REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

W jaki sposób określa się rynki właściwe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Martyna Wosion
W jaki sposób określa się rynki właściwe
W jaki sposób określa się rynki właściwe

REKLAMA

REKLAMA

Prawidłowe określenie rynku właściwego jest kluczowe dla każdego postępowania przed Prezesem Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Ponadto określenie rynku jest niezwykle pomocne przed rozpoczęciem działalności gospodarczej w celu analizy konkurencji.

Wyznaczenie rynku właściwego polega w pierwszej kolejności na przeprowadzeniu analizy działalności podmiotów gospodarczych pod kątem określonej sfery produkcji lub obrotu. W ten sposób zostaje wyodrębnionych kilka rynków, w tym rynek właściwy. 

REKLAMA

REKLAMA

Przeczytaj także: Czym jest rynek właściwy

Z praktyki wynika, że sądy dążą do jak najwęższego wyznaczenia rynku właściwego, ponieważ pozwala to na bardzo dokładne określenie specyfiki i warunków konkurencyjności na danym rynku i w danej branży. Nie oznacza to oczywiście absurdalnego wręcz zawężenia rynku do jednego przedsiębiorcy.

Doskonale odzwierciedla to podział rynku sprzedaży lodów przez UOKiK na rynek lodów wodnych, sorbetów, lodów rożków i na patyku. Pamiętajmy, że przedsiębiorca może działać i wywierać wpływ na kilka rynków właściwych. 

REKLAMA

Co należy brać pod uwagę przy wyznaczaniu rynku?

Pamiętając, że wyróżniamy trzy wymiary rynku – czasowy, terytorialny i produktowy, przy jego wyznaczaniu należy mieć na uwadze wszystkie trzy elementy. Pod względem czasowym konieczne jest zatem określenie kiedy produkty mogą być dla siebie wymienne, zaś biorąc pod uwagę kryterium geograficzne, często duże znaczenie ma to, czy przedsiębiorca działa w centrum miasta, czy na jego obrzeżach. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto należy poddać szczegółowej analizie:

  • Szczebel obrotu produktu (czy jest to sprzedaż hurtowa, czy detaliczna);
  • Jakie są bariery wejścia na rynek (ilość konkurentów, prześledzenie ich cen, relacji z klientami i relacji między przedsiębiorcami);
  • Relacje rynkowe (w jakim stopniu podaż odpowiada popytowi);
  • Preferencje i oczekiwania klientów/ kontrahentów (ponownie należy wziąć pod uwagę popyt i relacje konkurentów z klientami);
  • Koszty dodatkowe (transport, znalezienie dostawców i producentów).

Polecamy serwis: Zakładam firmę

Oczywiście każda branża rządzi się specyficznymi prawami. W przypadku niektórych rodzajów przedsięwzięć konieczne będzie zważenie kosztów i możliwości uzyskania różnego rodzaju zezwoleń (np. sprzedaż alkoholu) oraz uprawnień. 

Zarówno przedsiębiorca A, jak i B sprzedają klamki i karnisze w Krakowie. Przedsiębiorca A ma sklep w centrum miasta, gdzie znajdują się jeszcze dwa sklepy o podobnym asortymencie. Przedsiębiorca B działa na obrzeżach miasta, na pobliskim osiedlu nie ma żadnego podobnego sklepu, zatem większość mieszkańców tego rejonu kupuje klamki właśnie u przedsiębiorcy B. Mimo tego, że obaj prowadzą taką samą działalność działają na różnych rynkach właściwych.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

REKLAMA

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

REKLAMA

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

Debata: Motywacja i pozytywne myślenie

Po co nam kolejna debata na temat motywacji i pozytywnego myślenia? Żeby teorię zastąpić wreszcie procedurą! Debatę poprowadzi Paweł Dudziak.

REKLAMA