REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy urząd skarbowy może kwestionować wysokość kosztów, przyjmując, że usługę można kupić taniej

Ryszard Kubacki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W trakcie kontroli podatkowej w mojej firmie zakwestionowano wysokość kosztów uzyskania przychodu poniesionych na remont środka trwałego. Organ podatkowy twierdzi, że cel remontu mógł być zrealizowany z zaangażowaniem mniejszych środków finansowych. Czy organ podatkowy ma prawo kwestionować koszty na podstawie takiej oceny? Żadna z wystawionych faktur nie jest fałszywa i potwierdza faktycznie wykonane prace. Dla mnie była to najkorzystniejsza oferta, biorąc pod uwagę trzy czynniki: termin realizacji remontu, rzetelność wykonawcy, cenę usługi.

RADA

REKLAMA

W podanych okolicznościach organ podatkowy nie ma prawa wyłączyć z kosztów wydatków na remont środka trwałego. Argumentacja zastosowana przez urząd skarbowy jest nieprawidłowa w świetle przepisów updof.

UZASADNIENIE

Przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą w celu uzyskania zysku. Należy zakładać, że wydatki ponoszone przez przedsiębiorcę są wynikiem jego racjonalnych założeń i sposobu działania. W myśl art. 22 ust. 1 updof kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. W przepisie tym nie ma mowy, że podatnik, ponosząc koszty, ma obowiązek je minimalizować (wyrok WSA w Warszawie z 19 listopada 2004 r., sygn. akt III SA/Wa 33/04). Taka interpretacja przepisów updof jest sprzeczna:

• z konstytucyjną zasadą swobodnego prowadzenia działalności gospodarczej (art. 20 Konstytucji),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• z definicją działalności gospodarczej, zgodnie z którą ma ona charakter zarobkowy, ale zaliczenie danych czynności do pozarolniczej działalności gospodarczej następuje bez względu na rezultat (art. 5a pkt 6 updof).

Kontrola skarbowa

Państwo ma prawo ingerować w sprawy prowadzonego przedsiębiorstwa, ale tylko w zakresie określonym w ustawach. Działania organów państwa, niemające umocowania w przepisach ustaw, naruszają konstytucyjną zasadę państwa prawa (art. 2 Konstytucji). Ponadto nie można wymagać od przedsiębiorców, żeby wszystkie ich decyzje były trafne gospodarczo dla firmy. Jeżeli wykazane na fakturach:

• usługi (towary) zostały wykonane (dostarczone),

• wydatki miały na celu osiągnięcie przychodów lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów

- to nie można tych wydatków wyłączyć z kosztów uzyskania przychodów.

Sankcje karne w trakcie kontroli

Wyjątkiem są oczywiście wydatki wyłączone z kosztów na podstawie art. 23 updof.

Takie stanowisko prezentowane jest również w wyrokach sądów administracyjnych. Przykładowo - Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku z 21 sierpnia 2008 r., sygn. akt I SA/Ol 273/08, stwierdził:

artykuł 22 ust. 1 u.p.d.o.f. nie upoważnia organów podatkowych do oceny ekonomicznej zasadności działań podejmowanych przez podatnika. O przydatności czy racjonalności wydatku decyduje podatnik.

Organy podatkowe mają natomiast prawo wyłączyć z kosztów wydatki, które faktycznie nie zostały poniesione.

PRZYKŁAD

Firma zamówiła usługi budowlane za cenę netto 60 000 zł. Z kontrahentem firma ustaliła, że faktycznie zapłaci 60 000 zł, ale na fakturze będzie widnieć 100 000 zł. Firma ustaliła, że przelew będzie również obejmował kwotę 100 000 zł netto, ale kontrahent odda jej w gotówce 40 000 zł. Kontrahent budowlany zgodził się na takie rozwiązanie, ponieważ jego firma generuje w danym roku stratę. Firma zamawiająca uniknęła płacenia podatku dochodowego. W takim przypadku organ podatkowy ma prawo wyłączyć z kosztów kwotę 40 000 zł, ponieważ nie jest to koszt faktycznie poniesiony. Do tego dochodzi odpowiedzialność karnoskarbowa, która może dotknąć osoby prowadzące obie firmy. Osoby te mogą bowiem zostać pociągnięte do odpowiedzialności karnoskarbowej z racji popełnienia oszustwa podatkowego (art. 56 Kodeksu karnego skarbowego).

• art. 22 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 127, poz. 1052

Ryszard Kubacki

doradca podatkowy

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA