Marketing bezpośredni - sposób promocji i zasięg
REKLAMA
REKLAMA
W ciągu miesiąca ponad 70% osób miało kontakt z reklamą i marketingiem bezpośrednim. Najczęściej są wykorzystywane ulotki reklamowe (57% respondentów) oraz SMS-y (50% respondentów). Narzędzia promocyjne tj. e-mail oraz telefon są mniej rozpowszechnione.
REKLAMA
Około 30% odbiorców stale otrzymuje materiały informacyjne i promocyjne ,oparte na zasadach marketingu bezpośredniego. W tej grupie konsumenci najczęściej szukają form SMS-owych dla uzyskania materiałów informacyjnych i promocyjnych.
Polecamy: Gdy „gratis” nie jest darmowy - konsekwencje dla przedsiębiorcy
REKLAMA
Wykorzystanie ulotek reklamowych oraz telefonii stacjonarnej i mobilnej pozwala skierować swoją ofertę do większości konsumentów. Zasięg marketingu wprowadzanego poprzez telefony reklamowe to 93% rynku odbiorców, w przypadku usług SMS 82%. Promocja poprzez pocztę elektroniczną jest dla 30% odbiorców (aktywni użytkownicy).
W ostatnim roku największe zainteresowanie było odnotowane przy reklamach papierowych, są to ulotki, gazetki reklamowe oraz katalogi. Ponad 60% osób szuka informacji, produktów oraz firm poprzez ten kanał marketingowy. Głównymi odbiorcami są osoby o wysokim statusie zawodowym (kadra zarządzająca oraz wykwalifikowani pracownicy zawodowi), osoby o niskich zarobkach oraz szeregowi pracownicy niechętnie korzystają z tych źródeł. Tendencje te dotyczą również promocji poprzez usługi SMS i telefony reklamowe. Korzystanie z akcji promocyjnych poprzez biuro obsługi klientów oraz kontakt poprzez infolinie jest najsłabiej wykorzystywany jako narzędzie marketingu bezpośredniego. Zainteresowanie tą formą spada, w ciągu roku o ponad 50%.
Na rynku widać spadek zainteresowania akcjami promocyjnymi i informacyjnymi, średnio w ciągu roku obliczono spadek na 10-15%. Zmiany są znaczne, zbyt duże nasycenie reklamami oraz zmiany w polityce marketingowej firm zniechęciły wielu użytkowników. Często rezygnacja z zamówionych form reklamy jest niewykonalna i kosztowna lub utrudniona. Efektem jest unikanie zamówień materiałów promocyjnych.
Polecamy: Granice reklamy uciążliwej - porada
REKLAMA
Konsumenci (30%) zgłaszają, że otrzymują kilka razy w tygodniu broszury i ulotki reklamowe. Około 20% osób zamawia broszury papierowe raz w tygodniu. Wykorzystanie infolinii jest niskie, około 80% osób korzysta kilka razy w roku lub rzadziej. Marketing poprzez SMS jest używany przez 80% osób częściej niż 2 razy w tygodniu, ponad 40% osób otrzymuje SMS-y reklamowe częściej iż raz w miesiącu. Marketing poprzez telefony reklamowe jest wykorzystywany przez 20% badanych kilka razy w miesiącu, 15% badanych raz w miesiącu. Około 45% respondentów rzadziej niż raz w miesiącu korzysta z telefonów reklamowych.
Odpowiednie wykorzystanie i wprowadzenie marketingu bezpośredniego wymaga oceny zalet i wad narzędzi oraz form promocji. Firmy najczęściej wprowadzają politykę zintegrowanej promocji, czyli używają wszystkich form promocji bezpośredniej. Badania pokazują jednak znaczne zmiany w postrzeganiu przez klientów marketingu i form marketingu.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.