REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Utrudnianie dostępu do rynku jako czyn nieuczciwej konkurencji

Katarzyna Araczewska
Utrudnianie dostępu do rynku jako czyn nieuczciwej konkurencji
Utrudnianie dostępu do rynku jako czyn nieuczciwej konkurencji

REKLAMA

REKLAMA

Utrudnianie dostępu do rynku może przybrać wiele postaci. Niektóre z nich są wprost wskazane w ustawie, inne zaś zachowania przedsiębiorców rozpatrywać należy indywidualnie. Wszystkie łączy je jednak to, że na gruncie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji mogą zostać uznane za zakazane czyny nieuczciwej konkurencji.

Utrudnianie innym przedsiębiorcom dostępu do rynku, zgodnie z art. 15 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji z dnia 16 kwietnia 1993 r. (Dz. U. z 2003 r., Nr 153, poz. 1503 ze zm.) jest czynem nieuczciwej konkurencji. Ustawa nie definiuje jednak ani pojęcia dostępu do rynku, ani pojęcia samego rynku.

REKLAMA

REKLAMA

Nie budzi jednak wątpliwości, że sformułowanie „dostęp do rynku” należy rozumieć szeroko. Obejmuje ono swobodę wejścia na rynek, wyjścia z niego, a także oferowania na nim swoich towarów lub usług. Tym samym „utrudnianie dostępu do rynku” tożsame jest z utrudnianiem prowadzenia działalności gospodarczej.

Nieco bardziej problematyczne jest zdefiniowanie pojęcia samego rynku, a przede wszystkim określenie, czy jest to pojęcie tożsame z pojęciem „rynku właściwego” używanym przez ustawodawcę na gruncie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów.

Przez rynek właściwy rozumie się rynek towarów, które ze względu na ich przeznaczenie, cenę oraz właściwości są uznawane przez ich nabywców za substytuty oraz oferowane są na obszarze, na którym panują zbliżone warunki konkurencji.

REKLAMA

Polecamy: Co zrobić, aby nie popełnić czynu nieuczciwej konkurencji

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wydaje się jednak, że aby uznać dane zachowanie przedsiębiorcy za utrudniające dostęp do rynku, nie jest konieczne, żeby obaj zainteresowani działali na wspólnym rynku. Tym samym, termin rynku z ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji bliższy jest raczej pojęciu obrotu gospodarczego.

Nie każde utrudnianie dostępu do rynku stanowi naruszenie ustawy, lecz jedynie takie, które nie wynika z prowadzonej zgodnie z regułami prawa konkurencji działalności gospodarczej. Ponadto, bardzo istotną z punktu widzenia przedsiębiorców okolicznością jest fakt, że omawiane zachowanie musi być zawsze świadome, a w niektórych przypadkach również celowe.

Jeśli zatem dany przedsiębiorca postępuje w sposób, który skutkuje ograniczeniem dostępu do rynku innych podmiotów gospodarczych, np. sprzedaje dany towar poniżej kosztów własnych, ale nie robi tego w celu eliminacji konkurentów, lecz jego zachowanie związane jest np. z wejściem na rynek, nie można uznać, że popełnia czyn nieuczciwej konkurencji.

Polecamy: Zmowa cenowa jako porozumienie ograniczające konkurencję

W tym duchu wypowiedział się Sąd Apelacyjny w Warszawie w wyroku z dnia 10 stycznia 2008 r. (sygn. akt I ACa 231/2007), w którym uznał, że sprzedaż poniżej kosztów własnych nie wystarcza do zakwalifikowania jako czynu nieuczciwej konkurencji, gdyż konieczne jest wykazanie, że doszło do niej w celu eliminacji innych przedsiębiorców a nie w innym.

Art. 15 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji podaje przykładowy katalog zachowań, które mogą zostać uznane za utrudnianie dostępu do rynku. Nie jest to jednak proces automatyczny i każdorazowo wymaga rozważenia indywidualnych okoliczności danej sprawy. Może się bowiem zdarzyć, że w danej sytuacji zachowanie wymienione przez ustawodawcę w art. 15 obiektywnie nie jest w stanie wywołać skutku w postaci ograniczenia dostępu do rynku.

Utrudnianie innym przedsiębiorcom dostępu do rynku może mieć postać:

  • sprzedaży towarów lub usług poniżej kosztów ich wytworzenia lub świadczenia albo ich odprzedaży poniżej kosztów zakupu w celu eliminacji innych przedsiębiorców;
  • nakłaniania osób trzecich do odmowy sprzedaży innym przedsiębiorcom albo niedokonywania zakupu towarów lub usług od innych przedsiębiorców;
  • rzeczowo nieuzasadnionego, zróżnicowanego traktowania niektórych klientów;
  • pobierania innych niż marża handlowa opłat za przyjęcie towaru do sprzedaży;
  • działań mających na celu wymuszenie na klientach wyboru jako kontrahenta określonego przedsiębiorcy lub stwarzanie warunków umożliwiających podmiotom trzecim wymuszanie zakupu towaru lub usługi u określonego przedsiębiorcy.

Jeszcze raz podkreślić należy, że wyliczenie zawarte w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji ma charakter przykładowy. Na podstawie art. 15 można więc wskazywać inne niż wprost opisane w ustawie czyny polegające na utrudnianiu dostępu do rynku.

Polecamy: Składki ZUS 2012

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Bruksela wycofuje się z kontrowersyjnego przepisu. Ta zmiana dotknie miliony pracowników w całej Europie, w tym w Polsce

Obowiązkowe szkolenia z obsługi sztucznej inteligencji miały objąć praktycznie każdą firmę korzystającą z narzędzi AI. Tymczasem Komisja Europejska niespodziewanie zaproponowała rewolucyjną zmianę, która może całkowicie przewrócić dotychczasowe plany przedsiębiorców. Co to oznacza dla polskich firm i ich pracowników? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Optymalizacja podatkowa. Praktyczne spojrzenie na finansową efektywność przedsiębiorstwa

Optymalizacja podatkowa. Pozwala legalnie obniżyć obciążenia, zwiększyć płynność finansową i budować przewagę konkurencyjną. Dzięki przemyślanej strategii przedsiębiorstwa mogą zachować więcej środków na rozwój, minimalizować ryzyko prawne i skuteczniej konkurować na rynku.

Zmiany w CEIDG od 2026 r. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Stopniowo zmiany wejdą w życie w 2026, 2027 i 2028 r.

Idą duże zmiany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będzie digitalizacja i prostsza obsługa dla przedsiębiorców. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Zmiany będą wprowadzane stopniowo w 2026, 2027 i 2028 r. Czego dotyczą?

Jeden podpis zmienił losy całej branży. Tysiące Polaków czeka przymusowa zmiana

Prezydent Karol Nawrocki podjął decyzję, która wywraca do góry nogami polski sektor futrzarski wart setki milionów złotych. Hodowcy norek i lisów mają czas do końca 2033 roku na zamknięcie działalności. Za nimi stoją tysiące pracowników, których czekają odprawy i poszukiwanie nowego zajęcia. Co oznacza ta historyczna zmiana dla przedsiębiorców, lokalnych społeczności i zwierząt?

REKLAMA

3 tys. zł na jeden pojazd. Można już składać wnioski o dofinansowanie do wymiany tachografów

Od 1 grudnia od godz. 10:00 firmy transportowe z przewozami do państw UE mogą już składać wnioski o dofinansowanie do wymiany tachografów. Na jeden pojazd należy się kwota do 3 tys. zł. Obowiązuje zasada kto pierwszy, ten lepszy.

Polskie banknoty w portfelach świata. Jak PWPW buduje swoją pozycję na globalnym rynku Gwatemala, Peru, Paragwaj [Gość Infor.pl]

Dla większości z nas to kraje widziane raczej na wakacyjnych zdjęciach niż w kontekście polskiego przemysłu. A jednak właśnie tam obywatele płacą banknotami wyprodukowanymi w > Polsce. I nie chodzi o druk, ale o pełną produkcję. O to, jak powstają > te banknoty i dlaczego świat tak chętnie zamawia je w Warszawie, > opowiadała Grażyna Rafalska, dyrektor Biura Sprzedaży Polskiej > Wytwórni Papierów Wartościowych.

Firma Dobrze Widziana 2025 i Medal Solidarności Społecznej – poznaliśmy tegorocznych laureatów

W czwartek, 27 listopada 2025 r. w Warsaw Presidential Hotel odbył się finał XVI edycji konkursu Firma Dobrze Widziana. Konkurs ten ma na celu promowanie firm członkowskich Business Centre Club, które realizują działania CSR oraz ESG. Wydarzenie odbyło się pod Honorowym Patronatem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej oraz Rektora Szkoły Głównej Handlowej.

Główny Inspektorat Sanitarny: kontrola produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych [Podsumowanie]

Główny Inspektorat Sanitarny przeprowadził ogólnopolską kontrolę produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych stosowanych m.in. w konserwacji drewna oraz materiałów budowlanych. Oto podsumowanie akcji.

REKLAMA

Dłuższy termin na oświadczenie o korzystaniu z zamrożonej ceny prądu. Firmy z sektora MŚP będą miały czas do 30 czerwca 2026 r.

Rząd przyjął w środę [red. 26 listopada 2025 r.] projekt ustawy o przedłużeniu firmom z sektora MŚP do 30 czerwca 2026 r. czasu na złożenie swoim sprzedawcom energii elektrycznej, oświadczeń o korzystaniu z zamrożonych cen prądu w II połowie 2024 r.

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA