REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

W jaki sposób określa się rynki właściwe

Martyna Wosion
W jaki sposób określa się rynki właściwe
W jaki sposób określa się rynki właściwe

REKLAMA

REKLAMA

Prawidłowe określenie rynku właściwego jest kluczowe dla każdego postępowania przed Prezesem Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Ponadto określenie rynku jest niezwykle pomocne przed rozpoczęciem działalności gospodarczej w celu analizy konkurencji.

Wyznaczenie rynku właściwego polega w pierwszej kolejności na przeprowadzeniu analizy działalności podmiotów gospodarczych pod kątem określonej sfery produkcji lub obrotu. W ten sposób zostaje wyodrębnionych kilka rynków, w tym rynek właściwy. 

REKLAMA

Przeczytaj także: Czym jest rynek właściwy

Z praktyki wynika, że sądy dążą do jak najwęższego wyznaczenia rynku właściwego, ponieważ pozwala to na bardzo dokładne określenie specyfiki i warunków konkurencyjności na danym rynku i w danej branży. Nie oznacza to oczywiście absurdalnego wręcz zawężenia rynku do jednego przedsiębiorcy.

Doskonale odzwierciedla to podział rynku sprzedaży lodów przez UOKiK na rynek lodów wodnych, sorbetów, lodów rożków i na patyku. Pamiętajmy, że przedsiębiorca może działać i wywierać wpływ na kilka rynków właściwych. 

Co należy brać pod uwagę przy wyznaczaniu rynku?

Pamiętając, że wyróżniamy trzy wymiary rynku – czasowy, terytorialny i produktowy, przy jego wyznaczaniu należy mieć na uwadze wszystkie trzy elementy. Pod względem czasowym konieczne jest zatem określenie kiedy produkty mogą być dla siebie wymienne, zaś biorąc pod uwagę kryterium geograficzne, często duże znaczenie ma to, czy przedsiębiorca działa w centrum miasta, czy na jego obrzeżach. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto należy poddać szczegółowej analizie:

  • Szczebel obrotu produktu (czy jest to sprzedaż hurtowa, czy detaliczna);
  • Jakie są bariery wejścia na rynek (ilość konkurentów, prześledzenie ich cen, relacji z klientami i relacji między przedsiębiorcami);
  • Relacje rynkowe (w jakim stopniu podaż odpowiada popytowi);
  • Preferencje i oczekiwania klientów/ kontrahentów (ponownie należy wziąć pod uwagę popyt i relacje konkurentów z klientami);
  • Koszty dodatkowe (transport, znalezienie dostawców i producentów).

Polecamy serwis: Zakładam firmę

Oczywiście każda branża rządzi się specyficznymi prawami. W przypadku niektórych rodzajów przedsięwzięć konieczne będzie zważenie kosztów i możliwości uzyskania różnego rodzaju zezwoleń (np. sprzedaż alkoholu) oraz uprawnień. 

Zarówno przedsiębiorca A, jak i B sprzedają klamki i karnisze w Krakowie. Przedsiębiorca A ma sklep w centrum miasta, gdzie znajdują się jeszcze dwa sklepy o podobnym asortymencie. Przedsiębiorca B działa na obrzeżach miasta, na pobliskim osiedlu nie ma żadnego podobnego sklepu, zatem większość mieszkańców tego rejonu kupuje klamki właśnie u przedsiębiorcy B. Mimo tego, że obaj prowadzą taką samą działalność działają na różnych rynkach właściwych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA