REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Określenie właściwej delegatury UOKiK - wskazówki

Martyna Wosion
Określenie właściwej delegatury UOKiK - wskazówki
Określenie właściwej delegatury UOKiK - wskazówki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Określenie właściwości delegatur tylko z pozoru wydaje się łatwe. Oczywiście nie ma problemu, jeśli sprawa i przedsiębiorcy pochodzą z jednego województwa. Jednak co w sytuacji, gdy sprawę można zakwalifikować do kilku delegatur?

Należy pamiętać, że w interesie przedsiębiorcy jest prawidłowe określenie delegatury Urzędu. Możliwe jest co prawda złożenie pisma do centrali w Warszawie, jednak takie rozwiązanie prowadzi do niepotrzebnego przedłużania się sprawy i dłuższego czekania na rozstrzygnięcie. 

REKLAMA

Przeczytaj też: Jak określić właściwość delegatury UOKiK

Nie ma wątpliwości, że jeśli wnioskodawca i przedsiębiorca pochodzą z tego samego województwa lub województw, należących do właściwości jednej delegatury – dla sprawy właściwa będzie właśnie ta delegatura. 

REKLAMA

Jeśli zaś strony pochodzą z województw, należących do właściwości dwóch różnych delegatur – dokumenty należy złożyć do delegatury, która jest właściwa dla przedsiębiorcy „oskarżanego” o nadużywanie pozycji dominującej lub zawieranie porozumień ograniczających konkurencję. 

Przedsiębiorca A, mający siedzibę na terytorium województwa łódzkiego postanowił poinformować UOKiK o zmowie cenowej, jaką zawarli przedsiębiorcy B i C, działający na rynku województwa wielkopolskiego. W tym przypadku przedsiębiorca A powinien złożyć zawiadomienie do delegatury w Poznaniu. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednak kartele są umowami między dwoma lub więcej przedsiębiorcami. Co w sytuacji, gdy zmowa dotyczy trzech przedsiębiorców, z których każdy ma siedzibę w województwie właściwym dla innej delegatury? Wówczas sprawę należy skierować do centrali w Warszawie i Prezes Urzędu, po zapoznaniu się z dowodami w sprawie, zdecyduje która delegatura będzie właściwa dla rozstrzygnięcia. 

REKLAMA

Doszło do zmowy między przedsiębiorcami, mającymi siedzibę w województwach: mazowieckim, łódzkim, świętokrzyskim i lubelskim. Delegaturami, które mogłyby być właściwe są placówki w Warszawie, Lublinie i Łodzi. Jeśli sprawa zostanie skierowana do którejkolwiek tych delegatur, akta zostaną przesłane do centrali, a tam Prezes UOKiK wskaże właściwą delegaturę. Przy podejmowaniu decyzji Prezes bierze pod uwagę m. in. to, gdzie kartel wywołał najpoważniejsze skutki, gdzie nastąpiło największe zagrożenie konkurencji, a także jakie były cele porozumienia itp. 

Sprawę należy zgłosić do centrali także w sytuacji, gdy „oskarżany” przedsiębiorca jest monopolistą, a jego czyn wywiera wpływ na całym terytorium Polski. Analogiczna zasada dotyczy koncentracji, które wywołują zagrożenie na krajowym rynku. 

Polecamy serwis: ABC małej firmy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA