REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy urząd skarbowy może kwestionować wysokość kosztów, przyjmując, że usługę można kupić taniej

Ryszard Kubacki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W trakcie kontroli podatkowej w mojej firmie zakwestionowano wysokość kosztów uzyskania przychodu poniesionych na remont środka trwałego. Organ podatkowy twierdzi, że cel remontu mógł być zrealizowany z zaangażowaniem mniejszych środków finansowych. Czy organ podatkowy ma prawo kwestionować koszty na podstawie takiej oceny? Żadna z wystawionych faktur nie jest fałszywa i potwierdza faktycznie wykonane prace. Dla mnie była to najkorzystniejsza oferta, biorąc pod uwagę trzy czynniki: termin realizacji remontu, rzetelność wykonawcy, cenę usługi.

RADA

REKLAMA

REKLAMA

W podanych okolicznościach organ podatkowy nie ma prawa wyłączyć z kosztów wydatków na remont środka trwałego. Argumentacja zastosowana przez urząd skarbowy jest nieprawidłowa w świetle przepisów updof.

UZASADNIENIE

Przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą w celu uzyskania zysku. Należy zakładać, że wydatki ponoszone przez przedsiębiorcę są wynikiem jego racjonalnych założeń i sposobu działania. W myśl art. 22 ust. 1 updof kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. W przepisie tym nie ma mowy, że podatnik, ponosząc koszty, ma obowiązek je minimalizować (wyrok WSA w Warszawie z 19 listopada 2004 r., sygn. akt III SA/Wa 33/04). Taka interpretacja przepisów updof jest sprzeczna:

REKLAMA

• z konstytucyjną zasadą swobodnego prowadzenia działalności gospodarczej (art. 20 Konstytucji),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• z definicją działalności gospodarczej, zgodnie z którą ma ona charakter zarobkowy, ale zaliczenie danych czynności do pozarolniczej działalności gospodarczej następuje bez względu na rezultat (art. 5a pkt 6 updof).

Kontrola skarbowa

Państwo ma prawo ingerować w sprawy prowadzonego przedsiębiorstwa, ale tylko w zakresie określonym w ustawach. Działania organów państwa, niemające umocowania w przepisach ustaw, naruszają konstytucyjną zasadę państwa prawa (art. 2 Konstytucji). Ponadto nie można wymagać od przedsiębiorców, żeby wszystkie ich decyzje były trafne gospodarczo dla firmy. Jeżeli wykazane na fakturach:

• usługi (towary) zostały wykonane (dostarczone),

• wydatki miały na celu osiągnięcie przychodów lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów

- to nie można tych wydatków wyłączyć z kosztów uzyskania przychodów.

Sankcje karne w trakcie kontroli

Wyjątkiem są oczywiście wydatki wyłączone z kosztów na podstawie art. 23 updof.

Takie stanowisko prezentowane jest również w wyrokach sądów administracyjnych. Przykładowo - Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku z 21 sierpnia 2008 r., sygn. akt I SA/Ol 273/08, stwierdził:

artykuł 22 ust. 1 u.p.d.o.f. nie upoważnia organów podatkowych do oceny ekonomicznej zasadności działań podejmowanych przez podatnika. O przydatności czy racjonalności wydatku decyduje podatnik.

Organy podatkowe mają natomiast prawo wyłączyć z kosztów wydatki, które faktycznie nie zostały poniesione.

PRZYKŁAD

Firma zamówiła usługi budowlane za cenę netto 60 000 zł. Z kontrahentem firma ustaliła, że faktycznie zapłaci 60 000 zł, ale na fakturze będzie widnieć 100 000 zł. Firma ustaliła, że przelew będzie również obejmował kwotę 100 000 zł netto, ale kontrahent odda jej w gotówce 40 000 zł. Kontrahent budowlany zgodził się na takie rozwiązanie, ponieważ jego firma generuje w danym roku stratę. Firma zamawiająca uniknęła płacenia podatku dochodowego. W takim przypadku organ podatkowy ma prawo wyłączyć z kosztów kwotę 40 000 zł, ponieważ nie jest to koszt faktycznie poniesiony. Do tego dochodzi odpowiedzialność karnoskarbowa, która może dotknąć osoby prowadzące obie firmy. Osoby te mogą bowiem zostać pociągnięte do odpowiedzialności karnoskarbowej z racji popełnienia oszustwa podatkowego (art. 56 Kodeksu karnego skarbowego).

• art. 22 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 127, poz. 1052

Ryszard Kubacki

doradca podatkowy

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA