REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ochrona nazwy spółki – cz. 2

Adrian Prusik
Adrian Prusik
Należy pamiętać również o tym, że ochrona oznaczenia przysługuje temu przedsiębiorcy, który zaczął używać go pierwszy.
Należy pamiętać również o tym, że ochrona oznaczenia przysługuje temu przedsiębiorcy, który zaczął używać go pierwszy.

REKLAMA

REKLAMA

Oznaczenie przedsiębiorcy podlega ochronie. Przedsiębiorcy kopiujący nazwy, symbole, znaki graficzne innych firm, popełniają czyny nieuczciwej konkurencji.

Jak zostało to już wyjaśnione w pierwszej części, firma (nazwa) przedsiębiorcy podlega ochronie. Przepisy na podstawie których poszkodowani przedsiębiorcy mogą podejmować kroki zaradcze zostały określone zarówno w Kodeksie cywilnym, jak i ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

REKLAMA

Używanie bowiem oznaczenia przedsiębiorstwa, które może wprowadzić w błąd konsumentów np. co do tożsamości przedsiębiorcy stanowi czyn nieuczciwej konkurencji.

Czytaj: Ochrona nazwy spółki – cz. 1

Ograniczenia

REKLAMA

Warto pamiętać jednak, że roszczenia jakie mogą przysługiwać zainteresowanemu przedsiębiorcy, którego nazwa jest w sposób mylący używana również przez inny podmiot, podlegają pewnym ograniczeniom. Art. 5 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji dotyczy tylko takich działań, które mogą wprowadzać w błąd co do tożsamości przedsiębiorcy. Domagający się ochrony będzie musiał zatem wykazać okoliczności, które mogą powodować choćby potencjalne wprowadzenie w błąd.

Kwestią dyskusyjną jest także wymóg konkurencyjności podmiotów. Chodzi tutaj o kwestię, czy ochronę przed czynami nieuczciwej konkurencji można uzyskać tylko w przypadku, gdy wprowadzający w błąd przedsiębiorca konkuruje z poszkodowanym na tych samych rynkach i o tę samą klientelę. Z jednej strony w orzecznictwie Sąd Najwyższy kwestię wymogu konkurencyjności postrzega jako ograniczenie zakresu ochrony (por. orzeczenie SN: II CSK 343/08), z drugiej strony zaś Sąd Najwyższy dopuszcza rozszerzoną ochronę również w sytuacji, jeżeli realnej konkurencji podmiotów nie ma (por. orzeczenie SN: V CK 550/03).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz serwis: Przedsiębiorca w sądzie

Kiedy przysługuje ochrona

Należy pamiętać również o tym, że chociażby w przypadku firmy, ochrona tego prawa powstaje z chwilą wpisania działalności gospodarczej do ewidencji lub też do KRS. Ochrony prawa do firmy, a także wymogu dostateczne jej odróżnienia może domagać bowiem tylko ten podmiot, który użył jej jako pierwszy i do tego zgodnie z prawem.

Należy pamiętać również o tym, że ochrona oznaczenia przysługuje temu przedsiębiorcy, który zaczął używać go pierwszy. W przypadku firmy (nazwy) przedsiębiorcy chodzi o tego, kto pierwszy zarejestrował firmę w ewidencji.

Jakie roszczenia przysługują?

W odniesieniu do przedstawionych powyżej sytuacji zainteresowany podmiot będzie musiał przedstawić, iż oznaczenie innego przedsiębiorcy (jego firma, logo itp.) wprowadza w błąd klientów.

REKLAMA

W przypadku stwierdzenia nieuczciwej konkurencji żądania zainteresowanego ochroną zostały przedstawione w art. 18 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Zgodnie z tym przepisem można żądać zaniechania niedozwolonych działań, usunięcia jego skutków, złożenia przez drugi podmiot jednokrotnego lub wielokrotnego oświadczenia o odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie, naprawienia wyrządzonej szkody, wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści oraz zasądzenia odpowiedniej sumy pieniężnej na cel związany ze wsparciem kultury polskiej.

Przedsiębiorca prowadzący piekarnię pod firmą, którą w mylący sposób używa inny podmiot może domagać się nakazania przez sąd złożenia publicznych oświadczeń (np. w lokalnej prasie), które pozwolą rozróżnić te dwa podmioty.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA