REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Utrudnianie dostępu do rynku jako czyn nieuczciwej konkurencji

Katarzyna Araczewska
Utrudnianie dostępu do rynku jako czyn nieuczciwej konkurencji
Utrudnianie dostępu do rynku jako czyn nieuczciwej konkurencji

REKLAMA

REKLAMA

Utrudnianie dostępu do rynku może przybrać wiele postaci. Niektóre z nich są wprost wskazane w ustawie, inne zaś zachowania przedsiębiorców rozpatrywać należy indywidualnie. Wszystkie łączy je jednak to, że na gruncie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji mogą zostać uznane za zakazane czyny nieuczciwej konkurencji.

Utrudnianie innym przedsiębiorcom dostępu do rynku, zgodnie z art. 15 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji z dnia 16 kwietnia 1993 r. (Dz. U. z 2003 r., Nr 153, poz. 1503 ze zm.) jest czynem nieuczciwej konkurencji. Ustawa nie definiuje jednak ani pojęcia dostępu do rynku, ani pojęcia samego rynku.

REKLAMA

Nie budzi jednak wątpliwości, że sformułowanie „dostęp do rynku” należy rozumieć szeroko. Obejmuje ono swobodę wejścia na rynek, wyjścia z niego, a także oferowania na nim swoich towarów lub usług. Tym samym „utrudnianie dostępu do rynku” tożsame jest z utrudnianiem prowadzenia działalności gospodarczej.

REKLAMA

Nieco bardziej problematyczne jest zdefiniowanie pojęcia samego rynku, a przede wszystkim określenie, czy jest to pojęcie tożsame z pojęciem „rynku właściwego” używanym przez ustawodawcę na gruncie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów.

Przez rynek właściwy rozumie się rynek towarów, które ze względu na ich przeznaczenie, cenę oraz właściwości są uznawane przez ich nabywców za substytuty oraz oferowane są na obszarze, na którym panują zbliżone warunki konkurencji.

Polecamy: Co zrobić, aby nie popełnić czynu nieuczciwej konkurencji

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wydaje się jednak, że aby uznać dane zachowanie przedsiębiorcy za utrudniające dostęp do rynku, nie jest konieczne, żeby obaj zainteresowani działali na wspólnym rynku. Tym samym, termin rynku z ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji bliższy jest raczej pojęciu obrotu gospodarczego.

REKLAMA

Nie każde utrudnianie dostępu do rynku stanowi naruszenie ustawy, lecz jedynie takie, które nie wynika z prowadzonej zgodnie z regułami prawa konkurencji działalności gospodarczej. Ponadto, bardzo istotną z punktu widzenia przedsiębiorców okolicznością jest fakt, że omawiane zachowanie musi być zawsze świadome, a w niektórych przypadkach również celowe.

Jeśli zatem dany przedsiębiorca postępuje w sposób, który skutkuje ograniczeniem dostępu do rynku innych podmiotów gospodarczych, np. sprzedaje dany towar poniżej kosztów własnych, ale nie robi tego w celu eliminacji konkurentów, lecz jego zachowanie związane jest np. z wejściem na rynek, nie można uznać, że popełnia czyn nieuczciwej konkurencji.

Polecamy: Zmowa cenowa jako porozumienie ograniczające konkurencję

W tym duchu wypowiedział się Sąd Apelacyjny w Warszawie w wyroku z dnia 10 stycznia 2008 r. (sygn. akt I ACa 231/2007), w którym uznał, że sprzedaż poniżej kosztów własnych nie wystarcza do zakwalifikowania jako czynu nieuczciwej konkurencji, gdyż konieczne jest wykazanie, że doszło do niej w celu eliminacji innych przedsiębiorców a nie w innym.

Art. 15 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji podaje przykładowy katalog zachowań, które mogą zostać uznane za utrudnianie dostępu do rynku. Nie jest to jednak proces automatyczny i każdorazowo wymaga rozważenia indywidualnych okoliczności danej sprawy. Może się bowiem zdarzyć, że w danej sytuacji zachowanie wymienione przez ustawodawcę w art. 15 obiektywnie nie jest w stanie wywołać skutku w postaci ograniczenia dostępu do rynku.

Utrudnianie innym przedsiębiorcom dostępu do rynku może mieć postać:

  • sprzedaży towarów lub usług poniżej kosztów ich wytworzenia lub świadczenia albo ich odprzedaży poniżej kosztów zakupu w celu eliminacji innych przedsiębiorców;
  • nakłaniania osób trzecich do odmowy sprzedaży innym przedsiębiorcom albo niedokonywania zakupu towarów lub usług od innych przedsiębiorców;
  • rzeczowo nieuzasadnionego, zróżnicowanego traktowania niektórych klientów;
  • pobierania innych niż marża handlowa opłat za przyjęcie towaru do sprzedaży;
  • działań mających na celu wymuszenie na klientach wyboru jako kontrahenta określonego przedsiębiorcy lub stwarzanie warunków umożliwiających podmiotom trzecim wymuszanie zakupu towaru lub usługi u określonego przedsiębiorcy.

Jeszcze raz podkreślić należy, że wyliczenie zawarte w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji ma charakter przykładowy. Na podstawie art. 15 można więc wskazywać inne niż wprost opisane w ustawie czyny polegające na utrudnianiu dostępu do rynku.

Polecamy: Składki ZUS 2012

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

REKLAMA

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

Jak założyć spółkę z o.o. przez S24?

Rejestracja spółki z o.o. przez system S24 w wielu przypadkach jest najlepszą metodą zakładania spółki, ze względu na ograniczenie kosztów, szybkość (np. nie ma konieczności umawiania spotkań z notariuszem) i możliwość działania zdalnego w wielu sytuacjach. Mimo tego, że funkcjonowanie systemu s24 wydaje się niezbyt skomplikowane, to jednak zakładanie spółki wymaga posiadania pewnej wiedzy prawnej.

REKLAMA