REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dumping - dyskusyjne praktyki.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jerzy Fiuk
Doradca ekonomiczny
dumping
dumping

REKLAMA

REKLAMA

W ubiegłym miesiącu skontaktował się ze mną właściciel firmy dla której, w swoim czasie, wykonywałem zlecenie polegające na próbie zażegnania groźby bankructwa. Mieliśmy się spotkać i porozmawiać na temat konsekwencji niektórych, wtedy podjętych, decyzji. Powinienem dodać, że właściciel firmy, to osoba o dużym poczuciu własnej godności, mocno wyczulony na punkcie wypracowania i utrzymania dobrego imienia zarówno prowadzonego przedsiębiorstwa jak i osobiście.

Otóż szefowie niektórych przedsiębiorstw konkurencyjnych postawili mojemu klientowi środowiskowy zarzut stosowania dumpingu, to jest oferowanie towarów i usług po cenie niższej od kosztów zakupu i wytworzenia. Dodam od razu, że co do faktu i litery, zarzut całkowicie zasadny. Bolesny tym bardziej, że z uwagi na specyfikę branży, robocze kontakty pomiędzy konkurującymi ze sobą firmami, zdarzają się od czasu do czasu i trudno ich unikać. Rozwiązanie problemu wzajemnych relacji rynkowych, w tym przypadku, to oddzielny temat. Tutaj chciałbym się skupić na dumpingu i granicach jego stosowania, jeśli w ogóle takowe istnieją i nie jest tak, że z zasady, dumping jest techniką szkodliwą i powinien być zakazany pod każdą postacią.

REKLAMA

REKLAMA

Wydaje się, że sporo będzie zależeć od przyjętej definicji dumpingu. Jeśli przyjąć za P.Kotlerem, że dumping "... występuje, gdy przedsiębiorstwo podaje cenę niższą od poniesionych kosztów ..."[1]  to, moim zdaniem, otwiera się dyskusja na temat dopuszczalnych i niedopuszczalnych przypadków stosowania dumpingu w praktyce gospodarczej. Jeśli natomiast przyjąć, że celem dumpingu jest wyeliminowanie konkurentów rynkowych - "Nie muszę, ale stosuję" i tylko takie działanie jest dumpingiem, to wiadomo, że tak rozumiany jest nie tylko nieetyczny, ale też jest niedozwolony prawnie[2]. Przy czym co jest, a co nie jest naruszeniem prawa, decyduje sąd.

Zobacz: Gdy firmę dopada kryzys

W moim przekonaniu pojęcie dumpingu ujmowane (sensu largo) tak, jak np. przedstawił to prof. P. Kotler, jest właściwsze i tak ja rozumiem tę technikę handlową. Dzięki temu można próbować wskazywać na przypadki braku etyki ze strony stosującego dumping; przypadki całkowicie "niewinne" i takie, o których dopuszczalności stosowania, można podyskutować.

REKLAMA

1. Jedna z sieci pizzerii, oferuje promocję typu: Jeśli kupisz małą lub średnią pizzę zamawiając ją przez Internet, drugą i trzecią, taką samą, dostaniesz gratis.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2. Światowa marka odzieży reklamuje swój sklep outletowy: Kupując spodnie, drugie, takie same, dostaniesz za 1 złotówkę.

3. Duża hurtownia z uwagi na koniec sezonu, a w związku z tym potrzebę zwolnienia powierzchni magazynowej pod nowy towar, ogłasza:  wyprzedaż całego asortymentu na poziomie od 50 do 70% dotychczasowej ceny.

4. Sklep wyposażenia wnętrz informuje, że:  przy zakupie kompletnego wyposażenia kuchni; łazienki; salonu czy sypialni, projekt aranżacji wykonany przez architekta wnętrz, klient otrzyma za darmo, do tego z dostawą i wniesieniem zakupionych mebli, na terenie miasta, też gratis.

Mamy tu cztery przykłady działań, które możemy nazywać promocją; reklamą; wyprzedażą ale w rzeczywistości są to działania oparte o dumping. Za każdym razem koszty, jakie poniesie klient, będą niższe od kosztów poniesionych przez sprzedającego w zakresie tego, co oferuje on gratis lub po obniżonej cenie. Jednak chyba nikt nie będzie tych działań uważał za naganne tak długo, jak długo nie będzie podejrzenia o chęć wyeliminowania konkurencji i opanowania, w ten sposób, całego rynku, lub jego istotnej części.

