REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy przedsiębiorca może uzyskać negatywną decyzję merytoryczną?

Czy przedsiębiorca może uzyskać negatywną decyzję merytoryczną?
Czy przedsiębiorca może uzyskać negatywną decyzję merytoryczną?

REKLAMA

REKLAMA

Czy przedsiębiorca, w którego interesie leży uzyskanie negatywnej decyzji merytorycznej, może zwrócić w tej sprawie do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów?

Krajowe organy antymonopolowe zyskały możliwość wydawania decyzji administracyjnych w oparciu o przepisy unijne. Ich kompetencje w tym zakresie zostały szczegółowo określone, aby zapewnić jednolite orzecznictwo oraz przejrzystość ich działania, a przez to zagwarantować pewność prawną przedsiębiorców.

REKLAMA

REKLAMA

Interpretacja przepisów bywa jednak niejednorodna, co pokazał spór proceduralny pomiędzy Prezesem UOKiK a spółką Netia (wcześniej Tele2 Polska). Dotyczy on decyzji Prezesa Urzędu w sprawie Telekomunikacji Polskiej, w której UOKiK w oparciu o polskie prawo nie stwierdził nadużycia przez spółkę pozycji dominującej na rynku dostępu do usług połączeń telefonicznych w stacjonarnej sieci telefonicznej, umarzając jednocześnie postępowanie dotyczące możliwego naruszenia przepisów unijnych. Zdaniem Netii, które następnie potwierdził zarówno SOKiK, jak i Sąd Apelacyjny, Urząd w orzeczeniu błędnie zastosował prawo unijne.

Spółka argumentowała, że prawo UE pozwala polskiemu organowi na wydanie decyzji o niestwierdzeniu stosowania praktyki ograniczającej konkurencję (tj. negatywnej decyzji merytorycznej).

Na skutek skargi kasacyjnej wniesionej przez Prezesa UOKiK od wyroku Sądu Apelacyjnego, spór trafił do Sądu Najwyższego, który zwrócił się z pytaniem prejudycjalnym w tej sprawie do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Polecamy: Czego nie wolno robić chroniąc swoją firmę przed konkurencją?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

3 maja br. Trybunał potwierdził prawidłowość decyzji Prezesa UOKiK. Wykluczył tym samym możliwość wydania przez krajowy organ ochrony konkurencji decyzji niestwierdzającej naruszenia przepisów Traktatu (w tym przypadku art. 102 TFUE). Takie uprawnienie przysługuje jedynie Komisji Europejskiej.

Wyrok ten z uwagi na pojawiające się rozbieżności interpretacyjne np. ze strony rządu Republiki Czeskiej, ma duże znaczenie dla organów antymonopolowych państw członkowskich oraz przedsiębiorców w ramach postępowań antymonopolowych. Wygrana potwierdziła wykładnię prawa stosowaną przez Prezesa UOKiK oraz przedstawioną w postępowaniu prejudycjalnym argumentację UOKiK.

Na tak wysokim - unijnym - poziomie jest to precedensowy wyrok, ale w orzecznictwie sądów krajowych skuteczność sięga prawie 80 proc.

Polecamy: Co zrobić, aby nie popełnić czynu nieuczciwej konkurencji?

Źródło: UOKiK

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA