REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Na czym polega merchandising

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Martyna Wosion
Na czym polega merchandising
Na czym polega merchandising

REKLAMA

REKLAMA

Merchandising to komercjalizacja popularnych symboli w promocji towarów i usług. Jest to konstrukcja stosunkowo młoda w Polsce, jednak doskonale się przyjęła. Dziś w każdym sklepie bez trudu znajdziemy chusteczki z postacią Disneya i wody mineralne reklamowane przez znane aktorki.

Wyróżniamy trzy formy merchandisingu: 

REKLAMA

  •  wykorzystanie postaci fikcyjnej
  •  personality merchandising
  •  merchandising wykorzystujący utwory plastyczne

Wykorzystanie postaci fikcyjnej

Najpopularniejszą formą merchandisingu jest komercjalizacja postaci wprost z filmów, kreskówek, czy bohaterów literackich. Grupą docelową są najczęściej dzieci, które bez wątpienia wolą jeść parówki sygnowane ulubioną bajkową postacią. Takie wykorzystanie postaci fikcyjnych może przybrać różnoraki wymiar – poprzez użycie wyglądu fizycznego, ale też głosu, charakterystycznych gestów i cech osobowości.

Najczęściej ten typ merchandisingu bazuje na umowach licencyjnych i umowach przenoszących prawa (jednak te ostatnie wykorzystywane są znacznie rzadziej). Niejednokrotnie umowy licencyjne opiewają na miliony dolarów.

Za pioniera na rynku komercjalizacji postaci fikcyjnych uważa się Georga Lucas’a - twórcę kultowych „Gwiezdnych Wojen”. To on w 1975 roku zrzekł się swojego honorarium w zamian za wyłączne prawo do produkcji gadżetów przedstawiających bohaterów. Pomysł okazał się bardzo trafiony i nietrudno się domyślić, że wciąż przynosi zyski. W Polsce biznes ten rozpoczął się w 1992 roku od produkcji różnego rodzaju książeczek i zabawek z wizerunkiem „Wojowniczych Żółwi Ninja”.

Polecamy serwis: Prawo konkurencji

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Personality merchandising

REKLAMA

Personality merchandising polega na wykorzystaniu nazwiska, głosu lub wizerunku znanej osoby w celu promocji danego produktu. Oczywiście wykorzystanie cudzego wizerunku wymaga zgody tej osoby, dlatego też dziś niemal na całym świecie na forma reklamy jest sporą częścią dochodu dla popularnych celebrytów.

Doskonałym przykładem omawianego zagadnienia jest powiązanie Anety Kręglickiej, byłej miss, z produktami jednej z firm jubilerskich, Zygmunta Chajzera z proszkiem do prania, czy Kasi Cichopek z reklamą lalki Barbie.

Mimo, że tego typu działania są kosztowne dla producenta wygląda na to, że jest to i tak opłacalne. Świadczyć o tym może także fakt, iż coraz częściej gwiazdy decydują się na promocję swoim nazwiskiem własnych produktów – takich jak linii ubrań, perfum, a nawet poradnika o zdrowym odżywianiu.

Wykorzystanie dzieł sztuk pięknych

Wykorzystanie dzieł sztuk pięknych jest zjawiskiem coraz powszechniejszym. Ludzie są coraz bardziej świadomi, chętniej chodzą do muzeów, zatem produkty wykorzystujące np. znane obrazy znajdują cieszą się coraz większą popularnością.

Polecamy serwis: Prawo autorskie

REKLAMA

Jednak wykorzystywanie dzieł sztuki może budzić wiele wątpliwości natury prawnej – mianowicie nie zawsze jest jasne do kogo zwrócić się o udzielenie licencji lub zgody na wykorzystanie dzieła. Ponadto często tego typu wytwory są tzw. własnością publiczną, a ich nieodpowiednie użycie może grozić zarzutem naruszenia zasady rzetelnego wykorzystania dzieła.

Wyprodukowanie sztućców, na których widnieją fragmenty obrazów Baczyńskiego może być uznane za godzące w zasadę integralności dzieła. Kwestia produkowanie płytek ceramicznych z wizerunkiem Jana Pawła II również wzbudziła wiele protestów. Pojawiły się głosy, że jest to niegodne wykorzystanie wizerunku papieża, jednak warto pamiętać, że tego typu wyroby są bardzo popularne i społecznie akceptowane np. w Hiszpanii i Argentynie. 

W celu uniknięcia powyższych problemów często wykorzystuje się tzw. utwory inspirowane – podobne do dzieła głównego. Często odbiorcy nie wiedzą, że mają do czynienia jedynie z podobizną wybitnego dzieła.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

REKLAMA

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

REKLAMA

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

REKLAMA