REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obligacje czyli sposób na finansowanie działalności gospodarczej

Adrian Prusik
Adrian Prusik
Obligacje korporacyjne, to dogodna alternatywa dla kredytu bankowego/ Fot. Fotolia
Obligacje korporacyjne, to dogodna alternatywa dla kredytu bankowego/ Fot. Fotolia
Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Emisja obligacji komercyjnych jest w działalności gospodarczej jedną z alternatyw dla kredytu bankowego. Co warto wiedzieć o obligacjach?

Obligacje komercyjne

Termin „obligacja” większości kojarzy się wyłącznie z papierami wartościowymi emitowanymi przez Skarb Państwa w celu finansowania deficytu budżetowego. Nie należy jednak zapominać o tym, że to także często wygodna alternatywa wobec kredytu bankowego w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej. Nie dotyczy to jednak wszystkich podmiotów prowadzących działalność, o czym w dalszej części.

REKLAMA

REKLAMA

W czasach, gdy sytuacja gospodarcza jest dynamiczna, a system bankowy w wielu krajach znajduje się na etapie kryzysu, emisja obligacji może być ciekawą perspektywą, zwłaszcza dla tych spółek, które dysponują odpowiednim majątkiem. Emisja obligacji daje bowiem emitentowi pewną swobodę. W zależności od sytuacji można bowiem zachęcić inwestorów do zakupu obligacji udziałem w zyskach, czy nawet wejściem w krąg akcjonariuszy.

XYZ spółka akcyjna wykorzystując okres przeceny zamierza zainwestować w nieruchomości pod budowę nowej fabryki. Nie dysponuje jednak wystarczającym zasobem wolnych środków finansowych, stąd też niezbędne jest znalezienie innych źródeł finansowania. Spółka nie spełnia warunków, które umożliwiałyby otrzymanie kredytu bankowego. W majątku posiada jednak odpowiedniej wartości nieruchomości. W takiej sytuacji może ona spróbować pozyskać kapitał emitując obligacje zabezpieczone hipoteką na tych nieruchomościach.

Zobacz serwis: Spółki

Finansowanie działalności

Prowadzący działalność gospodarczą niejednokrotnie stają przed wyborem sposobu finansowania inwestycji. Nie zawsze bowiem spółka dysponuje dostatecznymi środkami finansowymi, by własnymi siłami sfinalizować inwestycję. W przypadku spółek kapitałowych częstym sposobem jest zebranie dodatkowych kapitałów wśród akcjonariatu. Inną alternatywą może być także zaciągnięcie kredytu w banku. Nie należy jednak zapominać o możliwości emisji obligacji korporacyjnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z art. 2 pkt. 1 ustawy o obligacjach taka możliwość będzie zarezerwowana jedynie dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, które są wyposażone w osobowość prawną. Wśród spółek prawa handlowego wymogi te spełniają spółki kapitałowe, czyli spółka z ograniczoną odpowiedzialnością oraz spółka akcyjna. Spółki osobowe, poza spółką komandytowo-akcyjną, nie mają możliwości emisji obligacji.

Wśród spółek, możliwość emisji obligacji mają spółka komandytowo-akcyjna, spółka z o.o. oraz spółka akcyjna. Osoby fizyczne nie mogą emitować obligacji.

Dlaczego obligacje?

Emitowane przez spółki obligacje są papierami wartościowymi, na podstawie których emitent (spółka) zobowiązuje się względem obligatariusza (podmiotu kupującego obligacje) do określonych świadczeń pieniężnych lub niepieniężnych.

Zobacz: Co to są obligacje korporacyjne?

Obligacje mogą być imienne, jak i na okaziciela. Z tymi pierwszymi mamy do czynienia przeważnie wtedy, gdy z obligacją wiąże się określone uprawnienie, a spółka pragnie zachować kontrolę .

REKLAMA

Dużą zaletą jest możliwość dość swobodnego określenia świadczeń, jakie wiążą się z obligacjami. Konstrukcja tego papieru wartościowego nie musi ograniczać się jedynie do prostego świadczenia pieniężnego w postaci spłaty wartości obligacji powiększonej o oprocentowanie stanowiące zysk obligatariusza.

Emitując obligacje spółka może bowiem zachęcić obligatariuszy do zakupu jej papierów poprzez przyznaniem wierzycielom posiadającym obligacje prawa do udziału w zysku, czy możliwości zamiany obligacji na akcje.

Spółka przymierza się do podjęcia inwestycji, która w określonym czasie ma jej przynieść spore zyski. Aby zachęcić inwestorów do wykupu jej obligacji, przyznaje każdemu obligatariuszowi prawo do udziału w spodziewanym zysku.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA