REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opatentować wynalazek w Polsce? (cz. 3)

Joanna Szmigiel
Biuletyn Urzędu Patentowego, patent dodatkowy, rejestr patentowy
Biuletyn Urzędu Patentowego, patent dodatkowy, rejestr patentowy

REKLAMA

REKLAMA

Patent daje wynalazcy prawo do wyłącznego korzystania z wynalazku. Aby jednak uzyskać patent, trzeba przejść postępowanie przed Urzędem Patentowym. Jak ono wygląda?

Postępowanie krajowe

Kiedy już zainicjowaliśmy postępowanie przed Urzędem Patentowym, przez dokonanie zgłoszenia wynalazku, urząd dokonuje szeregu czynności, aby przyznać nam patent.  

REKLAMA

Naszemu zgłoszeniu nadawany jest numer, stwierdza się datę wpływu zgłoszenia, zawiadamiając o tym zgłaszającego.

Zobacz: Jak opatentować wynalazek w Polsce? (cz. 2)

Następnie urząd dokonuje badania formalnoprawnego,  w czasie którego zgłaszający może być wzywany do uzupełnienia ewentualnych braków. Urząd może zasięgać niezbędnych opinii znawców danej dziedziny nauki, jednak osoby te są obowiązane do nieujawniania danych dotyczących zgłoszenia. Na tym etapie urząd sporządza sprawozdanie o stanie techniki. Może również odmówić przyznania uprzedniego pierwszeństwa, kiedy uprawniony się o nie ubiega, jeżeli stwierdzi, iż nie zachodzą wymagane przesłanki.

Biuletyn Urzędu Patentowego

Kolejnym etapem jest ogłoszenie o zgłoszeniu wynalazku w Biuletynie Urzędu Patentowego, niezwłocznie czyli przed upływem 18 miesięcy od daty zgłoszenia. Ogłoszenie może nastąpić wcześniej, na wniosek zgłaszającego.
W okresie poprzedzającym ogłoszenie o zgłoszeniu wynalazku obowiązuje poufność zgłoszenia. Akta dotyczące tego zgłoszenia nie mogą być bez zgody zgłaszającego ujawnione ani udostępnione osobom nieuprawnionym.
Od dnia ogłoszenia o zgłoszeniu wynalazku osoby trzecie mogą zapoznawać się z opisem zgłoszeniowym wynalazku. Do czasu wydania decyzji w sprawie udzielenia patentu osoby te mogą zgłaszać do Urzędu Patentowego uwagi co do istnienia okoliczności uniemożliwiających udzielenie patentu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Badanie merytoryczne zgłoszenia

Następnie następuje badanie merytoryczne naszego zgłoszenia. Jeżeli nasze zgłoszenie zostanie pozytywnie rozpatrzone, ta część postępowania przed Urzędem Patentowym zakończy się wydaniem decyzji o udzieleniu nam patentu na wynalazek.

REKLAMA

Badanie merytoryczne urzędu może zakończyć się wydaniem decyzji o udzieleniu patentu, odmowie udzielenia prawa lub umorzeniem postępowania.

W przypadku wydania decyzji o przyznaniu patentu na wynalazek wymagane jest spełnienie kolejnej niezbędnej przesłanki, mianowicie uiszczenie opłaty za pierwszy okres ochronny. W razie nieuiszczenia opłaty w wymaganym terminie, Urząd Patentowy stwierdza wygaśnięcie decyzji o udzieleniu patentu.

Jeżeli Urząd Patentowy stwierdza, że wynalazek nie spełnia przesłanek ustawowych do uzyskania patentu wydaje decyzję o odmowie udzielenia patentu. Zgłaszający, przed wydaniem decyzji wzywany jest do zajęcia stanowiska co do materiałów zebranych , które świadczą o istnieniu przeszkód do uzyskania patentu.

Udzielone patenty podlegają wpisowi do rejestru patentowego.

W przypadku udzielenia patentu na wynalazek, w ciągu 6 miesięcy od ogłoszenia prawa, każdy może wnieść sprzeciw. Jeżeli uprawniony uzna sprzeciw za bezzasadny, sprawa skierowana  jest do postępowania spornego.  W przeciwnym wypadku urząd wydaje decyzję uchylającą decyzję o udzieleniu patentu, umarzając postępowanie.

Postępowanie jest długie i mozolne, ale korzyści z uzyskanego patentu są bardzo duże, dlatego warto się o niego starać.

Czas trwania ochrony

Ochrona patentowa trwa przez 20 lat od chwili dokonania zgłoszenia wynalazku w Urzędzie Patentowym. Warunkiem trwania ochrony jest uiszczanie opłat okresowych.

Patent dodatkowy

Jeżeli jesteśmy już uprawnieni z patentu, możemy uzyskać patent dodatkowy na ulepszenie lub uzupełnienie wynalazku, które nie może być stosowane samoistnie.

Zobacz:  Dla kogo zwolnienie od kosztów notarialnych?

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA