten odnosi się także do Prezesa UOKiK oraz rzecznika konsumentów. Na czym on polega?

W jaki sposób określa się rynki właściwe

Prawidłowe określenie rynku właściwego jest kluczowe dla każdego postępowania przed Prezesem Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Ponadto określenie rynku jest niezwykle pomocne przed rozpoczęciem działalności gospodarczej w celu analizy konkurencji.

Jakie sankcje grożą za nieprzestrzeganie przepisów dotyczących koncentracji

Przepisy regulujące możliwość koncentracji przedsiębiorców obejmują przede wszystkim obowiązek zgłoszenia zamiaru koncentracji oraz współdziałania z Urzędem w tego typu sprawach. Tak jak każdy obowiązek – i ten podlega określonym sankcjom, które mogą być nakładane w drodze decyzji Prezesa UOKiK.

Jak liczyć obrót na potrzeby zgłoszenia zamiaru koncentracji – cz. 2

W poprzedniej części omówione zostały kwestie różnicy między obrotem światowym, a krajowym, sposobu liczenia obrotu grupy kapitałowej, a także zostało wyjaśnione pojęcie roku obrotowego. Poniżej kolejne wskazówki.

Jak liczyć obroty na potrzeby zgłoszenia zamiaru koncentracji – cz. 1

Ze względu na to, że spod obowiązku zgłoszenia zamiaru koncentracji zwolnione są podmioty, które nie osiągają określonych zysków na terytorium Polski, niezwykle ważna jest wiedza w jaki sposób liczyć obrót i czy wszystkie przychody podlegają zaliczeniu?

Naruszanie zbiorowych interesów konsumentów – przykłady

Konsumenci są grupą szczególnie chronioną w polskim porządku prawnym. Są uważani za stronę słabszą i niezorientowaną w praktykach handlowych. Właśnie z tego względu naruszanie zbiorowych interesów konsumentów znalazło się w katalogu najbardziej nieuczciwych zachowań konkurentów.

Czego nie wolno robić, chroniąc swoją firmę przed konkurencją

Dobra znajomość sił konkurencji oraz świadomość uzyskanej pozycji rynkowej i przewag konkurencyjnych powinny wystarczyć do tego, by doprowadzić pojedynczego przedsiębiorcę do skutecznego utrzymania się na rynku na przekór działań konkurencji. Czasem jednak przedsiębiorca czuje pokusę pójścia na skróty – oto czego robić nie wolno i co jest surowo karane w przypadku wykrycia przez organy nadzorujące gospodarkę.

Kryteria kontroli koncentracji przedsiębiorców

Po zgłoszeniu zamiaru koncentracji przez przedsiębiorcę, Prezes Urzędu Konkurencji i Konsumenta musi wydać decyzję dotyczącą planowanego połączenia. Według jakich kryteriów jest dokonywana ocena i jak wynik oceny wpływa na decyzje?

Na czym polega kontrola koncentracji

Najważniejszym celem koncentracji przedsiębiorców jest zapobieganie połączeniom, które mogłyby wywrzeć negatywny wpływ na konkurencję na danym rynku. Kto musi zgłosić zamiar koncentracji, a kto jest z niego zwolniony?

Czym są koncentracje przedsiębiorców i dlaczego są kontrolowane

Prawo konkurencji oprócz przeciwdziałania praktykom ograniczającym konkurencję obejmuje także przeciwdziałanie antykonkurencyjnym koncentracjom przedsiębiorców i ich związków. Na czym to polega?

Wyłączenia grupowe - porozumienia kooperacji ubezpieczeniowej

Wyłączenie porozumień kooperacji ubezpieczeniowej spod zakazu praktyk ograniczających konkurencję należy do tzw. porozumień sektorowych. Co obejmuje wyłączenie i jaki jest powód jego istnienia?

Porozumienia z innymi przedsiębiorcami – sprawdź czy dane działanie nie jest zabronione!

Przedsiębiorcy funkcjonujący w obrocie co do zasady posiadają swobodę organizowania działalności gospodarczej. Oznacza to, że samodzielnie decydują o jej kształcie, czy zasięgu. Wolność działalności gospodarczej nie ma jednak charakteru nieograniczonego, a jej granice wyznacza prawo, zasady współżycia społecznego, ustalone zwyczaje, a także interesy innych przedsiębiorców i klientów.

Informacje o przedsiębiorcy – sprawdź kiedy mogą one stać się czynem nieuczciwej konkurencji

Prowadzenie przedsiębiorstwa wiąże się z przestrzeganiem, nałożonych przepisami prawa, reguł. Pomimo bowiem swobody działalności gospodarczej, nie wszystkie działania przedsiębiorców są dozwolone. Jednym z niedozwolonych działań są czyny nieuczciwej konkurencji, w więc takie które mogą prowadzić do szkody innego przedsiębiorcy lub klienta.

REKLAMA