REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Merchandising drogą do portfela konsumenta

Subskrybuj nas na Youtube
Merchandising drogą do portfela konsumenta
Merchandising drogą do portfela konsumenta

REKLAMA

REKLAMA

Sezon wiosenno-letni to nie tylko okres wzmożonej konkurencji producentów m.in. napojów gazowanych czy lodów. To także dobry czas na wprowadzenie nowych produktów. Aby nasz towar wyróżniał się na tle konkurencyjnych, warto zadbać odpowiednio wcześniej o profesjonalne usługi merchandisingowe i efektywne strategie promocyjne.

REKLAMA

W okresie od maja do końca sierpnia znacznie wzrasta spożycie wody, napojów gazowanych i piwa. Ta tendencja nie dotyczy jednak spożycia soków, nektarów i napojów owocowych, które utrzymuje się na podobnym poziomie przez cały rok. Wraz z rozpoczęciem sezonu wakacyjnego w sklepach zaczyna być dostępna także szersza oferta produktowa lodów: rożków, w kubeczku i na patyku oraz sorbetów, czyli tzw. lodów impulsowych. Poza sezonem klienci mogą kupić lody głównie w większych opakowaniach – tzw. familijnych. W miesiącach letnich na półkach sklepowych znaleźć można również produkty do opalania. W przypadku, gdy producenci kosmetyków nie mają w swojej ofercie tego rodzaju artykułów, a np. tylko balsamy brązujące czy samoopalające, zwiększają dostępność tych produktów na półkach kosztem innych balsamów np. nawilżających.

REKLAMA

Korzystając z czasu, kiedy zapotrzebowanie na niektóre towary rośnie, producenci często decydują się na wprowadzenie nowych wyrobów do swojej oferty. Cieplejsze miesiące sprawiają, że konsumenci chętniej sięgają nie tylko po wodę i napoje gazowane, ale także piwa smakowe, z mniejszą zawartością alkoholu. W tym roku można spróbować m.in. nowej wersji piwa z lemoniadą lub o smaku jabłkowym.

Letnie promowanie

Duża liczba dostępnych marek sprawia, że aby zarobić na sezonowym zwiększeniu zapotrzebowania na pewne grupy artykułów, producenci muszą zintensyfikować działania zmierzające do wyróżnienia się na tle konkurencji. Dobrym przykładem mogą być tutaj aktywności podejmowane w związku z odbywającym się w czerwcu w  Polsce turniejem EURO 2012. Dostawcy mogli zaobserwować wzrost sprzedaży np. piwa, zwłaszcza w miastach, w których rozgrywane były mecze. Z danych Centrum Monitorowania Rynku wynika, że w czerwcu 2012 roku zwiększył się procentowy udział piwa w koszyku zakupowym konsumentów.

Poprawa jakości ruchu w sklepie – reklama video idealną receptą?

REKLAMA

– Przed tym okresem, w sieciach handlowych prowadziliśmy akcje dystrybucji i rozmieszczania materiałów POS, takich jak plakaty informujące o promocjach związanych z piwem i możliwości wygrania biletów na mecze EURO 2012. Przygotowywaliśmy dodatkowe ekspozycje paletowe w strefach promocyjnych w obsługiwanych sklepach – mówi Beata Wojtkowiak z PMT Marketing System (Upright Group), świadczącej m.in. usługi merchandisingowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Działania te przyniosły firmom wymierne korzyści, gdyż marki, które prowadziły nasilone akcje promocyjne przed i w czasie trwania Mistrzostw, odnotowały wzrost sprzedaży swoich produktów.– W czerwcu wzrosły udziały marek piwa związanych z EURO 2012, czyli Carlsberga, Warki czy Tyskiego, które prowadziło kampanię „5 Stadion”. Nie wzrosły udziały innych marek premium, między innymi Lecha Premium, Żywca, Desperadosa i Redd’sa. W porównaniu z majem spadły natomiast udziały w sprzedaży piwa z segmentu tańszych marek, takich jak Tatra czy Żubr – mówi Hubert Hozyasz z Centrum Monitorowania Rynku.

Co skusi kupującego

Tak jak w przypadku piwa, sezonowy wzrost sprzedaży innych produktów zależy od stopnia atrakcyjności oferty. Dlatego producenci często organizują obniżki cen lub promocje np. 2 butelki wody plus 1 gratis lub dwa produkty w cenie jednego. Żadna promocja nie będzie jednak skuteczna bez działań merchandisingowych. Chaos na półkach, niedbałe ułożenie produktu lub braki w asortymencie skuteczne zniechęcają klientów do zakupu. Dlatego w okresie wiosenno-letnim zwiększa się intensywność prowadzonych działań merchandisingowych lub wprowadza się je w przypadku, gdy przez większą część roku producenci z nich nie korzystają.

Merchandiserzy dbają o estetyczny sposób ekspozycji produktu na półce, właściwe oznaczenie etykietami cenowymi oraz o – ustaloną pomiędzy producentem a sklepem – lokalizację ekspozycji. W zakresie ich działań znajduje się także sprawdzanie dostępności produktu na półkach i optymalizacja zapasów w magazynie. Instalują oni również standy ekspozycyjne i materiały reklamowe (POS) oraz sporządzają szczegółowe raporty z obecności asortymentu w sklepie i na magazynie.

O czym powinien pamiętać przedsiębiorca sprzedający towary konsumentom?

Marketing bezpośredni - sposób promocji i zasięg

W miarę możliwości merchandiserzy starają się także o rozszerzanie ekspozycji produktów lub przenoszenie ich na lepsze sprzedażowo półki. W przypadku więc, gdy możliwe jest otrzymanie zgody kierownika, uzyskują bardziej korzystne miejsca na umieszczenie ekspozycji asortymentu. – Ważna jest przejrzystość ekspozycji oraz ułożenie artykułów zgodnie z przeznaczeniem i właściwościami tak, aby kupujący w łatwy sposób mógł odnaleźć interesujący go produkt – podkreśla Beata Wojtkowiak z PMT Marketing System. – Przykładowo, artykuły do opalania ustawia się rosnąco według filtrów, a z ekspozycji wyodrębnia się produkty do opalania dla dzieci czy balsamy po opalaniu.

Produkty sezonowe wyróżnia się także poprzez wystawianie całych linii na specjalnych standach, umieszczanie asortymentu w koszach, na paletach czy na tzw. końcówkach, czyli obu końcach regału – tłumaczy Wojtkowiak. Asortyment układany jest na półkach według określonych planogramów, czyli wzorów pokazujących w jaki sposób produkty powinny być umieszczone na półkach czy dodatkowych ekspozycjach. Stosuje się także powtórzenie np. poprzez ustawianie obok siebie produktów w opakowaniach o tym samym kolorze czy fakturze tworząc tzw. plamy produktów. Uwagę kupującego przyciągają również kontrasty – umieszczone jeden przy drugim artykuły o różnych cechach np. odmiennych barwach – lub towary ułożone od najjaśniejszych barw do najciemniejszych. Podczas sezonu wiosenno-letniego merchandiserzy przeznaczają również więcej czasu na serwis produktów, na które zapotrzebowanie jest zwiększone w tym okresie.

Lato sprzyja dodatkowym ekspozycjom

W sezonie aranżuje się również większą liczbę ekspozycji na określone produkty. Zabudowywane są dodatkowe strefy promocyjne, asortyment wyróżniany jest na ekspozycjach paletowych i oznaczany materiałami POS tzw. owijkami paletowymi. W przypadku napojów wystawia się je w dodatkowych lodówkach z widoczną nazwą producenta, na specjalnych standach czy tzw. ekspozycjach impulsowych, które umieszczane są przy kasach. Decyzja o zakupie danego towaru podejmowana jest w tym ostatnim przypadku spontanicznie, pod wpływem impulsu, np. gdy kupujący uświadomi sobie, że jest spragniony. Dlatego w tzw. strefie przy kasowej umieszcza się napoje w małych opakowaniach, umożliwiających natychmiastową konsumpcję. Dodatkowe miejsca w urządzeniach chłodniczych –  zarówno tych umieszczonych przy kasie, jak i na terenie hali lub sklepu – zajmują także lody. Miejsce na te produkty uzyskuje się poprzez czasowe zmniejszenie wielkości ekspozycji typowych mrożonek właśnie na rzecz lodów.

Asortyment układa się na półkach i terenie sklepu według różnych wzorów, kolorów czy marek. Ważnym elementem jest także ustawienie według kategorii cenowych, typów produktów, ich przeznaczenia czy wieku konsumentów. – Warto zadbać o odpowiednie ułożenie produktów, ich dostępność na półce, estetyczny wygląd etykiet cenowych i materiałów POS, ponieważ przyciągają one uwagę klientów i ułatwiają znalezienie konkretnego produktu. Odpowiednie rozmieszczenie asortymentu jest bardzo ważnym narzędziem wpływającym na wizerunek marki produktu oraz budującym jego przewagę na tle konkurencji – podkreśla Beata Wojtkowiak.

Ponieważ przygotowania do wzrostu zapotrzebowania na jeden produkt mogą zaczynać się już kilka miesięcy przed sezonem, warto wcześniej zadbać o profesjonalny serwis merchandisingowy oraz odpowiednie miejsce na półce. Dodatkowo przemyślane i odpowiednio zaplanowane skuteczne akcje promocyjne i reklamowe zwiększą zainteresowanie klientów produktem.

Kamila Mastalerz

Prelite Public Relations

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tego zawodu nie zastąpi AI. A które czeka zagłada? Ekspert: Programiści są pierwsi w kolejce

Sztuczna inteligencja na rynku pracy to temat, który budzi coraz większe emocje. W dobie dynamicznego rozwoju technologii jedno jest pewne – wiele profesji czeka poważna transformacja, a niektóre wręcz znikną. Ale są też takie zawody, których AI nie zastąpi – i to raczej nigdy. Jakie branże są najbardziej zagrożone? A gdzie ludzka praca pozostanie niezastąpiona? O tym mówi Jan Oleszczuk - Zygmuntowski z Polskiej Sieci Ekonomii.

Branża handlowa traci coraz więcej na kradzieżach w sklepach. Jak handlowcy rozwiązują ten problem

Zmorą branży handlowej wciąż są kradzieże sklepowe. Nasiliły się one w okresie wysokiej inflacji, ale teraz nie słabną w oczekiwanym tempie. Kradzieży z powodów ekonomicznych jest mniej, natomiast rozzuchwalili się złodzieje kradnący dla zysku.

Nadchodzi czas pożegnań z papierowymi fakturami. Wszystko co trzeba wiedzieć o e-fakturowaniu i KSeF

Krajowy System eFaktur powstał by ułatwić życie przedsiębiorcom, ale jest też nowym obowiązkiem, którego przestrzeganie narzuca prawo. Firmy, które nie będą przestrzegać jego zasad, muszą liczyć się z dotkliwymi karami, wynoszącymi nawet 100% kwoty podatku z faktury wystawionej poza KSeF.

Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

REKLAMA

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

REKLAMA

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

REKLAMA