Ale nie zawsze jest tak klarownie i tu chcę przejść do opisania przypadku z jakim mieliśmy do czynienia w firmie klienta. Przypadek został uproszczony na potrzeby publikacji, nazwa firmy zmieniona, a branża ukryta.

Zobacz: Jaki kredyt dla firmy wybrać?

Przypadek firmy Raźniewski & Syn S.A.

Przedsiębiorstwo Raźniewski & Syn działa na rynku charakteryzującym się bardzo dużą sezonowością sprzedaży towarów i usług (wiosna/jesień). Podjęcie przez zarząd błędnych decyzji gospodarczych przed rozpoczęciem sezonu, skutkuje ogromnymi stratami w danym sezonie, ponieważ drastycznie maleje popyt na ofertę firmy. Taka sytuacja miała miejsce w 2011 roku. Obroty praktycznie ustały, zamówienia są niewielkie, a miesięczne koszty stałe utrzymania przedsiębiorstwa wynoszą 200 tys. pln. Firma nie przetrzyma blisko 5 miesięcy w takich warunkach. Środki jakimi dysponuje wyczerpią się już po 60 dniach. Zarząd zostanie zmuszony do postawienia firmy w stan likwidacji.

Rozważając różne warianty postępowania, aby uniknąć najgorszego, rozpatrywano i taki: składać oferty ze znacznie obniżoną ceną, informując klienta o obniżce z powodu użycia materiałów/towarów kolekcji poprzedniego sezonu, za to w atrakcyjnej dla niego cenie. Prawdopodobieństwo, że bardzo atrakcyjna cena może skłonić klientów do akceptacji  takich ofert jest wysoka, bo korzyść klienta może być niejako "podwójna". Starsza kolekcja jest tańsza, a na dodatek, w tym przypadku, oferowana po zaniżonej cenie. Z kolei korzyść dla firmy Raźniewski & Syn będzie polegać na tym, że choć sprzeda ze stratą to i tak, dla firmy, będzie to strata mniejsza niż brak sprzedaży (z jednoczesną koniecznością ponoszenia kosztów stałych). W ten sposób istnieje szansa utrzymania przedsiębiorstwa nie przez dwa miesiące, jak by było przy nieomal zerowym obrocie, a przez pięć miesięcy. To oznacza dotrwanie do kolejnego cyklu sezonowego, a przy założeniu, że nie zostaną ponownie popełnione błędy strategiczne, jest szansa odrobienia strat, i co najważniejsze, utrzymania funkcjonowania firmy w czasie. Tym samym utrzymania  źródła dochodu właścicieli oraz wielu miejsc pracy.

Wypracowana strategia została zatwierdzona, zastosowana i przyniosła oczekiwane rezultaty, firma pozostała na rynku. Jednak akcja odbiła się echem w środowisku branżowym i spotkała z negatywną reakcją konkurencji, o czym wspomniałem na początku. Oczywiście konkurenci nie wiedzieli o przyczynach zastosowania takiej strategii. Mogli się, co najwyżej, domyślać, ale nic więcej. Wnioski wyciągali na podstawie tego, co sami widzieli - a więc znaczące różnice w oferowanych klientom cenach.

Jako osoba biorąca udział w wypracowaniu podanej wyżej strategii ratowania firmy przed zniknięciem z rynku,  nie dostrzegam w tej strategii nic nagannego, choć dostrzegam jej kontrowersyjność.  Dumping, w podanym zakresie, wydaje się być dopuszczalny i nie godzi w dobre imię zarządu firmy. Ale opinie w tej sprawie, może nawet z uzasadnieniem (?) mile widziane.

Zobacz serwis: Mała firma



[1] Philip Kotler, Marketing - analiza, planowanie, wdrożenie i kontrola. Gebethner&Ska, wydanie pierwsze s. 392.

[2] art. 15 pkt 1 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji Dz.U. z 2003r, poz. 1503 w brzmieniu z dn. 1 stycznia 2010r:
"Art. 15. 1. Czynem nieuczciwej konkurencji jest utrudnianie innym przedsiębiorcom dostępu do rynku, w szczególności przez: 1) sprzedaż towarów lub usług poniżej kosztów ich wytworzenia lub świadczenia albo ich odprzedaż poniżej kosztów zakupu w celu eliminacji innych przedsiębiorców;
2) ...."

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA