REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ochrona nazwy spółki – cz. 2

Adrian Prusik
Adrian Prusik
Należy pamiętać również o tym, że ochrona oznaczenia przysługuje temu przedsiębiorcy, który zaczął używać go pierwszy.
Należy pamiętać również o tym, że ochrona oznaczenia przysługuje temu przedsiębiorcy, który zaczął używać go pierwszy.

REKLAMA

REKLAMA

Oznaczenie przedsiębiorcy podlega ochronie. Przedsiębiorcy kopiujący nazwy, symbole, znaki graficzne innych firm, popełniają czyny nieuczciwej konkurencji.

Jak zostało to już wyjaśnione w pierwszej części, firma (nazwa) przedsiębiorcy podlega ochronie. Przepisy na podstawie których poszkodowani przedsiębiorcy mogą podejmować kroki zaradcze zostały określone zarówno w Kodeksie cywilnym, jak i ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

REKLAMA

Używanie bowiem oznaczenia przedsiębiorstwa, które może wprowadzić w błąd konsumentów np. co do tożsamości przedsiębiorcy stanowi czyn nieuczciwej konkurencji.

Czytaj: Ochrona nazwy spółki – cz. 1

Ograniczenia

REKLAMA

Warto pamiętać jednak, że roszczenia jakie mogą przysługiwać zainteresowanemu przedsiębiorcy, którego nazwa jest w sposób mylący używana również przez inny podmiot, podlegają pewnym ograniczeniom. Art. 5 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji dotyczy tylko takich działań, które mogą wprowadzać w błąd co do tożsamości przedsiębiorcy. Domagający się ochrony będzie musiał zatem wykazać okoliczności, które mogą powodować choćby potencjalne wprowadzenie w błąd.

Kwestią dyskusyjną jest także wymóg konkurencyjności podmiotów. Chodzi tutaj o kwestię, czy ochronę przed czynami nieuczciwej konkurencji można uzyskać tylko w przypadku, gdy wprowadzający w błąd przedsiębiorca konkuruje z poszkodowanym na tych samych rynkach i o tę samą klientelę. Z jednej strony w orzecznictwie Sąd Najwyższy kwestię wymogu konkurencyjności postrzega jako ograniczenie zakresu ochrony (por. orzeczenie SN: II CSK 343/08), z drugiej strony zaś Sąd Najwyższy dopuszcza rozszerzoną ochronę również w sytuacji, jeżeli realnej konkurencji podmiotów nie ma (por. orzeczenie SN: V CK 550/03).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz serwis: Przedsiębiorca w sądzie

Kiedy przysługuje ochrona

Należy pamiętać również o tym, że chociażby w przypadku firmy, ochrona tego prawa powstaje z chwilą wpisania działalności gospodarczej do ewidencji lub też do KRS. Ochrony prawa do firmy, a także wymogu dostateczne jej odróżnienia może domagać bowiem tylko ten podmiot, który użył jej jako pierwszy i do tego zgodnie z prawem.

Należy pamiętać również o tym, że ochrona oznaczenia przysługuje temu przedsiębiorcy, który zaczął używać go pierwszy. W przypadku firmy (nazwy) przedsiębiorcy chodzi o tego, kto pierwszy zarejestrował firmę w ewidencji.

Jakie roszczenia przysługują?

W odniesieniu do przedstawionych powyżej sytuacji zainteresowany podmiot będzie musiał przedstawić, iż oznaczenie innego przedsiębiorcy (jego firma, logo itp.) wprowadza w błąd klientów.

REKLAMA

W przypadku stwierdzenia nieuczciwej konkurencji żądania zainteresowanego ochroną zostały przedstawione w art. 18 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Zgodnie z tym przepisem można żądać zaniechania niedozwolonych działań, usunięcia jego skutków, złożenia przez drugi podmiot jednokrotnego lub wielokrotnego oświadczenia o odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie, naprawienia wyrządzonej szkody, wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści oraz zasądzenia odpowiedniej sumy pieniężnej na cel związany ze wsparciem kultury polskiej.

Przedsiębiorca prowadzący piekarnię pod firmą, którą w mylący sposób używa inny podmiot może domagać się nakazania przez sąd złożenia publicznych oświadczeń (np. w lokalnej prasie), które pozwolą rozróżnić te dwa podmioty.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaki model logistyczny wybrać dla swojego sklepu internetowego?

Zakładając sklep internetowy, staniesz przed wyzwaniem organizacji całej jego logistyki. Zanim zaczniesz działalność, będziesz musiał zdecydować, gdzie magazynować swoje towary, z jakimi kurierami współpracować i jak obsługiwać zwroty od klientów. Pochłonie to mnóstwo cennego czasu i spory kapitał. W dzisiejszych czasach możesz tego jednak uniknąć. W jaki sposób? Poznaj najciekawsze modele logistyczne dla e-commerce!

Dobrzy w teorii. Dlaczego nie potrafimy odpoczywać i jak to zmienić?

Potrzeba regeneracji wydaje się oczywista dla każdego, kto funkcjonuje w naprzemiennym cyklu, w którym wysiłek absorbujący przeważającą część naszych aktywności przeplata się z czasem wolnym. Skąd zatem trudność w świadomym uwzględnianiu potrzeby wypoczynku i planowaniu przerw w zawodowym funkcjonowaniu?

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

REKLAMA

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

REKLAMA

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

REKLAMA