REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dumping - dyskusyjne praktyki.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jerzy Fiuk
Doradca ekonomiczny
dumping
dumping

REKLAMA

REKLAMA

W ubiegłym miesiącu skontaktował się ze mną właściciel firmy dla której, w swoim czasie, wykonywałem zlecenie polegające na próbie zażegnania groźby bankructwa. Mieliśmy się spotkać i porozmawiać na temat konsekwencji niektórych, wtedy podjętych, decyzji. Powinienem dodać, że właściciel firmy, to osoba o dużym poczuciu własnej godności, mocno wyczulony na punkcie wypracowania i utrzymania dobrego imienia zarówno prowadzonego przedsiębiorstwa jak i osobiście.

REKLAMA

Otóż szefowie niektórych przedsiębiorstw konkurencyjnych postawili mojemu klientowi środowiskowy zarzut stosowania dumpingu, to jest oferowanie towarów i usług po cenie niższej od kosztów zakupu i wytworzenia. Dodam od razu, że co do faktu i litery, zarzut całkowicie zasadny. Bolesny tym bardziej, że z uwagi na specyfikę branży, robocze kontakty pomiędzy konkurującymi ze sobą firmami, zdarzają się od czasu do czasu i trudno ich unikać. Rozwiązanie problemu wzajemnych relacji rynkowych, w tym przypadku, to oddzielny temat. Tutaj chciałbym się skupić na dumpingu i granicach jego stosowania, jeśli w ogóle takowe istnieją i nie jest tak, że z zasady, dumping jest techniką szkodliwą i powinien być zakazany pod każdą postacią.

REKLAMA

Wydaje się, że sporo będzie zależeć od przyjętej definicji dumpingu. Jeśli przyjąć za P.Kotlerem, że dumping "... występuje, gdy przedsiębiorstwo podaje cenę niższą od poniesionych kosztów ..."[1]  to, moim zdaniem, otwiera się dyskusja na temat dopuszczalnych i niedopuszczalnych przypadków stosowania dumpingu w praktyce gospodarczej. Jeśli natomiast przyjąć, że celem dumpingu jest wyeliminowanie konkurentów rynkowych - "Nie muszę, ale stosuję" i tylko takie działanie jest dumpingiem, to wiadomo, że tak rozumiany jest nie tylko nieetyczny, ale też jest niedozwolony prawnie[2]. Przy czym co jest, a co nie jest naruszeniem prawa, decyduje sąd.

Zobacz: Gdy firmę dopada kryzys

W moim przekonaniu pojęcie dumpingu ujmowane (sensu largo) tak, jak np. przedstawił to prof. P. Kotler, jest właściwsze i tak ja rozumiem tę technikę handlową. Dzięki temu można próbować wskazywać na przypadki braku etyki ze strony stosującego dumping; przypadki całkowicie "niewinne" i takie, o których dopuszczalności stosowania, można podyskutować.

1. Jedna z sieci pizzerii, oferuje promocję typu: Jeśli kupisz małą lub średnią pizzę zamawiając ją przez Internet, drugą i trzecią, taką samą, dostaniesz gratis.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2. Światowa marka odzieży reklamuje swój sklep outletowy: Kupując spodnie, drugie, takie same, dostaniesz za 1 złotówkę.

3. Duża hurtownia z uwagi na koniec sezonu, a w związku z tym potrzebę zwolnienia powierzchni magazynowej pod nowy towar, ogłasza:  wyprzedaż całego asortymentu na poziomie od 50 do 70% dotychczasowej ceny.

REKLAMA

4. Sklep wyposażenia wnętrz informuje, że:  przy zakupie kompletnego wyposażenia kuchni; łazienki; salonu czy sypialni, projekt aranżacji wykonany przez architekta wnętrz, klient otrzyma za darmo, do tego z dostawą i wniesieniem zakupionych mebli, na terenie miasta, też gratis.

Mamy tu cztery przykłady działań, które możemy nazywać promocją; reklamą; wyprzedażą ale w rzeczywistości są to działania oparte o dumping. Za każdym razem koszty, jakie poniesie klient, będą niższe od kosztów poniesionych przez sprzedającego w zakresie tego, co oferuje on gratis lub po obniżonej cenie. Jednak chyba nikt nie będzie tych działań uważał za naganne tak długo, jak długo nie będzie podejrzenia o chęć wyeliminowania konkurencji i opanowania, w ten sposób, całego rynku, lub jego istotnej części.

Ale nie zawsze jest tak klarownie i tu chcę przejść do opisania przypadku z jakim mieliśmy do czynienia w firmie klienta. Przypadek został uproszczony na potrzeby publikacji, nazwa firmy zmieniona, a branża ukryta.

Zobacz: Jaki kredyt dla firmy wybrać?

Przypadek firmy Raźniewski & Syn S.A.

Przedsiębiorstwo Raźniewski & Syn działa na rynku charakteryzującym się bardzo dużą sezonowością sprzedaży towarów i usług (wiosna/jesień). Podjęcie przez zarząd błędnych decyzji gospodarczych przed rozpoczęciem sezonu, skutkuje ogromnymi stratami w danym sezonie, ponieważ drastycznie maleje popyt na ofertę firmy. Taka sytuacja miała miejsce w 2011 roku. Obroty praktycznie ustały, zamówienia są niewielkie, a miesięczne koszty stałe utrzymania przedsiębiorstwa wynoszą 200 tys. pln. Firma nie przetrzyma blisko 5 miesięcy w takich warunkach. Środki jakimi dysponuje wyczerpią się już po 60 dniach. Zarząd zostanie zmuszony do postawienia firmy w stan likwidacji.

Rozważając różne warianty postępowania, aby uniknąć najgorszego, rozpatrywano i taki: składać oferty ze znacznie obniżoną ceną, informując klienta o obniżce z powodu użycia materiałów/towarów kolekcji poprzedniego sezonu, za to w atrakcyjnej dla niego cenie. Prawdopodobieństwo, że bardzo atrakcyjna cena może skłonić klientów do akceptacji  takich ofert jest wysoka, bo korzyść klienta może być niejako "podwójna". Starsza kolekcja jest tańsza, a na dodatek, w tym przypadku, oferowana po zaniżonej cenie. Z kolei korzyść dla firmy Raźniewski & Syn będzie polegać na tym, że choć sprzeda ze stratą to i tak, dla firmy, będzie to strata mniejsza niż brak sprzedaży (z jednoczesną koniecznością ponoszenia kosztów stałych). W ten sposób istnieje szansa utrzymania przedsiębiorstwa nie przez dwa miesiące, jak by było przy nieomal zerowym obrocie, a przez pięć miesięcy. To oznacza dotrwanie do kolejnego cyklu sezonowego, a przy założeniu, że nie zostaną ponownie popełnione błędy strategiczne, jest szansa odrobienia strat, i co najważniejsze, utrzymania funkcjonowania firmy w czasie. Tym samym utrzymania  źródła dochodu właścicieli oraz wielu miejsc pracy.

Wypracowana strategia została zatwierdzona, zastosowana i przyniosła oczekiwane rezultaty, firma pozostała na rynku. Jednak akcja odbiła się echem w środowisku branżowym i spotkała z negatywną reakcją konkurencji, o czym wspomniałem na początku. Oczywiście konkurenci nie wiedzieli o przyczynach zastosowania takiej strategii. Mogli się, co najwyżej, domyślać, ale nic więcej. Wnioski wyciągali na podstawie tego, co sami widzieli - a więc znaczące różnice w oferowanych klientom cenach.

Jako osoba biorąca udział w wypracowaniu podanej wyżej strategii ratowania firmy przed zniknięciem z rynku,  nie dostrzegam w tej strategii nic nagannego, choć dostrzegam jej kontrowersyjność.  Dumping, w podanym zakresie, wydaje się być dopuszczalny i nie godzi w dobre imię zarządu firmy. Ale opinie w tej sprawie, może nawet z uzasadnieniem (?) mile widziane.

Zobacz serwis: Mała firma



[1] Philip Kotler, Marketing - analiza, planowanie, wdrożenie i kontrola. Gebethner&Ska, wydanie pierwsze s. 392.

[2] art. 15 pkt 1 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji Dz.U. z 2003r, poz. 1503 w brzmieniu z dn. 1 stycznia 2010r:
"Art. 15. 1. Czynem nieuczciwej konkurencji jest utrudnianie innym przedsiębiorcom dostępu do rynku, w szczególności przez: 1) sprzedaż towarów lub usług poniżej kosztów ich wytworzenia lub świadczenia albo ich odprzedaż poniżej kosztów zakupu w celu eliminacji innych przedsiębiorców;
2) ...."

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA