REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Na czym polega merchandising

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Martyna Wosion
Na czym polega merchandising
Na czym polega merchandising

REKLAMA

REKLAMA

Merchandising to komercjalizacja popularnych symboli w promocji towarów i usług. Jest to konstrukcja stosunkowo młoda w Polsce, jednak doskonale się przyjęła. Dziś w każdym sklepie bez trudu znajdziemy chusteczki z postacią Disneya i wody mineralne reklamowane przez znane aktorki.

Wyróżniamy trzy formy merchandisingu: 

REKLAMA

  •  wykorzystanie postaci fikcyjnej
  •  personality merchandising
  •  merchandising wykorzystujący utwory plastyczne

Wykorzystanie postaci fikcyjnej

Najpopularniejszą formą merchandisingu jest komercjalizacja postaci wprost z filmów, kreskówek, czy bohaterów literackich. Grupą docelową są najczęściej dzieci, które bez wątpienia wolą jeść parówki sygnowane ulubioną bajkową postacią. Takie wykorzystanie postaci fikcyjnych może przybrać różnoraki wymiar – poprzez użycie wyglądu fizycznego, ale też głosu, charakterystycznych gestów i cech osobowości.

Najczęściej ten typ merchandisingu bazuje na umowach licencyjnych i umowach przenoszących prawa (jednak te ostatnie wykorzystywane są znacznie rzadziej). Niejednokrotnie umowy licencyjne opiewają na miliony dolarów.

Za pioniera na rynku komercjalizacji postaci fikcyjnych uważa się Georga Lucas’a - twórcę kultowych „Gwiezdnych Wojen”. To on w 1975 roku zrzekł się swojego honorarium w zamian za wyłączne prawo do produkcji gadżetów przedstawiających bohaterów. Pomysł okazał się bardzo trafiony i nietrudno się domyślić, że wciąż przynosi zyski. W Polsce biznes ten rozpoczął się w 1992 roku od produkcji różnego rodzaju książeczek i zabawek z wizerunkiem „Wojowniczych Żółwi Ninja”.

Polecamy serwis: Prawo konkurencji

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Personality merchandising

REKLAMA

Personality merchandising polega na wykorzystaniu nazwiska, głosu lub wizerunku znanej osoby w celu promocji danego produktu. Oczywiście wykorzystanie cudzego wizerunku wymaga zgody tej osoby, dlatego też dziś niemal na całym świecie na forma reklamy jest sporą częścią dochodu dla popularnych celebrytów.

Doskonałym przykładem omawianego zagadnienia jest powiązanie Anety Kręglickiej, byłej miss, z produktami jednej z firm jubilerskich, Zygmunta Chajzera z proszkiem do prania, czy Kasi Cichopek z reklamą lalki Barbie.

Mimo, że tego typu działania są kosztowne dla producenta wygląda na to, że jest to i tak opłacalne. Świadczyć o tym może także fakt, iż coraz częściej gwiazdy decydują się na promocję swoim nazwiskiem własnych produktów – takich jak linii ubrań, perfum, a nawet poradnika o zdrowym odżywianiu.

Wykorzystanie dzieł sztuk pięknych

Wykorzystanie dzieł sztuk pięknych jest zjawiskiem coraz powszechniejszym. Ludzie są coraz bardziej świadomi, chętniej chodzą do muzeów, zatem produkty wykorzystujące np. znane obrazy znajdują cieszą się coraz większą popularnością.

Polecamy serwis: Prawo autorskie

REKLAMA

Jednak wykorzystywanie dzieł sztuki może budzić wiele wątpliwości natury prawnej – mianowicie nie zawsze jest jasne do kogo zwrócić się o udzielenie licencji lub zgody na wykorzystanie dzieła. Ponadto często tego typu wytwory są tzw. własnością publiczną, a ich nieodpowiednie użycie może grozić zarzutem naruszenia zasady rzetelnego wykorzystania dzieła.

Wyprodukowanie sztućców, na których widnieją fragmenty obrazów Baczyńskiego może być uznane za godzące w zasadę integralności dzieła. Kwestia produkowanie płytek ceramicznych z wizerunkiem Jana Pawła II również wzbudziła wiele protestów. Pojawiły się głosy, że jest to niegodne wykorzystanie wizerunku papieża, jednak warto pamiętać, że tego typu wyroby są bardzo popularne i społecznie akceptowane np. w Hiszpanii i Argentynie. 

W celu uniknięcia powyższych problemów często wykorzystuje się tzw. utwory inspirowane – podobne do dzieła głównego. Często odbiorcy nie wiedzą, że mają do czynienia jedynie z podobizną wybitnego dzieła.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kim jest rzecznik patentowy i jak wspiera przedsiębiorców?

Do 5 września trwa nabór na aplikację rzecznikowską. To ścieżka kariery m.in. dla absolwentów kierunków prawniczych, technicznych i ścisłych. Problem w tym, że wielu studentów nie ma świadomości, że taki zawód zaufania publicznego istnieje i jaka jest jego rola. W Polsce jest dziś 1 tys. rzeczników patentowych.

Weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej a weto dla ustawy o deregulacji w energetyce

Jakie znaczenie ma weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej? Najbardziej poszkodowani są mieszkańcy posiadający domy w bezpośrednim sąsiedztwie farm wiatrowych. Mieli otrzymać nawet do 20 tys. zł do podziału dla mieszkańców posiadających nieruchomości w promieniu 1 km od turbiny. Natomiast bardziej problematyczne dla rozwoju OZE jest weto dla Ustawy o deregulacji w energetyce.

Poławianie pereł. W jaki sposób łączyć technologię z autentycznością, by pozyskiwać jak najlepszych kandydatów?

Wyobraź sobie świat, w którym rekrutacja to już nie tylko „polowanie” na talenty, lecz dynamiczny ekosystem przewidywania i kreowania przyszłości organizacji. To scena, na której algorytmy AI nie tylko analizują CV, ale z chirurgiczną precyzją tropią osoby, które za moment zmienią rolę. Czy rekruterzy są gotowi na to, by wykorzystać potencjał AI mądrze, z korzyścią zarówno dla firmy, jak i kandydata?

Fundusz Bezpieczeństwa i Obronności oraz Spółka Specjalnego Przeznaczenia. Ważne zmiany dla polskiej gospodarki i przedsiębiorców [PROJEKT]

W obliczu dynamicznych zmian geopolitycznych i rosnących zagrożeń dla stabilności europejskiej, Polska podejmuje zdecydowane kroki w kierunku wzmocnienia swojej odporności. Jednym z najważniejszych elementów tej strategii jest powołanie Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności – inicjatywy, która nie tylko odpowiada na wymogi Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), ale także stanowi istotny element w budowaniu nowoczesnej, bezpiecznej i innowacyjnej gospodarki.

REKLAMA

Dlaczego warto posiadać konto bankowe za granicą?

Wielu przedsiębiorców w Polsce skupia się na bieżącym prowadzeniu biznesu, dbając o sprzedaż, marketing czy rozwój produktów. Jednak nie zawsze równie dużą wagę przykładają do kwestii związanych z bezpieczeństwem finansowym firmy. W praktyce to właśnie sprawy bankowe i podatkowe mogą przesądzić o stabilności przedsiębiorstwa, a nawet o jego być albo nie być.

Jak chronić tajemnicę przedsiębiorstwa transportowego? Co zrobić w przypadku naruszenia poufności?

Współczesny rynek transportowy charakteryzuje się rosnącą konkurencją, wysoką dynamiką zmian oraz presją na efektywność kosztową. Przedsiębiorstwa działające w tym sektorze muszą nie tylko inwestować we flotę, nowoczesne technologie i kwalifikacje pracowników, ale także skutecznie chronić informacje, które stanowią o ich przewadze rynkowej.

Tańsze tankowanie od września – ORLEN wprowadza nową promocję dla kierowców

Od 1 września 2025 roku na stacjach ORLEN w całej Polsce rusza nowa akcja promocyjna. Kierowcy mogą liczyć na zniżki nawet do 20 zł przy jednym tankowaniu, a co ważne – promocja obowiązuje codziennie, przez cały miesiąc. To kontynuacja wakacyjnych rabatów, ale w nieco innej, bardziej elastycznej formie.

Czy firmy wolą pozyskiwać nowych klientów czy utrzymywać relacje ze starymi?

Trzy czwarte firm w Europie planuje zwiększyć wydatki na narzędzia lojalnościowe, jak karty podarunkowe. W Polsce tylko 4% firm B2B stawia na budowanie relacji w marketingu, co – zdaniem ekspertów – jest niewykorzystanym potencjałem, zwłaszcza przy rosnących kosztach pozyskania klientów.

REKLAMA

Co piąty Polak spełnia kryteria pracoholizmu [BADANIE]

Z badań przeprowadzonych przez platformę edukacyjną Centrum Profilaktyki Społecznej wynika, iż co piąty Polak spełnia kryteria pracoholizmu. Zjawisko to odbija się na rodzinach. Terapeuci coraz częściej spotykają pacjentów, którzy nie wiedzą, jak żyć razem po latach „małżeństwa na odległość”.

Zasiłek chorobowy 2025 – jakie zmiany planuje rząd

To może być prawdziwa rewolucja w systemie świadczeń chorobowych. Rząd chce, by już od 2026 roku pracodawcy nie musieli płacić za pierwsze dni choroby pracowników. Zasiłek od początku zwolnienia lekarskiego ma przejąć ZUS. Zmiana oznacza ulgę dla firm, ale jednocześnie zwiększy wydatki Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Czy pracownicy zyskają, a system wytrzyma dodatkowe obciążenia?

REKLAMA