Co zrobić, aby nie popełnić czynu nieuczciwej konkurencji

REKLAMA
REKLAMA
Jednym z takich czynów jest wprowadzające w błąd oznaczenie przedsiębiorstwa. Jest to takie oznaczenie przedsiębiorstwa, które może wprowadzić klientów w błąd co do jego tożsamości, przez używanie firmy, nazwy, godła, skrótu literowego lub innego charakterystycznego symbolu, które wcześniej było używane, zgodnie z prawem, do oznaczenia innego przedsiębiorstwa.
REKLAMA
Nowe przedsiębiorstwo o nazwie „Rzepa” prowadzące sprzedaż warzyw może wprowadzać kontrahentów w błąd, jeżeli na tym samym rynku funkcjonuje już przedsiębiorstwo o nazwie „Rzepak” również sprzedające warzywa.
Oznaczeniem przedsiębiorstwa może być również nazwisko przedsiębiorcy. Jeżeli takie oznaczenie przedsiębiorstwa mogłoby wprowadzić klientów w błąd co do tożsamości z innym przedsiębiorstwem, które wcześniej używało podobnego oznaczenia, przedsiębiorca ten powinien podjąć środki mające na celu usunięcie niebezpieczeństwa wprowadzenia w błąd osób trzecich.
Polecamy: serwis Finanse i rozwój
REKLAMA
Zasada niewprowadzania w błąd dotyczy również sytuacji transformacji podmiotów gospodarczych. Jeżeli wskutek likwidacji, podziału lub przekształcenia przedsiębiorstwa powstałaby wątpliwość, który z przedsiębiorców ma prawo używać oznaczenia przedsiębiorstwa zlikwidowanego, podzielonego lub przekształconego, należy ustalić takie oznaczenia, które zapobiegną wprowadzeniu w błąd ich kontrahentów.
W razie zaistnienia sporu co do oznaczenia przedsiębiorcy, może być konieczne wstąpienie na drogę sądową. Sąd, na żądanie zainteresowanego przedsiębiorcy, ustali oznaczenia przedsiębiorstw, uwzględniając interesy stron oraz inne okoliczności sprawy. Na żądanie zainteresowanego sąd może również wydać orzeczenie nakazujące przedsiębiorcy, który później zaczął używać oznaczenia wprowadzającego w błąd, aby ten dokonał odpowiednich czynności i podjął stosowne środki zapobiegające takiemu wprowadzaniu.
Czynności te mogą w szczególności polegać na:
1) wprowadzeniu zmian w oznaczeniu przedsiębiorstwa, poprzez np. dodanie określonych słów lub innych oznaczeń;
2) ograniczeniu zakresu terytorialnego używania oznaczenia, dzięki czemu podmioty używające podobnych oznaczeń będą działać na różnych terenach;
3) używaniu go w określony sposób, np. rozmieszczenie graficznie.
Polecamy: serwis ABC małej firmy
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA