REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Podatki

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jakie skutki w VAT ma przekazanie towarów w formie darowizny

Spółka z o.o. zakupiła pościel na fakturę VAT. Następnie przekazała pościel w formie darowizny na rzecz domu dziecka. W jaki sposób zaewidencjonować to zdarzenie w księgach i rejestrach VAT?

Czy urząd skarbowy może kwestionować wysokość kosztów, przyjmując, że usługę można kupić taniej

W trakcie kontroli podatkowej w mojej firmie zakwestionowano wysokość kosztów uzyskania przychodu poniesionych na remont środka trwałego. Organ podatkowy twierdzi, że cel remontu mógł być zrealizowany z zaangażowaniem mniejszych środków finansowych. Czy organ podatkowy ma prawo kwestionować koszty na podstawie takiej oceny? Żadna z wystawionych faktur nie jest fałszywa i potwierdza faktycznie wykonane prace. Dla mnie była to najkorzystniejsza oferta, biorąc pod uwagę trzy czynniki: termin realizacji remontu, rzetelność wykonawcy, cenę usługi.

Jak amortyzować programy komputerowe

Nasza spółka z o.o. zakupiła program komputerowy o wartości 100 000 zł. Jak go amortyzować?

Jak w praktyce skorzystać z ulgi na złe długi i obniżyć VAT należny

Prowadzę działalność gospodarczą (hurtownia). Zdarza się, że niektórzy moi kontrahenci nie płacą należności. VAT od sprzedaży muszę odprowadzić, mimo że nie otrzymałem zapłaty. Proszę o informację,  jak mogę odzyskać ten podatek i z jakimi problemami mogę się borykać, gdy zmniejszę VAT należny?

REKLAMA

Czy w okresie zawieszenia muszę prowadzić pkpir

Prowadzę indywidualną działalność gospodarczą bez zatrudniania pracowników. Od 1 grudnia 2009 r. do 31 marca 2010 r. planuję zawiesić prowadzenie działalności gospodarczej. Do 31 sierpnia 2011 r. mam zawartą umowę leasingu operacyjnego na samochód ciężarowy. Umowę zamierzam realizować również w okresie zawieszenia. Czy w okresie tym muszę prowadzić pkpir? Czy na dzień 31 grudnia 2009 r. będę zobowiązany do sporządzenia remanentu? Czy w okresie zawieszenia mogę zaliczyć do kosztów czynsz miesięczny płacony z umowy leasingu samochodu?

Czy nieodpłatne przekazanie towarów kontrahentom podlega VAT

Spółka zajmująca się produkcją paneli podłogowych przekazuje swoim kontrahentom próbki tych paneli. Kontrahenci zamawiający duże ilości towarów w ramach nagrody otrzymują również bezpłatne egzemplarze sprzedawanego towaru. Czy nieodpłatne przekazanie próbek paneli podłogowych i bezpłatnych egzemplarzy sprzedawanego towaru, które mają związek z prowadzonym przedsiębiorstwem, podlega opodatkowaniu VAT?

Jak rozliczyć wydatki poniesione przed rozpoczęciem działalności gospodarczej

Działalność rozpocząłem 15 lipca 2009 r. (prowadzę sklep). Mam faktury dokumentujące zakup towaru handlowego, lady sklepowej, wieszaków, półek, stojaków, materiałów biurowych, czynszu, wystawione prawidłowo na firmę, pochodzące z początku lipca. Czy mogę odliczyć z nich VAT od zakupu towarów i pozostałych rzeczy? A co mogę zaliczyć do kosztów i jak to ująć (jestem na podatkowej księdze przychodów i rozchodów)?

Jakie wymogi powinien spełniać wniosek o ulgę w spłacie zobowiązań podatkowych

Jak powinien wyglądać wniosek o ulgę podatkową?

REKLAMA

Czy wydatki na podwyższenie kapitału zakładowego są kosztami uzyskania przychodów

Zamierzamy podwyższyć kapitał zakładowy naszej spółki z o.o. Nasz urząd skarbowy twierdzi, że wydatki, jakie poniesiemy przy tej okazji, nie będą mogły być uznane za koszty uzyskania przychodów. Ale przecież wydatki te złożą się na niemałą kwotę. Taksa notarialna, pcc, opłaty KRS. Wszystko to są obligatoryjne opłaty. Czy urząd skarbowy ma rację?

Zasady wystawiania faktur

Kontrahent spółki zwrócił nam uwagę, że wystawiane przez nas faktury nie odpowiadają wymogom zawartym w rozporządzeniu w sprawie faktur. Jakie elementy powinna zawierać właściwa faktura?

Usługa najmu - termin odliczenia VAT

W jakim terminie można odliczyć VAT z tytułu zakupu usługi wynajmu (czynsz) lub z tytułu usługi leasingowej? Czy można to zrobić w terminie otrzymania oryginału faktury, bez względu na termin płatności i datę sprzedaży, czy w terminie płatności lub dacie sprzedaży, jeżeli są w następnym okresie sprawozdawczym?

Czy prowadząc pkpir, można zaliczyć do kosztów odpis aktualizujący

Prowadzę indywidualną działalność gospodarczą. Rozliczam się w formie pkpir. Jeden z kontrahentów przestał mi płacić za dostarczane towary. Sprawa dotyczy dwóch faktur o wartości netto 20 000 zł łącznie. Faktury powinny być zapłacone w maju br. Wiem, że kontrahent ma kłopoty finansowe. Zlikwidował już firmę i nie płaci również innym dostawcom. Czy należności te mogę w jakiś sposób zaliczyć do kosztów jako wierzytelności nieściągalne?

Możliwość skorzystania z ulgi na złe długi

Prowadzę działalność w zakresie sprzedaży towarów (sieć hurtowa). Zdarzają się przypadki, kiedy kontrahent po odbiorze towaru nie dokonuje płatności (tzn. wpłaca tylko część należności za towar). Sądowa droga wyegzekwowania wynagrodzenia często nie daje oczekiwanych rezultatów. Czy istnieje możliwość „odzyskania” VAT od takiej sprzedaży. Wiem, że taka możliwość istniała już wcześniej, ale czy ona zastosowanie do sprzedaży (udokumentowanej fakturami VAT), która miała miejsce rok temu albo jeszcze dawniej?

Jak odliczyć VAT przy działalności mieszanej, gdy w danym okresie rozliczeniowym wykazano wyłącznie sprzedaż opodatkowaną

Prowadzę sprzedaż mieszaną i stosuję proporcję, ale są miesiące, w których taka sprzedaż nie nastąpiła. Czy w takim wypadku mogę odliczyć VAT z faktur w całości czy według proporcji?

Leasing samochodu a VAT

Wejście w życie nowej ustawy o VAT od 1 maja 2004 r. w ograniczyło możliwość odliczenia podatku naliczonego VAT od wykorzystywanych w działalności gospodarczej samochodów. Nowelizacja z 2005 r. jeszcze bardziej to prawo zawęziła.

Czy ujemne różnice kursowe zaliczyć do kosztów podatkowych

Spółka zgłosiła do urzędu skarbowego, że różnice kursowe do CIT będzie rozliczała na podstawie ustawy o rachunkowości. Czy w przypadku gdy wystawiliśmy fakturę w PLN, a odbiorca zapłacił w euro, powstałe ujemne różnice kursowe możemy zaliczyć do kosztów podatkowych?

Czy można zmienić datę sprzedaży na fakturze

Prowadzę działalność gospodarczą, na którą dostałem z urzędu pieniężną dotację. Za te pieniądze kupiłem kilka rzeczy w sklepie komputerowym. Sklep wystawił mi faktury VAT z datą wystawienia 8 czerwca 2009 r. oraz datą sprzedaży 8 czerwca 2009 r. Problem jednak w tym, że nie zmieściłem się w terminie złożenia odpowiednich dokumentów (powyższych faktur) do urzędu. W konsekwencji nie chce on przyjąć tych faktur ze względu na datę sprzedaży. Urząd chce, by faktura miała późniejszą datę sprzedaży – 14 czerwca 2009 r. Czy jest możliwość wystawienia faktury z datą sprzedaży właśnie 14 czerwca 2009?

Czy wydatki na monitoring zwiększą wartość początkową budynku

W naszej spółce zainstalowaliśmy system monitoringu. Czy można go zaliczyć bezpośrednio w koszty? Czy będzie on zwiększał wartość początkową budynku?

Kiedy stosować ryczałt 18% przy umowie zlecenia i o dzieło

Kilka razy w miesiącu zlecamy wykonanie usług ślusarskich jednej osobie, z którą każdorazowo podpisujemy umowę o dzieło. Z każdej z tych umów osobie tej przysługuje należność mniejsza niż 200 zł. W skali miesiąca jest to jednak najczęściej kwota powyżej 1000 zł. Poszczególne prace lub usługi nie są ze sobą związane. Są to bieżące naprawy, konserwacja narzędzi, kontrole stanu technicznego maszyn. Czy jako płatnik powinniśmy pobierać od tych wypłat podatek ryczałtowy według stawki 18%?

Czy można zlecić wystawianie faktur innej firmie

Nasza spółka świadczy usługi na rzecz różnych podmiotów. W większości są to firmy prowadzące działalność gospodarczą. Ze względu na rosnącą liczbę dokonywanych transakcji zamierzamy rozpocząć wystawianie faktur dokumentujących świadczenie usług w formie elektronicznej. Obowiązki związane z fakturowaniem elektronicznym chcielibyśmy powierzyć firmie zewnętrznej. Czy takie rozwiązanie jest prawidłowe? Czy w takim przypadku potwierdzenia mogą otrzymywać wystawcy faktur?

Jak najkorzystniej podatkowo przekształcić działalność prowadzoną samodzielnie w spółkę z o.o.

Prowadzę działalność gospodarczą jako osoba fizyczna, ale chcę przekształcić tę działalność w spółkę z o.o. Z tego, co wiem, przepisy nie pozwalają na to, czyli musi nastąpić zamknięcie działalności gospodarczej i dopiero później założenie spółki z o.o. Proszę o wskazanie, jakie skutki podatkowe będzie to oznaczało. Czy od towarów na magazynie konieczne jest odprowadzenie VAT? Czy może jest jakiś sposób, żeby wprowadzić „zawartość” firmy osoby fizycznej do spółki z o.o., która będzie miała tego samego właściciela plus dwóch członków rodziny?

Zaliczenie do kosztów wydatków związanych z uzyskaniem dotacji

Prowadzimy działalność gospodarczą w formie spółki jawnej. Ponieśliśmy wydatki na sporządzenie wniosku o dotację. Dotacja będzie dotyczyła maszyny stanowiącej składnik majątku spółki. Maszynę już zakupiliśmy, ale dotacji jeszcze nie otrzymaliśmy. Czy koszty związane ze sporządzeniem wniosku o dotację, który przygotowała firma doradcza, możemy zaliczyć do kosztów podatkowych? A może koszty te powinny zwiększyć wartość początkową środka trwałego? W jaki sposób powinniśmy amortyzować maszynę?

Jak dokonywać odpisów jednorazowych po zmianie definicji „małego podatnika”

Spółka z o.o. „ABC” rozpoczęła działalność w 2008 r. Spółka skorzystała z możliwości dokonywania jednorazowych odpisów amortyzacyjnych na kwotę 50 000 euro. Od początku 2009 r., tj. w drugim roku działalności, spółka nie dokonywała już odpisów jednorazowych z uwagi na fakt, iż nie była małym podatnikiem. Nie stanie się nim także po zwiększeniu limitu przychodów, które definiują małego podatnika. Czy jednak w związku ze zmianą maksymalnej kwoty odpisów jednorazowych spółka będzie mogła dokonywać takich odpisów w roku 2009?

Jak rozliczyć fakturę otrzymaną od podwykonawcy usług budowlanych

Prowadzę firmę świadczącą usługi budowlane i remontowe. Rozliczam się w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, którą prowadzę metodą kasową. Ostatnio miałem dużo zleceń i byłem zmuszony do skorzystania z usług podwykonawcy przy układaniu glazury. Jak mam rozliczyć fakturę otrzymaną od podwykonawcy, wyszczególniającą zużyte materiały: kleje, fugi oraz wynagrodzenie za usługę?

Kiedy spółka z o.o. może zmieniać stawki amortyzacyjne

Czy spółka z o.o. może w dowolnym momencie obniżać stawki amortyzacyjne, a następnie je podwyższać?

Kiedy można powrócić do zwolnienia podmiotowego i kiedy jest to dla podatnika korzystne

Pod koniec 2008 r. i w trakcie 2009 r. wyraźnie spadły obroty w mojej firmie. Zastanawiam się nad powrotem do zwolnienia podmiotowego, z którego korzystałem na początku prowadzenia działalności.

Deklaracje elektroniczne i udzielanie pełnomocnictw po zmianach

Od 8 kwietnia 2009 r. podatnik lub płatnik może składać deklaracje drogą elektroniczną bez konieczności przechodzenia skomplikowanej procedury. Uproszczona jest też procedura udzielania pełnomocnictw do podpisywania deklaracji składanych elektronicznie.

Rozliczenie kwartalne a nowe limity dla małego podatnika

Po 1 stycznia bieżącego roku spółka z o.o. straciła status małego podatnika. W związku z tym nie przysługiwało jej prawo do dokonywania kwartalnego rozliczania podatku dochodowego od osób prawnych. Od 22 maja powiększono limity definiujące małego podatnika. Czy w związku z tym spółka może się stać w trakcie roku małym podatnikiem zgodnie z jego nową definicją oraz rozpocząć rozliczanie kwartalne podatku jeszcze w tym roku, czy jednak dopiero od 1 stycznia 2010 r.?

Jaką stawką opodatkować nieruchomości w trakcie zawieszenia działalności

Czy istnieje możliwość płacenia niższego podatku od nieruchomości w okresie zawieszenia działalności gospodarczej?

Jak opodatkować darowiznę przedsiębiorstwa

Mam pytanie dotyczące darowizny przedsiębiorstwa. Moja szwagierka chciałaby przekazać swojemu bratu firmę, która zajmuje się handlem materiałami budowlanymi. Przez 10 lat firma była zarejestrowana na nią, ale działalność była wykonywana w lokalu jej brata. Przeczytaliśmy, że jeżeli daruje całą firmę, wówczas nie trzeba będzie płacić VAT. Jak to zgłosić do urzędu skarbowego? Czy przy zawiadomieniu należy przedstawić spis z natury? Czy w wyniku darowizny brat szwagierki będzie mógł dalej odsprzedawać towary w nowo zarejestrowanej działalności? Czy należy złożyć dodatkowe dokumenty w zakresie innych podatków?

Czy każdy błąd na fakturze pozbawia prawa do odliczenia VAT

W trakcie kontroli zostało zakwestionowanych kilka faktur ze względu na braki formalne (brak daty wystawienia faktury, brak NIP itp.). Czy możemy być z tego powodu pozbawieni prawa do odliczenia VAT z tych faktur?

Jak ująć w pkpir wydatki pracownika na transport w podróży służbowej

Jak dokonać rozliczenia w pkpir wydatków poniesionych w trakcie podróży służbowej na poruszanie się środkami komunikacji miejskiej i taksówkami? Pracownik po powrocie z podróży przedstawił bilety oraz rachunki za taksówki.

Czy złożenie zawiadomienia o kwartalnym sposobie rozliczeń nie na druku VAT-R jest skuteczne

Czy złożenie pisemnego zawiadomienia o zamiarze kwartalnego składania deklaracji VAT jest skuteczne, pomimo późniejszego (po ustawowym terminie) złożenia formularza aktualizacyjnego VAT-R?

Jak rozliczyć wycofanie z działalności samochodu wykupionego z leasingu

Jak rozliczyć wycofanie środka trwałego (samochód wykupiony z leasingu) z działalności gospodarczej na potrzeby własne podatnika? Przy ostatecznym wykupie samochodu podatnikowi przysługiwało prawo do częściowego odliczenia VAT (60%), natomiast VAT zawarty w fakturach dokumentujących raty leasingowe był odliczany w całości ze względu na rejestrację umowy leasingowej w urzędzie skarbowym. Jakie skutki podatkowe wywoła darowizna tego samochodu? Czy można zastosować stawkę „ZW” (używane środki trwałe)?

Czy złożenie po terminie zawiadomienia o miejscu instalacji kasy skutkuje utratą prawa do ulgi

Czy istnieje prawo do odliczenia kwoty wydatkowanej na zakup kasy fiskalnej, jeśli zawiadomienie o miejscu instalacji kasy złożono po siedmiu dniach od dnia jej fiskalizacji?

Koszty uzyskania przychodów

Aby zaliczyć wydatek do kosztów podatkowych, między wydatkiem a przychodem musi istnieć związek przyczynowy.

W której kolumnie pkpir ująć ekwiwalent za pranie odzieży roboczej

Wypłacam pracownikom ekwiwalent za pranie odzieży roboczej. W której kolumnie pkpir powinienem wpisać wypłacane kwoty? Czy w kolumnie 12 pkpir, tj. do wynagrodzeń? Czy może w kolumnie 13, tj. do pozostałych wydatków?

Jak opodatkować sprzedaż udziałów

Jaką stawką PCC opodatkować sprzedaż udziałów pomiędzy wspólnikami powodującą zmianę umowy spółki z o.o. (ustąpienie wspólnika)?

Miejsce świadczenia usługi w podatku VAT

W zależności od rodzaju usług, jakie świadczy przedsiębiorca, ustawa o podatku od towarów i usług odmiennie wskazuje miejsce świadczenia tych usług. Właściwe określenie miejsca świadczenia usługi ma decydujące znaczenie, gdy jej realizacja zachodzi w wyniku umowy zawartej pomiędzy podmiotami pochodzącymi z różnych krajów. Ma to na celu niedopuszczenie do podwójnego opodatkowania takiej usługi w dwóch różnych krajach.

Jak poprawnie prowadzić kasę fiskalną dla celów podatkowych i VAT

Firma prowadzi sprzedaż detaliczną i rozpoczęła jej ewidencjonowanie za pomocą kasy fiskalnej. W jaki sposób mamy ustalić na koniec miesiąca podatek dochodowy i VAT od sprzedaży?

Wynagrodzenia - ujęcie w księdze przychodów i rozchodów

Wynagrodzenia pracowników w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (p.k.p.r.) ujmowane są w kolumnie 12 tej księgi. Z uwagi jednak na różne składowe wynagrodzenia pracowników oraz szczególne przepisy podatkowe nie brakuje w tym zakresie zagadnień trudnych.

Czy trzeba sporządzać raporty kasowe w okresie, gdy nie jest prowadzona działalność

Ewidencjonuję obrót na kasie rejestrującej, prowadząc rejestrację. Z powodu remontu lokal będzie zamknięty przez dwa miesiące. Nie będę w tym czasie osiągał żadnego obrotu. Będę składał zerowe deklaracje. Czy mając kasę fiskalną, muszę robić raporty fiskalne dzienne i raport miesięczny w okresie nieprowadzenia działalności?

Jakie dokumenty należy złożyć do urzędu skarbowego po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego

Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz od osób fizycznych wskazują na obowiązek złożenia w urzędzie skarbowym oprócz zeznania o wysokości dochodów także dokumentów związanych z rocznym sprawozdaniem finansowym.

Czy na fakturze VAT można podawać skróconą nazwę sprzedawcy i nabywcy

Czy można stosować skróconą nazwę firmy przy wystawianiu i otrzymywaniu faktur?

Jak traktować podatkowo koszt sporządzenia wniosku o dotacje z UE

W celu rozwoju prowadzonej działalności spółka złożyła wniosek o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Działanie 4.4 - Nowe Inwestycje o wysokim potencjale innowacyjnym. Wniosek został wstępnie rozpatrzony pozytywnie i znalazł się na liście wniosków rekomendowanych do udzielenia finansowania. Ponieważ cała procedura jest bardzo skomplikowana, dla dokonania analizy szans pozyskania finansowania oraz następnie do sporządzenia i złożenia w jej imieniu wniosku spółka zatrudniła specjalistyczny podmiot zewnętrzny. W związku z tym poniosła istotne koszty finansowe. Czy wydatki na przygotowanie wniosku mogą zostać zaliczone przez spółkę do kosztów podatkowych?

Jak zmienić formę prowadzonej działalności, aby nie płacić VAT

Prowadzę działalność jednoosobowo. Zamierzam jednak z moim dotychczasowym współpracownikiem założyć spółkę. On ma wnieść do spółki budynek, a ja swoje przedsiębiorstwo. Prowadzę działalność usługową i mam na stanie kilka środków trwałych. Czy bardziej opłaca się wnieść aport przed likwidacją działalności, czy może najpierw zlikwidować działalność? Czy dokonując aportu, muszę skorygować odliczony VAT?

Jak zlikwidować starą kasę fiskalną

Kupiliśmy nową kasę fiskalną, w związku z tym złożyliśmy odpowiednie dokumenty w US. Nie wiemy jednak, jak zlikwidować starą kasę ani jaki jest termin likwidacji.

Darowizna przedsiębiorstwa - rozliczenie VAT

Jestem podatnikiem VAT, prowadzę przedsiębiorstwo jako osoba fizyczna na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. Rozliczam się na podstawie podatkowej książki przychodów i rozchodów, płacę podatek liniowy. Planuję przekazać (w drodze darowizny) przedsiębiorstwo swojemu synowi. Jak mam rozliczyć tę darowiznę w zakresie VAT?

Jaką stawką opodatkować roboty budowlano-montażowe

Prowadzimy z bratem firmę budowlano-montażową. Zazwyczaj wykonujemy prace wykończeniowe, ale zdarzają się też rozbiórki itp. Mamy wątpliwości związane ze stosowaniem stawki VAT.

Czy kosztem dla spółki są składki na ubezpieczenie OC członków zarządu

Spółka akcyjna rozważa sfinansowanie ubezpieczenia OC członków zarządu jako zabezpieczenie spółki przed stratami spowodowanymi przez władze spółki. Czy wydatki te będą kosztem uzyskania przychodu? Członkowie zarządu są zatrudnieni na umowę o pracę.

REKLAMA