REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ochrona nazwy spółki

Adrian Prusik
Adrian Prusik
Nazwa spółki podlega ochronie i nie może wprowadzać w błąd.
Nazwa spółki podlega ochronie i nie może wprowadzać w błąd.

REKLAMA

REKLAMA

Oznaczenie przedsiębiorcy podlega ochronie. Można zatem podjąć stosowne kroki w stosunku do podmiotu, który używa bliźniaczej nazwy swojego przedsiębiorstwa.

Nazwa przedsiębiorstwa ma często wymierną korzyść dla przedsiębiorcy. Działając przez wiele lat na lokalnym rynku staje się elementem powszechnej świadomości, niejednokrotnie będąc jednym z elementów przewagi nad konkurencją.

REKLAMA

Nierzadko zdarzają się chętni, którzy chcąc korzystać z tego dorobku, rozpoczynają działalność o podobnej lub też takiej samej nazwie. Problem ten może w poważny sposób zaważyć na działalności pokrzywdzonego przedsiębiorcy, o czym świadczą przykłady z sieci. „Prowadzę wysoko ocenianą piekarnię w małym mieście. Kilka miesięcy temu na jednym z osiedli powstała inna piekarnia, której nazwa jest łudząco podobna do mojej. Nie chcę, by ktoś korzystał z mojego dorobku, zwłaszcza że wedle informacji klientów oferuje produkty o wiele gorszej jakości, co pośrednio uderza także we mnie” pisze jeden z użytkowników naszego forum. Jakie w tej sytuacji roszczenia przysługują poszkodowanemu przedsiębiorcy?

Zobacz serwis: Firma

Ochrona firmy

REKLAMA

Ochrona prawa do firmy została ustalona już w samych przepisach Kodeksu cywilnego. Zgodnie z art. 43(10) tegoż kodeksu przedsiębiorca, którego prawo do firmy zostało zagrożone cudzym działaniem, może żądać zaniechania tego działania, chyba że nie jest ono bezprawne. W razie dokonanego naruszenia może on także żądać usunięcia jego skutków, złożenia oświadczenia lub oświadczeń w odpowiedniej treści i formie, naprawienia na zasadach ogólnych szkody majątkowej lub wydania korzyści uzyskanej przez osobę, która dopuściła się naruszenia

Firma podmiotu gospodarczego, niezależnie od tego, czy chodzi o osobę fizyczną, czy też osobę prawną musi przy tym dostatecznie odróżniać się od innych. Wynika to z art. 43(3) Kodeksu cywilnego. Zgodnie z paragrafem 2 tego przepisu zakazane jest używanie firmy, która może wprowadzać w błąd, w szczególności co do osoby przedsiębiorcy, przedmiotu działalności przedsiębiorcy, miejsca działalności, czy źródeł zaopatrzenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz serwis: Spółki

Czyn nieuczciwej konkurencji

Używanie nazw przedsiębiorstwa, które mogą wprowadzać w błąd stanowi przy tym czyn nieuczciwej konkurencji, co wynika z art. 3 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Zgodnie z art. 5 tej ustawy czynem nieuczciwej konkurencji nie będzie tylko używanie tej samej firmy lub łudząco podobnej, lecz także godła, skrótu literowego lub innego charakterystycznego symbolu wcześniej używanego, zgodnie z prawem, do oznaczenia innego przedsiębiorcy.

Czynem nieuczciwej konkurencji może być zatem używanie takiego samego symbolu graficznego przez innego przedsiębiorcę.

REKLAMA

Czynem nieuczciwej konkurencji może być już samo użycie nazwiska, które wcześniej używane było do podobnego oznaczenia innego przedsiębiorstwa. W takiej sytuacji przedsiębiorca późniejszy powinien podjąć środki mające na celu usunięcie niebezpieczeństwa wprowadzenia w błąd. W takim przypadku sąd na żądanie zainteresowanego może wydać orzeczenie nakazujące późniejszemu przedsiębiorcy m.in. zmianę w oznaczeniu przedsiębiorstw.

Jan Kowalski, prowadzący pod swoim nazwiskiem działalność gospodarczą, może zatem domagać się wystarczającego odróżnienia go od innego Jana Kowalskiego, który również pod swoim nazwiskiem zamierza prowadzić działalność konkurencyjną.

Kiedy działanie innych podmiotów gospodarczych można uznać za nieuczciwą konkurencję, jakie roszczenia przysługują poszkodowanym podmiotom? O tym czytaj w części drugiej.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA